Inge O schreef:
wat is nu het verschil voor jou of het jeugdige geilheid of puur domineren is? het eerste is uiteraard veel onschuldiger, en wil nog niks zeggen over zijn latere omgang met andere honden.
wat is de parallel? dat hij in beide gevallen compleet respectloos bezig is, en idd eens goed op zijn donder mag krijgen van een teef

. het klinkt dus al heel goed dat hij die eerste correctie beleefd heeft ondergaan, hij had ook kunnen terugreageren met zijn 'bord-voor-de-kop'-ige mentaliteit, maar hij is als een braaf manneke afgedropen

.
Het verschil voor mij is interesse. Het is inderdaad respectloos gedrag en als ik zie dat de teef in kwestie er niet tegen opgewassen is onderbreek ik het gedrag door Vegas bij me te roepen en door te lopen. Dat werkt goed want hij krijgt niet de kans te gaan dwingelanden tegen de wil van de teef in. (als deze het zelf niet kan oplossen)
Gister gebeurde het weer bij de jonge herderteef die ik ook al eerder heb genoemd. Eerst waren ze lekker aan het dollen en toen begon Vegas weer te duwen en te maaien met zijn poten. Ik heb hem bij me geroepen en we zijn doorgelopen.
Eerder probeerde hij het al bij een teckelteef (

) die hem ook probeerde weg te snauwen. Daar reageerde Vegas niet op dus ik heb hem bij me geroepen en ben doorgelopen.
Goh, er begint toch wel een duidelijk patroon zichtbaar te worden in mijn uilaat-avonturen
Ik schaam me af en toe wel een beetje voor hem. Sta ik net lekker te praten met wat mensen gaat meneertje-walst-over-iedereen-heen weer aan de gang. De meeste waarderen het dan wel dat wel dat ik doorloop zodat de teefjes weer met rust worden gelaten door die hormoonbaal.
Voor mij is er dus qua reactie geen verschil of het domineren is of jeugdige geilheid (zoals jij het zo mooi noemt

) maar ik zou het toch wel graag willen weten.
Omklemmen met de poten hoort dus bij het 'paringsgedrag', dan kan ik er dus vanuit gaan dat hij er gewoon op wil (al weet hij nog niet precies hoe en waar

) ipv alleen maar domineren.
Nou, ik ga deze informatie eens op me in laten werken en ik zal mijn dekhengst tijdens zijn kuren (die, helaas voor Vegas, altijd maar van korte duur zijn door het ingrijpen van zijn vrouwtje) eens observeren.