Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

darmproblemen, wanneer en hoe overschakelen op duck

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

abc
Vaste gebruiker

darmproblemen, wanneer en hoe overschakelen op duck

Ongelezen bericht door abc »

Hallo

Wij hebben een golden retriever teef van 9,5 jaar. Ongeveer een 3 maanden geleden is zij met haar darmen beginnen sukkelen. Dan weer een paar dagen goede ontlasting, dan weer diarree enz. Na verschillende dingen (op raad van DA) geprobeerd te hebben zoals extra ontwormen, vasten, immodium enz, hebben we haar eens in een kliniek laten onderzoeken. Bloed was goed, geen suikerziekte en op de echo zagen nieren, lever, milt enzo er ook goed uit. Conclusie van de arts : ofwel heeft ze een parasiet die door een ontwormmiddel niet gedood kan worden ofwel een slepende darmontsteking. (en als laatste lymfeklierkanker aan de darmen, maar daar dacht hij zeker nog niet aan) Momenteel neemt ze antibioticapillen en is haar ontlasting weer terug goed. Nu weten we natuurlijk niet of het een parasiet was of een darmontsteking, want beide worden door antibiotica opgelost. Als na de kuur de ontsteking terugkomt, denkt de arts aan het begin van de ziekte van crohn (= chronische darmontsteking). Maar dat weten we dus nog niet.
Nu heb ik al zoveel goeds gelezen over duck. Er zouden al veel honden met darmproblemen veel beter van geworden zijn. Nu krijgt ze senior brokken van hills. Nu zouden we haar wel duck willen geven, maar hoe moeten we dat aanpakken ? Op deze moment zijn haar darmen door de antibioticakuur eindelijk terug goed aan het werken en wil ik dit niet terug verpesten. Langs de andere kant is dit misschien ook weer de ideale moment om over te stappen omdat haar darmen nu goed zijn. En hoe dan ? Ineens of eerst een klein beetje en stilletjes aan haar brokken afbouwen ? Of toch maar eerst afwachten wat ze na de antibioticakuur doet ? Graag jullie raad. Ah ja, en ik dacht aan duck compleet, maar welke soort dan ? pens ?
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Ik ben bij Luka ineens overgeschakelt op Duck omdat hij
zo vaak diarée had.
Dat was toen vlug over.
Ik geef wel alleen Rund Compleet, Lam en Rijst Compleet en
nu sinds kort ook Rund-lever-kip compleet.
Van Duck Uitmuntend en Pens heeft ie trouwens ook diarée, eigenaardig genoeg.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

De antibioticakuur richt veel meer schade aan dan je denkt. De slechte bacteriën worden gedood, maar ook de goede. Het is een aanslag op het immuunsysteem waar ook het maag-/darmstelsel onder valt als afvoerkanaal. Misschien kun je overleggen met je DA niet naar TE zware middelen te grijpen, als het een chronisch geval is. Goede voeding en anderde medicatie dan antibioticum doen wonderen. Ik zou ineens overschakelen, omdat die darmen door de antibioticum nu toch al tekort komen. De verse voeding kan alleen maar stimulans zijn om goede bacteriën aan te maken. Ik zou je hond ook laten onderzoeken op een goede pancreaswerking, anders heeft het ook geen zin om op de normale Duck over te schakelen.
abc
Vaste gebruiker

Ik vraag mij alleen af of "ineens volledig overschakelen" wel goed is voor een hond die al wat sukkelt en al 9,5 jaar enkel brokken en wat tafelrestjes heeft gegeten. Ze kreeg al wel eens wat vlees als er aan tafel wat over was, maar dat was nooit rauw. Misschien zorg ik er dan zelf voor dat haar darmstelsel terug van slag raakt ... en dat wil ik natuurlijk juist vermijden ...
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

En haal alsjeblieft een PRO-Biotica kuur bij de reformwinkel, de antibiotica maakt zo veel stuk aan darmflora...
Verder ben ik een voorstander van vuile pens bij een slechte darmflora en sluit ik me voor de rest aan met vorige schrijver
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
abc
Vaste gebruiker

Die pancreaswerking, kunnen ze dat niet uit het bloed afleiden ? Of vergis ik mij daarin ?
abc
Vaste gebruiker

de probiotica ligt al klaar hoor, want ik heb het ook niet zo met die antibiotica. Maar ja, als de kliniek het voorschrijft en zegt dat dit nodig echt nodig is ...
cloris
Zeer actief

abc schreef:de probiotica ligt al klaar hoor, want ik heb het ook niet zo met die antibiotica. Maar ja, als de kliniek het voorschrijft en zegt dat dit nodig echt nodig is ...
snap ik, maar fijn dat de Pro-biotica al gereed ligt :ok:

Wat je ook kan doen is gewoon geleidelijk overgaan, ja de darmen zijn al van slag en ik heb het ook niet ineens gedaan toen der tijd.
kleine beetjes per keer geven van die vuile pens is natuurlijk ook een optie :wink:
Afbeelding
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Golden Stanley

http://www.uwdierenkliniek.nl/bib_epi.html

Lees dit is door. Ik wil niet zeggen dat het zo is, maar bij goldens op oudere leeftijd komt dit veelvuldig voor. Je moet zelf weten of je meteen of geleidelijk wil omschakelen. In dit geval zou ik het meteen doen, omdat je nu niets meer te verliezen hebt. De darmflora is al zodanig verstoord dat het zeker weken nodig heeft na de antibioticum om weer goed op gang te komen. Door nu meteen over te schakelen, krijgt je hond wel ineens de juiste bacteriën te verwerken wat volgens mij alleen maar voordeel op kan leveren.
Wel is het zo dat mocht je hond een slecht werkende pancreas hebben, dat ook de brok volledig graan- en glutenvrij moet zijn. Dan pas heeft ook het toevoegen van het pancreassupllement volledig zin. De meeste brokken in Nederland bevatten in hoofdzaak graan- en bietenpulp, dus zou ik zeggen zoek een KVV wat graan- en glutenvrij is. En dat zijn merken als Carnibest (gegarandeerd graan- en glutenvrij) en Duck (nog iets graan bij de Pancreasversie maar minimaal) en allicht beter dan een brok.
abc
Vaste gebruiker

Ik heb net de tekst over de pancreasaandoening gelezen. Ze is wel een klein beetje vermagerd, maar zeker niet veel (ze is eigenlijk nog een beetje te dik). Ik denk dat dat eerder komt doordat ze wanneer ze last heeft van diarree, zelf niet wil eten. En door haar wisselende ontlasting zal ze haar voedingsstoffen ook niet optimaal kunnen opnemen. Haar ontlasting was ook zeker niet grijzig, eerder lichtbruin (zoals pindakaas). En een verhoogde eetlust heeft ze ook niet. Ze hebben wel een volledige bloedtest en test op suikerziekte gedaan. Zouden ze daaraan niet zien of ze daar last van zou hebben ?
In elk geval helpt de antibiotica wel, want nu is haar stoelgang al 4 dagen goed. Ze voelt zich ook duidelijk stukken beter in haar vel. Ik woon net over de grens in België en bij ons in de buurt zit een verkoper van duck. Maar welke duck compleet zou ik voor haar het best kiezen dan ? De pens compleet ? Ik weet ook nog niet goed hoe ik moet overschakelen. Stel dat ze ineens terug diarree krijgt van de overschakeling, dat zou ik voor haar wel erg vinden. Maar ze heeft langs de andere kant ook de juiste bacteriën nodig ... Moeilijk hoor.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

abc schreef: Ik weet ook nog niet goed hoe ik moet overschakelen. Stel dat ze ineens terug diarree krijgt van de overschakeling, dat zou ik voor haar wel erg vinden. Maar ze heeft langs de andere kant ook de juiste bacteriën nodig ... Moeilijk hoor.
Ik weet niet beter of je kunt ineens overschakelen naar vers vlees compleet zonder wennen. Ook wordt eerst vaak een of twee dagen vuile pens ingelast en dan overgeschakeld.

Ik persoonlijk (maar dat is echt op gevoel) zou wachten met overschakelen tot de antibioticakuur af is gemaakt en de ontlasting al een aantal dagen goed. Niet te veel rommelen nu ze nog aan de antibiotica en aan het opknappen is.

Anne
cloris
Zeer actief

abc schreef: Ze voelt zich ook duidelijk stukken beter in haar vel. Ik woon net over de grens in België en bij ons in de buurt zit een verkoper van duck. Maar welke duck compleet zou ik voor haar het best kiezen dan ? De pens compleet ? Ik weet ook nog niet goed hoe ik moet overschakelen. Stel dat ze ineens terug diarree krijgt van de overschakeling, dat zou ik voor haar wel erg vinden. Maar ze heeft langs de andere kant ook de juiste bacteriën nodig ... Moeilijk hoor.
Nou fijn dat ze iig al beter in haar vel zit, ik zou in jouw geval voor een paar dagen pens kiezen en dan overgaan op de Uitmuntend (in het geval van Duck dan he)
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

mijn hond had ook al weken last van diarree en het ging maar niet over.
toen eens naar de da gegaan en die gaf hem een spuit en een ab kuur en diarreeremmers+lichtverteerbare brokken.
het werd nog erger dan dat het al was.
ik heb die kuur afgemaakt maar ben ondertussen ineens overgestapt op duck uitmuntend en nooit meer last gehad van diarree.
ik zou het nu dus preciesweer zo doen,gelijk overstappen.

groetjes eefje
abc
Vaste gebruiker

Wat starfleet schrijft is ook een beetje mijn gevoel. Ik ben ook bang om nu teveel ineens te doen : antibiotica + ander voer + herstellen ... is misschien wat veel ineens. Ik denk dat ik misschien best eerst afwacht wat ze doet als we met de antibiotica stoppen. Als ze dan terug diarree krijgt moeten we toch terug naar de kliniek om haar verder te laten onderzoeken. Dan kan ik hun mening ook eens vragen ... Maar ik ben er wel van overtuigd om haar voeding aan te passen.

Wij hebben ook nog 2 jongere goldens. Ik ben ook van plan om bij hen 3 dagen in de week duck te gaan geven. Dit weekend hebben zij het voor het eerst gegeten en zij hebben totaal geen problemen gehad. Maar zij hebben natuurlijk wel gezonde darmen, dus dat kan ik niet vergelijken. En amia, dat ging nogal naar binnen ! Ze vonden het blijkbaar heel lekker.
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

abc schreef: Ik weet ook nog niet goed hoe ik moet overschakelen. Stel dat ze ineens terug diarree krijgt van de overschakeling, dat zou ik voor haar wel erg vinden. Maar ze heeft langs de andere kant ook de juiste bacteriën nodig ... Moeilijk hoor.
Ik zou in elk geval al beginnen met de Probiotica en die een hele tijd blijven doorgeven nadat je gestopt bent met de AB-kuur. Je kan het zelfs blijvend geven als je wil of enkel af en toe telkens de darmen een extra steuntje nodig hebben.
Zelf zijn we hier ook in één keer overgestapt van brok naar Duck (uitmuntend in ons geval), ook met een hond met gevoelige darmen, zonder problemen.
Maar je zou eventueel de eerste dagen de Duck lichtjes kunnen koken of overgieten met warm water en zo stilaan tot je het gewoon helemaal rauw geeft.
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
abc
Vaste gebruiker

zouden we de probiotica nu al geven tijdens de AB-kuur ? Ik dacht dat dat misschien weinig zin heeft omdat de AB ze direct teniet zal doen. Ik dacht ermee te beginnen van zodra de AB kuur afgelopen is. Is dit juist of helemaal fout ?
cloris
Zeer actief

abc schreef:Wat starfleet schrijft is ook een beetje mijn gevoel. Ik ben ook bang om nu teveel ineens te doen : antibiotica + ander voer + herstellen ... is misschien wat veel ineens. Ik denk dat ik misschien best eerst afwacht wat ze doet als we met de antibiotica stoppen. Als ze dan terug diarree krijgt moeten we toch terug naar de kliniek om haar verder te laten onderzoeken. Dan kan ik hun mening ook eens vragen ... Maar ik ben er wel van overtuigd om haar voeding aan te passen.
Dan krijgt ze weer antibiotica en onderzoeken en zit je weer in het zelfde circeltje. Klinieken zijn bijna altijd voor lichtverteerbare hypoallergene brokken.
Ik zou persoonlijk wel zsm overstappen, dan wacht je op het einde van de kuur maar daana.. maar goed jij moet het zelf beslissen dat kunnen wij niet voor je doen :wink:
Wij hebben ook nog 2 jongere goldens. Ik ben ook van plan om bij hen 3 dagen in de week duck te gaan geven. Dit weekend hebben zij het voor het eerst gegeten en zij hebben totaal geen problemen gehad. Maar zij hebben natuurlijk wel gezonde darmen, dus dat kan ik niet vergelijken. En amia, dat ging nogal naar binnen ! Ze vonden het blijkbaar heel lekker.
Ik heb de maag en darmen van mijn reu ook weer goed gekregen, en die heeft toch ook 3 jaar lopen toppen met de ene na de andere maag-darminfectie... en op een gegeven moment komt er geen goed moment meer om over te stappen, de darmen zijn van slag nu, en door de brok worden ze niet veel beter... dus waarom weer de brokken erin willen houden, elke keer weer eindigd dat in diaree uiteindelijk :19:
Afbeelding
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

abc schreef:zouden we de probiotica nu al geven tijdens de AB-kuur ? Ik dacht dat dat misschien weinig zin heeft omdat de AB ze direct teniet zal doen. Ik dacht ermee te beginnen van zodra de AB kuur afgelopen is. Is dit juist of helemaal fout ?
In elk geval na de AB-kuur, maar persoonlijk zou ik er al tijdens mee beginnen.
Antibiotica vernietigt de slechte maar ook de goede bacterien in de darmen. Als je er nu al meteen goede aan toevoegt door probiotica bij te geven heb je veel meer kans dat er toch nog goede bacteriën overblijven en de hond dus sneller herstelt.
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Golden Stanley

binno schreef:
abc schreef:zouden we de probiotica nu al geven tijdens de AB-kuur ? Ik dacht dat dat misschien weinig zin heeft omdat de AB ze direct teniet zal doen. Ik dacht ermee te beginnen van zodra de AB kuur afgelopen is. Is dit juist of helemaal fout ?
In elk geval na de AB-kuur, maar persoonlijk zou ik er al tijdens mee beginnen.
Antibiotica vernietigt de slechte maar ook de goede bacterien in de darmen. Als je er nu al meteen goede aan toevoegt door probiotica bij te geven heb je veel meer kans dat er toch nog goede bacteriën overblijven en de hond dus sneller herstelt.
Ik zou ook vanaf de laatste week dat hij antibiotica krijgt die probiotica toevoegen. Tezamen met het overschakelen naar Duck kan het naar mijn mening alleen maar beter gaan. Als je in het begin de Duck even overgiet met gekookt water en even laat afkoelen, heb je een prima omschakeling. En niet teveel ineens, gewoon de maaltijden wat meer verdelen naar bv. 4x een beetje.
Mijn DA weet inmiddels dat ik prima zelf kan samenstellen en hoeft mij nooit meer een hypo-allergene brok aan te smeren. In de tijd dat mijn honden op KVV stonden en sinds 11 maanden barfen heb ik geen DA meer gezien. Gelukkig heb ik een DA die ervan overtuigd is dat verse voeding aansluit op hetgeen wat een hond is, een carnivoor. Met een darmprobleemhond word je heen en weer geslingerd tussen alle goede adviezen van een DA en weer een hyperallergene brok. Ik zal zeggen; volg je hart wat dat betreft en probeer het gewoon eens uit.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Het is mij altijd af geraden door de (holistische) da omdat het inderdaad geen zin heeft.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”