Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tongelen en borstelen
Moderator: moderatorteam
- Riboet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog
- Aantal honden: 13
- Contacteer:
Tongelen en borstelen
Waar wijst de combinatie tongelen en borstelen op?
Beau kwam vandaag een sharpei tegen. Allebei reuen trouwens. Beau borstelde, staart niet bijster hoog, ook niet laag en plat, en Beau draaide een beetje om de sharpei heen en toen zag ik ook dat hij tongelde. Ik moet eerlijk zeggen dat ik op Beau zat te letten en niet op de sharpei, dus ik weet niet of die ook borstelde. In ieder geval geen tongelen bij de sharpei. De eigenaren van de sharpei vonden dat hun hond bang deed en dus hebben we de honden afgeleid en onze weg vervolgd.
Geen probleem ofzo dus. Maar ik had begrepen dat tongelen een teken van onderdanigheid zou zijn. Ik lees hier dat het een stresssignaal is. Evenals het borstelen.
Is dit angstagressie wat Beau doet? Onzekerheid? Of is het toch machogedrag? Of is het een aftasten van hoe ver je kunt gaan?
Meestal gebeurt er in deze situaties trouwens niets, maar een enkele keer resulteert het in een snauwincident.
Beau kwam vandaag een sharpei tegen. Allebei reuen trouwens. Beau borstelde, staart niet bijster hoog, ook niet laag en plat, en Beau draaide een beetje om de sharpei heen en toen zag ik ook dat hij tongelde. Ik moet eerlijk zeggen dat ik op Beau zat te letten en niet op de sharpei, dus ik weet niet of die ook borstelde. In ieder geval geen tongelen bij de sharpei. De eigenaren van de sharpei vonden dat hun hond bang deed en dus hebben we de honden afgeleid en onze weg vervolgd.
Geen probleem ofzo dus. Maar ik had begrepen dat tongelen een teken van onderdanigheid zou zijn. Ik lees hier dat het een stresssignaal is. Evenals het borstelen.
Is dit angstagressie wat Beau doet? Onzekerheid? Of is het toch machogedrag? Of is het een aftasten van hoe ver je kunt gaan?
Meestal gebeurt er in deze situaties trouwens niets, maar een enkele keer resulteert het in een snauwincident.
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Aantal honden: 2
- Balou
- Actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik denk dat de schrijver van dit artikel ook geen Martin gaus was. Tongelen in een stress signaal en echt geen ik accepteer je leiderschapTomTom schreef:Wat ik hier lees denk ik dat het borstelen betekent dat je hond nerveus is en met het tongelen de leiderschap van die ander erkent. Maar ik ben geen Martin Gaus
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Riboet
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, ik denk toch niet dat dat klopt. De sharpei reageerde volgens de eigenaren immers angstig.
Nu ik weet dat Beau tongelt (toen ik nog niet van de term gehoord had, zag ik het dus ook niet
) ben ik er nog eens op gaan letten. Ik zag het net weer. Dit keer toen na een spelletje op de bank Beau plotseling de grijze roodstaart die vrij op de leuning liep in het vizier kreeg.
Even een korte lik langs de lippen,oortjes naar achter en het was weer over.
Aan de andere kant:
Nala deed het net ook naar Beau, toen die naar haar toe kwam terwijl ze daar blijkbaar niet van gediend was. Beau beantwoorde het trillende lipje en daarna het tongelen met een naar achter draaien van de oren en een spelbuiging. Beau is normaal gesproken wel ranghogere in dit kleine roedeltje.
Toch vind ik het antwoord van Carmen wat logischer dan de uitleg op die site. Ik zal het nog eens in de gaten houden op welke momenten er getongeld wordt.
En ik zal dan meteen eens opletten op de andere signalen die afgegeven worden. Best interessant namelijk, kan er alleen maar van leren
.
Nu ik weet dat Beau tongelt (toen ik nog niet van de term gehoord had, zag ik het dus ook niet
Aan de andere kant:
Nala deed het net ook naar Beau, toen die naar haar toe kwam terwijl ze daar blijkbaar niet van gediend was. Beau beantwoorde het trillende lipje en daarna het tongelen met een naar achter draaien van de oren en een spelbuiging. Beau is normaal gesproken wel ranghogere in dit kleine roedeltje.
Toch vind ik het antwoord van Carmen wat logischer dan de uitleg op die site. Ik zal het nog eens in de gaten houden op welke momenten er getongeld wordt.
En ik zal dan meteen eens opletten op de andere signalen die afgegeven worden. Best interessant namelijk, kan er alleen maar van leren
- Riboet
- Zeer actief
- Contacteer:
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Aantal honden: 2
Riboet schreef:Nee, ik denk toch niet dat dat klopt. De sharpei reageerde volgens de eigenaren immers angstig.
Dat de eigenaren zeggen dat de hond angstig was hoeft natuurlijk niet zo te zijn, niet iedereen kan zijn hond goed lezen![]()
Nu ik weet dat Beau tongelt (toen ik nog niet van de term gehoord had, zag ik het dus ook niet) ben ik er nog eens op gaan letten. Ik zag het net weer. Dit keer toen na een spelletje op de bank Beau plotseling de grijze roodstaart die vrij op de leuning liep in het vizier kreeg.
Aan de andere kant:
En ik zal dan meteen eens opletten op de andere signalen die afgegeven worden. Best interessant namelijk, kan er alleen maar van leren.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Als ik een reu tongelend (ik bedoel puntje in puntje uit en geen hele tong die wat likt) om Dapper zie draaien komt er zeker mot van. Honden die tongelen staan volledig op scherp in mijn ogen en er kan ieder moment een explosie komen. Pootje omhoog en het is een compleet beeld met borstelen en hoge staarten.
Ik denk dus dat er ieder moment een knokpartij kon ontstaan en ik grijp direct in als een andere hond rondjes om mijn hond draaid en daarbij borstelt en tongelt
Ik denk dus dat er ieder moment een knokpartij kon ontstaan en ik grijp direct in als een andere hond rondjes om mijn hond draaid en daarbij borstelt en tongelt
- TomTom
- Vaste gebruiker
-
Baily
Ja hier ook, het is vaak een voorbode van een dreigende vechtpartij. Tongelen en borstelen betekent hier spanning die aan het opbouwen is. Ik roep hem dan ook direct bij me.MARC_S schreef:Als ik een reu tongelend (ik bedoel puntje in puntje uit en geen hele tong die wat likt) om Dapper zie draaien komt er zeker mot van. Honden die tongelen staan volledig op scherp in mijn ogen en er kan ieder moment een explosie komen. Pootje omhoog en het is een compleet beeld met borstelen en hoge staarten.
In dat geval zou je dus in het verhaal van de topicopener terecht verwachten dat de andere hond inderdaad angstig kan reageren en dat die eigenaars wel gelijk hadden daarin.