Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

puppy's en katten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

marisje
geregistreerd lid

puppy's en katten

Ongelezen bericht door marisje »

hallo beste hondenliefhebbers,

mijn moeder en ik nemen een hond (waarschijnlijk een keeshond) maar we hebben 3 katten, het zijn 3 mannetjes die aankomende donderdag worden gecastreert. Nou zou ik graag willen weten of een puppy en katten (rond 9 maanden) goed samen gaat. we willen namelijk niet hebben dat de katten de pup pijn doen of hem iets doen als wij er niet bij zijn. dus als een van jullie me er iets over kan vertellen zou het graag willen weten.

alvast bedankt, groetjes

marisje
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Dat is moeilijk om hier een generiek antwoord op te geven.
Bij ons is het heel goed gegaan. Wij hadden al 2 poezen voordat Ameno als puppie erbij kwam. De poezen waren toen rond een jaar oud.
Ameno is bij de fokker al gewend geraakt aan katten (en ik denk dat dat heel belangrijk is geweest).
De eerste weken is het wel rommelig geweest tussen de katten en de hond. De hond wilde graag spelen, maar was toen al veel groter en zwaarder dan de katten dus dat liep niet zo lekker.
Wij hebben de hond moeten leren rustig te zijn tegen de katten en de katten hebben we de tijd gegeven om aan de hond te wennen.
Zorg er wel altijd voor dat je katten weg kunnen "vluchten" van de hond naar een veilige plek voor het geval ze het niet meer leuk vinden.

Inmiddels zijn we hier zo ver dat de hond en de poezen samen slapen, samen achter balletjes aanrennen en elkaar uitgebreid wassen.

Hoe reageren je katten nu op honden? En komt de pup bij een fokker vandaan waar ook al katten zijn?
marisje
geregistreerd lid

de katten mogen het huis niet uit, wij wonen aan een snelweg en zijn bang dat ze overreden worden. en wat de pup betreft, we nemen hoogstwaaschijnlijk een keeshond maar we gaan eerst nog naar een aantal hondenshows om te kijken of het daadwerkelijk een goede keuze is. maar wel bedankt voor je verhaal.

groetjes marisje
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Hoe reageren je katten op honden, weet je dat? De tip dat je een hond van een fokker haalt met katten, lijkt me een hele goede, want mijn hond reageerde vanaf dag 1 dat ik hem had heel heftig op katten. Het was duidelijk dat hij ze niet gewend was. Bij mij was dat geen probleem omdat ik geen katten heb.

Succes met de keuze die je gaat maken!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
mandy23
Actief

Ongelezen bericht door mandy23 »

Bij ons was de hond niet gewend aan katten en de katten niet aan honden.
Ik geef de katten de mogelijkheid om weg te kunnen en de hond hou ik in de gaten dat hij niet te druk doet bij de katten.
Helemaal gewend zijn ze nog niet maar het gaat hier steeds beter.
Je moet er alleen wel constant bij blijven en in de gaten houden.
Het kost soms even tijd maar het is de moeite waard.
Afbeelding

Here I am, what are your other 2 wishes?!
marisje
geregistreerd lid

tja ik heb eerlijk gezegt geen idee hoe de katten op honden reageren, misschien kunnen we het met een hond proberen die wel gewent is aan katten?
wie blaft kan een grom terug verwachten
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Wij hebben bij de kat (felle tante sterk territorium gericht) de nagels van te voren laten knippen.

De eerste dag hebben we ze apart gehouden, kat boven, hond beneden, zodat pup de nestgeur kwijtraakte en de geur van het huis aannam. Daarna pup aan de riem en kat binnen.

Pup wilde graag spelen met de kat en heeft een paar tikken (zonder scherpe nagels) gehad, van de kat dat spreekt. Verder hebben wij de plantenspuit ingezet voor pup en later toen pup wist wat "nee" betekende ook een enkele keer "nee.

Het duurde even voor pup begrepen had dat kwispelen van een kat en pootje geven en op de rug gaan liggen iets heel anders betekent in kattentaal dan in hondentaal.

Pup hebben we heel veel beloond als ze rusti bleef en de kat negeerde. Na een week of zes waren de nagels van kat aangegroeid, gind pup kat uit de weg en liep de kat weer relaxed beneden.

Inmiddels negeren ze elkaar 100% en geven alkaar de ruimte.

Ik denk wel dat dit ongeveer het scenario is bij de moeilijkste kat. Bij onze vorige pup heeft het haast haar oog gekost op dag 1, dus we wisten hoe fel kat was en hebben de (goedbedoelde) adviezen van: Dat komt vanzelf goed, dat zoeken ze zelf wel uit, in de wind geslagen deze keer.

Ik het begin zou ik ze niet alleen in een ruimte laten. Bij ons kon dat na een week of zes wel.

Anne
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Zorgen voor een hoge krabpaal waar de katten zich terug kunnen trekken. Je kunt ook een kamer op de bovenverdieping nemen, maar vaak zie je dan dat katten daar dagenlang blijven zitten voordat ze weer naar beneden willen komen. Via een krabpaal kunnen ze die nieuwe bewoner goed in de gaten houden en wennen ze eerder aan zijn geur en geluiden.

Verder de pup goed in de gaten houden. Wild spelen met de katten mag hij de eerst tijd zeker niet! Lijn hem desnoods aan of leidt hem af met een speeltje.

Ik hoop dat je katten een beetje van zich af weten te bijten, meestal is de boodschap richting pup al snel duidelijk na een keer heftig blazen en een tik op de neus. (let op scherpe nagels in combinatie met puppie-oogjes!) Bange katten zorgen vaak voor meer problemen.

Succes met je zoektocht naar een pup! :ok:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Wat Annemieke zegt is erg herkenbaar. Toen wij bijna 12 jaar geleden Tagor als pupje van 8 weken kregen hadden we al een kat van 2 jaar. Die heeft een week lang boos boven gezeten.
Daarna hebben wij hem naar beneden gehaald en op de rugleuning van de bank gezet. Vanaf daar kon ie alles veilig overzien en merkte hij dat die pup hem geen kwaad deed.
Toen 2 jaar daarna Jari kwam herhaalde het verhaal zich, alleen duurde het toen een halve week en kwam hij uit zichzelf naar beneden.
Wij hebben de kat altijd in bescherming genomen tegen de lompe pup en verder mocht de kat naar boven en op de bank en de hond niet. Daardoor had de kat dus altijd een veilige plek.
Uiteindelijk waren onze honden en de kat altijd dikke maatjes en daagde de kat hen buiten uit om met hem te spelen.
Afbeelding
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Zo zaten wij 5,5 jaar geleden ook. Je kan het van te voren niet weten hoe je kat(ten) op een pup gaan reageren.
Wij kregen de tip om de kat te wrijven met een nestlap van de hond en de hond met een lap van de kat. Zodat ze elkaars geur konden herkennen. Nu doe ik dat nog steeds, als ik de hond borstel met de zachte borstel en de kat komt ook even voor een borstelbeurtje, dan neem ik dezelfde borstel. Dit doe ik bewust.
De eerste tijd hebben wij als we niet thuis waren de hond en de kat apart gezet, want je weet niet wat er gebeurt.
De kat moet een vluchtweg hebben, iets hoogs, of wat wij ook hadden was een haak op de deur van de zijkamer zodat de kat er door kon en de hond niet. In die zijkamer stond het katteneten en de bak.
Puppies eten ook graag uit de kattebak (bah).
Wij zijn nu 5 jaar verder en die 2 liggen nog steeds niet bij elkaar maar kunnen vrij aardig samen leven.
Af en toe is de kat nogal kattig en wacht Harrie op achter de deur om hem een ram te geven. Als er kip in het spel is (bedelen aan tafel of in de keuken) dan wil de kat ook nog wel eens uitvallen naar Harrie,
Wij hebben de kat altijd voorrang gegeven want als de hond groot is en de baas wordt is een kat ook maar een klein eenhapscrackertje.
Dus de kat mocht op bed, hond niet. Kat als eerste een stukje vlees en dan de hond.
Kat eerst eten, dan de hond. etc.etc.
Wij hebben bij het kiezen van een hond ook gelet op de karaktereigenschappen in de omschrijving van het ras. In de omschrijving stond dat een Stabij goed met andere dieren om kan gaan. Ik denk dat er rassen zijn waarmee het misschien minder goed gaat.
Succes!
Afbeelding
marisje
geregistreerd lid

als ik dit zo lees ben ik blij dat we vorige week (om die beestjes te verwennen, dierendag) een hele grote EN hoge kattenkrabpaal gekocht.
nou ben ik wel bezorgt of onze katten wel van zich afbijten, het zijn zulke schatjes namelijk. ze zijn nu een half jaar in huis en ze hebben mij en mijn moeder nog nooit opzettelijk een haal gegeven! nou ben ik dus echt benieuwd of ze zich net zo zullen gedragen tegen over een pupje :mrgreen:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

marisje schreef: ze zijn nu een half jaar in huis en ze hebben mij en mijn moeder nog nooit opzettelijk een haal gegeven! nou ben ik dus echt benieuwd of ze zich net zo zullen gedragen tegen over een pupje :mrgreen:
Onze kat daar kun je als mens alles mee doen, maar er moet geen andere kat in de tuin komen.

Anne
marisje
geregistreerd lid

whaha, ik werd vannacht wakker van 2 krolse katten. vreselijk! ze hebben me de hele nacht wakker gehouden met hun gegrom (soort van dan) :boos:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”