Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffen en spanning, Hoe krijg ik de aandacht?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mark-fryslan
Zeer actief

Blaffen en spanning, Hoe krijg ik de aandacht?

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Malou blaft momenteel nogal heftig. Ook valt ze uit naar honden die in de buurt rondlopen. Sinds de verhuizing 2 jaar terug is het allemaal wat heftiger geworden. We woonden mooi vrij af op een groot erf en nu wonen we aan een drukke doorgaande straat. Het raam van de woonkamer kijkt er precies op uit. Het was redelijk in de hand te houden maar sinds we nieuwe buren hebben die de hond los hebben lopen is het echt mis. Ik heb ze er op aan gesproken maar het kwaad is al geschied. Malou heeft veel spanning en ik krijg haar maar niet lekker ontspannen. Ze is alleen relaxt als ze ligt te slapen in de gang. Ik heb alle beginner fouten gemaakt en ik moet zegen dat het helaas niet altijd lukt om je geduld te bewaren. De enige manier om tot haar door te dringen als ze zo enorm tekeer gaat is om luid He! Te roepen en dan komt ze wel naar me toe. Maar ja dat is ook niet de oplossing natuurlijk.

Ik ben nu bezig met het aandacht vragen middels het “kijk eensâ€
Laatst gewijzigd door Mark-fryslan op 04 okt 2005 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Erg vervelend allemaal!
En jammer dat de buren niet een beetje mee willen werken.

Iets anders...maar wel met dezelfde inslag....
Ik merk aan Rimpel de laatste weken dat hij wat last krijgt als wij weggaan...ik ben de laatste dagen allerter en probeer er niet op te reageren, laat nu alle deuren los zodat hij overal naartoe kan...dat is wat hij wil heb ik namelijk het idee.
Moet dus wel even een rand plakplastic voor de voordeur plakken...anders heeft hij nog van alles waar ie zich druk om kan maken...

Misschien een idee? Gordijenn dichthouden of plakplastic op de hoogte dat je zelf nog wel wat ziet maar hij niet meer!?

Afleiden is inderdaad al een goede manier denk ik...

Veel suces ermee!
Mark-fryslan
Zeer actief

Hoi mercedes,

Bedankt voor je reactie. Ik heb wel eens plakplastic overwogen. Maar ja staand komt ze tot halverwege het raam. Mijn echte bezwaar is meer dat ik vind dat ik op e.a. manier meer contact moet zien te krijgen met Malou. Daarom vind ik anti blafbanden ook geen optie. Het lost het probleem niet op.

Ze mag aanslaan maar als ik zeg dat het goed is moet ze gewoon stoppen. Daar wil ik naar toe werken. Nu blijft ze net zo lang tekeer gaan totdat de hele straat minimaal 10 seconden helemaal leeg is. Ik moet contact zien te krijgen met dat maffe beest ook op zulke momenten. Nou ja vandaag was even een moedeloze dag. Hopelijk gaat het morgen weer een stukje beter. Het lastige is gewoon het doseren en langzaam opbouwen. Je hebt niet in de hand wie wanneer voorbij komt.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Mark-fryslan schreef:Hoi mercedes,

Bedankt voor je reactie. Ik heb wel eens plakplastic overwogen. Maar ja staand komt ze tot halverwege het raam. Mijn echte bezwaar is meer dat ik vind dat ik op e.a. manier meer contact moet zien te krijgen met Malou. Daarom vind ik anti blafbanden ook geen optie. Het lost het probleem niet op.

Ze mag aanslaan maar als ik zeg dat het goed is moet ze gewoon stoppen. Daar wil ik naar toe werken. Nu blijft ze net zo lang tekeer gaan totdat de hele straat minimaal 10 seconden helemaal leeg is. Ik moet contact zien te krijgen met dat maffe beest ook op zulke momenten. Nou ja vandaag was even een moedeloze dag. Hopelijk gaat het morgen weer een stukje beter. Het lastige is gewoon het doseren en langzaam opbouwen. Je hebt niet in de hand wie wanneer voorbij komt.

Groetjes Mark
Hoi Mark,
Ik kreeg bij een topic de tip om iets met bachbloesem te gaan doen bij Basco. Is dit ook niet iets voor jou, dan kan ze iets ontvankelijker worden voor wat je haar wilt leren.
Carmen
Mark-fryslan
Zeer actief

Carmen schreef:
Hoi Mark,
Ik kreeg bij een topic de tip om iets met bachbloesem te gaan doen bij Basco. Is dit ook niet iets voor jou, dan kan ze iets ontvankelijker worden voor wat je haar wilt leren.
Carmen
Hoi Carmen,

Bedankt voor de tip. Ik geef haar al een tijdje bach remedie. rescue om precies te zijn. Heb je het idee dat het jou hond helpt? Ik kan er nog niet zoveel van merken. Maar ik blijf het eerst toch nog maar even geven.

Groetjes Mark

Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik probeer de mensen nog steeds te bereiken over welke bachbloesem het beste is bij Basco want er zijn vele volgens mij. Maar die mensen zijn telkens in gesprek. Jammer dat het jou niet helpt. Ik vind het ook een moeilijk probleem hoor en weet verder ook niet zoveel om je te helpen sorry...
Carmen
Mark-fryslan
Zeer actief

Inge O schreef:stopt Malou wel netjes met blaffen op bevel in iets makkelijker omstandigheden?
Ja, dat wisselt natuurlijk. Het probleem is nu dat ze steeds sneller oververhit raakt en steeds heftiger reageert en dus ook minder snel te stoppen is. Het ligt hem puur in de dosering. Vanochtend weer even met haar bezig geweest met fietsers. Ging heel netjes. Zo enorm ze tekeer ging bij het zien van de buurhond in onze tuin (terecht natuurlijk) zo gaat ze nu tekeer bij fietsers en voetgangers waar ze eerder niet eens naar omkeek. Het zelflerende verhaal zeg maar.

Vlak voordat ze gaat blaffen (haar hele kop gaat naar blaffen staan je ziet het aankomen) beloond voor het niet blaffen. Dat is de aandacht wel bij mij. Van hieruit moet ik het verder uitbouwen. Maar ja ze is zomaar weer te ver heen zeg maar. Dat is zo frustrerend. Ik hou haar nu zoveel mogelijk weg bij het raam. Anders gaat ze de hele tijd naar buiten zitten kijken om te zien of er nog wat te waken valt.

Dus vandaag zelf ook weer wat positiever dat heeft ook weer invloed op Malou natuurlijk.

Groetjes Mark

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Je hebt al zoveel geprobeerd en wat je hebt gedaan zou eigenlijk de juiste weg moeten zijn.Ik kan je dus geen raad geven.
Alleen even iets vertellen; Tomas blafte in de auto als we naar het bos gingen. Dat werd steeds erger en ik heb alles uit de kast gehaald om het om te buigen/af te leren maar niets hielp, hij joeg zichzelf elke keer verder op.
Toen heb ik een plantenspuitje in de auto gelegd, een keer spuiten en hij was stil, de tweede keer hoefde ik het alleen maar te pakken en een derde keer is nooit meer nodig geweest. Hij zit nu relaxed door het raam naar buiten te kijken :ok:
Ik heb het idee dat sommige dingen zich in een hondenkop vastzetten en dat daar geen reden voor hoeft te zijn, het wordt een soort uit de poot gelopen gewoonte, een soort tic zeg maar. Als je dat kunt doorbreken met belonen is dat het mooiste maar juist dat doorbreken is het punt.
Intussen wens ik je veel geduld en succes, want het is een irritant probleem.
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Ik ben met chika een tijd geleden ook bij een hollistisch genezer geweest die bach bloesem heeft samengesteld. Het is natuurlijk geen wondermiddel waardoor al je problemen meteen opgelost zijn maar het heeft chika een klein beetje zelfverzekerder en relaxter gemaakt en dat was net het stapje wat ik nodig had om op bepaalde momenten contact met haar te krijgen. Ik stond toen al een tijdje stil en kwam niet verder vooruit en het heeft me toch verder geholpen. En ik vind met dat homeopatische spul, baad het niet dan schaad het niet :wink:

Werk je trouwens met een clicker of een beloningswoord?
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Nieuw inzicht

Bedankt voor alle reactie.

Ik ben vanmorgen weer op training geweest met Malou. Mijn trainster is tevens gedragstherapeute dus dat komt mooi uit. Ik moet meer voorkomen dat het adrenaline gehalte in haar bloed te hoog wordt. Dus eerder de aandacht afbuigen en anders Malou naar haar veilige plekje brengen waar ze relaxt is. In haar geval de gang waar haar kleed ligt en haar voer staat. Daar hou ik me eerst maar aan. Dus grommen en niet reageren op een "het is goed" of "Malou zo is het genoeg!" dan op de gang. Anders beloont ze zichzelf telkens weer met haar geblaf. Het is steeds succesvol. Het doorbreken van het geblaf met een luide HE! Is opzich prima maar moet ik eigenlijk zien te voorkomen. Eerder ingrijpen dus.

Op de training gaat ze als een speer hé. Een en al aandacht voor mij en lekker samen aan het werk. Dus dat geeft weer een voldaan gevoel. Ik ben blij dat ik nu zover ben. Dom eigenlijk dat ik dat niet zelf kon bedenken. Ik ben weer te ver door gegaan met het belonen. Dan gaan ze de link verkeerd leggen. Malou had op een gegeven moment de link gemaakt "kijk eens?" met "er is buiten vast iets aan de hand: HE! HE! HE! HE! HE! HE!" Tjonge, wat leert dat beest snel. In een uurtje geleerd.

Nou ja ik kan er nu weer om lachen. Gisteren zat ik nog buiten in de tuin stoom af te blazen terwijl Malou de planten uit de vensterbank stond te blaffen. Zover laten we het dus niet meer komen. Dan maar op de gang.

Groetjes Mark

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Gelukkig dat de oplossing zo simpel bleek, je hebt gewoon een te slimme hond :mrgreen:
Mark-fryslan
Zeer actief

Inge O schreef: hier ben ik het helemaal mee eens. je kan een hond ook rust brengen juist door kordaat én consequent te zijn in het verbieden van iets. niét hem zelf de keuze laten of hij wel of niet voor een beloning gaat, niét de zoveelste keer zelf je geduld verliezen en echt boos worden - nee, gewoon éisen dat het gedrag stopt, ómdat jij het zegt :pffff: . en dan natuurlijk wel (rustig) belonen, én beginnen in makkelijke omstandigheden.

maar kiezen voor één soort aanpak, en je daaraan houden. niét 'een keer' verbieden, een keer 'kijk eens' en belonen, een keer uit je slof schieten : daardoor neemt de onrust én de spanning alleen maar toe, óók bij jezelf :wink: .
Helemaal mee eens. Maar ik moest eerst even zien uit te vinden welke methode ik op deze manier zou toepassen. Ik was niet overtuigd van mijn eigen acties tot nu toe zeg maar. Dat maakt je ook wat halfbakken.

Ik ben nu blij en gemotiveerd om inderdaad het bij een en dezelfde aanpak te houden. Ik heb er een goed gevoel bij en het is eerlijk naar mijn hond toe. Daarvoor wist ik gewoon niet goed hoe er mee om te gaan. Nu blijkt het heel simpel maar ik zag het echt even niet meer. Wanneer grijp je in en dwing je iets af en wanneer wacht je af op een positieve reactie die je kunt belonen.

Groetjes Mark

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”