Hebben Herders de neiging om andere honden op te jagen?
Zijn Boxers adhd-honden?
Zijn Kooikertjes werkelijk moeilijke happerige hondjes?
Of Am.staffs, kunnen die werkelijk niet honden van dezelfde sexe?
Kan een Teckel geen lange afstanden afleggen?
Zit er een kern van waarheid in of is het puur vooroordeel.
Ik zal beginnen over de o zo gemene Rottweiler en de vooroordelen hierover

- Dominant? Ja, dat risico is zeker aanwezig bij de Rottweiler. Zeker de reuen hebben wat meer neiging dan teven tot dominantie richting de baas (mens of andere honden in de roedel).
- Moeilijk met andere honden? Gemiddeld zou ik hierbij willen zeggen: ik ken Rottweilers die heel makkelijk zijn met andere honden, maar ook hele moeilijke exemplaren. Supersociaal zou ik ze dus ook niet willen noemen; je moet bij aanschaf er rekening mee houden dat je eventueel je hond bij andere honden weg moet houden.
- Bijters? Ook hier zou ik dit weer bij gemiddeld willen houden. Mijn ervaring is dat Rottweilers wel macho-gedrag kunnen vertonen, maar echt snel bijten doen ze eigenlijk niet. De bijtgrens is bij een stabiele Rottweiler vrij hoog.
- Snel vals? Ja, naar mijn mening wel. Een Rottweiler is enorm baasgericht (dat is wat ik persoonlijk ook zo fijn vind aan een Rottweiler), maar hierdoor kan een baas wel enorm veel verzieken bij zijn hond. Een echt stabiele eerlijke opvoeding is daarom bij de Rottweiler enorm belangrijk en meerdere herplaatsingen zijn vaak een totale ramp.
Zo, volgens mij zijn dit ongeveer de vooroordelen die over de Rottweiler heersen.
In sommige zit dus best een kern van waarheid, en anderen zijn weer zwaar overtrokken.
Let wel: het is mijn persoonlijk mening/ervaring over dit ras. Natuurlijk is elke individuele hond weer anders, het is een globale weergave.
Wie volgt over zijn/haar eigen ras en de vooroordelen?