Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond bijt schaap -> wat nu?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door astrid »

starfleet schreef:
astrid schreef: Toen eenmaal bekend was dat de honden van die boer waren, heeft de boer gezegd.."als ze thuiskomen, schiet ik ze dood."En hij heeft het gedaan ook.
Absoluut niet mijn manier, ik zou de schade vergoeden, en m'n honden aan de lijn houden.
Een boer kan zich niet permiteren om honden te houden die schapen doden. En boeren hebben geen tere zieltjes als het op beesten aankomt.

Herplaasten zou in het geval van de boer de beste optie zijn geweest lijkt mij, maar dan moeten de honden in kwestie daar wel geschikt voor zijn, een boerderij is wat anders dan een rijtjeswoning :wink:

Anne
Oh, maar dat weet ik ook wel, ik woon al jaren in boerengebied :wink:
Alleen blijf ik me af en toe verbazen :19:
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Wat een akelige situatie. Als je kan zou ik inderdaad de hond bij jou in huis halen als je tante besluit dat zij de hond niet meer kan hebben.

Een hond die bijvoorbeeld in een stad leeft, zal weinig schapen tegen komen. Ik wwon in een stad (Den Haag) en ben in drie jaar nog geen schaap tegen gekomen, maar ik zoek dat soort dingen ook niet op want op een kinderboerderij zou je die hier wel kunnen vinden.

Dus ik denk dat Bo, als het nodig mocht zijn, nog heel goed plaatsbaar is op een plek waar ze zulke dingen niet tegenkomt, en dan ook nog heel goed los kan lopen. Ook in een stad heb je plaatsen waar honden op een veilige manier lekker kunnen rennen.

je moet alleen dan wel een plek zoeken waar de mensen dus regelmatig met haar op stap gaan, om zo'n plek op te zoeken. :wink:
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

Eline* schreef: Het is alleen echt nergens op gebaseerd om de hond in te laten slapen. Prooigedrag is prooigedrag. Bo is dezelfde Bo als een week geleden.
Ik hoop dat je de hond kan weghalen daar. :(:
Ik doe mijn best....
Maar eenvoudig is het niet, ze is van mening dat de hond nu bloed geproeft heeft en dus een potentiële dierenkiller is.
Daar kan ik persoonlijk niet zo goed tegen. Tuurlijk is het beschadigen van een dier door een hond helemaal fout. Maar precies wat je zegt Eline; het is voor een hond nu eenmaal heel natuurlijk gedrag.
Bovendien nog zelfbelonend ook.

Ik heb haar dan ook aangeraden de hond te herplaatsen ergens bij mensen die rekening met haar beperkingen houden.
Iemand die in de stad woont, of op zijn minst de hond aangelijnd wil houden.

Waar ik eigenlijk nog het meest kwaad over ben is dat ze geregeld een andere hond op bezoek heeft die haar zelf zodanig gebeten heeft dat ze een pees beschadigd had. En dat was niet de enige keer dat die hond een mens beet. Die hond is van hetzelfde formaat als Bo.
Geregeld komen er kinderen over de vloer bij haar in allerlei leeftijden.
Je moet er niet aan denken dat ze dan die hond in huis heeft en dat die hond dan een kind bijt. Een hond bijt tenslotte op ooghoogte van hem/haar :N:

Ik ga haar zo maar eens bellen om te vragen wat ze nou van plan is te gaan doen. Vanochtend was ik te boos om daar navraag naar te doen.
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Sietske schreef:
malinois schreef:
Sunnybunny schreef:Waar ik niemand over hoor, is dat het ook erg sneu is voor de schapen.....
zeker is dat sneu maar dat vind ik net zo sneu als een vogeltje die verscheurd wordt door een kat....
Het gebeurd maar je moet het als eigenaar proberen te voorkomen!
Tja, maar ik hoor Sunnybunny ook niets zeggen over hoe zielig het is voor die dieren die door dat blikvoer of die brokjes heen gemalen zitten die uit de bioindustrie komen.

Liever dan een schaapje wat heerlijk op de wei gelopen heeft en z'n eigen gangetje heeft kunnen gaan. Wat is 30 seconden angst in zo'n geval?

Het beste zou zijn om het schaap daarna mee te kunnen nemen en het gewoon te gebruiken, hetzij voor eigen consumptie hetzij voor de hond.
?????????
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Frederique schreef:
hondeponnetje schreef:
Eline* schreef:Waarom in godsnaam? :denken:
Ja snap ik ook niet waarom.
Ik kreeg net een telefoontje van mijn tante, Devlin's zusje woont daar. Vanochtend is ze een wei met schapen in gevlogen en heeft de kudde opgejaagd en uiteindelijk een schaap te pakken gehad.
Nu wil mijn tante horen van de DA wat ze eraan kunnen doen.
Net alsof dat iets is wat een DA op kan lossen :denken:
En als de DA geen oplossing weet dan zal ze Bo in moeten laten slapen.
Nou ja zeg. :roll:

Hoe moeilijk is het om voortaan gewoon ergens te gaan lopen met de hond waar geen schapen zijn? Ik kan met Jack ook niet langs schapen. Hij zal ze nog niet eens iets aandoen, maar hij gaat er wel als een wezenloos blaffend achteraan rennen, en hij luistert dan voor geen meter meer. Ik heb maandenlang het grote park hier gemeden omdat daar schapen achter een hekje stonden. Inmiddels hebben ze er koeien neergezet :cheer: en die vindt 'ie een beetje eng, dus ik kan er weer lekker wandelen, maar anders liepen we gewoon ergens anders, dan heb je het probleem toch ook opgelost?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Frederique schreef:
Eline* schreef: Het is alleen echt nergens op gebaseerd om de hond in te laten slapen. Prooigedrag is prooigedrag. Bo is dezelfde Bo als een week geleden.
Ik hoop dat je de hond kan weghalen daar. :(:
Ik doe mijn best....
Maar eenvoudig is het niet, ze is van mening dat de hond nu bloed geproeft heeft en dus een potentiële dierenkiller is.
Iedere hond is een potentiele dierenkiller en Nelson is echt gewoon niet veranderd na zijn kill. Heb je nog gebeld?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

In ieder dier schuilt een killer.
Het is inderdaad de taak aan de baas om dat dus goed onder controle te houden.
Maar het is gewoon niet altijd te voorkomen, een ongeluk zit in een klein hoekje.
Als je hond dus de schapen kapot wil maken, moet hij zijn conclussies trekken en de hond gaan herplaatsen.
Toen mijn ex en ik een hond zochten zijn we bij een hond gekomen die dus ook van de boerderij kwam en schapen aanviel.
Ze wilden hem het liefst ergens plaatsen war hij zzijn jachtlust niet kon bevredigen.
uiteindelijk is die hond bij mensne gekomen die dus gewoon normaal woonden en bleek hij dus ook agressie naar mensen te vertonen en is weer terug in het asiel beland.
Maar dat wil niet zeggen dat het met zo,n hond niet goed kan komen bij de goede baas en de goede behuizing
Afbeelding
sandy&gizmo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sandy&gizmo »

nee zou hem niet in laten slapen maar dan gewoon bij de schapen uit de buurt houden of aanlijnen als je bij schapen in de buurt komt.
groetjes van s@ndy en een highfive van gizmo
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

malinois schreef:
Sunnybunny schreef:Waar ik niemand over hoor, is dat het ook erg sneu is voor de schapen.....
zeker is dat sneu maar dat vind ik net zo sneu als een vogeltje die verscheurd wordt door een kat....
Volgens mij vergeet je dat die schapen een baasje hebben en dat vogeltje niet. Dat er andere aspecten bij komen kijken in dit geval dus.

Nee bij eenmalig zou ik mijn hond niet in laten slapen maar ik zou de hond wel de eerste beste keer in een hok met ooi en lammeren zetten, zodat hij/zij het geen tweede keer meer doet.
Erg ouderwets maar heel doeltreffend.
Voor mij zou het anders inhouden dat ik de honden vast moet leggen zodra ik naar het land ga en de honden in hun vrijheid beperkt worden.

Noa en Kito hebben allebei de schapen alleen nog maar op afstand gezien en leer ik ze niet op de schapen te letten maar zodra er lammeren zijn gaan we naar ze toe, zodat ze kennis kunnen maken met de schapen. Niet om ze af te straffen maar omdat de schapen dan niet geneigd zijn weg te rennen en de honden de tijd hebben om ze niet als prooi te zien en ik de honden kan leren niet achter de schapen aan te gaan.
Een boer die honden heeft die schapen jagen zijn voor op de boerderij geen goede honden. Ik zou de honden herplaatsen maar of dat altijd fijn is voor zo een hond is een tweede. Erfhonden krijgen een andere opvoeding dan huishonden.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Er zijn honden die katten niet als prooi zien, er zelfs mee samen leven, maar als er buiten een hollende kat voor ze wegloopt gaan ze er achteraan. Ik vind je verhaal naief Whera.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Kan zijn Eline, maar tot nu toe werkt dit goed.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Mark-fryslan
Zeer actief

Eline* schreef:Er zijn honden die katten niet als prooi zien, er zelfs mee samen leven, maar als er buiten een hollende kat voor ze wegloopt gaan ze er achteraan. Ik vind je verhaal naief Whera.
Dit is met hond Malou wel zo. Thuis niks aan de hand. Buiten is het prooi. Zelfs als Malou binnen is en ze ziet buiten een kat dan is het blaffen geblazen.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

jenny*
Zeer actief
Contacteer:

Mark-fryslan schreef:
Eline* schreef:Er zijn honden die katten niet als prooi zien, er zelfs mee samen leven, maar als er buiten een hollende kat voor ze wegloopt gaan ze er achteraan. Ik vind je verhaal naief Whera.
Dit is met hond Malou wel zo. Thuis niks aan de hand. Buiten is het prooi. Zelfs als Malou binnen is en ze ziet buiten een kat dan is het blaffen geblazen.

Groetjes Mark
het is meer zo van dat is eigen en dat andere niet lijkt mij.
Zo was Utah stapelgek op de eigen katten ( soms iets te) en wou hij buiten achter vreemde katten aan.
is gewoon een kwestie van wat eigen is of niet.
het zal toch niet zo zijn dat een hond zelfs eigen katten buiten aan zal vallen terwijl ze binnen dikke maatjes zijn
Afbeelding
Francisca

Ongelezen bericht door Francisca »

Is hier ook zo, Mika zal onze eigen katten niets doen. Maar als er een vreemde kat op onze straat zit gaat hij erachteraan.
En dan is het meer omdat hij wel ff wil spelen maar die katten zien dat niet zo zitten. :mrgreen:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Helemaal mee eens, mijn podenco accepteert in huis de katten prima maar buiten zal ze ze killen :roll:
Mark-fryslan
Zeer actief

jojenny schreef:
Mark-fryslan schreef:

Groetjes Mark
Zo was Utah stapelgek op de eigen katten ( soms iets te) en wou hij buiten achter vreemde katten aan.
het zal toch niet zo zijn dat een hond zelfs eigen katten buiten aan zal vallen terwijl ze binnen dikke maatjes zijn
Ik sta er niet voor in jenny. Ik durf het niet te zeggen. Ik denk wel dat malou de katten thuis ziet als onderdeel van de roedel. maar of ze dat buiten ook zo herkent? Ga het maar niet proberen :wink:

Groetjes Mark

jenny*
Zeer actief
Contacteer:

Mark-fryslan schreef:
jojenny schreef:
Mark-fryslan schreef:

Groetjes Mark
Ik sta er niet voor in jenny. Ik durf het niet te zeggen. Ik denk wel dat malou de katten thuis ziet als onderdeel van de roedel. maar of ze dat buiten ook zo herkent? Ga het maar niet proberen :wink:

Groetjes Mark
dan kun je het dus beter laten als je het niet vertrouwt.
kan me voorstellen dat je het ook niet graag uitprobeerd.
Straks is het hap slik en weg is kat :N:
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Sietske schreef:
malinois schreef:
Tja, maar ik hoor Sunnybunny ook niets zeggen over hoe zielig het is voor die dieren die door dat blikvoer of die brokjes heen gemalen zitten die uit de bioindustrie komen.

Liever dan een schaapje wat heerlijk op de wei gelopen heeft en z'n eigen gangetje heeft kunnen gaan. Wat is 30 seconden angst in zo'n geval?

Het beste zou zijn om het schaap daarna mee te kunnen nemen en het gewoon te gebruiken, hetzij voor eigen consumptie hetzij voor de hond.

Wat is dit nu weer voor achterlijke redernatie :roll: Daar gáát het toch helemaal niet over? En 30 seconden angst? Wat dacht je van uren aangevreten liggen creperen van de pijn? Niks 30 seconden, onze huishonden zijn slechte jagers vaak, die gaan niet voor 1 prooi of 1 kill. Die gaan van schaap naar schaap zodat je aan het einde van het verhaal een kudde zwaargewonde, half aangevrete nog levende!!! schapen hebt.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

chrico schreef:
malinois schreef:
Volgens mij vergeet je dat die schapen een baasje hebben en dat vogeltje niet. Dat er andere aspecten bij komen kijken in dit geval dus.

Nee bij eenmalig zou ik mijn hond niet in laten slapen maar ik zou de hond wel de eerste beste keer in een hok met ooi en lammeren zetten, zodat hij/zij het geen tweede keer meer doet.
Erg ouderwets maar heel doeltreffend.
Voor mij zou het anders inhouden dat ik de honden vast moet leggen zodra ik naar het land ga en de honden in hun vrijheid beperkt worden.

Noa en Kito hebben allebei de schapen alleen nog maar op afstand gezien en leer ik ze niet op de schapen te letten maar zodra er lammeren zijn gaan we naar ze toe, zodat ze kennis kunnen maken met de schapen. Niet om ze af te straffen maar omdat de schapen dan niet geneigd zijn weg te rennen en de honden de tijd hebben om ze niet als prooi te zien en ik de honden kan leren niet achter de schapen aan te gaan.
Een boer die honden heeft die schapen jagen zijn voor op de boerderij geen goede honden. Ik zou de honden herplaatsen maar of dat altijd fijn is voor zo een hond is een tweede. Erfhonden krijgen een andere opvoeding dan huishonden.
Waarom zou je dat doen (bij een ooi zetten) als het niet nodig is.... als het een keer gebeurd wat altijd kan omdat je vaak niet weet vantevoren wat je hond doet als hij er oog in oog mee staat dan is dat vreselijk maar dan hou ik hem de volgende keer ervan weg. Ik zie het nut er niet van in om hem er dan maar bij in te stoppen voor die ene keer dat ik een schaap tegenkom in het jaar...!
Ik kom met speuren veel dieren tegen, koeien, schapen paarden etc. daar speuren m'n honden gewoon langsheen zonder er maar een sec. naar te kijken... maar ik zou niet weten wat ze zouden doen als ze los zouden lopen! Dus bij mij komen ze gewoon niet los in de buurt van vee.... Is toch niet zo moeilijk om je hond dan vast te houden lijkt me. In geval van een boer is het vaak lastig inderdaad daar geef ik je gelijk in maar in de meeste gevallen waar je alleen tijdens het wandelen zo af en toe een schaap tegenkomt zie ik er geen nut in....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ridgebackfan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door ridgebackfan »

vind het een heel moeilijk besluit

maar als je NA gedragsdeskundige en drie keer dood schaap en boze boer
en nog steeds een hond die als het effe kan zal ontsnappen en weer er achter aan gaat , zeker niet denken we herplaatsen hem en krijgt hij hoe moeilijk ook een spuitje

je kan n.l niet altijd opletten de deur kan door iemand anders ook vergeten worden en een hond die wil ontsnappen hou je niet binnen al lijn je hem buiten altijd aan
Dan zal hij zijn hele leven binnen en buiten muilkorf om moeten dit is niet te doen

ken dit als v.b. en weet dat het bijna niet te doen is om af te leren als ze eenmaal gedood hebben
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart

kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”