Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verhuizen en blaffen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Billy98
Actief
Mijn ras(sen): Västgötaspets
Aantal honden: 1

verhuizen en blaffen

Ongelezen bericht door Billy98 »

Sinds kort zijn wij verhuisd en is het natuurlijk logisch dat wij en de hond (=kruising appenzeller) moeten wennen aan onze nieuwe plek.
We hebben Billy zo vaak mogelijk mee genomen tijdens het klussen zodat hij al vast een beetje kon wennen.

MAAR... nu komt het "probleem"
Als wij naar bed gaan vindt Billy het nodig om huis en haard te beschermen door regelmatig flink te blaffen als hij denk iets te horen in of om het huis. De eerste nachten sliep hij in de gang maar dat was helemaal geen doen. Nu slaapt hij in de huiskamer en het gaat iets beter.
Hebben jullie tips over hoe ik dit op kan lossen of wat te doen?
Straffen, negeren? noem maar op.
Hij heeft dit nooit gedaan.

Groetjes,
Lianne
Rosa
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rosa »

Hangt er al iets voor de ramen? Had hij dat eerst ook veel?
Groetjes Rosa, Pongo en Rayos
Afbeelding
Ik zal je nooit vergeten lieve Pacha (05-11-2008)
Mark-fryslan
Zeer actief

Re: verhuizen en blaffen

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Billy98 schreef:Sinds kort zijn wij verhuisd en is het natuurlijk logisch dat wij en de hond (=kruising appenzeller) moeten wennen aan onze nieuwe plek.
We hebben Billy zo vaak mogelijk mee genomen tijdens het klussen zodat hij al vast een beetje kon wennen.

Als wij naar bed gaan vindt Billy het nodig om huis en haard te beschermen door regelmatig flink te blaffen als hij denk iets te horen in of om het huis. De eerste nachten sliep hij in de gang maar dat was helemaal geen doen. Nu slaapt hij in de huiskamer en het gaat iets beter.

Groetjes,
Lianne
Ik zou zijn verantwoordelijkheid voor het te beschermen deel van het huis goed inperken. Mijn hond slaapt nu in de gang heel tevreden op haar kleed. Als ik haar het hele huis geef dan gaat ze dat allemaal lopen verdedigen. Dus territorium even goed klein houden. Straffen, drukte, roepen, schelden enz. maakt de hond alleen maar meer opgefokt. Het gedrag zal dan alleen maar toenemen. Dus straffen heeft echt geen zin. Ook al kan je de hond soms wel eens achter het behang plakken. :mrgreen: Vrolijk blijven en de aandacht proberen te vangen.

Groetjes Mark

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Marrit
geregistreerd lid

blaffen

Ongelezen bericht door Marrit »

Mijn hond doet dat ook wanneer ik ergens anders slaap. Wat voor mijn hond altijd werkt is zijn bench. Thuis slaapt hij al jaren niet meer in zijn bench, maar als ik ergens ga logeren neem ik hem mee, evenals een lichte matrashoes om erover te leggen. Hij krijgt wel genoeg lucht, maar ziet niks zodat hij ook niet overal van schrikt. En zo slaapt hij net zo lang als ik :smile1:
Billy98
Actief

Rosa schreef:Hangt er al iets voor de ramen? Had hij dat eerst ook veel?
Ja de ramen zijn voorzien van rolgordijn en achter vitrage.
In het vorige huis sloeg hij ook af en toe wel eens aan maar dan liepen er ook echt midden in de nachte mensen luidruchtig langs tsjaa dan vind ik het ook wel logisch :wink:

Groetjes
Billy98
Actief

Mark-fryslan schreef:
Billy98 schreef:Sinds kort zijn wij verhuisd en is het natuurlijk logisch dat wij en de hond (=kruising appenzeller) moeten wennen aan onze nieuwe plek.

Groetjes,
Lianne
Ik zou zijn verantwoordelijkheid voor het te beschermen deel van het huis goed inperken. Mijn hond slaapt nu in de gang heel tevreden op haar kleed. Als ik haar het hele huis geef dan gaat ze dat allemaal lopen verdedigen. Dus territorium even goed klein houden. Straffen, drukte, roepen, schelden enz. maakt de hond alleen maar meer opgefokt. Het gedrag zal dan alleen maar toenemen. Dus straffen heeft echt geen zin. Ook al kan je de hond soms wel eens achter het behang plakken. :mrgreen: Vrolijk blijven en de aandacht proberen te vangen.

Groetjes Mark

Groetjes Mark
Ik ben het met je eens als je zegt dat je z'n territorium even goed klein moet houden...het is ook wel een typetje dat graag de hele buurt zou willen zien als eigendom :wink:
En strafen daar had ik ook al zo mijn twijfels over omdat je hem dan idd nog oplettender en feller maakt.
Maar ja om het nu alleen maar te negeren?? daar heb ik ook twijfls over want ik vind het absoluut niet goed voor mezelf en m'n nachtrust niet maar ook voor de buren niet natuurlijk!
En vrolijk blijven en z'n aandacht proberen te vangen midden in de nacht word ook moeilijk.. :denken:

Het is nog niet zo makkelijk op te lossen denk ik...
Billy98
Actief

zou je een hond van 7,5 jaar nog kunnen laten wennen aan een bench?
en zou dit een oplossing kunnen zijn?

Groetjes,
Lianne
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Hoort hij 's nachts soms buren lopen of zo? Dan moet hij de geluiden misschien nog leren kennen?
Harrie blaft nooit als de buren op de trap lopen maar als er vreemde voetstappen zijn laat hij dat soms wel weten!
Afbeelding
Marrit
geregistreerd lid

Billy98 schreef:zou je een hond van 7,5 jaar nog kunnen laten wennen aan een bench?
en zou dit een oplossing kunnen zijn?

Groetjes,
Lianne

Een hond is van alles aan te leren, onafhankelijk van de leeftijd. Mijn hond is getraind met clickertraining, en echt waar, ik kan hem de gekste dingen laten doen. Vraag is of je dat zelf zou willen. Ik heb er geen probleem mee als mijn hond in een bench ligt. Het is voor hem, in een omgeving die hij niet kent, erg veilig.
Misschien zijn er andere oplossingen voor handen. Het kan zijn dat hij het idee heeft dat jij hem achterlaat. Al eens gedacht aan spulletjes met jouw geur eraan 's avonds in zijn mand leggen? Dan heeft hij "jou" bij zich en voelt hij zich misschien minder alleen.
Sommige honden horen in een nieuwe omgeving geluiden die hij niet kent; een radiootje zachtjes aan kan ook helpen.
Ik zou hem zeker niet straffen voor zijn gedrag. Daarmee geef je hem aandacht voor zijn gedrag en weet hij dat hij met zijn gedrag beloont wordt met aandacht van jou.

Groetjes Marrit en Simba

[/img]
Mark-fryslan
Zeer actief

Billy98 schreef: Maar ja om het nu alleen maar te negeren?? daar heb ik ook twijfls over want ik vind het absoluut niet goed voor mezelf en m'n nachtrust niet maar ook voor de buren niet natuurlijk!
En vrolijk blijven en z'n aandacht proberen te vangen midden in de nacht word ook moeilijk.. :denken:

Dat was bedoeld voor blaffen overdag of sávonds als je nog op bent. Snachts is naar beneden gaan en de hond verbaal een standje geven niet de oplossing. Negatieve aandacht is beter dan geen aandacht in de denkwereld van een hond.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

Mark-fryslan
Zeer actief

Billy98 schreef: Maar ja om het nu alleen maar te negeren?? daar heb ik ook twijfls over want ik vind het absoluut niet goed voor mezelf en m'n nachtrust niet maar ook voor de buren niet natuurlijk!

Dat was bedoeld voor blaffen overdag of sávonds als je nog op bent. Snachts is naar beneden gaan en de hond verbaal een standje geven is niet de oplossing. Negatieve aandacht is beter dan geen aandacht in de denkwereld van een hond.

Groetjes Mark

Billy98
Actief

Femia schreef:Hoort hij 's nachts soms buren lopen of zo? Dan moet hij de geluiden misschien nog leren kennen?
Harrie blaft nooit als de buren op de trap lopen maar als er vreemde voetstappen zijn laat hij dat soms wel weten!
Afgelopen nacht om een uur of 3 ging hij ook echt heel erg te keer!
Toen dacht ik dus ook aan iets als buren die thuis kwamen ofzo.. al hebben wij zelf dan niks gehoord maar dat zegt natuurlijk niet alles.
Ze horen tenslotte meer dan wij :mrgreen:

Ik denk zelf idd ook dat hij aan deze nieuwe geluiden moet wennen,
alleen vind ik het wel erg moeilijk hoe ik hierop moet reageren want ik wil wel dat het beter wordt natuurlijk en niet dat ik het verpest.
Billy98
Actief

Mark-fryslan schreef:

Dat was bedoeld voor blaffen overdag of sávonds als je nog op bent. Snachts is naar beneden gaan en de hond verbaal een standje geven is niet de oplossing. Negatieve aandacht is beter dan geen aandacht in de denkwereld van een hond.

Groetjes Mark
Als we bij hem in de buurt zijn dan blaft hij niet zo erg... ja er komt wel soms een woef woef uit maar niet zo heftig als wanneer we bijv. op bed liggen. De eerste dagen heb ik dit ook genegeerd maar nu is een "NEE" wel voldoende om hem te stoppen. Ja ik moet wat proberen?
en negatieve aandacht is beter dan geen aandacht ben ik helemaal met je eens alleen zou hij begrijpen wanneer ik dit allemaal negeer dat hij dit niet moet doen?? Daar zit ik ook mee...
Billy98
Actief

Vanavond zijn we een uurtje weggeweest en hij was dus eventjes alleen.
We hebben hem wel in de huiskamer gelaten (in de hoop dat hij niet zou blaffen voor de buren).

Toen wij thuis kwamen en nog voordat we de voortuin in liepen ging hij als een gek te keer... ook dit ben ik totaal niet van hem gewend. Dus sleutel in de deur en naar binnen ook nu bleef hij te keer gaan.
Terwijl wij pratent naar binnen liepen, hij wist dus dat wij het waren, bleef hij blaffen, we hebben eventjes gewacht en toen hij stil was heb ik de deur naar de kamer pas open gedaan. Anders zou hij helemaal nog een beloning krijgen ook!

Ik hoop niet dat hij bij iedereen die voorbij loopt zo aan slaat!
Maar hij heeft toch wel gehoord dat wij het waren?

ik twijfel ook erg aan wat het nu precies is, is het angst of is het 'stoer' haantjes gedrag??

Vanacht zal ik in iedergeval even een t-shirt van mij in zijn mand leggen dat vind ik wel een goeie tip! :ok:
Mark-fryslan
Zeer actief

De aanhouder wint

Het is echt heel lastig. Ik zit deels met eenzelfde probleem. Je wordt er soms echt gek van. Maar wat ik zeg. Hoe meer ik mij er druk over maak hoe meer het overslaat op mijn hond. He, de baas is opgefokt dus er is echt wat aan de hand!

Ik ben nu bezig met "Kijk eens?" Dan moet ze me echt aankijken en daar beloon ik haar voor. Het is de bedoeling om de aandacht bij mij te krijgen i.p.v. bij de omgeving. In het begin hou ik mijn linkerhand vol met brokjes onder mijn kin en fluister steeds "Kijk eens" en geef haar dan een voor een mijn brokjes. Nu probeer ik de tussen pozen zo lang mogelijk te maken. Mijn hond wordt er rustig van en vergeet even helemaal waar ze zich ook alweer zo druk over maakte. Ik beëindig het "Kijk eens" met een trekspelletje of een balspel. Dit aandacht spel gebruik ik nu ook buiten en dat gaat redelijk. Als ik "kijk eens" zeg komt ze soms niet meteen maar meestal al vrij vlot. Er valt wat te halen.

Op deze manier kan ik op een positieve manier mijn hond tot rust brengen. Het is soms echt heel frustrerend maar als je volhoud dan is het volgens mij de enige manier. Al het andere heeft het tegenovergestelde effect. (ik bedoel dan NEE! roepen, sleuren aan je hond, iets gooien, mopperen enz.)

Ik hoop dat je iets kan met mijn verhaal.

Groetjes Mark

Billy98
Actief

Ja ik kan er wel wat mee!

Ik probeer ook met zijn favoriete speeltjes hem af te leiden en extra met hem bezig te zijn. Ik ben veel met hem op stap zodat hij lekker moe is en het leek in eerste instantie wel te helpen maar op dit moment zit ik toch wel een beetje met de handen in het haar van wat moet ik doen!

Maar ik zal het volhouden en op een positieve manier weer proberen verder te gaan met afleiden en negeren.

Misschien kan ik een bench gaan proberen maar eerst probeer ik dit nog even vol te houden.

In iedergeval bedankt! :ok:

Groetjes,
Lianne
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

De eerste nachten in ons vakantiehuisje verliepen net zo, Tomas hoorde ineens hele andere geluiden dan hij gewend was. We hebben hem toen naast ons bed laten slapen en na een tijd was het vanzelf over, hij was gewend aan het nieuwe huis en aan de omgevingsgeluiden-en geuren.
Ik hoop dat het voor jou ook opgaat, sterkte ermee :ok:
Billy98
Actief

Marie-Josée schreef:De eerste nachten in ons vakantiehuisje verliepen net zo, Tomas hoorde ineens hele andere geluiden dan hij gewend was. We hebben hem toen naast ons bed laten slapen en na een tijd was het vanzelf over, hij was gewend aan het nieuwe huis en aan de omgevingsgeluiden-en geuren.
Ik ga het misschien wel proberen als het over een paar dagen nog niet minder is. Alleen heb ik Billy liever niet boven maar als het hem even meer zekerheid en veiligheid zou geven in de nieuwe omgeving dan maak ik een uitzondering we willen het beste voor ons allemaal natuurlijk.
Maar ik dacht dat het misschien verwarrend zou zijn als ik hem nu ineens mee zou nemen naar boven terwijl hij dit niet mag (en nooit heeft gemogen ook niet in het andere huis)

Bedankt weer voor de tip! :ok:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Billy98 schreef:
Marie-Josée schreef:De eerste nachten in ons vakantiehuisje verliepen net zo, Tomas hoorde ineens hele andere geluiden dan hij gewend was. We hebben hem toen naast ons bed laten slapen en na een tijd was het vanzelf over, hij was gewend aan het nieuwe huis en aan de omgevingsgeluiden-en geuren.
Ik ga het misschien wel proberen als het over een paar dagen nog niet minder is. Alleen heb ik Billy liever niet boven maar als het hem even meer zekerheid en veiligheid zou geven in de nieuwe omgeving dan maak ik een uitzondering we willen het beste voor ons allemaal natuurlijk.
Maar ik dacht dat het misschien verwarrend zou zijn als ik hem nu ineens mee zou nemen naar boven terwijl hij dit niet mag (en nooit heeft gemogen ook niet in het andere huis)

Bedankt weer voor de tip! :ok:
Kun je dan misschien een paar nachtjes beneden slapen? Dat wil ook wel eens helpen, vooral als je je hond liever niet gewend maakt om boven te zijn.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Hier ook een huis-en haard waker. Gelukkig reageert hij alleen op afwijkende geluiden dicht bij huis en niet op dagelijkse geluiden als buren die thuis komen, voorbijgangers, autoportieren etc.
Wat ik doe als onze Billy blaft is kijken wat er aan de hand is - zelfs al weet ik dat er niet 'echt' iets aan de hand is - en zeg dan na 'inspectie' (lees: uit het raam kijken :wink: ) dat het goed is, dat 'ie goed 'gewaakt' heeft. En dan houdt hij ook meteen op. Ik heb het idee dat hij ons alleen maar wil waarschuwen en omdat het maar zo sporadisch voorkomt (en hij snel stopt met blaffen) vind ik het wel goed zo.
Het gekke is trouwens dat hij niet of nauwelijks blaft als wij niet thuis zijn (gecheckt bij buurvrouw), misschien omdat er dan niemand te waarschuwen valt?

Enfin, ik kan me voorstellen dat het in jouw geval vanzelf wel minder zal worden, Lianne, Een vreemde omgeving, met andere geluiden om aan te wennen, dat zal zeker wat onrust geven bij Billy (leuke naam :wink: ). Denk dat het een goed idee is om, zoals eerder gezegd, voorlopig 's nachts zijn bewegingsvrijheid wat te beperken (bij voorkeur bij jou/jullie in de buurt).
Blaffen als je niet thuis bent is, denk ik, weer een ander verhaal. Is wellicht toch eerder angs (of eenzaamheid?).

Hoop in ieder geval dat het overdreven aanslaan over zal gaan of dat het in ieder geval hanteerbaar wordt.

Groet,
Rami
Afbeelding
Marrit
geregistreerd lid

En... we zijn nu een weekje verder... Gaat het beter/anders?

Groetjes Marrit
Petra68
Actief
Mijn ras(sen): yorkshire terrier

Ongelezen bericht door Petra68 »

Wij zijn ook net verhuisd naar een andere stad en mijn hondje moet ook vreselijk wennen hoor.
Ten eerste was ze helemaal gestresst door onze drukte, ze voelde natuurlijk onze spanning ook wel.
En daarna toen we hier zaten, was ze vreselijk moe en wilde ook niet echt wandelen.
Het is een hele nieuwe omgeving, en die moet nu verkent worden, heel veel snuffelen.
En ze mist de grote baas natuurlijk, maarja die gaat werken en ik zoek nog een baan, dus ik ben wel veel met mijn hondje bezig, fietsen wandelen noem maar op.

En je moet zelf ook wennen aan een nieuw huis en omgeving, ik denk dat het 2 weken duurt en dan komt het vanzelf allemaal weer goed. Mogen we hopen dan.

Nou, succes ermee, we horen wel hoe het gaat he?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”