Oke eerst Nanni (die kende alles al, maar ze is nederlands ingeburgerd

Ze kwam namelijk oa uit amerika en duitsland)
Zit: Dat kende ze al. Soms wil ze niet zitten, dan hou ik mijn hand even voor haar neus en beweeg die omhoog. dan ploft ze weer op haar gat
Af: Ook dat kon ze. Wel waarschijnlijk met dwang aangeleerd. Dus vanuit de zit, naar af.
Plaats: Platz is af in het duits, dus ik denk dat zij dat verband al erg snel legde. zij beheerst dat commando perfect! Als ik kaas pak, rent ze automatisch naar der mat
Hier: dat kende ze ook al, waarschijnlijk weer met dwang aangeleerd. Ik beloon haar iedereen keer voor het hierkomen, nu ook nog. Als ze losloopt met Tuana, willen we Tuana hierkomen. Mag jij raden wie elke keer komt

Juistum, Nanni

Die ziet het nu als 1 grote beloning.
Terug: als ze ergens heen loopt, dat ze weer in haar achteruit moet. Zelf aangeleerd gedrag. Elke keer als ze achteruit liep, heb ik terug gezegd.
Blijf: ook dit kende ze al. Weer alles met beloning
Dood: dit wilde ik leren, omdat Nanni soms last heeft van jeuk en dan haar oksels open krabt. Eerst heb ik haar laten liggen en gekeken welke kant haar bips lag. Dan langzaam laten rollen.
Op: Op de bank, op een kleedje. Kloppen op de plaats waar ze op moet en dan OP zeggen.
Hophop: trekken aan de lijn (voor shows). Nanni deed het altijd al, maar nu redelijk op commando
Voet: dat is bij ons volgen (duits: voess) Ook hier denk met dwang. Ik werk met Nanni met koekjes. Tegenwoordig komt ze uitzichzelf volgen
Naast: een commando uit een ver verleden hihihihi die ik laatst weer geprobeerd heb. Ik heb haar het commando geleerd door haar achter mij door met een koekje te lokken en haar dan naast mij te laten zitten
Poot: Poot optillen en poot zeggen en koekje erin doen. Zo heb ik het ook bij een logeetje geleerd
Nu die van Tuana, die ik dus zelf opgevoed en getraind heb
Zit: zelfde manier als vele andere. Snoepje bij haar neus houden en die langzaam naar achter bewegen. Als ze ploft op der kontje, meteen zit zeggen en koekje gegeven. Dit langzaam aan afbouwen
Af: Meestal doen ze dat vanuit zit, maar tuana tilde der kont omhoog

Ik heb haar laten zitten en ging er zelf naast zitten. mijn been gooide ik voor haar neus en ik begeleide haar met een snoepje eronder door. Elke keer als ze ging liggen af gezegd. Nu kan ze vanuit een zit al op commando af (dus geen hulp met vinger nodig)
Hier: dat zit er totaal nog niet in.

Ze vind het erg leuk om haar eigen gang te gaan. Snoepjes werkt niet voor haar (wel eventueel als beloning) maar haar bal doet ze alles voor! Verder doe ik lekker gek, dat vind ze zooo leuk
Volgen: Ik heb het met de clicker geoefend en snoepjes. Het ging voor geen meter. Tot ik bij de kringgroep voor het eerst was. Eerst ging er iemand lekker met haar trainen en pakte haar van mij over. Ze liep nog gewoon mee ook

Ze zag alleen het balletje en volgde meteen perfect!! :N: Weken van trainen met snoep, vertoont ze daar in 2 min!! Dus volgen doen wij nu met de bal. Verder maak ik vaak onverwachte bewegingen, zodat de spanning ervoor haar in blijft.
Kooi: Commando voor haar om in haar bench te gaan. Tegenwoordig als het 22.00 gaat ze bij de deur staan zeuren dat ze haar kooi in wil
Verder kan Tuana nog weinig. Wel vind ze het super om te trainen!! Zij werkt prima voor een speeltje, nanni voor koek