Toen wij het plan kregen eventueel met Caely te gaan fokken, indien zij daar geschikt voor zou zijn, waren er ook wel mensen die in eerste instantie kritisch waren. En daar ben ik alleen maar blij om, want dát zijn de mensen die je met beide benen op de grond houden. Naast dat het leuk is komt er zoveel meer bij kijken. Er zijn eenvoudigweg teveel mensen die denken: ik heb een leuke teef, doet het leuk op show, we zetten er een leuke reu op en daar komen leuke puppy's uit die weer een leuk bedragje opleveren...
Dus ik ben blij als mensen mij het hemd van het lijf vragen waarom ik wil fokken en hoe dat idee ontstaan is en waarom ik juist met Caely zo graag wil fokken en ga zo maar door. Ook ik heb veel hulp (gehad) van fokkers die al jaren witte herders fokken. Ik ben naar shows gegaan, we hebben KK1 gedaan, eigenlijk op zoveel mogelijk manier kennis vergaard.
Daar begint het allemaal mee. Ik ben eigenlijk degene die bloedlijnen uitpluist enzo, mijn vriend en ik doen in principe alles samen wat de honden betreft, maar ik ben meer van de bloedlijnenkant.
Waar ik mee ben begonnen is de stamboom van Caely uitpluizen tot en met de 26e generatie in 1879. Daar ben ik heel erg lang mee bezig geweest. Toen ik een beetje een beeld had van hoe de verwantschap was, ben ik na gaan vragen wat er in welke lijnen voorkwam. Er zijn altijd fokkers die het je niet vertellen, maar er zijn gelukkig ook steeds meer 'open' fokkers die wel willen vertellen wat er in welke lijnen voorkomt. Caely was toen nog maar een jong ding van 6 maanden, dus of het er allemaal van zou komen wisten we toen toch niet.
Verder vind ik dat je voor jezelf een aantal strenge criteria moet opstellen. Vragen aan jezelf waarbij uit het antwoord blijkt waarom jij vindt dat je hond een aanvulling zou zijn voor de fok. Want dat is natuurlijk wel de bedoeling. Ik heb verschillende shows bezocht, verschillende oordelen over mijn hond gekregen waarbij ik de minder goede punten, die elke hond heeft, goed in mijn achterhoofd heb gehouden.
Nu is het bij de witte herder wel zo dat de verwantschap enorm is. Het is bijna een kunst om 5 generaties vrij te hebben van kruising. Dat lukt eigenlijk bijna niet, want er is altijd wel 1 naam die twee keer voorkomt. Nu ja, ik ben toch gaan zoeken naar bloedlijnen die eventueel zouden kunnen passen bij de lijn van Caely. Ik ben wederom navraag gaan doen, dingen op gaan zoeken. Daar ben ik overigens nog steeds mee bezig, al ziet het er wel naar uit dat we haar partner gevonden hebben (we gaan volgende week kennismaken).
Nou, met de bloedlijn houdt het niet op. Hoe zijn de heupen van de ouders en voorouders? Hoe zit het verder met de gezondheid, maar ook erg belangrijk: hoe zit het met het karakter.
De witte herder staat vaak niet erg positief bekend bij veel mensen. Angstig, agressief door angst enz. Terughoudend staat in de standaard, maar dat is iets anders dan angst. En komt dat door bepaalde lijnen? Daar ben ik achteraan gegaan.
Het uiterlijk is vervolgens het laatste aspect waar ik naar kijk. Ik vind wel dat beide ouderdieren elkaar aan moeten vullen. Daarom is het zo belangrijk dat je de sterke en minder sterke punten van je hond kunt dromen en dat je een dekreu-eigenaar vindt, die niet te beroerd is ook de minpunten van de reu te noemen.
Voor mij staan gezondheid en karakter echt bovenaan als het om selectie van een reu gaat.
Caely is inmiddels goedgekeurd voor fokdoeleinden. Ze heeft HD A NBW 40 OA BA0. Best heel aardig dus! Ze beschikt over een karakter waarvan ik vind dat het een aanvulling is voor het ras. Ze is open, vrij en sociaal naar vreemde mensen en dieren en dat heeft ons al menig compliment opgeleverd. Ik heb met haar meegedaan aan een ZTP in Duitsland. Waarom? Omdat daar het karakter getest wordt en dat gebeurt in Nederland nauwelijks. Prima doorstaan. Daarna de keuring in Nederland en sinds 10 juli is ze officieel goedgekeurd voor fokdoeleinden.
Een reu moet voor mij ook aan al mijn aandachtspunten voldoen, anders houdt het gewoon op. En dat valt niet mee. Ik ben er nu meer dan een jaar mee bezig en naast dat het interessant is en je er een boel van leert is het nog leuk ook!!!

Dus kritische mensen: wees gerust kritisch wanneer mensen aangeven te willen gaan fokken, maar don't overdo it