Ik volg sinds kort de KKI cursus. Onze docent is zelf fokker met 24 jaar ervaring.
Volgens hem laten veel mensen hun teef eigenlijk te vroeg dekken omdat ze bang zijn dat ze anders te laat zijn. Terwijl de kans op veel pups groter is als je wat later zou laten dekken omdat er dan meer rijpe eicellen aanwezig zijn.
Tevens heb ik vroeger tijdens mijn biologielessen op school geleerd dat de zaadcellen die het Y chromosoom hebben (dat wordt dan later een reutje) wellis waar harder naar de eicel kunnen zwemmen maar ook eerder het loodje leggen. Wat dus concreet zou betekenen dat als er een eicel klaarligt en er komt dan sperma bij, dat de kans groter is dat het een reutje wordt.
Ligt er nog geen eicel klaar maar de dekking heeft al plaats gevonden dan sterven als eerste de zaadcellen met het Y chromosoom. Komt er dan een eicel vrij terwijl bijna alle zaadcellen met een Y chromosoom zijn gestorven, dan is de kans groter dat de eicel bevrucht wordt door een zaadcel met een X chromosoom (dat wordt een teefje).
Als ik mijn boerenverstand gebruik dan zou je dus verwachten dat als je de teef redelijk laat zou laten dekken, je dus:
A. meer pups kunt verwachten omdat er meer eicellen klaar liggen
B. relatief meer reutjes kunt verwachten omdat de zaadcellen met het Y chromosoom (dat worden later reutjes) de reeds klaar liggende eicellen als eerste bereiken en bevruchten.
Als je de teef vroeg zou laten dekken dan zou je dus kunnen verwachten:
A. een klein nest
B. relatief meer teefjes (de zaadcellen met het Y chromosoom zijn grotendeels gestorven op het moment dat er een eicel beschikbaar komt
waardoor de kans op bevruchting door een zaadcel met een X chromosoom, dat wordt dus een teefje, groter is)
Ik ben heel benieuwd wat de ervaring van fokkers is en ik zou graag het volgende willen weten:
A. het ras van de teef (ras heeft invloed op grootte van het nest)
B. de dekkingsdag
C. hoeveel pups er worden geboren
D. het geslacht van de pups
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dekkingsdag, Nestgrootte, Geslacht
Moderator: moderatorteam
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Re: Dekkingsdag, Nestgrootte, Geslacht
nest 1Essy schreef: A. het ras van de teef (ras heeft invloed op grootte van het nest)
B. de dekkingsdag
C. hoeveel pups er worden geboren
D. het geslacht van de pups
moeder Bente
A: kooikerhondje
B: 11+13
C: 6
D: 1 reu + 5 teefjes
(1 teefje overleden na 1 week ivm slikproblemen)
nest 2
moeder Bente
B: 11+12 (of 12+13)
C: 5
D: 4 reutjes en 1 teefje
nest 3
moeder Beetle
B: 11,12,13,14
C: 6
D: 3 reutjes 3 teefjes
nest 4
moeder Beetle
B: 11
C: 4
D: 3 reutjes, 1 teefje
(1 reutje overleden ivm zwakte door/na moeilijke bevalling)
Een kooikerhondje geeft gemiddeld tussen de 4-6 pups.
Heb wel geleerd dat 2 dekkingen beter zijn dan 1 dekking, maar bij het laatste nestje woonde de reu zo'n 300 kilometer bij mij vandaan. Ivm studie had ik geen gelegenheid om 2 keer daar naartoe te gaan.
Gegevens zijn uit mijn hoofd, weet ook niet of ik die genoteerd heb, maar getalletjes onthoud ik vaak goed.
-
- Zeer actief
- Contacteer: