Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Eerste stap op weg naar fokken met Nozem *ED-uitslag pag 4*
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Eerste stap op weg naar fokken met Nozem *ED-uitslag pag 4*
Ik heb een afspraak gemaakt bij de Kliniek voor Gezelschapsdieren van Maarten Kappen in Eersel, om officiële HD- en ED-foto's van Nozem te laten maken! Maandag 31 oktober om 14.30 uur is ze aan de beurt.
23 Oktober wordt ze 18 maanden, de minimumleeftijd voor het maken van ED-foto's. Ik ga speciaal naar Eersel omdat de vorige keer met Sjefke (alleen HD) zonder roesje super goed bevallen is.
Voor de NVBH is het alleen verplicht om HD-foto's te laten maken, maar ik heb besloten om ook ED-foto's te laten maken. Dit omdat het in het buitenland in meerdere landen al gebruikelijk is (of verplicht), en ik daarom vind dat het t.o.v. andere Laekense fokkers in Nederland die dit niet doen iets extra's toevoegt.
Daarbij wil ik natuurlijk ook wel heel erg graag weten of Nozem helemaal "rondom" okay is, voordat ik fanatieker met haar behendigheid kan gaan doen over een poosje.
Verder zijn er helaas Laekense Herders die ED hebben, in sommige lijnen zelfs al in verschillende generaties (....)
LongFields Boyo Baldwin zal ook gerontgend gaan worden op ED en HD. Hij is inmiddels door een aantal fokkers al in the picture voor een dekking, maar zijn eigenaar is nu al heel selectief, en weet wat hij wil wat betreft het dekken met Boyo.
Ik hou jullie op de hoogte!
23 Oktober wordt ze 18 maanden, de minimumleeftijd voor het maken van ED-foto's. Ik ga speciaal naar Eersel omdat de vorige keer met Sjefke (alleen HD) zonder roesje super goed bevallen is.
Voor de NVBH is het alleen verplicht om HD-foto's te laten maken, maar ik heb besloten om ook ED-foto's te laten maken. Dit omdat het in het buitenland in meerdere landen al gebruikelijk is (of verplicht), en ik daarom vind dat het t.o.v. andere Laekense fokkers in Nederland die dit niet doen iets extra's toevoegt.
Daarbij wil ik natuurlijk ook wel heel erg graag weten of Nozem helemaal "rondom" okay is, voordat ik fanatieker met haar behendigheid kan gaan doen over een poosje.
Verder zijn er helaas Laekense Herders die ED hebben, in sommige lijnen zelfs al in verschillende generaties (....)
LongFields Boyo Baldwin zal ook gerontgend gaan worden op ED en HD. Hij is inmiddels door een aantal fokkers al in the picture voor een dekking, maar zijn eigenaar is nu al heel selectief, en weet wat hij wil wat betreft het dekken met Boyo.
Ik hou jullie op de hoogte!
Laatst gewijzigd door LongFields op 23 nov 2005 17:12, 3 keer totaal gewijzigd.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
succes er mee,
t staat idd in de "bijsluiter" die je bij je uitslag krijgt dat de hond voor de ED foto's 18 mnd moet zijn, maar heb Ace op een leeftijd van 15 mnd officieel HD en ED laten rontgenen (bij Maarten, die ook niets over zijn leeftijd zei) en heb ze gewoon beoordeeld gekregen zonder commentaar........
t staat idd in de "bijsluiter" die je bij je uitslag krijgt dat de hond voor de ED foto's 18 mnd moet zijn, maar heb Ace op een leeftijd van 15 mnd officieel HD en ED laten rontgenen (bij Maarten, die ook niets over zijn leeftijd zei) en heb ze gewoon beoordeeld gekregen zonder commentaar........

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dan heb je denk ik gezwijnd. Ik heb her en der geïnformeerd en kreeg overal hetzelfde antwoord: dat de hond voor ED-foto's minimaal 18 maanden moet zijn. Dan ga ik het dus ook niet eerder doen en het risico lopen dat de foto's niet geaccepteerd worden...crutz schreef:succes er mee,
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Dank je Sietske! Ik vind het ook erg spannend hoor, ik heb wel goede hoop dat alles goed zit maar je weet het maar nooit natuurlijk...Sietske schreef:Wat spannend Suzanne!! Ik zal zeker voor je duimen, ik gun het je van harte![]()
Wat gaaf ook trouwens dat de pups uit je nestje zo "in the picture" zijn in Laekenland. Er is al niet zo'n grote genepool en het is natuurlijk geweldig om een positief steentje te kunnen bijdragen.
Success
Boyo verkoopt zichzelf trouwens hoor, het is een geweldige stabiele en prettige hond, die nog eens vreselijk goed is in GG en pakwerk, dus hij is flink in de picture. Ook op de shows waar hij tot nu toe geweest is gaat het prima.
Als fokker had ik geen betere baas voor Boyo kunnen treffen dan hij nu heeft. Dat vind ik nog het allerleukste!
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Nee, voorlopig is Sjefke volgend voorjaar eerst nog aan de beurt, en mag Nozem op haar gemakkie volwassen worden en verder uitzwaren. Als alles door kan gaan, wil ik haar begin 2007 laten dekken. Dan is ze bijna 3. Ik ga met haar ook nog de gedragstest doen van de NVBH (verplicht om voor minimaal het sociale gedeelte te slagen om met toestemming van hen te mogen fokken), maar die test wordt maar een paar keer per jaar gehouden. Hij is dit weekend, maar Nozem is nog net niet oud genoeg om mee te doen (moet 18 maanden zijn en dat is ze over een week pas). Ik vind het zelf ook beter als ze de test doet als ze wat volwassener is dan nu, ze is nog vrij puppy-achtig in haar karakter.Podenji schreef:spannend![]()
wanneer ben je van plan Nozem te laten dekken? dit jaar al of wacht je liever nog een jaartje langer?
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
ik vind rond de 3 jaar ook een veel betere leeftijd voor een eerste nest dan al met 18-24 maanden om dezelfde reden die jij opgeeft.LongFields schreef:Nee, voorlopig is Sjefke volgend voorjaar eerst nog aan de beurt, en mag Nozem op haar gemakkie volwassen worden en verder uitzwaren. Als alles door kan gaan, wil ik haar begin 2007 laten dekken. Dan is ze bijna 3. Ik ga met haar ook nog de gedragstest doen van de NVBH (verplicht om voor minimaal het sociale gedeelte te slagen om met toestemming van hen te mogen fokken), maar die test wordt maar een paar keer per jaar gehouden. Hij is dit weekend, maar Nozem is nog net niet oud genoeg om mee te doen (moet 18 maanden zijn en dat is ze over een week pas). Ik vind het zelf ook beter als ze de test doet als ze wat volwassener is dan nu, ze is nog vrij puppy-achtig in haar karakter.Podenji schreef:spannend![]()
wanneer ben je van plan Nozem te laten dekken? dit jaar al of wacht je liever nog een jaartje langer?
Ik wist niet dat Belgen een gedragstest moesten doen, is dat al lang zo? wat houdt het precies in en mag je dat maar één keer doen en geldt dat dan voor de rest van hun leven of??
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Als ik het uit mijn hoofd goed zeg, is het om met toestemming van de NVBH te mogen fokken voor honden geboren na 1-1-2002 verplicht om minimaal te slagen voor het sociale gedeelte van de gedragstest.Podenji schreef: Ik wist niet dat Belgen een gedragstest moesten doen, is dat al lang zo? wat houdt het precies in en mag je dat maar één keer doen en geldt dat dan voor de rest van hun leven of??
De gedragstest bestaat uit een sociale test, een verdedigingstest en een schotproef. Bij de sociale test wordt de hond onder meer ingesloten door een groep, moet de hond alleen achterblijven en wordt dan benaderd, er komt opeens een karretje tevoorschijn en al dat soort dingen. Ik zocht al op de site van de NVBH naar een uitgebreide omschrijving, maar kon die zo gauw niet vinden.
Bij de verdedigingstest komt er een pakwerker bij, maar ik weet eerlijk gezegd nog niet precies wat die gaat doen. Wel weet ik dat het om het herstelvermogen van de hond gaat, hij of zij mag best aanslaan op de pakwerker.
De schotproef is logisch lijkt me, er wordt gekeken hoe de hond reageert op een plotseling schot.
Je mag de gedragstest in principe vaker doen, als je de eerste keer niet zou slagen. Als ze er eenmaal voor geslaagd zijn blijft het verder de rest van het leven van de hond geldig.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
wat is de reden geweest om deze test in het leven te roepen? ( ik kan zelf natuurlijk een hoop bedenken maar ben benieuwd naar de motivatie van de vereniging ), en wie beoordeeld de honden? en hoe? wat willen ze graag zien? en waar ligt de grens tussen het perfecte, het aanvaardbare en het verkeerde?LongFields schreef:Als ik het uit mijn hoofd goed zeg, is het om met toestemming van de NVBH te mogen fokken voor honden geboren na 1-1-2002 verplicht om minimaal te slagen voor het sociale gedeelte van de gedragstest.Podenji schreef: Ik wist niet dat Belgen een gedragstest moesten doen, is dat al lang zo? wat houdt het precies in en mag je dat maar één keer doen en geldt dat dan voor de rest van hun leven of??
De gedragstest bestaat uit een sociale test, een verdedigingstest en een schotproef. Bij de sociale test wordt de hond onder meer ingesloten door een groep, moet de hond alleen achterblijven en wordt dan benaderd, er komt opeens een karretje tevoorschijn en al dat soort dingen. Ik zocht al op de site van de NVBH naar een uitgebreide omschrijving, maar kon die zo gauw niet vinden.
Bij de verdedigingstest komt er een pakwerker bij, maar ik weet eerlijk gezegd nog niet precies wat die gaat doen. Wel weet ik dat het om het herstelvermogen van de hond gaat, hij of zij mag best aanslaan op de pakwerker.
De schotproef is logisch lijkt me, er wordt gekeken hoe de hond reageert op een plotseling schot.
Je mag de gedragstest in principe vaker doen, als je de eerste keer niet zou slagen. Als ze er eenmaal voor geslaagd zijn blijft het verder de rest van het leven van de hond geldig.
bv. als de hond schrikt van het schot, wat zijn dan de gevolgen voor de hond voor de fokkerij
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Voor de motivatie van de vereniging om deze test in het leven te roepen, zal je contact op moeten nemen met iemand uit het bestuur van de NVBH. Ik vind het alleen maar een goede zaak. De Belgische Herder staat toch niet wereldwijd bekend om het sociaal zijn naar onbekende mensen, het blijven in zijn algemeenheid wat terughoudende honden. Om dat terughoudende te kunnen scheiden van angst(agressie) zal de test wel in het leven geroepen zijn. Maar de werkelijke redenen zou ik je niet kunnen vertellen.Podenji schreef:
wat is de reden geweest om deze test in het leven te roepen? ( ik kan zelf natuurlijk een hoop bedenken maar ben benieuwd naar de motivatie van de vereniging ), en wie beoordeeld de honden? en hoe? wat willen ze graag zien? en waar ligt de grens tussen het perfecte, het aanvaardbare en het verkeerde?
bv. als de hond schrikt van het schot, wat zijn dan de gevolgen voor de hond voor de fokkerij
De honden worden beoordeeld door een uit meerdere mensen bestaande commissie. De mensen die erin zitten, zijn hondenkenners en over het algemeen ook belgen-kenners.
Wat precies de beoordelingscriteria zijn kan ik je zo ook niet vertellen. Dan moet ik er een tekst uit een clubblad bij gaan halen en overtypen, en daar heb ik momenteel niet zoveel tijd voor. Misschien kun je op de site wat vinden (http://www.nvbh.nl)
Wat betreft het schot, gaf ik al aan dat dit geen verplicht onderdeel is om te slagen. Alleen het sociale deel van de gedragstest moet gehaald worden om met toestemming van de RV te mogen fokken. Als een hond helemaal uit zijn pan gaat van het schot, is hij gewoon gezakt voor de schotproef en is er niks aan de hand als het sociale gedeelte gewoon gehaald is.
Wat ik ook al eerder zei, de hond mag best een schrikreactie vertonen op de onbekende en onverwachte situaties, maar mag natuurlijk niet happen of aanvallen, en moet zich snel weer ervan herstellen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retrievers
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Spannend en leuk Suzanne!
Ik weet niet of je het wil of nuttig vind, maar behalve ellebogen en rug worden bij veel KNPV honden ook de rug gefotografeerd of die oke is.
Zo kan evt. een extra wervel opgespoord worden (krijgen honden eerder spondylose van) en evt. andere (toekomstige) rugproblemen. Dit gebeurt sowieso vaak bij aankoop van een van de diensten en wij doen het zelf ook. Zo weet je of de hond de fysiek zware sport aan kan en voor het fokgedeelte.
Ik weet niet of je het wil of nuttig vind, maar behalve ellebogen en rug worden bij veel KNPV honden ook de rug gefotografeerd of die oke is.
Zo kan evt. een extra wervel opgespoord worden (krijgen honden eerder spondylose van) en evt. andere (toekomstige) rugproblemen. Dit gebeurt sowieso vaak bij aankoop van een van de diensten en wij doen het zelf ook. Zo weet je of de hond de fysiek zware sport aan kan en voor het fokgedeelte.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
- tijger2
- Zeer actief
- Contacteer:
- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
bedankt voor je antwoordenLongFields schreef:Voor de motivatie van de vereniging om deze test in het leven te roepen, zal je contact op moeten nemen met iemand uit het bestuur van de NVBH. Ik vind het alleen maar een goede zaak. De Belgische Herder staat toch niet wereldwijd bekend om het sociaal zijn naar onbekende mensen, het blijven in zijn algemeenheid wat terughoudende honden. Om dat terughoudende te kunnen scheiden van angst(agressie) zal de test wel in het leven geroepen zijn. Maar de werkelijke redenen zou ik je niet kunnen vertellen.Podenji schreef:
wat is de reden geweest om deze test in het leven te roepen? ( ik kan zelf natuurlijk een hoop bedenken maar ben benieuwd naar de motivatie van de vereniging ), en wie beoordeeld de honden? en hoe? wat willen ze graag zien? en waar ligt de grens tussen het perfecte, het aanvaardbare en het verkeerde?
De honden worden beoordeeld door een uit meerdere mensen bestaande commissie. De mensen die erin zitten, zijn hondenkenners en over het algemeen ook belgen-kenners.
Wat precies de beoordelingscriteria zijn kan ik je zo ook niet vertellen. Dan moet ik er een tekst uit een clubblad bij gaan halen en overtypen, en daar heb ik momenteel niet zoveel tijd voor. Misschien kun je op de site wat vinden (http://www.nvbh.nl)
Wat betreft het schot, gaf ik al aan dat dit geen verplicht onderdeel is om te slagen. Alleen het sociale deel van de gedragstest moet gehaald worden om met toestemming van de RV te mogen fokken. Als een hond helemaal uit zijn pan gaat van het schot, is hij gewoon gezakt voor de schotproef en is er niks aan de hand als het sociale gedeelte gewoon gehaald is.
Wat ik ook al eerder zei, de hond mag best een schrikreactie vertonen op de onbekende en onverwachte situaties, maar mag natuurlijk niet happen of aanvallen, en moet zich snel weer ervan herstellen.

- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- twinkeltje
- moderator