Ik moet dus eerlijk bekennen dat ik me er bij mijn eerste hond helemaal niet zo in heb verdiept :N:Marie-Josée schreef:Ja hoor, ik geef toe dat ik de halve bibliotheek heb leeggelezen voor er een hond kwam en ook jaren cursussen heb gelopen maar dat was vooral uit hobby, ik ben met dieren opgegroeid dus de meeste dingen gaan op een natuurlijke manier.Inge O schreef:als je al aan boekjes denkt moet je dat vooraf doen, marie-joséeMarie-Josée schreef:Ik doe alles hier op gevoel en dat werkt voor ons het beste.Als ik bij alles eerst moet gaan nadenken of het wel volgens een of ander boekje is ben ik al te laat. er zijn ook echt wel mensen die het niet 'volgens het boekje doen', maar er dan jammer genoeg ook mijlen ver naast slaan
. op zich wel grappig, ware het niet dat de honden altijd de dupe zijn
.
piekeren om te piekeren, nee, dat werkt alleen maar tegen je bij honden. je een beetje verdiepen in het wezen hond is weer wat anders natuurlijk. maar dat doe jij ook, geef maar toe![]()
.
En ik zit niet voor niets zo graag op hondenforums, ik vind het gewoon heeeeeel interessant.
Jammer dat er zoveel mensen zijn die ofwel zich er niet in verdiepen, ofwel te gespannen zijn, in beide gevallen missen ze te veel.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat, vanaf dat er zo'n vierpotig aanhankelijk wezen je leven binnen komt, je je er NIET in verdiept.
Maarik geloof dat ik nu een beetje doordraaf![]()
Ja oke, ik was opgegroeid met een hond, maar vraag niet wat voor eentje :N: een volkomen eigenwijs mormel, die we geloof ik niet eens 'zit' hebben kunnen leren. Wel 17 jaar oud geworden trouwens.
Afijn, op mijn 21ste mijn eerste eigen hond, nog wel voor mijn verjaardag
Internet was er nog niet en eigenlijk kwam het niet eens in mijn hoofd op om allerlei boeken te gaan lezen
Twee weken lang heeft ze uit angst het hele huis ondergepoept en op een dag was dat over. Na een half jaar kon mijn (nu ex)man haar pas aanhalen.
Maar vanaf dag 1 kon ik goed met haar overweg; ze was mijn poepie en mijn maatje. En het ging gewoon vanzelf. Ongetwijfeld met de nodige fouten hoor, maar ik denk dat je een bepaald 'gevoel' bij honden moet hebben. Ze van nature ook wel moet begrijpen en dat dit gewoon de basis is.
Nouschka overleed in 1999, op 12.5 jarige leeftijd in mijn armen.
Toen ik met Pieter ging samenwonen waren we er al heel snel uit dat er een hond moest komen. Hij wilde een Rottweiler, ik vond het prima; was al wat gewend.
Een stamboom? tjezus, wat een onzin: een goedkope hond daar kon ik net zo veel van houden.
En zo kwam Tara bij ons, een vreselijk pittig pupje :N: en dus ook mijn eerste pupje. Inmiddels hadden we internet en dus kwam ik hier bij het hondenforum met mijn probleem over pittige Tara
Wat heb ik een hoop bijgeleerd in die jaren, vooral over het nut van een stamboom bij rashonden (en mn de Rottweiler die anders allang een fokverbod had gehad).
Maar de basis is hetzelfde gebleven: een heleboel bijgeleerd, maar het meeste gaat op gevoel. Ik ga van mezelf uit en de band die ik met mijn honden heb. Naar ze kijken en van hun leren.