Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voor of na de ochtendwandeling eten?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Marja
Zeer actief

Voor of na de ochtendwandeling eten?

Ongelezen bericht door Marja »

Nu ik een tijdje thuis ben wil ik 's ochtendsvroeg gelijk een stevige wandeling gaan maken met de dogs.
Dus om half 9 opstaan en om 9.00 direkt de deur uit.
Maar hoe doe ik dat met eten, ervoor laten eten vind ik eng ivm maagkanteling, maar erna pas eten betekent dat ze dus nuchter heel aktief gaan doen.
Volgens mij is dat ook linke soep.

Hoe doen jullie dat?
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Voor een hele fikse wandeling laat ik ze eerst even eten en ga ik een uurtje daarna :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Marja
Zeer actief

O.k dus een uurtje wachten is genoeg :wink:
Afbeelding
cloris
Zeer actief

Marja schreef:O.k dus een uurtje wachten is genoeg :wink:
Ja ik laat ze na het eten een uurtje rusten en dat is wel genoeg
Afbeelding
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Als je honden maagtorsiegevoelig zijn is een uur niet genoeg. Bram krijgt van mij meestal een stukje droog brood (hij moet toch een rymadil) en Thijs een paar frolicjes, eten krijgen ze pas als ze een half uur tot een uur terug zijn.
AfbeeldingAfbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

bram en thijs schreef:Als je honden maagtorsiegevoelig zijn is een uur niet genoeg. Bram krijgt van mij meestal een stukje droog brood (hij moet toch een rymadil) en Thijs een paar frolicjes, eten krijgen ze pas als ze een half uur tot een uur terug zijn.
Begrijp ik hieruit dat ze na het uitlaten ook nog moeten wachten met eten? Als ik Bowie tussen de middag uitlaat geef ik haar daarna eten.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Tamara en Bowie schreef:
bram en thijs schreef:Als je honden maagtorsiegevoelig zijn is een uur niet genoeg. Bram krijgt van mij meestal een stukje droog brood (hij moet toch een rymadil) en Thijs een paar frolicjes, eten krijgen ze pas als ze een half uur tot een uur terug zijn.
Begrijp ik hieruit dat ze na het uitlaten ook nog moeten wachten met eten? Als ik Bowie tussen de middag uitlaat geef ik haar daarna eten.
Ik laat ze altijd helemaal tot rust komen, meestal gaat dat al vanzelf omdat wij eten gaan koken na de wandeling en zij pas eten nadat wij dat hebben gedaan. En nadat ze gegeten hebben is het uiteraard ook verplicht rust.
AfbeeldingAfbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Hier ook gemiddeld een uur voor of een uur na het wandelen eten.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
cloris
Zeer actief

Ja na het lopen wacht ik ook altijd :wink:
Afbeelding
Bowie
Actief

Ongelezen bericht door Bowie »

Ik geef ze meestal een uur na de ochtendwandeling hun eten, dan hebben ze echt honger. Voor de wandeling laten ze het meestal staan :roll:
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Nooit geweten... Bedankt!
Frenkie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frenkie »

Ik geef ook altijd na de wandeling eten...wist niet dat je een uur moest wachten na het wandelen...ik wacht meestal een kwartiertje.

En als je een minder inspannende wandeling hebt gemaakt, moet je dan ook een uur wachten??? :idea:

Groetjes

Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Marja,

Ik zou zulke grote rassen in elk geval nooit vóór een wandeling te eten geven!
Marja
Zeer actief

Scooby schreef:Hoi Marja,

Ik zou zulke grote rassen in elk geval nooit vóór een wandeling te eten geven!
Nee dat heb ik ook nooit gedaan inderdaad.
En ook na inspanning eerst rusten voor ze eten krijgen.
Maar ik heb toch al vaker gelezen dat maagtorsie ook 's ochtendsvroeg voorkwam, op nuchtere maag.
Gewoon bij het wakker worden!

Wat vind jij dan van met nuchtere maag gaan wandelen?
Afbeelding
Jorda
Actief

eten.

Ongelezen bericht door Jorda »

Als ik met mijn honden ga trainen 's ochtends, dan kan krijgen ze ong. twee uur van de voren of een boterham of lammerenmelk met rijstenbloem. Mijn honden kunnen niet tegen een nuchtere maag en dan is dit een goede oplossing, je moet alleen wat vroeger je bed uit......

Greetz van Jorda.
Afbeelding
Takkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ierse Wolfshond

Ongelezen bericht door Takkie »

Ja, misschien kan je je honden een klein beetje geven, dat ze niet helemaal op nuchtere maag hoeven te lopen.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

S"morgens vroeg dan lopen wij niet zo heel erg lang, half uurtje tot 3 kwartier daarna krijgen ze pas eten.
S'middags als ik uit mijn werk kom dan gaan we hier de grote wandeling doen en dan krijgen ze voor vertrek een boterham of alvast wat brokken en na de wandeling de rest das rond half 4 en s'avonds rond 19.00 uur de derde en laatste maaltijd.
Ik heb een galgo en die zijn gevoelig voor maagkantelingen daarom voer in 3 keer per dag en een klein beetje voor de grote wandeling, en dat gaat heel erg goed.

Jacqueline
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:Wat vind jij dan van met nuchtere maag gaan wandelen?
Hoi Marja,

Ik maak daar nooit zo'n probleem van, maar hier krijgen ze ook vrij laat op de avond nog hun (derde) maaltijd.
Marja
Zeer actief

O.k dan geef ik gewoon een heel klein beetje.
Ik voer inderdaad ook drie keer per dag.
Vorig jaar zat ik in de wachtkamer bij de da toen er een mastin binnen werd gebracht met een maagkanteling, die is nog voor de operatie overleden.
Ik ben daar erg van onder de indruk geweest, echt een drama!
Dus ik ben nu nog voorzichtiger dan ik al was :wink:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:O.k dan geef ik gewoon een heel klein beetje.
Ik voer inderdaad ook drie keer per dag.
Vorig jaar zat ik in de wachtkamer bij de da toen er een mastin binnen werd gebracht met een maagkanteling, die is nog voor de operatie overleden.
Ik ben daar erg van onder de indruk geweest, echt een drama!
Dus ik ben nu nog voorzichtiger dan ik al was :wink:
Hoi Marja,

Ik ken het drama, Lana heeft al twee keer een maagtorsie gehad en is er beide keren aan geopereerd...
Marja
Zeer actief

Hu twee keer?
Ik weet er niet het fijne van hoor maar ik dacht dat ze na een operatie geen kanteling meer konden krijgen?
Maar zo te horen wel dus!

Wat een mazzel dat het twee keer goed afgelopen is, hoe kwam het, kun je een oorzaak aanwijzen, of gewoon pech?
Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Onze honden lopen altijd met een nuchtere maag 's morgens.
Op werkdagen gaat één van ons om 6 uur de deur uit met de honden voor een wandeling. Rond 7 uur zijn we dan weer terug. De honden gaan daarna slapen/rusten.
Rond 8 uur krijgen ze dan van mij eten en daarna slapen ze weer lekker verder.

Ook in de weekenden gaan ze met een nuchtere maag mee op stap voor de ochtendwandeling.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Marja
Zeer actief

Wilma schreef:Onze honden lopen altijd met een nuchtere maag 's morgens.
Op werkdagen gaat één van ons om 6 uur de deur uit met de honden voor een wandeling. Rond 7 uur zijn we dan weer terug. De honden gaan daarna slapen/rusten.
Rond 8 uur krijgen ze dan van mij eten en daarna slapen ze weer lekker verder.

Ook in de weekenden gaan ze met een nuchtere maag mee op stap voor de ochtendwandeling.
Toch vind ik dat eng!

ff wat anders, mijn ouders hebben sinds drie dagen een tatrapup :wink:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:Hu twee keer?
Ik weet er niet het fijne van hoor maar ik dacht dat ze na een operatie geen kanteling meer konden krijgen?
Maar zo te horen wel dus!

Wat een mazzel dat het twee keer goed afgelopen is, hoe kwam het, kun je een oorzaak aanwijzen, of gewoon pech?
Hoi Marja,

Dat is dus één van de grootste fabels die er in de grote hondenwereld rond gaat; dat honden waarvan de maag vastgezet is geen maagtorsie meer zouden kunnen krijgen. Ik wist al dat dat inderdaad ook niet zo was, maar het bewijs er van, ligt hier nu in de kamer te snurken.
Vandaar dus ook dat het zulke énorme onzin is dat er mensen zijn die preventief de maag laten vastzetten.

We hebben het geluk gehad dat we beide keren thuis waren en het gewoon zágen gebeuren! Daardoor konden we direct reageren en lag Lana met een half uur ook op de operatietafel. Dat is haar redding geweest.
Een oorzaak van de maagtorsies weten we niet. De eerste keer was tien minuten na het eten (ze lag gewoon rustig op haar kussen), de tweede keer was een paar uur na het eten... Voor de eerste maagtorsie had ze die middag liggen rollen in het gras. Mogelijk dat dat de maagtorsie toen al ingezet heeft en dat die volledig is geworden toen ze eenmaal had gegeten? Voor de tweede torsie kunnen we echt geen aanleiding bedenken. Wij houden ons hier namelijk altijd heel strikt aan alle 'regels':
- minimaal een uur rust na het eten;
- drie maaltijden per dag;
- we geven vers vlees of geperste brokken;
- ze mogen hier nooit te koud of te veel water achter elkaar drinken;
- de bakken staan in standaards;
- enz...
En toch overkomt het Lana twee keer...
Marja
Zeer actief

Hoi Karin
Zo zie je maar dat hoe je ook je best doet het toch nooit helemaal te voorkomen is!
Fijn dat je die fabel even het land uit gooit, ik dacht inderdaad dat het niet meer kon gebeuren na het vastzetten van de maag.
Ja en al die voorzorgmaatregelen neem ik ook in acht, heb je in ieder geval het gevoel dat het niet aan jezelf gelegen heeft.

Nog even over dat drinken van koud water, mijn honden drinken elke dag uit sloten, plassen en meren.
En dus ook in de winter!
Maar dat kan ik ze dus beter afleren??
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Waarom is het eng als een hond nuchter een grote wandeling doet? Ze krijgen hier ook pas hun eten ruim na de wandeling. Wel beloon ik ze ruimschoots altijd met stukjes kaas en frolicjes onder het wandelen. Kan dat kwaad dan, als ze nuchter een wandeling van een uur maken?

Ze zijn dan dus wel erg actief tijdens de wandeling.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:Ja en al die voorzorgmaatregelen neem ik ook in acht, heb je in ieder geval het gevoel dat het niet aan jezelf gelegen heeft.

Nog even over dat drinken van koud water, mijn honden drinken elke dag uit sloten, plassen en meren.
En dus ook in de winter!
Hoi Marja,

Ook al zijn de geleerden er helemaal nog niet over uit hoe een maagtorsie nu precies ontstaat en wat je er aan zou kunnen doen om het te voorkomen, zo lang je voor jezelf het idee hebt dat je er alles aan doet òm het te voorkomen, kun je jezelf in elk geval geen verwijten maken inderdaad. Daar ben ik in elk geval na de twee maagtorsies van Lana erg blij om (hoewel ik er nog wel van baal dat ik haar in dat gras heb laten rollen... Dat mogen ze hier nu dus ook niet meer...)

Mijn honden mogen van mij uit alle plassen en slootjes drinken die we tegenkomen tijdens het wandelen, BEHALVE in de winter inderdaad.
Marja
Zeer actief

Baily schreef:Waarom is het eng als een hond nuchter een grote wandeling doet? Ze krijgen hier ook pas hun eten ruim na de wandeling. Wel beloon ik ze ruimschoots altijd met stukjes kaas en frolicjes onder het wandelen. Kan dat kwaad dan, als ze nuchter een wandeling van een uur maken?

Ze zijn dan dus wel erg actief tijdens de wandeling.

IK! vind het eng, maar het is alleen omdat ik meerdere keren gelezen heb dat honden ook op nuchtere maag een torsie kunnen krijgen!
Vandaar dus...............
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Scooby schreef:
Marja schreef:Ja en al die voorzorgmaatregelen neem ik ook in acht, heb je in ieder geval het gevoel dat het niet aan jezelf gelegen heeft.

En dus ook in de winter!
Hoi Marja,

Ook al zijn de geleerden er helemaal nog niet over uit hoe een maagtorsie nu precies ontstaat en wat je er aan zou kunnen doen om het te voorkomen, zo lang je voor jezelf het idee hebt dat je er alles aan doet òm het te voorkomen, kun je jezelf in elk geval geen verwijten maken inderdaad. Daar ben ik in elk geval na de twee maagtorsies van Lana erg blij om (hoewel ik er nog wel van baal dat ik haar in dat gras heb laten rollen... Dat mogen ze hier nu dus ook niet meer...)

Mijn honden mogen van mij uit alle plassen en slootjes drinken die we tegenkomen tijdens het wandelen, BEHALVE in de winter inderdaad.
Zara is ook een roller :mrgreen:
Ga ik dus ook opletten nu :ok:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:IK! vind het eng, maar het is alleen omdat ik meerdere keren gelezen heb dat honden ook op nuchtere maag een torsie kunnen krijgen!
Vandaar dus...............
Hoi Marja,

Ik denk dus dat honden gewoon ALTIJD een maagtorsie kunnen krijgen, op ieder moment van de dag. (Hoewel het bij Lana twee keer 's avonds was.)
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”