's Ochtends lopen we meestal 1.5 uur, soms iets korter, maar meestal langer (met stilstaan bij het zandstrandje, en graafperiodes). Tijdens deze wandeling speelt ze constant met vriendjes, en met Moos. Maar slapen als we thuiskomen? Nee hoor. Dan gaat ze eerst de katten pesten (mag dus niet!), en dan de hele tijd om mij heen dralen. Wil ze op schoot, nee toch maar niet, wil ze spelen, nou eventjes dan, en dan rent ze weer achter Moos aan, of achter een kat (mag niet!).
Soms gaat ze er maar even bij liggen, maar ik kan niet opstaan van mijn stoel of ze springt van de bank en staat kwispelend naast me wat we nu weer gaan doen.
's Middags wandelen we dan een paar dagen per week weer zo'n uur (en gooi ik dennenappels weg, en stokjes en ren met haar en Moos mee),en op sommige dagen een kort rondje, want ik wil haar ook niet aanleren om elke dag uren te moeten lopen. Ik heb tenslotte geen werkras, en ik vind elke dag zo'n 2.5-3.5 uur lopen wel meer dan genoeg eigenlijk voor een Maltezertje van 4 kilo.
Ze begint nu ook opeens dingen te slopen (als ik thuis ben net zo goed als soms wanneer ik weg ben), ik gok omdat ze zich dus verveeld. Een botje geven doet het wel altijd goed, maar als ze daar 1.5 uur op heeft gekauwd is ze nog steeds niet moe. Maar goed, ze is wel weer even bezig geweest.
Als ze constant loopt te drentelen negeer ik haar het grootste deel van de tijd. Aandacht vragen doet ze heel weinig, maar ze is steeds zo onrustig, en dat vind ik ook niet leuk voor d'r.
Moos is echt moe na de lange ochtendwandeling, en gaat dan ook lekker liggen slapen. Van hem hoeven we dan ook echt niet 's middags nog een keer een uur. Hij vindt het wel heel leuk hoor, maar om hem tevreden te houden hoeft het niet. Ik kan me ook niet herinneren dat Moos in 'zijn jonge jaren' zoveel energie had als Saar. Al helemaal niet omdat ik in de loop van de jaren steeds langer ben gaan wandelen, en ik met Moos toen hij 9 maanden was echt niet (bijna) elke dag 2.5-3.5 uur liep.
Heeft dit met de leeftijd te maken, krijgen puberende honden ook opeens een overschot aan energie? (Want ja, zelfs hele brave Saar is nu duidelijk wel aan het puberen. Soms is ze opeens een beetje dwars, en schrikt dan van zichzelf
Of is ze toch gekruist met een Border Collie?