Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Balen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marja
Zeer actief

Balen

Ongelezen bericht door Marja »

Ik baal als een stekker!
Stapper. gec. reu van ruim 4 heeft een "vechtverleden"
Maar ik had dat er helemaal uit. Hij had al anderhalf jaar niet meer gevochten en kon gewoon bij elke reu rondlopen zonder gedonder, heerlijk dus!

Gister: we waren aan het ballen op het veldje met de honden toen er een stel aankwam met een rottie reu van 10 mnd. Niets aan de hand, rottie had zijn eigen bal.
Na een tijdje ligt rottie uit te rusten met zijn bal tussen zijn poten, Stapper loopt er een beetje omheen te snuffelen, het was wel duidelijk dat hij die bal wou hebben.
Ineens begint die rottie vreselijk te grommen en tanden te laten zien, ik roep dus direkt DOORLOPEN want dat is voor Stapper het sein dat er geen gedonder mag komen en hij dus door moet lopen.
Werkt altijd maar gister dus niet.
Hij grijpt de rottie :boos:

Ik had dit absoluut niet (meer) verwacht en shrok me een hoedje, de rottie is pas 10 mnd. is dat nog een pup??
Mijn man reageerde heel lakoniek, had die rottie maar niet moeten grommen........

Baas van rottie was niet boos maar gaat zijn hond vreselijk staan belonen :19:
Leek mij niet juist...........

Maar goed, wat heb ik hier nou fout gedaan, ik wil niet dat dit gedrag weer gewonte gaat worden dus gelijk goed aanpakken.
Of zou het gewoon een eenmalige toevalligheid kunnen zijn :denken:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: Balen

Ongelezen bericht door starfleet »

Marja schreef: Na een tijdje ligt rottie uit te rusten met zijn bal tussen zijn poten, Stapper loopt er een beetje omheen te snuffelen, het was wel duidelijk dat hij die bal wou hebben.
Dat was (achteraf en beste stuurlui staan aan wal) het beste moment geweest om in te grijpen.

Een Rotti van 10 maanden is geen pup meer, ook al roepen de baasjes dat nog zo hard.

Ik zou het zelf voorlopig als een incident beschouwen, Stapper pikte dat niet van die snotneus.

Anne
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Je had het kunnen voorkomen door Stapper weg te houden bij die andere hond. Je schrijft zelf al dat je zag dat Stapper de bal van die Rottweiler wilde hebben. Waarom heb je toegelaten dat hij daar rondliep?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

sypke schreef:Je had het kunnen voorkomen door Stapper weg te houden bij die andere hond. Je schrijft zelf al dat je zag dat Stapper de bal van die Rottweiler wilde hebben. Waarom heb je toegelaten dat hij daar rondliep?
precies, zodra er balletjes in het spel zijn, komen mijn honden niet meer in de buurt van andere honden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

malinois schreef:
sypke schreef:Je had het kunnen voorkomen door Stapper weg te houden bij die andere hond. Je schrijft zelf al dat je zag dat Stapper de bal van die Rottweiler wilde hebben. Waarom heb je toegelaten dat hij daar rondliep?
precies, zodra er balletjes in het spel zijn, komen mijn honden niet meer in de buurt van andere honden.
Balletjes maar ook stokken zijn bij mijn honden ook redenen voor dit soort gedrag.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Joy C schreef:
malinois schreef:
Balletjes maar ook stokken zijn bij mijn honden ook redenen voor dit soort gedrag.
mijn honden mogen nooit met stokken spelen dus daar zullen zij niet fel op reageren maar anderen waarschijnlijk wel dus ook dat is inderdaad verboden :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

malinois schreef:
Joy C schreef:
malinois schreef:
mijn honden mogen nooit met stokken spelen dus daar zullen zij niet fel op reageren maar anderen waarschijnlijk wel dus ook dat is inderdaad verboden :wink:
Precies!
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Vervelend hoor, zeker als het al zo'n tijd goed gaat. Wel denk ik, uitgaande van jouw beschrijving, dat je inderdaad iets eerder in had kunnen grijpen. Zeker als je weet dat je hond neigt naar bezitterig gedrag. Dus is er een bal, stok, speeltje of anderzins in het spel, hond meteen mee roepen of aanlijnen. Niet eens wachten of het tot grommen komt, gewoon afkappen. Mijn ervaring is dat het de enige manier waarmee je strijd kunt voorkomen, vooral omdat de vlam zo ontzettend snel in pan kan slaan.

Groet,
Rami
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ja dat was stom van me :wink:
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Thanks allemaal!
Dat had ik natuurlijk zelf wel kunnen bedenken, stom om hem bij die hond met balletje te laten dralen :mrgreen:

Vandaag ging prima, geen probleem met andere honden :ok:

Maar even over het baasje van de rottie, had hij nou gelijk om zijn hond zo te gaan belonen?
Dat beest hoort niet te grommen toch(even menselijk gezien dan) hij werd beloont direkt na het gevechtje met Stapper omdat hij volgens het baasje niet terug gevochten had :19:

Moet je dat belonen dan, ik ben meer van, klaar over en negeren.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Marja schreef:Thanks allemaal!
Dat had ik natuurlijk zelf wel kunnen bedenken, stom om hem bij die hond met balletje te laten dralen :mrgreen:

Vandaag ging prima, geen probleem met andere honden :ok:

Maar even over het baasje van de rottie, had hij nou gelijk om zijn hond zo te gaan belonen?
Dat beest hoort niet te grommen toch(even menselijk gezien dan) hij werd beloont direkt na het gevechtje met Stapper omdat hij volgens het baasje niet terug gevochten had :19:

belonen vind ik wat overdreven, maar waarom mocht die hond niet grommen? dit soort ellende krijg je dus als je op openbare plekken vreemde honden hebt lopen met hun eigendommen (balletjes enz) compleet normaal dat rottie zijn ding wil veilig stellen en verdedigen... alleen vind ik het daarom dus niet logisch om balletjes er bij te laten waneer er meerdere vreemde honden bij elkaar zijn :wink:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Marja schreef:
Het is wel slim natuurlijk dat hij als 10 maanden oude Rotti niet met Stapper vocht:-) Heel verstandig van die Rotti.

Anne
Marja
Zeer actief

Ik kom niet anders tegen, overal lopen mensen met zo'n stok waar je balletjes mee kan gooien.
Het lijkt wel mode!!
Het lijkt hier vaak zo dat veel honden afgeleid moeten worden met zo'n balletje, om niet te gaan motten met andere honden.
Heel goed natuurlijk, maar dan krijg je dus vaak mot om die balletjes :19:
Afbeelding
Marja
Zeer actief

starfleet schreef:
Marja schreef:
Het is wel slim natuurlijk dat hij als 10 maanden oude Rotti niet met Stapper vocht:-) Heel verstandig van die Rotti.

Anne
Ja! zeker weten :mrgreen:
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik beloon Buck ook als hij na een spannende ontmoeting niet gaat vechten, maar gewoon luistert en naar mij toe komt.......... :wink:

Ik prijs hem dan de hemel in, compleet met stukje kaas............. :mrgreen:

Verder vind ik het normaal dat de rottie reu gromde, en de oorzaak van de vechtpartij lag al ergens eerder en niet bij het grommen. :wink:

Ik heb het laatst gehad met Buck en de man van de andere drie honden die bovenop hem doken, hij zei ook dat het kwam omdat Buck gromde, maar daar was ik het dus niet mee eens.

Je moet eerder ingrijpen, en niet nadat er al allerlei signalen gegeven zijn. :wink:

Maar wel goed dat Stapper al zo lang niet meer vecht, eventjes een foutje moet je maar denken........
Marja
Zeer actief

Baily schreef:Ik beloon Buck ook als hij na een spannende ontmoeting niet gaat vechten, maar gewoon luistert en naar mij toe komt.......... :wink:

Verder vind ik het normaal dat de rottie reu gromde, en de oorzaak van de vechtpartij lag al ergens eerder en niet bij het grommen. :wink:

Ik heb het laatst gehad met Buck en de man van de andere drie honden die bovenop hem doken, hij zei ook dat het kwam omdat Buck gromde, maar daar was ik het dus niet mee eens.

Je moet eerder ingrijpen, en niet nadat er al allerlei signalen gegeven zijn. :wink:

Maar wel goed dat Stapper al zo lang niet meer vecht, eventjes een foutje moet je maar denken........
Ja ik vind het ook terecht hoor dat die rottie gromde, opzouten, mijn bal :mrgreen:
Maar hoezo denk jij dat de oorzaak niet het grommen was?
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Marja schreef:
Baily schreef:Ik beloon Buck ook als hij na een spannende ontmoeting niet gaat vechten, maar gewoon luistert en naar mij toe komt.......... :wink:

Ja ik vind het ook terecht hoor dat die rottie gromde, opzouten, mijn bal :mrgreen:

Wat ik eigenlijk bedoel met de oorzaak, is het feit dat het naar mijn idee al te ver was gegaan door jouw hond naar de hond met bal te laten gaan. :wink: Dat zie ik als de oorzaak en die ligt dus eerder.

Maar misschien kon je ook al aan de rottie zien voordat hij gromde, dat hij gespannen werd of stresssignalen afgaf.

Of bleef hij ontspannen?
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Als mijn hond niet terug vecht maar netjes terug komt beloon ik hem ook hoor.
Marja
Zeer actief

Baily schreef:
Marja schreef:

Wat ik eigenlijk bedoel met de oorzaak, is het feit dat het naar mijn idee al te ver was gegaan door jouw hond naar de hond met bal te laten gaan. :wink: Dat zie ik als de oorzaak en die ligt dus eerder.

Maar misschien kon je ook al aan de rottie zien voordat hij gromde, dat hij gespannen werd of stresssignalen afgaf.

Of bleef hij ontspannen?
Ja ik snap het nu, helemaal eens :wink:
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Inge O schreef:
Baily schreef:
helemaal mee eens.

om eerlijk te zijn, marja, als je hier de vraag stelt 'wat heb ik fout gedaan' kan ik eerlijk gezegd weinig bedenken dat je in deze niet fout hebt gedaan. :mrgreen:

volgende keer beter dus :wink: .
Getver zeg, ook jou moet ik gelijk geven, hou ik helemaal niet van :pffff:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

estelle schreef:Als mijn hond niet terug vecht maar netjes terug komt beloon ik hem ook hoor.
Als mijn hond wel terug vecht,of zelfs begonnen is, beloon ik als hij/zij komt op commando. Andere bazen hebben daar vaak wel moeite mee, denk ik, maar hoe zou je je hond anders kunnen terug roepen uit een conflict ?
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Zoie schreef:
estelle schreef:Als mijn hond niet terug vecht maar netjes terug komt beloon ik hem ook hoor.
Als mijn hond wel terug vecht,of zelfs begonnen is, beloon ik als hij/zij komt op commando. Andere bazen hebben daar vaak wel moeite mee, denk ik, maar hoe zou je je hond anders kunnen terug roepen uit een conflict ?
Als Stapper eenmaal echt aan het vechten is hoef ik niet te roepen hoor, hij hoort me dan nieteens.
Ik pak hem in zijn lurven en knijp ff stevig in zijn nek ofzo :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”