Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

correctie bij 'snauwen'

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

correctie bij 'snauwen'

Ongelezen bericht door Moos »

Moos wil, zoals de gemiddelde reu, weleens snauwen naar een andere reu. Hij doet het alleen bij Jacks (ik denk omdat die vaak ook nogal zelfverzekerd zijn, en nogal opgefokt om Moos heen kunnen trippelen) en veeeel grotere reuen. Dit gedrag is ook voor een deel ontstaan nadat hij meerdere malen als speelbal gebruikt was door een Labrador en een Doberman, en de bazen van de honden maar bleven volhouden dat hun hond 'alleen maar wil spelen'.

Maar goed, maakt me niet waarom hij het doet, het mag niet! Alleen al niet omdat ik geen zin heb in een terugsnauwende Bouvier en een wellicht gewonde Moos.

Als het alleen bij kort snuffelen blijft gaat het altijd goed, en met veel reuen speelt hij ook wel, alleen bij bepaalde reuen vindt hij het nodig om te snauwen, voornamelijk als ze te opdringerig zijn volgens Moos' standaard.

Ik kan 99% van de tijd bijna op de seconde inschatten wanneer hij een snauw gaat geven. Even snuffelen gaat dus goed, maar als sommige reuen dan licht opdringerig door blijven snuffen, terwijl Moos eigenlijk gewoon door wil lopen, dan volgt er meestal een snauw (vaak ook nadat Moos eerst even iets gefixeerd heeft naar de andere hond, en soms zijn lip even heeft opgetrokken. Als de andere hond daar niet op reageert door Moos met rust te laten, snauwt Moos).
Hij bijt niet hoor, hij raakt de andere hond bijna niet aan, maar hij snauwt wel even fel.

Wat ik nu doe is ten eerste Moos meeroepen na een hele korte snuffel. 9 van de 10 keer is dat genoeg en dan lopen we rustig weer verder. Soms wil Moos meekomen, maar ruikt die andere reu dan even aan zijn gat, dan zie ik aan Moos dat hij wil gaan snauwen en roep ik heel streng "Moos?!!', en dan draait Moos om, negeert die andere reu en loopt mee.

Doe ik dat goed? Of geef ik Moos zo een beetje een negatieve associatie met andere reuen? Of heb ik met de methode kans dat ik Moos steeds strenger moet gaan roepen, en dus harder zou moeten gaan corrigeren wil het nog werken?
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Moeilijk vraagstuk voor een beginner zoals mij. Ik zou zeggen dat je het goed doet. Moos krijgt niet de kans om te snauwen omdat jij hem op tijd roept. Daarmee geef je aan dat je er niet van gedient bent dat hij snauwt en dat hij mee moet komen als een hond hem niet bevalt.

Maar ik kan het ook helemaal verkeerd zien en dat zullen we aan de hierop volgende reacties vanzelf te weten komen :mrgreen:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Reini schreef:Moeilijk vraagstuk voor een beginner zoals mij. Ik zou zeggen dat je het goed doet. Moos krijgt niet de kans om te snauwen omdat jij hem op tijd roept. Daarmee geef je aan dat je er niet van gedient bent dat hij snauwt en dat hij mee moet komen als een hond hem niet bevalt.
Ja, dat is inderdaad mijn principe hierachter. Het scheelt ook dat Moos misschien 1 of 2 keer per week zou willen snauwen, dus ik loop niet elke dag tig keer streng 'Moos?!' te roepen :wink:
Maar ik kan het ook helemaal verkeerd zien en dat zullen we aan de hierop volgende reacties vanzelf te weten komen :mrgreen:
Ja, haha, inderdaad, misschien zitten we er nogal naast :mrgreen:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Moos schreef:
Reini schreef:Moeilijk vraagstuk voor een beginner zoals mij. Ik zou zeggen dat je het goed doet. Moos krijgt niet de kans om te snauwen omdat jij hem op tijd roept. Daarmee geef je aan dat je er niet van gedient bent dat hij snauwt en dat hij mee moet komen als een hond hem niet bevalt.
Ja, dat is inderdaad mijn principe hierachter. Het scheelt ook dat Moos misschien 1 of 2 keer per week zou willen snauwen, dus ik loop niet elke dag tig keer streng 'Moos?!' te roepen :wink:
Ja, haha, inderdaad, misschien zitten we er nogal naast :mrgreen:
Ahaaa, ik had jouw principe achter de theorie al bedacht!

Nu nog afwachten of het goed is :mrgreen:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Als het goed werkt dan is het goed, toch? :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Als het goed werkt dan is het goed, toch? :mrgreen:
Nou, in dit geval denk ik dat ook wel. Maar dat gaat natuurlijk niet altijd op. Een prikband werkt ook, maar of het goed is is een tweede :wink:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Moos schreef:
Nou, in dit geval denk ik dat ook wel. Maar dat gaat natuurlijk niet altijd op. Een prikband werkt ook, maar of het goed is is een tweede :wink:
Dan heb je het over een hulpmiddel, ik heb het nu over opvoeden :wink:
Als jij merkt dat het bij Moos goed werkt, dan is het goed. Tenminste, dat is mijn ervaring met opvoedingsmethoden :mrgreen:
Daar hoeft geen Dr Spock aan te pas te komen.
Moos
Zeer actief

Marie-Josée schreef:
Moos schreef:
Dan heb je het over een hulpmiddel, ik heb het nu over opvoeden :wink:
Als jij merkt dat het bij Moos goed werkt, dan is het goed. Tenminste, dat is mijn ervaring met opvoedingsmethoden :mrgreen:
Daar hoeft geen Dr Spock aan te pas te komen.
Een prikband is een hulpmiddel dat gebruikt wordt bij het opvoeden.

Nou ja, ander voorbeeld dan, je kan een hond leren zitten door flink hard op zijn gat te duwen en ZIT te schreeuwen. Werkt in een groot deel van de gevallen wel, maar of het ook goed is :denken:

Maar ik snap wel wat je bedoeld hoor. Het eerste waarop je een opvoedings idee test is inderdaad of het werkt of niet. Dit werkt nu voor mij en Moos, maar daarom hoeft het niet de beste manier te zijn :wink:
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Als ik zie dat onze jongens geïrriteerd reageren op opdringerig gedrag dan roep ik ook dat ze moeten doorlopen. Voorkomen is beter dan genezen. Het betekent niet dat ze niet kenbaar mogen maken er niet van gediend te zijn, maar daar blijft het bij en het kan ook zonder snauwen b.v. door mopperen o.i.d. Bovendien willen de heren tenslotte zelf ook wel eens ´buurten´ bij andere honden.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Branka schreef:Als ik zie dat onze jongens geïrriteerd reageren op opdringerig gedrag dan roep ik ook dat ze moeten doorlopen. Voorkomen is beter dan genezen. Het betekent niet dat ze niet kenbaar mogen maken er niet van gediend te zijn, maar daar blijft het bij en het kan ook zonder snauwen b.v. door mopperen o.i.d. Bovendien willen de heren tenslotte zelf ook wel eens ´buurten´ bij andere honden.
Wat versta jij onder mopperen? Dat heb ik Moos nog nooit zien doen geloof ik :denken:

Wat met Moos ook wel heel erg meespeelt, zoals ik eerder ook al aangaf, is dat als een veel grotere hond terug snauwt ik een heel groot probleem heb. Een flinke correctie van een reu van 40 kilo, kan voor Moos hele nare gevolgen hebben.

Nu lijkt Moos ook feilloos in te kunnen schatten wanneer hij het kan maken om te snauwen, en wanneer niet. Zeer zelfverzekerde, oudere, grote reuen mogen op hem gaan zitten, dan zal hij nog niks doen (met Jari en Tagor bijvoorbeeld gaat het prima, Moos heeft heel veel respect voor dat soort heren).
Maar ik durf niet 100% te vertrouwen op Moos' inzicht. En bovendien, ik vind snauwen sowieso nergens voor nodig.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Mopperen, dus een beetje brommerig reageren. Niet direct grommen of snauwen. Meestal zie ik al aan de kop dat ze er niet van gediend zijn. Verder ook aan de rest van hun lijf, ze hebben dan een stramme houding en de staart wordt strakker gedragen en boven de ruglijn (bij Moos ook lastig om dat te zien :wink: ).
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Branka schreef:Mopperen, dus een beetje brommerig reageren. Niet direct grommen of snauwen. Meestal zie ik al aan de kop dat ze er niet van gediend zijn. Verder ook aan de rest van hun lijf, ze hebben dan een stramme houding en de staart wordt strakker gedragen en boven de ruglijn (bij Moos ook lastig om dat te zien :wink: ).
Ja, Moos' staart staat altijd ver boven de ruglijn :mrgreen:
Maarrr hij kan hem ook prima laag dragen hoor als hij bang is of heel duidelijk aan wil geven dat hij onderdanig is. Saar heeft haar staart ook vaak een klein beetje afhangend, die is altijd bang of onderdanig, de miep!

Maar ik zie het ook aan Moos' stramme houding hoor, alles naar voren, en op strak. :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Mickie schreef:Eigenlijk vind ik dat Moos het volste recht heeft om te snauwen als andere honden te opdringerig worden en waarschuwend grommen niet helpt. Om die reden zou ik het snauwen zelf in ieder geval niet corrigeren. Maar ja, de kans is er inderdaad dat het escaleert en dan delft Moos door zijn afmetingen waarschijnlijk het onderspit. Ik denk dat je het nu aardig oplost; situatie inschatten en doorlopen vóór die andere hond te opdringerig kan worden (je leert vanzelf om bepaalde types er uit te halen). Eventueel kun je nog afleiden in plaats van streng te zijn, maar dat werkt niet bij alle honden.
Ja, hij heeft soms ook gewoon wel gelijk hoor, alleen dat formaat he? Dat maakt hem gewoon net iets te kwetsbaar voor dit soort geintjes.

Afleiden doe ik trouwens ook wel nu je het zegt. 'kijk eens' betekent hier dat ze een koekje krijgen. Die werkt vaak ook heel goed :wink:
Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Moos schreef:
Mickie schreef:Eigenlijk vind ik dat Moos het volste recht heeft om te snauwen als andere honden te opdringerig worden en waarschuwend grommen niet helpt. Om die reden zou ik het snauwen zelf in ieder geval niet corrigeren. Maar ja, de kans is er inderdaad dat het escaleert en dan delft Moos door zijn afmetingen waarschijnlijk het onderspit. Ik denk dat je het nu aardig oplost; situatie inschatten en doorlopen vóór die andere hond te opdringerig kan worden (je leert vanzelf om bepaalde types er uit te halen). Eventueel kun je nog afleiden in plaats van streng te zijn, maar dat werkt niet bij alle honden.
Ja, hij heeft soms ook gewoon wel gelijk hoor, alleen dat formaat he? Dat maakt hem gewoon net iets te kwetsbaar voor dit soort geintjes.

Afleiden doe ik trouwens ook wel nu je het zegt. 'kijk eens' betekent hier dat ze een koekje krijgen. Die werkt vaak ook heel goed :wink:
Ik snap heel goed dat je dan huiverig wordt als een grote hond wordt afgesnauwd door jouw Moos.. :wink:
En helemaal als je die hond niet kent of dat het een vorige keer is fout gegaan..
Ik heb dus ook 2 grote honden en die mogen alleen bij de 'bekende' kleine hondjes in de buurt komen, of ze negeren ze, of laten zich afsnauwen, dan doen ze nog niks hoor, maar id alleen snuffelen.. maar die van mij hebben eerbiedig respect voor het gesnauw van het andere kleine hondje en lopen dan snel met me mee.
Maarr...ik heb dit al is eerder gezegd, ik snap werkelijk niet dat mensen met grote honden hun hond niet bij hun houden wanneer ze een 'onbekend' klein hondje (lees; die zich niet kan verweren) tegenkomen!
Ik vind dat egoistisch en erg zielig voor het kleine hondje.
Maar ik vind het wel prima als Nebla of Bob aan bv een 'bekende' Westie snuffelt en de Westie snauwt hun keihard af; die is dan meestal ouder en houdt niet van gezeur aan zijn lijf, dan lopen ze ook direct n aar mij toe.

Maar nogmaals, ik woon vlakbij een uitlaatgebied en heel veel mensen hebben hier een hond of honden en ik ken alle mensen en honden bij naam. Maar kom ik iemand tegen met een kleine hond die ik niet ken, gaan ze direct aan de lijn. Ze hebben nog nooit uit zichzelf een hond aangevallen, maar als ik 2 kleine hondjes had en daar kwam een Berner of Duitse dog of Herder of whatever op aflopen, zou ik dat niet prettig vinden.
Plus wanneer ik een onbekende hond aan de lijn tegenkom, groot of klein, gaan ze ook aan de lijn, wel zo eerlijk :wink:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ik vind dat als duidelijk is dat er niet gezellig gespeeld wordt er helemaal niet gespeeld wordt...
dan is het gewoon klaar en doorlopen.
Moos
Zeer actief

bernersennenfan schreef:
Moos schreef:

Ik snap heel goed dat je dan huiverig wordt als een grote hond wordt afgesnauwd door jouw Moos.. :wink:
En helemaal als je die hond niet kent of dat het een vorige keer is fout gegaan..
Ik heb dus ook 2 grote honden en die mogen alleen bij de 'bekende' kleine hondjes in de buurt komen, of ze negeren ze, of laten zich afsnauwen, dan doen ze nog niks hoor, maar id alleen snuffelen.. maar die van mij hebben eerbiedig respect voor het gesnauw van het andere kleine hondje en lopen dan snel met me mee.
Maarr...ik heb dit al is eerder gezegd, ik snap werkelijk niet dat mensen met grote honden hun hond niet bij hun houden wanneer ze een 'onbekend' klein hondje (lees; die zich niet kan verweren) tegenkomen!
Maar ik vind het wel prima als Nebla of Bob aan bv een 'bekende' Westie snuffelt en de Westie snauwt hun keihard af; die is dan meestal ouder en houdt niet van gezeur aan zijn lijf, dan lopen ze ook direct n aar mij toe.

Maar nogmaals, ik woon vlakbij een uitlaatgebied en heel veel mensen hebben hier een hond of honden en ik ken alle mensen en honden bij naam. Maar kom ik iemand tegen met een kleine hond die ik niet ken, gaan ze direct aan de lijn. Ze hebben nog nooit uit zichzelf een hond aangevallen, maar als ik 2 kleine hondjes had en daar kwam een Berner of Duitse dog of Herder of whatever op aflopen, zou ik dat niet prettig vinden.
Plus wanneer ik een onbekende hond aan de lijn tegenkom, groot of klein, gaan ze ook aan de lijn, wel zo eerlijk :wink:
Ik heb het wel vaker gezegd, maar ik vind dat echt vreselijk netjes van je :wink:
Het zou mij een hoop angst, en echte problemen schelen als niet iedereen maar zijn hond van 40 plus kilo op mijn hondjes af zou laten stuiven.

Aan de andere kant vind ik dat veel mensen met de kleine hondjes dan ook goed op moeten letten. Als ik een onbekende grote hond zie roep ik Moos en Saar bij me totdat ik de situatie een beeje heb ingeschat. Houdt de baas van de grote hond zijn hond bij zich, dan mogen Moos en Saar er absoluut niet op af lopen.
Alleen zie je heel veel mensen met kleine hondjes die hun hondjes maar laten gaan, en dan kwaad worden op de baas van de grote hond. En dat klopt natuurlijk ook van geen kant!
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik liet mijn reu altijd gewoon snauwen als een grote hond vervelend bleef doen had hij toch wel het recht op dan
ik zach het ook altijd van te voren van oops dit gaat hij niet pikken
dan zei ik dat altijd tegen de baas van de andere hond
en die riepen dan meestal hun hond bij zich
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

twinkeltje schreef:ik liet mijn reu altijd gewoon snauwen als een grote hond vervelend bleef doen had hij toch wel het recht op dan
Ik vind ook dat een hond mag snauwen bij opdringerig maar door blijven snuffen.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
twinkeltje schreef:ik liet mijn reu altijd gewoon snauwen als een grote hond vervelend bleef doen had hij toch wel het recht op dan

Anne
Jawel, maar ik vind dan ook een groot verschil zitten tussen een snauwend teefje, en een snauwende reu. Moos snauwt sneller naar reuen, omdat hij een reu is, en dat ook reuen zijn. De reu waar hij naar snauwt zal op zijn beurt Moos weer veel sneller op zijn flikker geven voor het snauwen, dan als Moos een teefje was geweest.

En dan speelt dus heel erg mee dat Moos maar 6 kilo weegt, en ik niet zit te wachten op een Bouvier/Herder/Berner/flinke lab-reu etc. die hem daarna even flink corrigeert. Wat voor een hond van dat formaat een flinke correctie is, kan Moos behoorlijk verwonden.

Een teefje wat een reu wegsnauwt zal veel sneller een makkelijker geaccepteerd worden door de reu in kwestie. Reuen onderling kunnen best macho-etterbakkerig zijn, en gezien Moos' formaat neem ik dan liever geen risicos.
Afbeelding
twinkeltje
moderator

Moos schreef:
starfleet schreef:

Anne
Jawel, maar ik vind dan ook een groot verschil zitten tussen een snauwend teefje, en een snauwende reu. Moos snauwt sneller naar reuen, omdat hij een reu is, en dat ook reuen zijn. De reu waar hij naar snauwt zal op zijn beurt Moos weer veel sneller op zijn flikker geven voor het snauwen, dan als Moos een teefje was geweest.

En dan speelt dus heel erg mee dat Moos maar 6 kilo weegt, en ik niet zit te wachten op een Bouvier/Herder/Berner/flinke lab-reu etc. die hem daarna even flink corrigeert. Wat voor een hond van dat formaat een flinke correctie is, kan Moos behoorlijk verwonden.

Een teefje wat een reu wegsnauwt zal veel sneller een makkelijker geaccepteerd worden door de reu in kwestie. Reuen onderling kunnen best macho-etterbakkerig zijn, en gezien Moos' formaat neem ik dan liever geen risicos.
ja maar ik neem aan dat je je hond nu wel een beedje kent
dus ook weet in wat voor situatie s moos dat doet
zo dat je de tijd hebt om de baas van de anderre hond te waarschuwen
die op zijn beurd dan zijn reu terug roept
Afbeelding
twinkeltje
moderator

ps een snauwend teefje woord ook niet altijd geacepteerd door een reu hoor
Afbeelding
Moos
Zeer actief

twinkeltje schreef:ps een snauwend teefje woord ook niet altijd geacepteerd door een reu hoor
Nee, maar wel sneller en makkelijker dan een snauwende reu. Ook omdat, zoals ik al zei, Moos snauwt naar reuen, mede omdat het reuen zijn. Oke, ze moeten eerste wel een beetje opdringerig doen, maar als een teefje zo doet vindt Moos het wel leuk. Is het een reu dan snauwt hij. Moos is ook geen doetje namelijk :mrgreen:
Afbeelding
twinkeltje
moderator

Moos schreef:
twinkeltje schreef:ps een snauwend teefje woord ook niet altijd geacepteerd door een reu hoor
Nee, maar wel sneller en makkelijker dan een snauwende reu. Ook omdat, zoals ik al zei, Moos snauwt naar reuen, mede omdat het reuen zijn. Oke, ze moeten eerste wel een beetje opdringerig doen, maar als een teefje zo doet vindt Moos het wel leuk. Is het een reu dan snauwt hij. Moos is ook geen doetje namelijk :mrgreen:
moos discrimineert :pffff: en is totaal ongeemancipeerd :pffff:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

twinkeltje schreef:
Moos schreef:
Moos is een beschaafde heer; de dames kunnen vrijwel alles bij hem maken :pffff:
Afbeelding
twinkeltje
moderator

Moos schreef:
twinkeltje schreef:
Moos schreef:
Moos is een beschaafde heer; de dames kunnen vrijwel alles bij hem maken :pffff:
moos gaat niet met de tijd mee bedoel je :pffff:
Afbeelding
Femmel
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femmel »

Moos schreef:Een teefje wat een reu wegsnauwt zal veel sneller een makkelijker geaccepteerd worden door de reu in kwestie. Reuen onderling kunnen best macho-etterbakkerig zijn.
Dat klopt helemaal hoor, maar heb je weleens 2 teven op elkaar zien klappen vanwege een "snauw"? :N: Ook daar wordt je niet echt blij van.

Joy (teefje) is ook nogal snauwerig aangelegd helaas, ik waarschuw de mensen meestal al vantevoren als we elkaar tegenkomen. Joy is namelijk ABSOLUUT niet gediend van drukke honden en dan maakt het niet uit hoe groot of klein ze zijn, of ze nog pup zijn of al bejaard of ze reu of teef zijn. Vaak kunnen mensen het zelf goed inschatten hoe hun hond daar op reageert.

Ik ben het absoluut met je eens dat Moos kwetsbaarder is dan een GR en dat je hem soms tegen zichzelf in bescherming moet nemen. Ik denk ook dat de manier waarop je dat doet goed is. Niet straffen voor een snauw of andersoortige waarschuwing maar afleiden en weglopen.

Heb op de training Joy ooit gecorrigeerd vanwege "snauwen", sooooo toen kreeg ik zelf even een correctie.. Of ik mijn hond zo wilde opvoeden dat ze ging bijten zonder waarschuwing?? **oeps** :eek:
Groetjes,

Femke

Afbeelding

In loving memory ons Goldensnoetje Joy* (14 februari 1997 - 26 juli 2010)
Voor altijd in ons hart lieve Ginny* (23 januari 2005 - 21 augustus 2014)
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Moos schreef:
bernersennenfan schreef:
Moos schreef:

Ik heb het wel vaker gezegd, maar ik vind dat echt vreselijk netjes van je :wink:
Het zou mij een hoop angst, en echte problemen schelen als niet iedereen maar zijn hond van 40 plus kilo op mijn hondjes af zou laten stuiven.

Aan de andere kant vind ik dat veel mensen met de kleine hondjes dan ook goed op moeten letten. Als ik een onbekende grote hond zie roep ik Moos en Saar bij me totdat ik de situatie een beeje heb ingeschat. Houdt de baas van de grote hond zijn hond bij zich, dan mogen Moos en Saar er absoluut niet op af lopen.
Alleen zie je heel veel mensen met kleine hondjes die hun hondjes maar laten gaan, en dan kwaad worden op de baas van de grote hond. En dat klopt natuurlijk ook van geen kant!
Ik woon dan ook wel in een vrij ideale situatie, vlakbij een groot natuurgebied waar de honden los mogen lopen en het allemaal eigenaren uit de buurt zijn, en je dus iedereen leert kennen. Je weet op den duur precies welke hond niet met jou hond kan en andersom en dat scheelt enorm :wink:
Plus dat als je elkaar als hondeneigenaren beter leert kennen ook elkaar helpt en vaak op elkaar ingespeeld zijn.
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
starfleet
Erelid

Moos schreef:
Heb ik niet bij stilgestaan toen ik antwoordde en het is voor ons nog wel de voornaamste reden geweest om voor een teefje te kiezen. Buuf heeft een macho Cairntje dat regelmatig in de problemen komt, dus ik ken het van dichtbij nog wel.

Anne
starfleet
Erelid

Ze pikken veel hoor. Mannen zijn watjes :mrgreen: Als Buffy eens snauwt staat de reu in kwestie meestal van "Oh okay, sorry wist niet dat je kwaad werd schatje". Als ik het niet vertrouw blok ik toch al van te voren of sla een ander weggetje in.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef:
Heb ik niet bij stilgestaan toen ik antwoordde en het is voor ons nog wel de voornaamste reden geweest om voor een teefje te kiezen. Buuf heeft een macho Cairntje dat regelmatig in de problemen komt, dus ik ken het van dichtbij nog wel.

Anne
Ja, ik vind wat dat betreft een teefje ook veel makkelijker. Saar heeft toevallig vanochtend voor het eerst van zich afgesnauwt. Een uit de kluiten gewassen hitsige Spaniel reu van een kilo of 20 wilde constant op haar rijden. Ik had hem er al een paar keer afgetrokken toen hij het weer probeerde. Saar draaide zich in een fractie van een seconde om een gaf een flinke snauw zo van "opzouten, nu heb ik er genoeg van!"

En dat mag dan van mij, sterker nog, ik was stiekem best wel trots op d'r dat ze eindelijk eens een beetje voor zichzelf opkwam.

Maar dat is iets anders dan wanneer Moos snauwt naar een tikkeltje opdringerige reu. Moos snauwt dan gewoon omdat hij vindt dat die reu al op moet hoepelen als hij 1 seconde aan zijn kont snuffelt. Terwijl een teefje dat allemaal wel bij hem mag doen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”