@idoo schreef:In dit geval wordt met prooi niet de mens zelf bedoeld maar wat ie bij zich heeft. De mens is de enige diersoort die zich de doodschrik op het lijf laat jagen door een onverwachte hondenblaf, ook van eigen honden en keer op keer. De mens is ook de enige diersoort die door heeft dat je honden met voedsel manipuleren kunt. Honden (de mijne dan) zijn ook dol op mensenpoep. (Eten trouwens net zo makkelijk poep van andere dieren, tot ganzen aan toe.) M.a.w. honden waren in het wild al gespitst op mensen als voedselbron en de mens selecteerde aanvankelijk volkomen onbewust de geschikste variant uit.
Als je hondengedrag wilt begrijpen moet je daarom bekijken hoe honden zich gedragen, niet wat wolven onder elkaar uitvreten. Honden zijn een ander soort wolf dan wolven
Ik heb de afgelopen dagen een paar berichtjes van je gelezen, maar je houdt er typische ideeën op na
Mijn honden zijn niet gespitst op eten. Van mij krijgen ze nagenoeg niets trouwens. Ze zien mij dus niet als prooi dat eten bij zich heeft.
Mensenpoep eten doen ze wel trouwens. Net zoals Frolic-poep. Daar zitten dingen in die honden lekker vinden, waar zij nog wat mee kunnen. Maar ze lopen niet achter de Frolic-hond aan als zijnde voedselbron
@idoo schreef:Honden tolereren elkaar wel en kennen ook hechte vriendschappen, maar ze leven niet in sociaal groepsverband.
Dit ben ik met je eens
@idoo schreef:Verder hebben ze alle drie wel een sterke band met mij, maar elkaar tolereren ze meer dan dat ze echt met elkaar optrekken. Ze vormen buiten wel een groepje tegenover andere honden, maar er is geen groepsinteraktie tussen een leider en volgelingen.
En dit is in ons geval dus absolute onzin. Ik denk zelfs dat als Miep zou moeten kiezen tussen baasjes en Saar, dat ze dan voor Saar zou kiezen. Saar zou voor baasjes kiezen denk ik. Uiteindelijk. Maar ze zal voor altijd "halve" Saar blijven omdat ze haar babietje kwijt is.