Sunnybunny schreef:Gezien de mentaliteit in bijv. landen als Spanje ten opzichte van dieren, is het nogal dom te beweren dat het merendeel van de honden helemaal niet is mishandeld

Tuurlijk wordt het merendeel van de honden in Spanje niet mishandeld. In Spanje heb je ook hondenshows, gezinnen en normale mensen. De menteliteit is anders en inderdaad liggen er veel honden aan de ketting bij boeren en vakantiehuisjes. Heel erg maar niet al die honden krijgen er ook nog eens slaag bij hoor.
Ik heb in Spanje een paar galgo's gezien van een jager en die liepen met zijn drieen door de straat zichzelf uit te laten en zagen er prachtig uit. De mensen die met die honden jagen of naar een coursing gaan willen niet allemaal met een kapotgeslagen gratenpakket op een wedstrijd verschijnen
Een dier is daar helemaal niets, maar dan ook niets waard. Slaan, schoppen, in de zon zetten zonder water of schaduw, verbranden, ophangen, bewust aanrijden en nog meer vreselijke dingen gebeuren daar dagelijks met dieren.
Daar zijn echt miljoenen mensen en ontzettend veel honden. Dat daar altijd wel leed te vinden is is dus niet zo raar. Ik vind het aan kettingen leggen van honden ook afschuwlijk. Walgelijk! Maar er worden echt hele leuke honden gedumpt daar. Hele lieve jonge gezellige honden. De wegwerp en waardeloosheid van honden is daar gewoon een enorm probleem. Dat vrijwel iedere Spanjaard een mongool is die zijn dieren afrost is veel te makkelijk en generaliserend.
Heel veel honden die daar vandaan komen hebben wel degelijk flinke klappen gehad en dat is heus niet om ze beter te "verkopen" in nederland, belgie, duitsland ed. Het is gewoon zo

Misschien dat ze die toevallig sneller naar Nederland brengen oid want ik heb er toch een groot aantal gezien waar niks mis mee was. Je kan ladingen en ladingen honden uit Spanje halen die gewoon open en gezellig zijn. Die honden hebben een baasje gehad dat niet nadacht en na een jaar weer een nieuwe pup heeft genomen, oude honden de straat op of over het hek van een asiel. Of erger, de tuin in aan een ketting.
Maar dat wil niet zeggen dat ze er dus allemaal eerst met een stok op los gaan of er benzine over gooien en de fik erin zetten.

Dat gebeurd wel maar dat zijn ook daar niet totaal normale zaken die iedereen dagelijks tegenkomt. Ook daar zijn er genoeg mensen die wel weten dat dat echt niet kan en zich er ook hard voor maken.
De grootste oorzaak van dat hele hondenprobleem in Spanje is het overschot denk ik. Duizenden honden zonder baas in een gebied zorgt vanzelf zo nu en dan voor een exces wat betreft dierenleed. Dat wordt gefilmt, gefotografeerd en in de media gebracht en hupla, alle Spanjaarden zijn mongolen die honden mishandelen. Ja ze liggen wat achter, maar 50 jaar geleden lagen hier ook honden aan kettingen in de sneeuw die dagelijks de melkkar moesten trekken met hun artroses en kapotte rug. Niemand die daar van op keek.
Spanje moet daar nog in ontwikkelen en dat zal vast en zeker gebeuren. In Madrid worden hondenshows gehouden waar wij in Nederland ook van smullen. Het merendeel van de Spanjaarden is zover ik begreep ook gewoon tegen stierenvechten, net zo als het merendeel van de Engelse tegen de vossenjacht is maar die is ook pas net afgeschaft. Ook daar zijn genoeg wantoestanden met hounds tot op de dag van vandaag.