Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nekvel schudden??

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

pepim
Zeer actief

Nekvel schudden??

Ongelezen bericht door pepim »

Toch nog maar weer een vraag over mijn 6 maanden oude pup.
Ik kreeg weer eens 'raad' over hoe ik haar moet aanpakken, als ze niet luistert.
Zal eerst even een beetje proberen samen te vatten hoe mijn hond is; was erg onzeker, maar dat gaat steeds beter, speelt ook graag met andere honden en voor zover ik het tot nu toe kan bekijken is ze erg makkelijk, vindt het (tot nu toe) geen enkel probleem als een andere hond haar de baas wil zijn.

Maar ze is wild, lomp bijna met kleine hondjes, dus daar probeer ik goed op te letten.
Eerst niet, maar na een tijdje wel, komt denk ik omdat ze het zo ontzettend leuk vindt?
Ze heeft het bijv. ook naar mijn katten toe; de katten zijn niet bang van haar, exkater geeft haar vaak kopjes,
maar ze vindt ze zòòò leuk en op een gegeven moment wil ze dan spelen en wordt over-enthousiast.
Ik ben er altijd bij als ze samen zijn en de katten hebben vluchtroutes, dus dat is het punt niet. (het is meer een uitleg van mijn kant, alhoewel dat niet mijn sterkste punt is denk ik, dus ik hoop, dat er mensen zijn, die dit kunnen volgen)
Maar goed diegene vindt, dat ik mijn pup niet moet afleiden als ze te wild is en dat ik haar eens goed in haar nekvel moet schudden als ze niet komt, als ik haar roep.
Die zegt: 3x roepen en niet komen, dan nekvel pakken en laten zien dat je de baas bent ...
Het vervelende is, dat ik door zo'n opmerking onzeker wordt en ja tis gewoon een hele zachtaardige pup, echt!
Het is mijn eerste hond, maar ze is gewoon ontzettend lief, enthousiast en ik wil het niet verknallen!
Ik zou dus wel blij met wat raad zijn ...
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Hi,

Ik kan je hier niet veel raad over geven, daarvoor moet ik zelf altijd teveel hier om raad vragen :wink:

Maar ik heb begrepen dat je een hond nooit in zijn nekvel mag pakken met schudden erbij! Een hond doet dat als hij een prooi in zijn bek heeft om te kijken of het dood is of om het te doden, en de hond kan dan het gevoel krijgen dat jij zijn prooi bent. Ik hoop dat ik het zo goed uitleg, als het anders is hoor je dat snel genoeg! :wink:

Zelf heb ik een hond die ik tot nu toe nog nooit heb hoeven corrigeren zonder stem. Zij reageerd heel goed op een goeie nee! of foei!

Maar wie zegt dat jij je hond in zijn nekvel moet pakken en dan ook nog moet schudden? Is dat dan in de situatie als hij te wild speelt met een kleinere hond??
Als dat zo is vind ik dat heel raar om dat op die manier op te lossen.

Mijn hond is op dit moment ook al wat groter en ook lomper aan het worden en als ik of de eigenaar van een kleinere hond vind dat het te wild gaat, hou ik er gewoon bij me. Ik merk ook vaak dat als een hond het genoeg vind, dat ze dat onderling ook aangeven door een snauw te geven of iets dergelijks. Als dat niet gebeurt door de andere hond, dan moet je als baasje ingrijpen maar het lijkt mij niet op deze manier. Ik hou haar dan bij me of ga verder wandelen.
pepim
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:Hi,

Ik kan je hier niet veel raad over geven, daarvoor moet ik zelf altijd teveel hier om raad vragen :wink:

Maar ik heb begrepen dat je een hond nooit in zijn nekvel mag pakken met schudden erbij! Een hond doet dat als hij een prooi in zijn bek heeft om te kijken of het dood is of om het te doden, en de hond kan dan het gevoel krijgen dat jij zijn prooi bent. Ik hoop dat ik het zo goed uitleg, als het anders is hoor je dat snel genoeg! :wink:

Zelf heb ik een hond die ik tot nu toe nog nooit heb hoeven corrigeren zonder stem. Zij reageerd heel goed op een goeie nee! of foei!

Maar wie zegt dat jij je hond in zijn nekvel moet pakken en dan ook nog moet schudden? Is dat dan in de situatie als hij te wild speelt met een kleinere hond??

Mijn hond is op dit moment ook al wat groter en ook lomper aan het worden en als ik of de eigenaar van een kleinere hond vind dat het te wild gaat, hou ik er gewoon bij me. Ik merk ook vaak dat als een hond het genoeg vind, dat ze dat onderling ook aangeven door een snauw te geven of iets dergelijks. Als dat niet gebeurt door de andere hond, dan moet je als baasje ingrijpen maar het lijkt mij niet op deze manier. Ik hou haar dan bij me of ga verder wandelen.
Nee als ze te wild speelt maar vooral als ze niet luistert!
Ik riep haar nl een paar keer en ze kwam niet gelijk en toen begon hij over nekvel pakken en schudden.
En dan ben ik zo'n doos, dat ik het hier ga vragen :19:
Maar ik moet zelf idd waarschijnlijk eerder ingrijpen, afkappen en dan toch met afleiden denk ik ...
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Gewoon niet doen. Nek schudden en zo.
Je wilt graag een goede band opbouwen met je hond. Dan moet je dat soort hardhandige en achterhaalde praktijken niet toepassen.
Dat is nog een pupje!!!!.

Als jouw hond te lomp is met kleine hondjes is mijn advies gewoon verder wandelen tot je een geschikt formaat hondenvriendje tegenkomt.

Dus je hond uit die situatie halen.
Kan ook op een leuke manier hoor. :wink:
Mijn pup van 7 maanden laat ik ook liever niet met kleintjes spelen.
Te lomp.
Ze heeft een buurpupteefje , een cairn terrier, waar het tot op zekere hoogte wel weer mee kan omdat ze elkaar goed kennen en de cairn haar qua snelheid de baas is. Maar bij twijfel loop ik liever door of weg.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

pepim schreef:

Ik riep haar nl een paar keer en ze kwam niet gelijk en toen begon hij over nekvel pakken en schudden.
Maar ik moet zelf idd waarschijnlijk eerder ingrijpen, afkappen en dan toch met afleiden denk ik ...
Naar dat soort mensen die je adviezen geven waarvan je denkt :denken: :neenee: :roll: moet je gewoon niet luisteren.
Want die ga je nog heel vaak tegenkomen.
Dan kun je in discussie gaan, of gewoon doorlopen.
pepim
Zeer actief

Daan schreef:Gewoon niet doen. Nek schudden en zo.
Je wilt graag een goede band opbouwen met je hond. Dan moet je dat soort hardhandige en achterhaalde praktijken niet toepassen.
Dat is nog een pupje!!!!.

Als jouw hond te lomp is met kleine hondjes is mijn advies gewoon verder wandelen tot je een geschikt formaat hondenvriendje tegenkomt.

Dus je hond uit die situatie halen.
Kan ook op een leuke manier hoor. :wink:
Mijn pup van 7 maanden laat ik ook liever niet met kleintjes spelen.
Te lomp.
Ze heeft een buurpupteefje , een cairn terrier, waar het tot op zekere hoogte wel weer mee kan omdat ze elkaar goed kennen en de cairn haar qua snelheid de baas is. Maar bij twijfel loop ik liever door of weg.
Ja ik wil idd een goede band met mijn hond opbouwen en dat gaat al best goed! Ik ben gek op haar en tis wederzijds al las ik ergens anders dat dat niet kan, maar goed ik heb de illusie :mrgreen:

Ik werk ook met kluifjes, rodiworst, gebakken lever en dat bedoel ik ... ze is zo lief van karakter, ik zie dat schudden helemaal niet zitten ... maar ik heb het wel vaker gehoord, achterhaalde theorie? :19:
Tamara.
Zeer actief

pepim schreef:

Ik heb liever en meerdere met mij, dat je het hier vraagt, dan dat je het tot uitvoer brengt!!

Het is nog maar een hond van 6 maanden, daar kan en mag je niet van verwachten dat ie meteen komt als je hem roept. En als ie komt na een aantal keren, en jij zou hem in zijn nekvel pakken, dan straf jji hem eigenlijk voor het bij je komen... Dan gaat het hondje ook denken van, nou, daar ga ik ook maar niet meer naar toe, want dan word ik gestraft. Mijn hond is nu 5 maanden, en ik moet eerlijk zeggen, als ik haar roep, dan komt ze vaak wel, maar als ze aan het spelen is, dan kan ik roepen wat ik wil, maar dan ziet en hoort ze mij echt niet hoor. Gewoon blijven oefenen met het hierkomen, en elke keer als ze komt haar belonen d.m.v. een koekje en een andere keer d.m.v. een aai/knuffel! Als je ziet dat er tijdens spel een dood moment valt, dan kan je proberen haar te roepen. Ook tussentijds de hond bij je roepen en belonen en dan weer laten spelen.
En als het te wild gaat met die andere hond, en ze komt bij je, en je wilt verder lopen, doe dan maar gek, en praat leuk en gek tegen haar en loop dan verder. Zo ziet ze dat het ook met jou hartstikke leuk is!
pepim
Zeer actief

Daan schreef:
pepim schreef:

Naar dat soort mensen die je adviezen geven waarvan je denkt :denken: :neenee: :roll: moet je gewoon niet luisteren.
Want die ga je nog heel vaak tegenkomen.
Dan kun je in discussie gaan, of gewoon doorlopen.
Ja ik snap wat je bedoelt, maar weet je, diegene had al tig honden opgevoed, dus ja hij heeft zo'n praatje en mijn hond speelt ondertussen met de zijne en hij roept en deelt bevelen uit en zegt ondertussen wat ik allemaal wel niet fout doe en dat ik een te grote hond heb voor mijn postuur ...
En ja ik trek het me toch aan, begint over in de toekomst is ze jou de baas en nú kun je nog :blah:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

idd, nooit in het nekvelletje pakken en gaan schudden. Mensen die je dit soort adviezen geven volmaakt links laten liggen. Blijven er nog genoeg over die je tegenstrijdige adviezen zullen geven, maar tenminste niet zulke krankzinnige als deze.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Ik sluit me hier volledig bij aan, nooit in het nekvel pakken, gewoon positief blijven en belonen als ze wel komt en wel doet wat je van haar wil. De hond moet vertrouwen in je kunnen hebben en jullie moeten elkaar nog volledig leren kennen, het is maar een kleutertje hoor :wink:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zulke mensen moet je gewoon niet naar luisteren. Je kan eventueel iets zeggen dat je haar opvoedt volgens de methode Von Hillebrandt en dat je je daaraan wil houden ook in samenspraak met je hondenschool. Je kent je hond en die is heel zachtaardig en nog heel jong. Als ze niet komt als ze aan het spelen is kun je haar gaan halen en meenemen als ze te wild doet voor een andere hond.

Als ze "gewoon" niet komt zonder dat er een "slachtoffer" bij betrokken is, kan je weglopen of je gaan verstoppen. Wat wij altijd deden is ook tijdens het spelen vaker roepen (niet met Hier, voor het geval ze niet luisterde) belonen en dan weer verder laten spelen zodat ze weet dat komen niet persé het einde van de pret is.

Maar verder in gevallen zoals jij beschrijft, pakken we haar nog steeds bij de kladden als ze niet gelijk komt en lopen vrolijk door. Buffy is niet zo groot, maar kan ook te veel en te lomp zijn voor een Papillon, teckeltje of kleine Maltezer.

Anne
Mark-fryslan
Zeer actief

Re: Nekvel schudden??

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

pepim schreef: Maar goed diegene vindt, dat ik mijn pup niet moet afleiden als ze te wild is en dat ik haar eens goed in haar nekvel moet schudden als ze niet komt, als ik haar roep.
Die zegt: 3x roepen en niet komen, dan nekvel pakken en laten zien dat je de baas bent ...
Het vervelende is, dat ik door zo'n opmerking onzeker wordt en ja tis gewoon een hele zachtaardige pup, echt!
Het is mijn eerste hond, maar ze is gewoon ontzettend lief, enthousiast en ik wil het niet verknallen!
Ik zou dus wel blij met wat raad zijn ...

:ok: :ok: :ok: :ok:
Super dat je hier om advies komt vragen! Mijn complimenten! Je bent onzeker over je eigen gedrag maar ik kan je dit alvast meegeven: Je bent qua kennis over honden je vriendin al vele stappen voor!!. Je hebt een goed beeld van het karakter van je hond. Dus vertrouw op je eigen gevoel.

Je hebt een hele jonge hond die nog erg enthousiast is. Dat wordt vanzelf minder. Als je vind dat ze te lomp is met spelen dan beëindig je gewoon het spel en lijn je jouw hond aan. Je kunt dan iets zeggen "Nee zachtjes" zodat je hond leert dat als hij te wild doet het spel wordt beëindigd.

Het komen moet je spelenderwijs opbouwen. Elke keer als je hond uit zichzelf naar je toekomt dan bejubel je dat en prijs je de hond de hemel in. Dus je doet erg vrolijk en enthousiast alsof je hond een wereldwonder heeft verricht. Je kan dan ook nog wat lekkers geven. Terwijl ze dan op je af komt stormen kun je zeggen: "Goed zo! Dat is hier!" Dan benoem je het komen alvast met hier. Als ze straks heel goed komt dan kun je het "hier" als commando gaan gebruiken.

He heel veel succes. Nogmaals luister niet te veel naar die vriendin op hondengebied en als je nog twijfels hebt dan blijf zoeken naar info!

Groetjes Mark
Laatst gewijzigd door Mark-fryslan op 27 okt 2005 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

pepim schreef: Ja ik snap wat je bedoelt, maar weet je, diegene had al tig honden opgevoed, dus ja hij heeft zo'n praatje en mijn hond speelt ondertussen met de zijne en hij roept en deelt bevelen uit en zegt ondertussen wat ik allemaal wel niet fout doe en dat ik een te grote hond heb voor mijn postuur ...
En ja ik trek het me toch aan, begint over in de toekomst is ze jou de baas en nú kun je nog :blah:
Ik krijg al helemaal een beeld van die persoon :roll: Een golden te groot voor jouw postuur? Hoe klein ben je? Hij was zelf vast heel groot en breed en had ook een grote hond. Zo'n persoon die z'n ego moet opvijzelen door met veel machtsvertoon te laten zien dat hij zijn hond de baas is.
Dat soort ongevraagde adviezen zal je nog wel vaker krijgen. Ik zou zeggen gewoon het ene oor in en het andere uit. Juist die mensen die al tig honden hebben opgevoed zijn vaak blijven hangen in allang achterhaalde methodes. Je hond de baas zijn zit 'm niet in je hond laten voelen dat je hem fysiek kunt kwellen. Gehoorzaamheid bewerkstellig je naar mijn idee beter door een goede band met je hond te krijgen en zo te lezen gaat dat prima.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

In deze situatie zou ik het zeker niet op de gadviseerde manier doen, zeker gezien de aard van de hond en de leeftijd. Ik zou dat toch op een positieve manier proberen. :wink:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

@idoo schreef: Met ingrijpen doorkruis je dat leren zonder dat je echt weet wat hij leert van jouw ingrijpen[/color]
Fijn voor de Saartjes in de wereld. Not dus.

Anne
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

starfleet schreef:
@idoo schreef: Met ingrijpen doorkruis je dat leren zonder dat je echt weet wat hij leert van jouw ingrijpen[/color]

Anne
He, zie ik weer de naam van mijn hond :mrgreen: :wink:

Maar inderdaad; heel leuk voor de Saartjes van deze wereld ja. :roll: Als iedereen zo dacht had ik nu a) een angstbijter en b) een hondje wat nooit meer los zou kunnen omdat ze al zou gillen bij het zien van elke grote hond. Maar vooral de honden laten uitzoeken tot hoever ze kunnen gaan hoor. Bij Saar zou dat geweest zijn tot ze wat brak, en dan uit pijn en angst van zich af zou gaan bijten :roll:

Trouwens, Moos was er ook niet vriendelijker op geworden. Niet bang, maar wel fel.

Nekvel grijpen en schudden inderdaad niet doen. Dat soort mensen moet je maar laten praten en dan het ene oor in, en het andere oor uit. En ondertussen zeg je 'uhuh' 'hmmm' 'tja', en als je wegloopt vergeet je alles weer wat hij gezegd heeft. :wink:
Laatst gewijzigd door Moos op 27 okt 2005 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

pepim schreef:Ja ik snap wat je bedoelt, maar weet je, diegene had al tig honden opgevoed, dus ja hij heeft zo'n praatje en mijn hond speelt ondertussen met de zijne en hij roept en deelt bevelen uit en zegt ondertussen wat ik allemaal wel niet fout doe en dat ik een te grote hond heb voor mijn postuur ...
Denk dat de man nog nooit een Golden heeft opgevoed :wink:
Geen nekvellen grijpen en schudden bij een Golden, want voor je het weet kruipt je hond met z'n staart tussen z'n poten voor je. Dat is niet wat je wil.

Een Golden is een baasgerichte, mensgerichte hond. Die heel graag de mensen om hem heen wil plezieren, maar er zelf graag ook lol in heeft. Een Golden kan bv ook niet in een kennel, buitengesloten worden vind hij vreselijk en hij zal zich de hele tijd zeer schuldbewust afvragen wat hij tocht fout gedaan heeft en hoe hij weer met zijn baasje in het reine kan komen.
Die meneer mag best veel honden opgevoed hebben, maar die hadden vast allemaal een ander karakter dan een Golden. Jij doet het goed met je hondje, afleiden, dat past in de lijn van het karakter. En als jij een goeie band met je Golden hebt, dan maakt je postuur al helemaal niets meer uit :roll: :roll: :roll:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Erg he, mensen op straat die je gaan vertellen hoe je met je hond om moet gaan. Wat ik al allemaal voor tips heb gekregen (trouwens, het zijn geen tips, daarvoor zijn ze te dwingend). En soms krijgen ze mij ook nog weleens aan het twijfelen en dan vraag ik het ook hier. Meestal klopt mijn voorgevoel, net zoals die van jou!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
pepim
Zeer actief

Mark-fryslan schreef: Super dat je hier om advies komt vragen! Mijn complimenten! Je bent onzeker over je eigen gedrag maar ik kan je dit alvast meegeven: Je bent qua kennis over honden je vriendin al vele stappen voor!!. Je hebt een goed beeld van het karakter van je hond. Dus vertrouw op je eigen gevoel.

Je hebt een hele jonge hond die nog erg enthousiast is. Dat wordt vanzelf minder. Als je vind dat ze te lomp is met spelen dan beëindig je gewoon het spel en lijn je jouw hond aan. Je kunt dan iets zeggen "Nee zachtjes" zodat je hond leert dat als hij te wild doet het spel wordt beëindigd.

Het komen moet je spelenderwijs opbouwen. Elke keer als je hond uit zichzelf naar je toekomt dan bejubel je dat en prijs je de hond de hemel in. Dus je doet erg vrolijk en enthousiast alsof je hond een wereldwonder heeft verricht. Je kan dan ook nog wat lekkers geven. Terwijl ze dan op je af komt stormen kun je zeggen: "Goed zo! Dat is hier!" Dan benoem je het komen alvast met hier. Als ze straks heel goed komt dan kun je het "hier" als commando gaan gebruiken.

He heel veel succes. Nogmaals luister niet te veel naar die vriendin op hondengebied en als je nog twijfels hebt dan blijf zoeken naar info!

Groetjes Mark
Ja dat is dus mijn probleem, ik ben zo onzeker!
Ik voel me dan op mijn vingers gekeken en ergens ook uitgelachen, dat zegt hij ook: 'je bent zeker ook zo iemand met koekjes en van alles in je zak.
Belachelijk vind ik dat, ik krijg toch ook geen snoepje als ik wat goed doe?'
En op zich is het best een vriendelijke man, maar pffff de honden moeten samen spelen (vindt hij), ik ga hem maar beter uit de weg denk ik alhoewel dat niet mee zal vallen.
Tamara.
Zeer actief

pepim schreef:
Mark-fryslan schreef: Super dat je hier om advies komt vragen! Mijn complimenten! Je bent onzeker over je eigen gedrag maar ik kan je dit alvast meegeven: Je bent qua kennis over honden je vriendin al vele stappen voor!!. Je hebt een goed beeld van het karakter van je hond. Dus vertrouw op je eigen gevoel.

Groetjes Mark
Ik voel me dan op mijn vingers gekeken en ergens ook uitgelachen, dat zegt hij ook: 'je bent zeker ook zo iemand met koekjes en van alles in je zak.
En op zich is het best een vriendelijke man, maar pffff de honden moeten samen spelen (vindt hij), ik ga hem maar beter uit de weg denk ik alhoewel dat niet mee zal vallen.
Ten eerste, jij en je hond moeten helemaal niets!! Je moet alleen maar dat doen wat in jouw ogen goed is voor jou en je hond en waar je je prettig bij voelt! Naarmate je ziet wat voor effect bepaalde zaken op je hond hebben, in positief opzicht dan, dan voel je jezelf ook veel zekerder in je aanpak!

En ten tweede denk ik dat het merendeel van de mensen met een hond met koekjes en weet ik veel wat nog meer in zijn zak loopt!
:mrgreen:

Laat zo'n vent maar lekker uit zijn nek kletsen! Die leeft nog in het stenen tijdperk!
Jij weet wel beter wat goed is voor je hond!
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
pepim schreef:

Groetjes Mark
Ten eerste, jij en je hond moeten helemaal niets!! Je moet alleen maar dat doen wat in jouw ogen goed is voor jou en je hond en waar je je prettig bij voelt! Naarmate je ziet wat voor effect bepaalde zaken op je hond hebben, in positief opzicht dan, dan voel je jezelf ook veel zekerder in je aanpak!

En ten tweede denk ik dat het merendeel van de mensen met een hond met koekjes en weet ik veel wat nog meer in zijn zak loopt!

Laat zo'n vent maar lekker uit zijn nek kletsen! Die leeft nog in het stenen tijdperk!
En gewoon af en toe een arrogante kop opzetten. Dat doe ik ook als ik de betweters tegen kom. Dat werkt echt, probeer maar eens!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
pepim
Zeer actief

Belle schreef:
pepim schreef: Ja ik snap wat je bedoelt, maar weet je, diegene had al tig honden opgevoed, dus ja hij heeft zo'n praatje en mijn hond speelt ondertussen met de zijne en hij roept en deelt bevelen uit en zegt ondertussen wat ik allemaal wel niet fout doe en dat ik een te grote hond heb voor mijn postuur ...
Ik krijg al helemaal een beeld van die persoon :roll: Een golden te groot voor jouw postuur? Hoe klein ben je? Hij was zelf vast heel groot en breed en had ook een grote hond. Zo'n persoon die z'n ego moet opvijzelen door met veel machtsvertoon te laten zien dat hij zijn hond de baas is.
Dat soort ongevraagde adviezen zal je nog wel vaker krijgen. Ik zou zeggen gewoon het ene oor in en het andere uit. Juist die mensen die al tig honden hebben opgevoed zijn vaak blijven hangen in allang achterhaalde methodes. Je hond de baas zijn zit 'm niet in je hond laten voelen dat je hem fysiek kunt kwellen. Gehoorzaamheid bewerkstellig je naar mijn idee beter door een goede band met je hond te krijgen en zo te lezen gaat dat prima.
Hij had alle rassen al zo'n beetje gehad zei hij :roll:
Ik denk wel, dat ik al een aardige band met haar heb, ze luistert vind ik al aardig goed; kent 'zit' 'af' 'wacht' 'over' 'nee' ,'hier' en 'kijk hier', dat laatste roep ik heel hoog als ze los is en 8 van de 10 keer komt ze dan meteen en soms heb ik wat meer geduld nodig.

En qua postuur ik ben wat tenger en hij vindt dat ik haar fysiek niet de baas zou kunnen zijn, begon over de confrontatie met je hond aangaan als ze volwassen is.
Bah ik voelde me zo onzeker! :jank:
pepim
Zeer actief

Moos schreef:
starfleet schreef:

Anne

Maar inderdaad; heel leuk voor de Saartjes van deze wereld ja. :roll: Als iedereen zo dacht had ik nu a) een angstbijter en b) een hondje wat nooit meer los zou kunnen omdat ze al zou gillen bij het zien van elke grote hond. Maar vooral de honden laten uitzoeken tot hoever ze kunnen gaan hoor. Bij Saar zou dat geweest zijn tot ze wat brak, en dan uit pijn en angst van zich af zou gaan bijten :roll:

Trouwens, Moos was er ook niet vriendelijker op geworden. Niet bang, maar wel fel.

Nekvel grijpen en schudden inderdaad niet doen. Dat soort mensen moet je maar laten praten en dan het ene oor in, en het andere oor uit. En ondertussen zeg je 'uhuh' 'hmmm' 'tja', en als je wegloopt vergeet je alles weer wat hij gezegd heeft. :wink:
Als ik het mijn pup laat uitzoeken en ze is harstikke lief hoor, er zit geen kwaad bij, dan rent ze die pup op een gegeven moment overhoop, juist denk ik omdat ze het zo leuk vindt en lief. :denken:
En ze gooit haar voorpoot erop, weegt nu 19 kilo, dat is dus best veel voor een klein hondje!
Ik heb hier best veel reacties van Marlous gelezen en ik wil niet, dat mijn pup een klein hondje een trauma bezorgd, simple as that.
*gaat oefenen op 'uhuh' 'hmmm' 'tja' :wink:
Moos
Zeer actief

pepim schreef: Bah ik voelde me zo onzeker! :jank:
Dat gevoel ken ik heel goed; ik heb ook heel lang gedacht dat ik er vast geen snars van bakte als iemand in het bos mij weer eens op (zogenaamde) fouten wees. Ik heb er ook 3 jaar en twee honden over gedaan om dat een beetje kwijt te raken :wink:

Nu heb ik twee honden tot, als zeg ik het zelf, best leuke makkelijke beestjes opgevoed, en nu heb ik steeds vaker zoiets van "laat maar kletsen" als iemand tegen mij begint wat ik allemaal fout doe. Maar dat duurde hier dus ook wel even voordat het besef kwam dat ik zelf echt geen halve zool ben :mrgreen:

Je doet het gewoon goed met je lieve zachtaardige Golden :ok:
Fijn op je gevoel afgaan, en proberen je niet teveel aan te trekken van sommige betweters :wink:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

pepim schreef:En qua postuur ik ben wat tenger en hij vindt dat ik haar fysiek niet de baas zou kunnen zijn, begon over de confrontatie met je hond aangaan als ze volwassen is.
Bah ik voelde me zo onzeker! :jank:
Ik ben 1.63 en 55 kilo. Mijn Goldens zijn 5 en 3. En ja, als ze samen vol in de no-howers gaan, dan hou ik ze niet denk ik. Dus fysiek kan ik ze niet de baas, denk ik :19:

Maar dat hoeft ook niet, want psychisch ben ik ze de baas. Als ik zeg dat het goed is en dat we doorlopen, dan lopen ze door. Ze vertrouwen OP me, en ze vertrouwen me. En dat vertrouwen krijg je niet door fysiek geweld. Als nekschudden ofzo :roll:
Moos
Zeer actief

pepim schreef:
Moos schreef:
starfleet schreef:

Anne

Als ik het mijn pup laat uitzoeken en ze is harstikke lief hoor, er zit geen kwaad bij, dan rent ze die pup op een gegeven moment overhoop, juist denk ik omdat ze het zo leuk vindt en lief. :denken:
En ze gooit haar voorpoot erop, weegt nu 19 kilo, dat is dus best veel voor een klein hondje!
Ik heb hier best veel reacties van Marlous gelezen en ik wil niet, dat mijn pup een klein hondje een trauma bezorgd, simple as that.
*gaat oefenen op 'uhuh' 'hmmm' 'tja' :wink:
Dat is lief van je dat je daar zo goed op let. :wink:

Ik zou ook even kijken hoe de baasjes van het andere hondje reageren, tenzij je natuurlijk echt het idee hebt dat zij het ook niet echt weten. Maar Moos bijvoorbeeld zou best kunnen spelen met een leuke Golden van 19 kilo (zolang het vooral rennen is en er niet teveel potenwerk bij komt kijken), en ik zou dat dus ook laten gaan. Met Saar niet, maar die geeft dat ook heel duidelijk aan door de oren in d'r nek te leggen en met d'r staart uit de krul weg proberen te schieten.
Moos gaat er soms ook vol in, lekker beuken en rennen. En als dat goed gaat mag hij dat van mij ook best :wink:

Enneh, vooral blijven oefenen op de 'uhuh' en 'hmmm' :mrgreen:
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Erg he, mensen op straat die je gaan vertellen hoe je met je hond om moet gaan. Wat ik al allemaal voor tips heb gekregen (trouwens, het zijn geen tips, daarvoor zijn ze te dwingend). En soms krijgen ze mij ook nog weleens aan het twijfelen en dan vraag ik het ook hier. Meestal klopt mijn voorgevoel, net zoals die van jou!
Ik ben heel blij met deze uitspraak, want tot overmaat van ramp kwam ik daarna nog zo'n hondenkenner tegen ... je moet dit, je moet dat ... en ja ik ging idd twijfelen, muts die ik ben!
En daarom vraag ik het hier ...
pepim
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Tamara en Bowie schreef:
pepim schreef:

Groetjes Mark

En gewoon af en toe een arrogante kop opzetten. Dat doe ik ook als ik de betweters tegen kom. Dat werkt echt, probeer maar eens!
Ja ik vergeet dan dat ik niets moet, die man, ken er trouwens nog een paar, die heeft zo'n vlotte tekst, dat ik bij voorbaat al uit het veld geslagen ben!

Och ja daar ben ik dus helemaal niet goed in, zal wel een zonnebril opzetten. :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

pepim schreef:
Zoek stok! schreef:Erg he, mensen op straat die je gaan vertellen hoe je met je hond om moet gaan. Wat ik al allemaal voor tips heb gekregen (trouwens, het zijn geen tips, daarvoor zijn ze te dwingend). En soms krijgen ze mij ook nog weleens aan het twijfelen en dan vraag ik het ook hier. Meestal klopt mijn voorgevoel, net zoals die van jou!
Ik ben heel blij met deze uitspraak, want tot overmaat van ramp kwam ik daarna nog zo'n hondenkenner tegen ... je moet dit, je moet dat ... en ja ik ging idd twijfelen, muts die ik ben!
En daarom vraag ik het hier ...
Ik heb eergisteren ook weer een berichtje geplaatst over een man die het maar stom vond dat ik m'n hond niet losliet bij de straat. Inmiddels trek ik dan wel zo'n kop van 'ik weet het beter', maar dan tik ik wel snel de vraag op het forum als ik thuis kom :wink:

De volgende keer luister ik niet eens meer naar die vent.

Ik ben heel goed geworden in ongeinteresseerd knikken en daarna doorlopen :mrgreen:

In jezelf en je hondje geloven, het gaat hartstikke goed!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”