Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

energie!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

energie!

Ongelezen bericht door Moos »

Saar is de laatste weken 1 bonk energie; het lijkt wel of ik een Border Collie in huis heb :mrgreen: Gek word ik er soms van!

's Ochtends lopen we meestal 1.5 uur, soms iets korter, maar meestal langer (met stilstaan bij het zandstrandje, en graafperiodes). Tijdens deze wandeling speelt ze constant met vriendjes, en met Moos. Maar slapen als we thuiskomen? Nee hoor. Dan gaat ze eerst de katten pesten (mag dus niet!), en dan de hele tijd om mij heen dralen. Wil ze op schoot, nee toch maar niet, wil ze spelen, nou eventjes dan, en dan rent ze weer achter Moos aan, of achter een kat (mag niet!).
Soms gaat ze er maar even bij liggen, maar ik kan niet opstaan van mijn stoel of ze springt van de bank en staat kwispelend naast me wat we nu weer gaan doen.

's Middags wandelen we dan een paar dagen per week weer zo'n uur (en gooi ik dennenappels weg, en stokjes en ren met haar en Moos mee),en op sommige dagen een kort rondje, want ik wil haar ook niet aanleren om elke dag uren te moeten lopen. Ik heb tenslotte geen werkras, en ik vind elke dag zo'n 2.5-3.5 uur lopen wel meer dan genoeg eigenlijk voor een Maltezertje van 4 kilo.

Ze begint nu ook opeens dingen te slopen (als ik thuis ben net zo goed als soms wanneer ik weg ben), ik gok omdat ze zich dus verveeld. Een botje geven doet het wel altijd goed, maar als ze daar 1.5 uur op heeft gekauwd is ze nog steeds niet moe. Maar goed, ze is wel weer even bezig geweest.
Als ze constant loopt te drentelen negeer ik haar het grootste deel van de tijd. Aandacht vragen doet ze heel weinig, maar ze is steeds zo onrustig, en dat vind ik ook niet leuk voor d'r.

Moos is echt moe na de lange ochtendwandeling, en gaat dan ook lekker liggen slapen. Van hem hoeven we dan ook echt niet 's middags nog een keer een uur. Hij vindt het wel heel leuk hoor, maar om hem tevreden te houden hoeft het niet. Ik kan me ook niet herinneren dat Moos in 'zijn jonge jaren' zoveel energie had als Saar. Al helemaal niet omdat ik in de loop van de jaren steeds langer ben gaan wandelen, en ik met Moos toen hij 9 maanden was echt niet (bijna) elke dag 2.5-3.5 uur liep.

Heeft dit met de leeftijd te maken, krijgen puberende honden ook opeens een overschot aan energie? (Want ja, zelfs hele brave Saar is nu duidelijk wel aan het puberen. Soms is ze opeens een beetje dwars, en schrikt dan van zichzelf :smile: ).
Of is ze toch gekruist met een Border Collie? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Moos op 29 sep 2005 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik denk dat het ook verschild per hond
net als ruby kan uren dollen en lopen die is het nooit zat maar van happy hoeft dat allemaal wat minder
met lopen heb ik dan ook vaak een ruby helemaal haantje de voorste en happy sjokt er maar wat achter
ook thuis is ruby altijd in de weer bijna na 10 min rusten wil ze weer klieren en gaat kluiven en spelen
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: energie!

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef: Als ze constant loopt te drentelen negeer ik haar het grootste deel van de tijd. Aandacht vragen doet ze heel weinig, maar ze is steeds zo onrustig, en dat vind ik ook niet leuk voor d'r.
Ik denk dat je haar het beste 100% van de tijd kunt negeren als ze zo loopt te drentelen. Als ze af en toe succes heeft gaat ze door. En ze voelen haarscherp aan dat jij ermee in je maag zit en je schuldig voelt. Niet precies in gedachten natuurlijk, maar ze voelen het wel aan.

Buffy is net zo, niet qua energie, maar qua aandacht vragen.: "vermaak mij". Ik vind het ook heel moeilijk om daar mee om te gaan soms, maar merk dat als ik het echt zat ben, dat ze gewoon lekker gaat liggen slapen. Buffy is dan wel een werkhond, maar we hebben niet de gelegenheid om haar de hele dag mee te nemen in stallen en erf in een tussenwoninkje en ze loopt ook zo'n drie uur per dag en speelt met andere honden +ballen waar ze gek op is.

Wat bij Buffy wel helpt om tussendoor even te spelen (als ze niet zit te zeuren). Even 10 minuutjes sjorren of met een balletje rollen of samen met de piep piepen.

We hebben heel veel moeite gedaan om haar samen spelen leuk te laten vinden , ze speelde als pup heel graag alleen, en nu moeten we de lasten dragen :mrgreen:

Gisteren heeft ze zich wel ruim een uur geamuseerd met een slak.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef: Als ze constant loopt te drentelen negeer ik haar het grootste deel van de tijd. Aandacht vragen doet ze heel weinig, maar ze is steeds zo onrustig, en dat vind ik ook niet leuk voor d'r.
Ik denk dat je haar het beste 100% van de tijd kunt negeren als ze zo loopt te drentelen. Als ze af en toe succes heeft gaat ze door. En ze voelen haarscherp aan dat jij ermee in je maag zit en je schuldig voelt. Niet precies in gedachten natuurlijk, maar ze voelen het wel aan.

Buffy is net zo, niet qua energie, maar qua aandacht vragen.: "vermaak mij". Ik vind het ook heel moeilijk om daar mee om te gaan soms, maar merk dat als ik het echt zat ben, dat ze gewoon lekker gaat liggen slapen. Buffy is dan wel een werkhond, maar we hebben niet de gelegenheid om haar de hele dag mee te nemen in stallen en erf in een tussenwoninkje en ze loopt ook zo'n drie uur per dag en speelt met andere honden +ballen waar ze gek op is.

Wat bij Buffy wel helpt om tussendoor even te spelen (als ze niet zit te zeuren). Even 10 minuutjes sjorren of met een balletje rollen of samen met de piep piepen.

We hebben heel veel moeite gedaan om haar samen spelen leuk te laten vinden , ze speelde als pup heel graag alleen, en nu moeten we de lasten dragen :mrgreen:

Gisteren heeft ze zich wel ruim een uur geamuseerd met een slak.

Anne
Ik negeer echt heel veel. Ik heb het ook druk met school, dus als we gewandeld hebben dan heb ik ook even een periode geen tijd voor de hondjes. Ze vraagt ook niet om aandacht, ze drentelt alleen maar. Dus negeren is opzich niet zo heel erg moeilijk aangezien ze niet komt zeuren ofzo. Alleen Moos en Saar krijgen natuurlijk wel af en toe een aaitje op zo'n dag, en tja, als Saar de hele dag loopt te drentelen krijgt ze dan ook weleens aan aai. Maar anders moet ik haar op sommige 'drentel-dagen' de hele dag negeren :jank:
Het zou natuurlijk best kunnen dat zij aanvoelt dat ik daar ook ongemakkelijk van word trouwens.

Ik denk dat ik toch maar meteen een zandbak in mijn tuintje neerzet, kan ze zich daar ook lekker zelf in vermaken.
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Misschien meer geestelijk moe maken? Zoekspelletjes, rare dingen leren :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef: Ik denk dat ik toch maar meteen een zandbak in mijn tuintje neerzet, kan ze zich daar ook lekker zelf in vermaken.
Moos een schop onder zijn kont geven. Hij doet het werk niet waar hij voor aangenomen is;-)

Anne
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

starfleet schreef:
Moos schreef: Ik denk dat ik toch maar meteen een zandbak in mijn tuintje neerzet, kan ze zich daar ook lekker zelf in vermaken.
Moos een schop onder zijn kont geven. Hij doet het werk niet waar hij voor aangenomen is;-)

Anne
Haha, dat dacht ik ook al ja. Heb je twee honden, moet je ze nog vermaken :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
starfleet schreef:

Anne
Haha, dat dacht ik ook al ja. Heb je twee honden, moet je ze nog vermaken :mrgreen:
Ja, lach maar :jank: :wink:

Die arme Moos is zelf kapot van al dat wandelen en stokken gooien. Ze spelen wel heel veel trouwens hoor, maar Moos wil op een gegeven moment echt slapen. Saar kan dan desnoods op zijn kop gaan staan springen, Moos doet alleen maar 1 oog open en slaapt weer verder :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”