Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kat en hond aan elkaar laten wennen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Pearl
Vaste gebruiker

Kat en hond aan elkaar laten wennen

Ongelezen bericht door Pearl »

Ik heb de zoekfunctie al even gebruikt, maar heb niet echt specifiek een antwoord gevonden op mijn vraag. Onze kat Samira (7 jaar) is opgegroeid met onze vorige hond Sendo (een Berner Sennen), die twee waren gek op elkaar!! Toen we na Sendo besloten om weer een hond te nemen, dachten we ook niet dat dit problemen zou geven. Maar Spike begint steeds te blaffen als hij Samira ziet, waardoor ze zo bang geworden is, dat ze niet meer in huis durft :(: Ik heb niet het idee dat hij haar iets aan wil doen, maar meer dat hij wil spelen, hij is 16 maanden en heel erg druk. Hoe kunnen we ze nu aan elkaar laten wennen, als Samira helemaal niet meer in huis komt? Is het een idee om haar in een bench in huis te zetten, zodat Spike er aan kan wennen dat ze in huis hoort? Of zou de kat dan juist nog banger worden?

Spike is er nog maar 2 weken, dus misschien dat het uiteindelijk wel went. Misschien moeten we meer geduld hebben, maar we willen Samira ook zo graag weer in huis....
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Ik had ook zo'n soort probleem. Twee katten uit een asiel gehaald (niet Spanje sorry) en deze moesten wennen aan mijn hond van 5 jaar. Ik heb toen een kattenluikje gemaakt in de binnendeur die naar de bovenverdieping gaat. Dus de hond beneden en de katten leefden boven. Als de katten wilden dan konden ze ook beneden komen. Het heeft een half jaar geduurd voordat de katten overdag beneden kwamen. Nu leeft en slaapt alles bij elkaar. Een kat moet je niet dwingen. Hij moet uit nieuwsgierigheid de boel zelf verkennen.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Rust proberen te creëren door o.a. niet te accepteren dat Spike de kat zo druk benadert en verder de kat tegen hem in bescherming nemen. Een kat is over het algemeen echt kwetsbaarder dan een hond.
Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om de kat in een bench te zetten. Op die manier ontneem je de mogelijkheid tot vluchten en dat zou wel eens bijzonder traumatisch kunnen zijn. Zeker als Spike er naast gaat staan blaffen. Dan zou ik het eerder omkeren en Spike in de bench zetten om de kat te laten merken dat ze in zijn omgeving veilig is.
Verder zou ik ervoor kiezen om de kat tijdelijk niet buiten te laten. Want je loopt het risico dat ze zich daar zo veilig voelt dat ze ervoor kiest definitief daar te blijven.
Geduld is zeker belangrijk, maar dus ook een veilige omgeving voor de kat creëren en Spike afremmen.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

De kat zeker niet in een bench zetten. Daar doe je meer kwaad dan goed mee omdat je zijn vluchtgelegenheid ontneemt en zijn angst alleen maar groter wordt.

Ik denk dat je moet beginnen om je hond te leren rustig te zijn. Hij is ondertussen oud genoeg om onder controle te houden en ik denk dat je best streng mag zijn hierin. Ik zou dus niet toestaan dat hij ongecontroleerd gaat blaffen tegen de kat, en ook speelpogingen zou ik afkappen. Laat de hond rustig afliggen wanneer de kat door de kamer wandeld en beloon je hond wanneer hij zich rustig weet te houden.

Verder zou ik de kat wel nog steeds naar buiten laten (om niet nog meer stress te geven) maar hem op geregelde tijden naar binnen halen. (bijvoorbeeld s'avonds en s'nachts) en op die momenten ook bewust bezig zijn met de omgang tussen je hond en je kat.

Het zal wel even duren voordat de kat zijn vertrouwen terug krijgt, en of hij net zo'n band zal krijgen met je nieuwe hond is maar de vraag. Ik denk dat je nu als doel met stellen dat je kat niet meer angstig zal zijn in huis, en niet verwachten dat ze net zulke maatjes worden als bij je vorige hond.
Mille
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Mille »

Mijn katten zijn nog wel bang voor mijn hond, maar het gaat al stukken beter. Ik he de hond sinds zaterdag. Hij is 7 maanden, en doet inderdaad ook erg lomp. Zelfde probleem dus! Alleen mijn katten zaten vast onder de bank :mrgreen:

Ik laat ze overdag nog gescheiden(katten komen alleen aan de lijn buiten), en 's nachts, als Devlin in de bench zit, laat ik alle deuren open, zodat de katten bij de bench in de buurt kunnen komen. Verder neem ik 's avonds regelmatig een kat op schoot. Devlin wordt vanzelf weggejaagd (nageltjes in zijn neus vind hij niet zo tof), en de katten leren dat ze niet weerloos zijn tegenover hem. Het gaat steeds beter, ze kunnen nu ongeveer 10 cm van elkaar verwijderd zijn als ik Dev vast heb. Hij moet ook erg afgeremd worden.
Verder probeer ik Dev ook bezig te houden als er een kat in de buurt is. Bijvoorbeeld een aantal keer pootjes geven met beloning, zodat hij niet direct de kat achterna gaat zitten. Mocht hij ze weer achterna gaan, ga ik hem weer afleiden...Of dit uiteindelijk ergens toe leidt, geen idee, maar tot nu toe is het resultaat goed, hij is al een stuk minder gefixeerd.

Ik ondersteun de hele boel met Rescue Remedy van Bach. Ik heb het idee dat dit ook erg goed werkt.

Succes, want makkelijk is het zeker niet :N:
starfleet
Erelid

Re: Kat en hond aan elkaar laten wennen

Ongelezen bericht door starfleet »

Pearl schreef:
Spike is er nog maar 2 weken, dus misschien dat het uiteindelijk wel went. Misschien moeten we meer geduld hebben, maar we willen Samira ook zo graag weer in huis....
Beletten dat de hond druk doet en de hond aanblaft of uitdaagt tot spel werkt het beste imo. De hond moet leren de kat met rust te laten en zoveel mogelijk te negeren.

Als de kat eens beneden is, zou je aandachtsoefeningen kunnen doen met de hond, waarbij je hem eventueel aan de lijn houdt om hem te beletten de fout in te gaan. Negeren is braaf.

Wij moesten kat aan pup wennen en het heeft ongeveer 6 weken geduurd eer de kat weer echt ontspannen beneden rondliep. Inmiddels negeren ze elkaar totaal en kijkt de hond weg als de kat voorbij loopt.

Anne
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik verval gewoon in herhalingen hoor, maar wat andere mensen dus ook al zeiden:
- niet de kat in de bench. Hond erin op duidelijke tijden, zodat de kat doorkrijgt dat de hond op die momenten 'ongevaarlijk' is, is een beter idee. Mijn katten slopen in het begin 's nachts naar Jacks bench om stiekum door de tralies heen aan hem te snuffelen terwijl hij lag te slapen.
- kat gewoon nog naar buiten laten. Alles wat 'normaal' kan blijven ook zo laten.
- hond aanleren om rustig te blijven zitten of liggen zodra de kat in zicht is.
- geduld hebben. Met katten kan het maanden duren voor ze een hond in huis accepteren. Maar het kan best helemaal goed komen. Onze Timber is geen dappere kat en heeft een paar maanden bijna alleen boven gewoond nadat Jack kwam, maar hij is nou dikke vrienden met allebei de honden. Met Lilo ging het vanaf dag 1 goed.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”