Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

even een vraagje voor mensen met een roedel..

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

even een vraagje voor mensen met een roedel..

Ongelezen bericht door yamie »

en dan dus niet twee hondjes :mrgreen:

ik heb 6 honden, allemaal hun eigen karakter, en ze gaan prima met elkaar ( ach nou ja af en toe een akkefietje, maar niks blijvends of naars)

nou heb ik dus ook Moja... 18 maanden.. luisterd over het algemeen goed, lief enz enz. maar...... wat ze dus doet, als we in het bos zijn en de honden lopen los, zodra er een hond gaat rennen, of wanneer ik ze loslaat van de riem... gaat ze ernaast lopen en er tegen blaffen, soms zelf ff pitten... meestal zodra de andere hond een snauw geeft stopt ze wel, maar dus niet altijd, en dit kan weer lijden tot meer serieus snauwen... ze doet het uiteraard alleen als ze een stukje van me af is... soms reageert ze wel op een brul van mij.. maar ja niet altijd dus en het is praktisch elke wandeling weer zo... ook als ik ze bv even tussendoor heb aangelijnd en daarna weer los... opzich snap ik haar gedrag best.. ze wil een stuk controle hebben, ze zit ook in een leeftijd dat ze zeker aan het proberen is om een betere status in de roedel te krijgen.. maar goed vervelend is het af en toe wel, en ik vraag me dus af hoe andere mensen hier mee omgaan , ik laat haar meestal al even later los dan de rest, dan hebben de andere de eerste joepie ik ben los run er al op zitten en dan valt er voor haar niet zoveel na te rennen...
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ik heb een groep van 5 en inderdaad de ideale leeftijd om uit te proberen is rond de anderhalf. Loddie is nu ook anderhalf en die doet exact t zelfde en ik laat ze meestal maar gaan. Ze moet zelf haar plaats bepalen in de groep en af en toe wordt ze weer ff wat harder aangepakt door de hogere en houdt ze zich weer ff gedeisd..
Wat wel erg vervelend is, is dat ze hetzelfde gedrag bij lagere honden buiten de groep ook doet en dan corrigeer ik wel, en lijn ik haar aan.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

nance schreef:Ik heb een groep van 5 en inderdaad de ideale leeftijd om uit te proberen is rond de anderhalf. Loddie is nu ook anderhalf en die doet exact t zelfde en ik laat ze meestal maar gaan. Ze moet zelf haar plaats bepalen in de groep en af en toe wordt ze weer ff wat harder aangepakt door de hogere en houdt ze zich weer ff gedeisd..
Wat wel erg vervelend is, is dat ze hetzelfde gedrag bij lagere honden buiten de groep ook doet en dan corrigeer ik wel, en lijn ik haar aan.
ja ik snap, en ja ze mag en moet haar plek ook kunnen gaan bepalen en ja dat moeten ze ook onderling oplossen... tot op zekere hoogte dus... 5 van de 6 honden zijn jacken, en als het echt tot een gevecht komt gaat het niet meer om ff iets uitvechten.. dan moet ik ingrijpen want uh tja.. je snapt.. :wink:

daarbij.. en dat is dus ook weer het roedel gebeuren.. als ze dus eens stevig gecorrigeerd word, lopen er nog een paar om heen die er dan ook niet vies van zijn om zich ermee te bemoeien ( het zijn en blijven terriers :wink: )

Moja doet het dus ook absoluut niet bij andere honden, bij vreemde honden dus..zowiezo zijn er geen echt lagere honden buiten haar groep.. het zijn vreemde honden...

ze mag van mij dus heus wel haar zelf laten zien, maar ze moet het niet op de spits drijven... en tja aanlijnen is tuurlijk een idee, dan kan ze het iig niet meer doen... wat ik graag wil weten is hoe men met het gedrag omgaat .. hoe je het indimt...
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hier een roedel met 10 honden en wij laten ze alles zelf uitzoeken.
Ghaya mijn DH teef heeft er ook een handje van bij Chello, mijn DH reu die tevens de roedelleider vanh et zooitje is, dan bijt ze hem overal waar ze maar kan.

Ghaya doet het bijv. ook met balletjes gooien, dan gaat ze net iets ahcter de betreffende hond staan en zodra die zich omdraait om achter de bal aan te rennen dan bijt ze even in de nek. De andere hond gromt meestal wat of snauwt wat maar dat blijft het tot nu toe bij.

Soms brul ik weleens dat ze op moet houdne maar eigenlijk heb ik zoiets van 'zoek het zelf maar uit', dan moet Chello maar een keer een correctie uitdelen of de andere hond.
Overigens hadden wij een weekje een DH teef te logeren hier en daar deed ze het ook bij, op een gegeven moment ging dat echt steeds harder en gemener want die teef deed niks terug. Toen heeft Ullic, de reu onder Chello, haar flink gecorrigeerd , echt haar op de grond gegooid en duidelijk gemaakt dat ze moest kappen....daarna was het dus ook over.
Tot de volgende dag dan. :mrgreen:
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Ik heb er maar 3 gehad, weet niet of dat er ook onder valt :mrgreen: , maar ik herken het wel, Angeltje deed dat ook bij Feniksje....het leek altijd wel of ze die strijd aan wilde om een plek te behouden of te veroveren, iets wat haar dus niet lukte, want Feniks is en was haar leider, bij Blis deed ze het ook, maar die lul liep gewoon door terwijl ze in zijn strot of wangen hing(de littekentjes staan nog overal in zijn donder :N: ).

Het kan ook zijn dat ze zichzelf opdrong om in alles betrokken te worden, want ze bleef altijd bij Feniks in de buurt en was echt gefixeerd op wat Feniks deed en dan pikte ze dat ook heel snel op, dus het kan ook zijn dat ze willen laten zien dat ze aanwezig zijn en ook laten zien dat ze er definitief bij horen, denk ik :19:
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Molli is dan al wat ouder maar ook een verschrikkelijke trut, buiten moet ze altijd even quasi per ongeluk tegen de andere honden aan lopen, of ze hapt ze ergens in de poten. Nu is Molli een hele slechte roedelleider en ik snap ook niet dat de andere honden haar nog toleren, maar dat soort gedrag van haar sta ik dus niet toe. Gelukkig reageert ze op een verbale correctie en tegenwoordig zie ik het altijd al aankomen en kan ik het voorkomen door haar te waarschuwen. Ze kijkt dan altijd met z'n blik naar achteren van: hoe weet jij nou wat ik van plan ben... :denken: Het gebeurt ook alleen maar buiten als ze vol energie zit, binnen is er nooit wat aan de hand en slapen ze alleen maar.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Dino, Beer en Buck doen dat ook onderling, tenminste Dino is degene die altijd de correcties uitdeelt. Altijd aan het begin van de wandeling, als ze helemaal blij en enthousiast gaan rennen, zo van ëindelijk"en van gekkigheid niet weten wat ze moeten doen lijkt het....... :wink:

Ik laat Dino begaan tegenover Buck, dat is ook heel snel afgelopen want die laat dat niet op zich zitten. Maar soms gaan ze dan met zijn tweeen Beer afraggen, en ik zie hem dan in zijn schulp kruipen door achter te blijven en lang te gaan snuffelen, terwijl hij ook eigenlijk wil rennen.

Dus dan grijp ik in. Beer wordt niet afgeragt. :mrgreen: En soms doet hij pogingen om zich te verdedigen en dan moedig ik hem heel erg aan. Hij wordt nooit ranghoger, maar hij mag zich wel meer verdedigen. Als ik hem aanmoedig zich te verdedigen, door "goed zo Beer"te roepe als hij wat terug doet, dan gaat hij helemaal glimmen en achter de rest aan rennen. Die dan dus ook ophouden.

Maar wat jij beschrijft gebeurt bij mij zeg maar in de eerste 5 minuten en daarna is de rust weer hersteld. Balou valt altijd buiten dat soort dingen. Ze halen eht niet in hun hoofd om zoiets bij haar te doen en ze doet er ook niet aan mee.
moeli
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door moeli »

Heb vier tervuerense herderteven , de oudste is bijna veertien en de jongste achtien maanden, moeder en dochter zijn nu allebei loops, In huis wil ik geen ruzie , buiten laat ik ze hetzelf uitzoeken , alleen van Loupa ( oudste ) blijven ze af , dan grijp ik gelijk in , want zij is lichamelijk gewoon zwak , en de jongste is inderdaad erg aan het proberen hoever ze kan gaan, en moeder en dochter hebben het soms wel eens aan de stok met elkaar over een bal of zo, maar meestal stpt het snel en spelen ze weer verder, groetjes Annemieke
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

yamie schreef:
nance schreef:Ik heb een groep van 5 en inderdaad de ideale leeftijd om uit te proberen is rond de anderhalf. Loddie is nu ook anderhalf en die doet exact t zelfde en ik laat ze meestal maar gaan. Ze moet zelf haar plaats bepalen in de groep en af en toe wordt ze weer ff wat harder aangepakt door de hogere en houdt ze zich weer ff gedeisd..
ja ik snap, en ja ze mag en moet haar plek ook kunnen gaan bepalen en ja dat moeten ze ook onderling oplossen... tot op zekere hoogte dus... 5 van de 6 honden zijn jacken, en als het echt tot een gevecht komt gaat het niet meer om ff iets uitvechten.. dan moet ik ingrijpen want uh tja.. je snapt.. :wink:

daarbij.. en dat is dus ook weer het roedel gebeuren.. als ze dus eens stevig gecorrigeerd word, lopen er nog een paar om heen die er dan ook niet vies van zijn om zich ermee te bemoeien ( het zijn en blijven terriers :wink: )

Moja doet het dus ook absoluut niet bij andere honden, bij vreemde honden dus..zowiezo zijn er geen echt lagere honden buiten haar groep.. het zijn vreemde honden...

ze mag van mij dus heus wel haar zelf laten zien, maar ze moet het niet op de spits drijven... en tja aanlijnen is tuurlijk een idee, dan kan ze het iig niet meer doen... wat ik graag wil weten is hoe men met het gedrag omgaat .. hoe je het indimt...
Ik snap niet hoe je een groep van die terriers bij elkaar kunt hebben, ik heb mn handen al vol aan 1 JR :roll: :pffff:
Dat is inderdaad een probleem, want die zijn niet vies van een stevige knokpartij....
Dus dan zul je toch dit soort toestanden moeten proberen te voorkomen, want als ze zich er allemaal instorten, schiet je ook niks mee op.
En dan kom je dus uit bij aanlijnen, want om het hun uit te laten vechten zit je niet op te wachten....
yamie
Zeer actief
Contacteer:

nance schreef:
yamie schreef:

Ik snap niet hoe je een groep van die terriers bij elkaar kunt hebben, ik heb mn handen al vol aan 1 JR :roll: :pffff:
Dat is inderdaad een probleem, want die zijn niet vies van een stevige knokpartij....
Dus dan zul je toch dit soort toestanden moeten proberen te voorkomen, want als ze zich er allemaal instorten, schiet je ook niks mee op.
En dan kom je dus uit bij aanlijnen, want om het hun uit te laten vechten zit je niet op te wachten....
het is idd maar net hoe je er mee om gaat en hoe snel je ergens ingrijpt, ik begrijp de antwoorden hier, maar dat is dus iid niet iets wat hier kan, het ff uit laten vechten , het ze zelf uit laten zoeken.. dat gaat gewoon niet met een roedel terriers, ik leef al vele jaren met een roedel terriers en ik vraag ook niet om uitleg over een bepaald gedrag, dat weet ik wel, ik was gewoon benieuwd hoe andere hier mee omgaan, en tja dat is toch wel heel anders dan hoe je met een roedel terriers moet omgaan.. :wink:
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Senna doet dat ook, maar alleen als ik met de bal met ze speel. Xitan is de baas en als ze met zijn alleen achter de bal aangaan, is hij de enige die de bal pakt. De anderen gaan allemaal netjes aan de kant.
Maar Senna loopt vreselijk om Xitan heen te springen en bijt hem dan bijv. in zijn nek of poten, of ja, waar ze eigenlijk in de gauwigheid maar bij kan. Ze is ook zo razendsnel, na een uitval hupt ze razendsnel weer van hem af.
Xitan doet er niet zoveel aan, die is helemaal gefixeerd op de bal. Als het hem echt begint te vervelen, blaft hij een keer of valt een keer naar haar uit, maar nooit echt indrukwekkend.
Ik erger me eraan als Senna dat doet, maar ik doe er niets (meer) aan. Op een brul van mij reageert ze dan niet en ze is gewoon veel te snel, ik ben niet op tijd bij haar.
Nou komt het hier ook niet tot een vechtpartij, zover laat Xitan het gewoon niet komen. En als dat wel het geval zou zijn, geeft Senna zich denk ik onmiddellijk over. Want ze heeft een heel grote mond naar hem toe, maar als ze ook maar denkt dat hij echt boos wordt, gilt ze meteen.
AfbeeldingAfbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

tbeast schreef:Senna doet dat ook, maar alleen als ik met de bal met ze speel. Xitan is de baas en als ze met zijn alleen achter de bal aangaan, is hij de enige die de bal pakt. De anderen gaan allemaal netjes aan de kant.
Maar Senna loopt vreselijk om Xitan heen te springen en bijt hem dan bijv. in zijn nek of poten, of ja, waar ze eigenlijk in de gauwigheid maar bij kan. Ze is ook zo razendsnel, na een uitval hupt ze razendsnel weer van hem af.
Xitan doet er niet zoveel aan, die is helemaal gefixeerd op de bal. Als het hem echt begint te vervelen, blaft hij een keer of valt een keer naar haar uit, maar nooit echt indrukwekkend.
Ik erger me eraan als Senna dat doet, maar ik doe er niets (meer) aan. Op een brul van mij reageert ze dan niet en ze is gewoon veel te snel, ik ben niet op tijd bij haar.
Nou komt het hier ook niet tot een vechtpartij, zover laat Xitan het gewoon niet komen. En als dat wel het geval zou zijn, geeft Senna zich denk ik onmiddellijk over. Want ze heeft een heel grote mond naar hem toe, maar als ze ook maar denkt dat hij echt boos wordt, gilt ze meteen.
hahahaha precies Ghaya.
Die doet echt precies hetzelfde; om Chello heen dansen, bijten waar ze maar kan. En ook idd als Chello achter een bal aanrent en Chello doet dus ook niet meer als een grommetje.....
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”