Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe zoek je een reu uit

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

caelybliss
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door caelybliss »

Ik ben zelf ook heel erg lang bezig geweest met het zoeken naar de juiste reu voor Caely...en daar ben ik nu nog steeds mee bezig :wink:
Toen wij het plan kregen eventueel met Caely te gaan fokken, indien zij daar geschikt voor zou zijn, waren er ook wel mensen die in eerste instantie kritisch waren. En daar ben ik alleen maar blij om, want dát zijn de mensen die je met beide benen op de grond houden. Naast dat het leuk is komt er zoveel meer bij kijken. Er zijn eenvoudigweg teveel mensen die denken: ik heb een leuke teef, doet het leuk op show, we zetten er een leuke reu op en daar komen leuke puppy's uit die weer een leuk bedragje opleveren...
Dus ik ben blij als mensen mij het hemd van het lijf vragen waarom ik wil fokken en hoe dat idee ontstaan is en waarom ik juist met Caely zo graag wil fokken en ga zo maar door. Ook ik heb veel hulp (gehad) van fokkers die al jaren witte herders fokken. Ik ben naar shows gegaan, we hebben KK1 gedaan, eigenlijk op zoveel mogelijk manier kennis vergaard.
Daar begint het allemaal mee. Ik ben eigenlijk degene die bloedlijnen uitpluist enzo, mijn vriend en ik doen in principe alles samen wat de honden betreft, maar ik ben meer van de bloedlijnenkant.

Waar ik mee ben begonnen is de stamboom van Caely uitpluizen tot en met de 26e generatie in 1879. Daar ben ik heel erg lang mee bezig geweest. Toen ik een beetje een beeld had van hoe de verwantschap was, ben ik na gaan vragen wat er in welke lijnen voorkwam. Er zijn altijd fokkers die het je niet vertellen, maar er zijn gelukkig ook steeds meer 'open' fokkers die wel willen vertellen wat er in welke lijnen voorkomt. Caely was toen nog maar een jong ding van 6 maanden, dus of het er allemaal van zou komen wisten we toen toch niet.

Verder vind ik dat je voor jezelf een aantal strenge criteria moet opstellen. Vragen aan jezelf waarbij uit het antwoord blijkt waarom jij vindt dat je hond een aanvulling zou zijn voor de fok. Want dat is natuurlijk wel de bedoeling. Ik heb verschillende shows bezocht, verschillende oordelen over mijn hond gekregen waarbij ik de minder goede punten, die elke hond heeft, goed in mijn achterhoofd heb gehouden.
Nu is het bij de witte herder wel zo dat de verwantschap enorm is. Het is bijna een kunst om 5 generaties vrij te hebben van kruising. Dat lukt eigenlijk bijna niet, want er is altijd wel 1 naam die twee keer voorkomt. Nu ja, ik ben toch gaan zoeken naar bloedlijnen die eventueel zouden kunnen passen bij de lijn van Caely. Ik ben wederom navraag gaan doen, dingen op gaan zoeken. Daar ben ik overigens nog steeds mee bezig, al ziet het er wel naar uit dat we haar partner gevonden hebben (we gaan volgende week kennismaken).
Nou, met de bloedlijn houdt het niet op. Hoe zijn de heupen van de ouders en voorouders? Hoe zit het verder met de gezondheid, maar ook erg belangrijk: hoe zit het met het karakter.
De witte herder staat vaak niet erg positief bekend bij veel mensen. Angstig, agressief door angst enz. Terughoudend staat in de standaard, maar dat is iets anders dan angst. En komt dat door bepaalde lijnen? Daar ben ik achteraan gegaan.

Het uiterlijk is vervolgens het laatste aspect waar ik naar kijk. Ik vind wel dat beide ouderdieren elkaar aan moeten vullen. Daarom is het zo belangrijk dat je de sterke en minder sterke punten van je hond kunt dromen en dat je een dekreu-eigenaar vindt, die niet te beroerd is ook de minpunten van de reu te noemen.
Voor mij staan gezondheid en karakter echt bovenaan als het om selectie van een reu gaat.

Caely is inmiddels goedgekeurd voor fokdoeleinden. Ze heeft HD A NBW 40 OA BA0. Best heel aardig dus! Ze beschikt over een karakter waarvan ik vind dat het een aanvulling is voor het ras. Ze is open, vrij en sociaal naar vreemde mensen en dieren en dat heeft ons al menig compliment opgeleverd. Ik heb met haar meegedaan aan een ZTP in Duitsland. Waarom? Omdat daar het karakter getest wordt en dat gebeurt in Nederland nauwelijks. Prima doorstaan. Daarna de keuring in Nederland en sinds 10 juli is ze officieel goedgekeurd voor fokdoeleinden.

Een reu moet voor mij ook aan al mijn aandachtspunten voldoen, anders houdt het gewoon op. En dat valt niet mee. Ik ben er nu meer dan een jaar mee bezig en naast dat het interessant is en je er een boel van leert is het nog leuk ook!!! :wink:

Dus kritische mensen: wees gerust kritisch wanneer mensen aangeven te willen gaan fokken, maar don't overdo it :mrgreen:
Groetjes en pootjes van Wendy, Caely, Bliss, Erlo, Danka, Zeta en Jessie
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Youp schreef:Hoi Diana,

Verstand van reuen uitzoeken heb ik totaal niet. Dus daar ga ik ook niets over zeggen.

Ik denk dat jij al een heel eind komt met de fokkers die je achter je hebt staan. Ik hoop voor je dat Bonita uitgroeit tot een mooie gezonde teef en dat ze over een jaar of 1,5 tot 2 een prachtig gezond nest op de wereld mag zetten.

Trek je niets aan van de vooroordelen. Als hier iemand roept dat hij/zij een nest wil fokken wordt dat meteen heel negatief bekeken. In de meeste gevallen is dit ook terecht. De meeste mensen denken: O, leuk een nestje met van die lieve puppies.
Wat ik tot nu toe van je gelezen heb ben je echt goed en serieus met de voorbereidingen bezig. Ik weet zeker dat jij inmiddels ook wel weet dat het niet alleen maar rozengeur en manenschijn is.
weet niet hoe je er bij komt dat als je aangeeft een nest te willen gaan fokken er hier behoorlijk negatief gereageerd wordt
kan dat nl niet echt direct terug vinden in deze topic en heb het zelf ook niet ervaren (wij verwachten tenslotte binnenkort ook ons eerste nest)

denk dat als je serieus bezig bent en ruim de tijd neemt om je voor te bereiden en om op een gezonde manier een nest op de wereld te zetten dat je hier helemaal niet tegen negatieve zaken aanloopt

maar idd Diana, je bent gewoon lekker op tijd begonnen en hebt nog alle tijd om alles rustig en goed uit te zoeken en dan zullen we tzt (als Bonita geschikt blijkt) hier ook de leuke koddige doggenpuppies voorbij zien komen hoop ik.....
caelybliss
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door caelybliss »

Er is idd een verschil tussen negatief en kritisch :wink:
Groetjes en pootjes van Wendy, Caely, Bliss, Erlo, Danka, Zeta en Jessie
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik zou letten bij de keuze van de reu is de gezondheid.
En ik zou gaan praten met fokkers die het type fokken dat mij aanstaat.
Probeer heel veel van hun kennis te delen, en idd de lijnen uitzoeken.
Ik ben bezig met de aanschaf van een evt. fokteefje. Ik ben nu de lijnen van de "toekomstige" moederhond aan het uitpluizen, de lijnen van de "toekomstige" vader ken ik door en door goed. Hij is de broer van mijn eigen teef, de lijnen kunnen mooi bij elkaar passen en nu maar hopen dat het gaat lukken.
Maar als Diana als fokker zijnde blijf jij verantwoordelijk voor jouw eigen fokproduct, dus ga alleen voor een keuze als je er zelf 100 % achter sta en je voldoende kennis hebt over de reu.

Succes ennnnn veel plezier!!
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

@idoo schreef: Een reu uitkiezen op gedrag is ook nauwelijks relevant, omdat het gedrag van de hond voor tachtig procent door omgevingsinvloeden bepaald wordt en vooral het gedrag van de teef gedurende de nestperiode bepalend is.
Bovendien weten we helemaal niet hoe gedrag vererft. Het is beslist niet zo dat een reu die altijd vechten wil ook kinderen krijgt die met hetzelfde temperament behept zijn, of dat ouders die totaal geen vechtlust bezitten geen kinderen zullen krijgen die juist overlopen ervan.
Daar had ik al eens eerder een vraag over gesteld omdat ik inderdaad wel benieuwd ben in hoeverre gedrag/karakter inderdaad erfelijk is, jammer genoeg heb ik daar toen weinig antwoorden op gehad.
Jij zegt namelijk 80% door omgevingsinvloeden, maar zou dat echt zoveel zijn en niet wat minder?
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

**Tamara** schreef:
Daar had ik al eens eerder een vraag over gesteld omdat ik inderdaad wel benieuwd ben in hoeverre gedrag/karakter inderdaad erfelijk is, jammer genoeg heb ik daar toen weinig antwoorden op gehad.
Jij zegt namelijk 80% door omgevingsinvloeden, maar zou dat echt zoveel zijn en niet wat minder?
Ik houd het op 80% erfelijk en 20% door de omgeving (dit is mijn ervaring met onze eigen nestjes en de nestjes die ik van dicht bij heb meegemaakt van andere fokkers). Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe er "gestuurd" wordt.
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Renske schreef:
**Tamara** schreef:
Ik houd het op 80% erfelijk en 20% door de omgeving (dit is mijn ervaring met onze eigen nestjes en de nestjes die ik van dicht bij heb meegemaakt van andere fokkers). Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe er "gestuurd" wordt.
Jij hebt het inderdaad toen bij mijn vraag uitgelegd wat jou ervaring was.
Maar naar mijn idee zou dat ook meer in de buurt komen aangezien je ook met raseigenschappen te maken hebt die al meer dan 20% innemen volgens mij.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

En ik zeg dan (vanuit de mensenhoek, studeer pedagogiek) dat niet te bepalen is welk deel genetisch bepaald is en welk deel door de opvoeding bepaald is, doordat het te nauw met elkaar verweven ligt... Een hond met een genetisch super-karakter, die vreselijk gepest is, kan alsnog een gevaarlijke hond worden en een hond met 'gevaarlijke' genen, kan met een goede opvoeding gewoon een brave hond zijn...

Natuurlijk is de kans op een brave hond groter bij 'goede' genen, maar het heeft niet noodzakelijk iets met gedrag te maken...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

de genetische sturing heeft wel degelijk invloed... Het zorgt ervoor dat het ene gedrag makkelijker aan/af te leren is dan het andere... dan een hond makkelijker leert om agressief te worden dan braaf... En ja, dat is te beïnvloeden, maar dat maakt de genetische sturing niet minder belangrijk... Want onder het aangeleerde gedrag, blijft de aanleg toch ook echt wel aanwezig...
@idoo
Zeer actief

Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

@idoo schreef:
Zo simpel zit het niet :neenee:

Heb je een teef die te groot is zou je volgens jou dus een reutje moeten nemen dat te klein is. Maar dan krijg je dus te grote en te kleine jongen en geen mooie middenmaatjes!
is dus niet waar, je heb niet een te groote of een te kleine reu nodig onzin
met lijnteelt moet je juist hoogte blijven fokken omdat je anders te snel te klein gaat omdat je altijd probeerd de idiale maat aan te houden.
en wat is te groot en wat is te klein, elke standaat heeft een Max en een MIN, de max mag bij meeste rassen et 2 tot 2,5 cm over schreden worden.

Een reu uitkiezen op uiterlijk is eigenlijk al niet slim, want wat je ziet is nu eenmaal niet wat je krijgt. Wil je weten wat een reu te bieden heeft dan moet je al zijn broers en zusters ook bekijken, dat geeft al een beter idee van wat je krijgt. Nog beter is ook de broers en zusters van de vader en moeder van de reu ook te bekijken, want ook die fenotypes zitten in het pakketje genen dat de reu doorgeeft aan zijn kinderen. De reu met het perfecte gebit geeft bijv. ook de overbeet van de broer van zijn moeder aan zijn kinderen door enz.
als je lijnteelt beoefent is dit allemaal van zelfsprekent.
als je outcross doet is dit totaal niet van toepassing omdat je simpel weg met een te groot aan diversitijd werkt in je genepole je heb immers meer dan 80.000 gene die mee spreken.

Een reu uitkiezen op gedrag is ook nauwelijks relevant, omdat het gedrag van de hond voor tachtig procent door omgevingsinvloeden bepaald wordt en vooral het gedrag van de teef gedurende de nestperiode bepalend is.
dan nog heb karakter zeker wel met erfelijkheid te maken. 2 bange hondjes geven geen vrije dominante hond.

Bovendien weten we helemaal niet hoe gedrag vererft. Het is beslist niet zo dat een reu die altijd vechten wil ook kinderen krijgt die met hetzelfde temperament behept zijn, of dat ouders die totaal geen vechtlust bezitten geen kinderen zullen krijgen die juist overlopen ervan.
het is wel zo dat karakter gneties wordt bepaalt ander zou je ook geen richtlijn kunnen maken voor een ras kwa karakter, en daarm zijn er bepaalde lijnen die meer karakter hebben dan de ander dit is ook puur omdat er op gefokt is.

Een reu uitkiezen omdat ie uit dezelfde lijnen komt als je teef is gewoon stom. Lijnteelt is rassenmoord op de lange termijn. :devil:
je praat poep de geneticus Padgett benadert de onderwerpen met praktische voorbeelden en onderbouwt zijn betoog uitstekend met cijfers en analyses. Om dit onderwerp toe te lichten haalt hij de Faraohond aan. Afbeeldingen van deze honden zijn al 7000 jaar oud. In die 7000 jaar is de hond weinig veranderd van type. "Dat zijn ongeveer 2800 generaties lijnteelt en inteelt" aldus Padgett
Eigenlijk moet je de keus gewoon aan de teef zelf laten :smile:
maar anders moet je pogen de reu te selectereen die kwa uiterlijk, gedrag en afstamming het meest verschilt van je teef.
ja en dan wat krijg je dan type verval en alles wat je niet wil hebben.

mol :8):
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Mol schreef:
@idoo schreef:
Zo simpel zit het niet :neenee:

Heb je een teef die te groot is zou je volgens jou dus een reutje moeten nemen dat te klein is. Maar dan krijg je dus te grote en te kleine jongen en geen mooie middenmaatjes!
is dus niet waar, je heb niet een te groote of een te kleine reu nodig onzin
met lijnteelt moet je juist hoogte blijven fokken omdat je anders te snel te klein gaat omdat je altijd probeerd de idiale maat aan te houden.
en wat is te groot en wat is te klein, elke standaat heeft een Max en een MIN, de max mag bij meeste rassen et 2 tot 2,5 cm over schreden worden.

Een reu uitkiezen op uiterlijk is eigenlijk al niet slim, want wat je ziet is nu eenmaal niet wat je krijgt. Wil je weten wat een reu te bieden heeft dan moet je al zijn broers en zusters ook bekijken, dat geeft al een beter idee van wat je krijgt. Nog beter is ook de broers en zusters van de vader en moeder van de reu ook te bekijken, want ook die fenotypes zitten in het pakketje genen dat de reu doorgeeft aan zijn kinderen. De reu met het perfecte gebit geeft bijv. ook de overbeet van de broer van zijn moeder aan zijn kinderen door enz.
als je lijnteelt beoefent is dit allemaal van zelfsprekent.
als je outcross doet is dit totaal niet van toepassing omdat je simpel weg met een te groot aan diversitijd werkt in je genepole je heb immers meer dan 80.000 gene die mee spreken.

Een reu uitkiezen op gedrag is ook nauwelijks relevant, omdat het gedrag van de hond voor tachtig procent door omgevingsinvloeden bepaald wordt en vooral het gedrag van de teef gedurende de nestperiode bepalend is.
dan nog heb karakter zeker wel met erfelijkheid te maken. 2 bange hondjes geven geen vrije dominante hond.

het is wel zo dat karakter gneties wordt bepaalt ander zou je ook geen richtlijn kunnen maken voor een ras kwa karakter, en daarm zijn er bepaalde lijnen die meer karakter hebben dan de ander dit is ook puur omdat er op gefokt is.

Een reu uitkiezen omdat ie uit dezelfde lijnen komt als je teef is gewoon stom. Lijnteelt is rassenmoord op de lange termijn. :devil:
je praat poep de geneticus Padgett benadert de onderwerpen met praktische voorbeelden en onderbouwt zijn betoog uitstekend met cijfers en analyses. Om dit onderwerp toe te lichten haalt hij de Faraohond aan. Afbeeldingen van deze honden zijn al 7000 jaar oud. In die 7000 jaar is de hond weinig veranderd van type. "Dat zijn ongeveer 2800 generaties lijnteelt en inteelt" aldus Padgett
Eigenlijk moet je de keus gewoon aan de teef zelf laten :smile:
maar anders moet je pogen de reu te selectereen die kwa uiterlijk, gedrag en afstamming het meest verschilt van je teef.
ja en dan wat krijg je dan type verval en alles wat je niet wil hebben.

amen :mrgreen:
@idoo
Zeer actief

Mol
Zeer actief

@idoo schreef:
Mol schreef:je praat poep de geneticus Padgett benadert de onderwerpen met praktische voorbeelden en onderbouwt zijn betoog uitstekend met cijfers en analyses. Om dit onderwerp toe te lichten haalt hij de Faraohond aan. Afbeeldingen van deze honden zijn al 7000 jaar oud. In die 7000 jaar is de hond weinig veranderd van type. "Dat zijn ongeveer 2800 generaties lijnteelt en inteelt" aldus Padgett
In de Science van mei 2004 stond een artikel over genetisch onderzoek aan de cynologische hondenrassen, waaruit onomstotelijk blijkt dat de vermeende ouderdom van de Faraohond volkomen larie is. Het ras is evenals alle andere officieel door de FCI erkende rassen nog geen twee eeuwen oud en erger nog, al die verschillende rassen stammen af van hetzelfde kleine groepje honden
hahahahahaah ja ja dus elk ras wat FCI erkent is is nog is geen twee eeuwen oud, kom op zeg je zou toch beter moeten weten, er zijn rassen die ouder zijn dan dat en nog nooit erkent zijn.
dus kom niet met die onzin wil je ga dat verkondiggen bij mensen die een hooge hoed van je op hebben maar niet hier.

@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Mol
Zeer actief

@idoo schreef:
Mol schreef:hahahahahaah ja ja dus elk ras wat FCI erkent is is nog is geen twee eeuwen oud, kom op zeg je zou toch beter moeten weten, er zijn rassen die ouder zijn dan dat en nog nooit erkent zijn.
dus kom niet met die onzin wil je ga dat verkondiggen bij mensen die een hooge hoed van je op hebben maar niet hier. mol :8):
Het artikel gaat over erkende rassen, dus er kunnen best oudere maar niet erkende rassen bestaan. Maar verder verzin ik dit niet zelf, ik herhaal slechts wat ik in Science over dat onderzoekgelezen heb. Als het je interesseert wil ik het wel even mailen hoor
zet het hier maar neer, toemaar.
echter de Mastino ook een erkent ras hoe zit het daar mee?

@idoo
Zeer actief

truusginny
Vaste gebruiker
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door truusginny »

overtypen? Je hebt tijd zat blijkbaar :smile:
@idoo
Zeer actief

Mol
Zeer actief

@idoo schreef:
Mol schreef:zet het hier maar neer, toemaar.
echter de Mastino ook een erkent ras hoe zit het daar mee?

Je heel graag, maar hoe doe ik dat dan?
Het is een PDF-bestand, aangemaakt via Adobe
ja en copieren en plakken das toch niet moeilijk.

@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 16:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”