Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Is de band met je hond echt, of is het eigenbelang?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Ik ben eigenlijk alleen maar erg nieuwsgierig waar je jou informatie vandaan hebt. Volg je een opleiding of het je een bepaald boek gelezen ofzo? Je draaft wat door naar mijn mening. Een hond die lekker op de bank slaapt en weg gaat als je dat zegt laat geen dominant gedrag zien. Een hond die zijn tanden laat zien en naar je gromt om dezelfde vraag daarvan zou ik wel zeggen dat het dominant gedrag is. Tal van uitzonderingen zijn natuurlijk mogelijk. Een hond met pijn die op de bank ligt, een mishandelde hond die op de bank ligt maar die uitzonderingen bedoel ik niet.@idoo schreef:Wat ie doet blijft natuurlijk hetzelfde hoe je het ook noemt.
Wat je eraan doen moet ook.
Maar hoe je het noemt beïnvloedt je zienswijze, en noem je het verkeerd dat ga je dus verkeerde motieven aan bepaald gedrag toeschrijven.
M.a.w. noem je dat bankgedrag dominant, dan sla je een begrippenkader aan waarbinnen dat gedrag geïnterpreteerd wordt als een poging tot domineren. Op te klimmen in de rangorde, je eronder te krijgen enz. Je gebruikt eigenlijk een omschrijving van puur menselijk gedrag voor onmenselijk gedrag. Het komt op ons over als dominant gedrag, dus is het voor ons ook dominant gedrag, maar wil je het begrijpen dan kun je er beter een neutrale term voor gebruiken, omdat zoals gezegd de lading van "dominant" je denken erover in een bepaalde richting dwingt.
Noem je het ongeremd gedrag dan voorkom je die onbewuste kleuring van je zienswijze en hou je dus een helderder zicht op wat er werkelijk speelt.
De term dominant bij honden is niks meer en minder dan een begrip voor een bepaalde verhouding tussen twee honden. Een dominante hond bestaat gewoon niet. Er zijn wel honden die naar bepaalde honden of mensen dominant gedrag vertonen. Zelf worden ze ook weer gedomineerd door weer andere honden (of mensen). Alleen de roedelleider wordt een lange periode van zijn leven niet gedomineerd. Maar op een dag wordt hij ouder en zwakker en zal hij het ook mee moeten maken hoe een andere hond hem domineert. Dat begrip kun je niet zomaar ontkennen.
Het voorbeeld van de bank er dus bij. Het kan zo zijn dat mijn hond dominant gedrag naar mij vertoont op het moment dat hij op de bank ligt. Dan heeft de hond op dat punt gewonnen. Op veel andere punten kan ik weer dominant zijn over mijn hond. Het kan ook maar zo zijn dat zodra de hond van de buren in de kamer komt mijn hond met de straat tussen de benen van de bank af schiet en op de rug op de vloer gaat liggen. Dan hebben zij een andere verhouding met elkaar. Dan kruipt de hond van de buren op de bank maar gaat weg zodra hij mij ziet aankomen met een opgerolde krant.
Conclusie: je kunt niet zeggen dat een hond dominant is. Je kunt alleen iets zeggen over de onderlinge verhoudingen in bepaalde situaties.
De ongeremdheid waar jij het over hebt bestaat ook. Je ziet het veel bij jonge honden die over enthousiast zijn. Maar om nu alles weer vanuit dit kader te bezien? Ik zie de voordelen niet zo.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
-
- Zeer actief
@idoo schreef:Wat ie doet blijft natuurlijk hetzelfde hoe je het ook noemt.
Maar hoe je het noemt beïnvloedt je zienswijze, en noem je het verkeerd dan ga je dus verkeerde motieven aan bepaald gedrag toeschrijven.
M.a.w. noem je dat bankgedrag dominant, dan sla je een begrippenkader aan waarbinnen dat gedrag geïnterpreteerd wordt als een poging tot domineren. Op te klimmen in de rangorde, je eronder te krijgen enz. Je gebruikt eigenlijk een omschrijving van puur menselijk gedrag voor onmenselijk gedrag. Het komt op ons over als dominant gedrag, dus is het voor ons ook dominant gedrag, maar wil je het begrijpen dan kun je er beter een neutrale term voor gebruiken, omdat zoals gezegd de lading van "dominant" je denken erover in een bepaalde richting dwingt.
Noem je het ongeremd gedrag dan voorkom je die onbewuste kleuring van je zienswijze en hou je dus een helderder zicht op wat er werkelijk speelt.
Kun jij eigenlijk nog wel genieten van je hondje zoals hij is zonder dat je door je stomme gelul en het dood-analyseren van elke stap die je hondje doet wordt belemmerd?
- Mark-fryslan
- Zeer actief
- Zoie
- Zeer actief
Ben het me je eens.Mark-fryslan schreef:Ik ben eigenlijk alleen maar erg nieuwsgierig waar je jou informatie vandaan hebt. Volg je een opleiding of het je een bepaald boek gelezen ofzo? Je draaft wat door naar mijn mening. Een hond die lekker op de bank slaapt en weg gaat als je dat zegt laat geen dominant gedrag zien. Een hond die zijn tanden laat zien en naar je gromt om dezelfde vraag daarvan zou ik wel zeggen dat het dominant gedrag is. Tal van uitzonderingen zijn natuurlijk mogelijk. Een hond met pijn die op de bank ligt, een mishandelde hond die op de bank ligt maar die uitzonderingen bedoel ik niet.@idoo schreef:Wat ie doet blijft natuurlijk hetzelfde hoe je het ook noemt.
Maar hoe je het noemt beïnvloedt je zienswijze, en noem je het verkeerd dat ga je dus verkeerde motieven aan bepaald gedrag toeschrijven.
De term dominant bij honden is niks meer en minder dan een begrip voor een bepaalde verhouding tussen twee honden. Een dominante hond bestaat gewoon niet. Er zijn wel honden die naar bepaalde honden of mensen dominant gedrag vertonen. Zelf worden ze ook weer gedomineerd door weer andere honden (of mensen). Alleen de roedelleider wordt een lange periode van zijn leven niet gedomineerd. Maar op een dag wordt hij ouder en zwakker en zal hij het ook mee moeten maken hoe een andere hond hem domineert. Dat begrip kun je niet zomaar ontkennen.
Het voorbeeld van de bank er dus bij. Het kan zo zijn dat mijn hond dominant gedrag naar mij vertoont op het moment dat hij op de bank ligt. Dan heeft de hond op dat punt gewonnen. Op veel andere punten kan ik weer dominant zijn over mijn hond. Het kan ook maar zo zijn dat zodra de hond van de buren in de kamer komt mijn hond met de straat tussen de benen van de bank af schiet en op de rug op de vloer gaat liggen. Dan hebben zij een andere verhouding met elkaar. Dan kruipt de hond van de buren op de bank maar gaat weg zodra hij mij ziet aankomen met een opgerolde krant.
Conclusie: je kunt niet zeggen dat een hond dominant is. Je kunt alleen iets zeggen over de onderlinge verhoudingen in bepaalde situaties.
De ongeremdheid waar jij het over hebt bestaat ook. Je ziet het veel bij jonge honden die over enthousiast zijn. Maar om nu alles weer vanuit dit kader te bezien? Ik zie de voordelen niet zo.
Groetjes Mark
Toch vind ik de term ongeremd vaak wel beter van toepassing op bepaald gedrag dat vaak dominant wordt genoemd, zoals trekken aan de lijn en tegen je opspringen ( iha gesproken. )

-
- Zeer actief
Mark-fryslan schreef:Ga jij lekker naar de koffiecorner. Die is er niet voor niks.
Groetjes Mark
En en dat ga jij bepalen?????
Maar goed, jij bent net zo'n dom lulletje wat niet normaal kijkt naar een hond maar hem in alles dood-analyseerd, en zeker dingen die zoooooooo onbelangrijk zijn en niks toevoegen aan hoe het met een hond moet, kijk mensen zoals jij die maar een hond vanalles opdringen omdat het sukkel-baasje dat wil, daar schijt en zeik ik altijd heel hard op

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Ja, dat vind ik ook wel ja. Niet trekken aan de riem is gewoon iets wat een hond moet leren. Dat hoeft niks met dominant gedrag te maken hebben. Ik vind het best een mooie term hoor "ongeremdheid" maar het is ergens ook weer iets van "onopgevoed" of "niet in goede banen te leiden" of "ongeleid projectiel" . Dus neem er dan ook niet weer zomaar genoegen mee met al het gedrag. "Ja, ik kan er niks aan doen, mijn hond is erg ongeremd" Snap je wat ik bedoel?Zoie schreef:
Ben het me je eens.
Toch vind ik de term ongeremd vaak wel beter van toepassing op bepaald gedrag dat vaak dominant wordt genoemd, zoals trekken aan de lijn en tegen je opspringen ( iha gesproken. )
Groetjes Mark
Laatst gewijzigd door Mark-fryslan op 28 okt 2005 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
-
- Zeer actief
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Dat is prima jongen, heb je alle recht toe. Maar doe dat dan in de koffiecorner. Wij proberen hier een fatsoenlijk gesprek te voeren. Je past er zo gewoon niet tussen.Angel-eyes schreef:Mark-fryslan schreef:Ga jij lekker naar de koffiecorner. Die is er niet voor niks.
Groetjes Mark
En en dat ga jij bepalen?????![]()
![]()
![]()
![]()
Maar goed, jij bent net zo'n dom lulletje wat niet normaal kijkt naar een hond maar hem in alles dood-analyseerd, en zeker dingen die zoooooooo onbelangrijk zijn en niks toevoegen aan hoe het met een hond moet, kijk mensen zoals jij die maar een hond vanalles opdringen omdat het sukkel-baasje dat wil, daar schijt en zeik ik altijd heel hard op
Groetjes Mark
-
- Zeer actief
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Bedankt voor je tip. Heb het even aangepast. Moest natuurljk zijn Niet trekken....Angel-eyes schreef:Mark-fryslan schreef: Trekken aan de riem is gewoon iets wat een hond moet leren.
Waarom moet een hond leren aan de riem te trekken?
Groetjes Mark
- Zoie
- Zeer actief
jawel, maar misschien wil ik er niks aan doen. B.v. Luna wordt erg wild als ze me ziet, en gedraagt zich dan behoorlijk ongeremd ( blij, vrolijk. ) Ik vind dit persoonlijk niet erg, ik ervaar het niet als vervelend. Nu laat ik me niet aanpraten ( niet meer althans ) dat ik hierdoor een rangordeconflict creëer . Snap je wat ik bedoel ?Mark-fryslan schreef:Ja, dat vind ik ook wel ja. Niet trekken aan de riem is gewoon iets wat een hond moet leren. Dat hoeft niks met dominant gedrag te maken hebben. Ik vind het best een mooie term hoor "ongeremdheid" maar het is ergens ook weer iets van "onopgevoed" of "niet in goede banen te leiden" of "ongeleid projectiel" . Dus neem er dan ook niet weer zomaar genoegen mee met al het gedrag. "Ja, ik kan er niks aan doen, mijn hond is erg ongeremd" Snap je wat ik bedoel?Zoie schreef:
Ben het me je eens.
Groetjes Mark
Overigens is Luna wel opgevoed en vertoont ze dit gedrag niet bij de baas of vreemden.

-
- Zeer actief
Mark-fryslan schreef:Dat is prima jongen, heb je alle recht toe. Maar doe dat dan in de koffiecorner. Wij proberen hier een fatsoenlijk gesprek te voeren. Je past er zo gewoon niet tussen.Angel-eyes schreef:Mark-fryslan schreef:Ga jij lekker naar de koffiecorner. Die is er niet voor niks.
Groetjes Mark
En en dat ga jij bepalen?????![]()
![]()
![]()
![]()
Groetjes Mark
Oh prima je voert maar, maar we zijn allemaal hondeneigenaren...vooral LIEFHEBBERS.....dus iedereen mag wat zeggen, maar hoe jij praat over met je hond omgaan is gewoon triest, je lult alsof alles maar compleet dood-geanalyseerd moet worden.
En nogmaals jij bepaalt helemaal niks als ik dus net als jij ook een mening geeft...of ben jij zo eentje die alleen maar wilt lezen en horen wat in zijn straatje valt en anders mag iedereen oprotten?

-
- Zeer actief
Zoie schreef:jawel, maar misschien wil ik er niks aan doen. B.v. Luna wordt erg wild als ze me ziet, en gedraagt zich dan behoorlijk ongeremd ( blij, vrolijk. ) Ik vind dit persoonlijk niet erg, ik ervaar het niet als vervelend. Nu laat ik me niet aanpraten ( niet meer althans ) dat ik hierdoor een rangordeconflict creëer . Snap je wat ik bedoel ?Mark-fryslan schreef:Ja, dat vind ik ook wel ja. Niet trekken aan de riem is gewoon iets wat een hond moet leren. Dat hoeft niks met dominant gedrag te maken hebben. Ik vind het best een mooie term hoor "ongeremdheid" maar het is ergens ook weer iets van "onopgevoed" of "niet in goede banen te leiden" of "ongeleid projectiel" . Dus neem er dan ook niet weer zomaar genoegen mee met al het gedrag. "Ja, ik kan er niks aan doen, mijn hond is erg ongeremd" Snap je wat ik bedoel?Zoie schreef:
Ben het me je eens.
Groetjes Mark
Overigens is Luna wel opgevoed en vertoont ze dit gedrag niet bij de baas of vreemden.
Waarom zou je enthousiasme bij een hond naar zijn baas gaan afremmen?
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Nee, dat vind ik ook overdreven. Dat hoor je mij ook niet zeggen. Als je het voor jezelf goed onder controle hebt dan is er toch niks aan de hand? Mijn hond begroet mij ook enthousiast. Ik vind dat ook prima en geniet daarvan. Ik heb haar wel afgeleerd om tegen me op te springen. Daarvoor is ze gewoon te groot en te zwaar.Zoie schreef:
jawel, maar misschien wil ik er niks aan doen. B.v. Luna wordt erg wild als ze me ziet, en gedraagt zich dan behoorlijk ongeremd ( blij, vrolijk. ) Ik vind dit persoonlijk niet erg, ik ervaar het niet als vervelend. Nu laat ik me niet aanpraten ( niet meer althans ) dat ik hierdoor een rangordeconflict creëer . Snap je wat ik bedoel ?
Ik ben ook niet zo voorstander van de Roedeltheorie. Ik heb het wel in mijn achterhoofd zitten maar schiet niet in de stress als mijn hond als eerste door een deuropening gaat.
Groetjes Mark
- Zoie
- Zeer actief
Tsja, dat is heel persoonlijk, kan me wel voorstellen dat sommige mensen liever een rustig begroet worden door hun hond, ik vind het juist wel leuk dat wilde gedoe. Maar soms ook niet, als pup / jonge hond wist Luna vaak niet van ophouden, en dat moet heeft ze natuurlijk wel moeten leren.Angel-eyes schreef:[

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Geef dan ook je mening en loop niet iedereen zomaar af te zeiken. Dat je niet gehinderd door enige kennis door het leven wilt gaan is prima maar dring mij deze levenshouding niet op. Je verwijt mij dat ik jou kennis wil opdringen terwijl je mij wilt dwingen om heerlijk leeg door het leven te gaan. Ik snap je op geen enkel punt.Angel-eyes schreef:
Oh prima je voert maar, maar we zijn allemaal hondeneigenaren...vooral LIEFHEBBERS.....dus iedereen mag wat zeggen, maar hoe jij praat over met je hond omgaan is gewoon triest, je lult alsof alles maar compleet dood-geanalyseerd moet worden.
En nogmaals jij bepaalt helemaal niks als ik dus net als jij ook een mening geeft...of ben jij zo eentje die alleen maar wilt lezen en horen wat in zijn straatje valt en anders mag iedereen oprotten?
Groetjes Mark
-
- Zeer actief
Zoie schreef:Tsja, dat is heel persoonlijk, kan me wel voorstellen dat sommige mensen liever een rustig begroet worden door hun hond, ik vind het juist wel leuk dat wilde gedoe. Maar soms ook niet, als pup / jonge hond wist Luna vaak niet van ophouden, en dat moet heeft ze natuurlijk wel moeten leren.Angel-eyes schreef:[
Ik heb een boxertje genomen om zijn enthousiasme, daar behoort enthousiast en gek begroeten ook bij, naar mensen die bij me komen zeg ik altijd dat ze wel effe een krabbel op zijn koppie kunnen geven en dan gewoon negeren, dat werkt van nature bij elke hond als je maar effe geduld hebt.Dat Blisje me bekant in 2 delen loopt is iets wat graag zie en zou het voor geen goud uit hem willen halen want zo is hij, iets wat wel problemen geeft als ik bij anderen ben met hem, want mensen vinden boxertjes zo leuk alleen zo druk, dan kan ik hem dat wel afleren, maar dat is dan voor anderen en dat kan en wil ik niet omdat het zijn aard is en ik gewoon gek op ben.
-
- Zeer actief
Mark-fryslan schreef:Geef dan ook je mening en loop niet iedereen zomaar af te zeiken. Dat je niet gehinderd door enige kennis door het leven wilt gaan is prima maar dring mij deze levenshouding niet op. Je verwijt mij dat ik jou kennis wil opdringen terwijl je mij wilt dwingen om heerlijk leeg door het leven te gaan. Ik snap je op geen enkel punt.Angel-eyes schreef:
Groetjes Mark
Nee ik dwing je nergens dat je leeg door het leven moet gaan, dan lees je niet goed, maar goed een Fries kan je ook niet gauw iets kwalijk nemen

Je analyseerd gewoon teveel en ik snap jou ook totaal niet, maar dat kom omdat ik van me boxertje hou zoals hij is en jij alleen naar je hondje kijkt vanuit een theoretisch gebeuren.

-
- Zeer actief
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Dat zijn dus allemaal vooroordelen. Daar zit je nog al vol mee begrijp ik. Erg gevaarlijk vind ik dat altijd. Maar goed het bestaat en ik kan het niet uitbannen. (En je vind jezelf tochAngel-eyes schreef:
Nee ik dwing je nergens dat je leeg door het leven moet gaan, dan lees je niet goed, maar goed een Fries kan je ook niet gauw iets kwalijk nemen![]()
Je analyseerd gewoon teveel en ik snap jou ook totaal niet, maar dat kom omdat ik van me boxertje hou zoals hij is en jij alleen naar je hondje kijkt vanuit een theoretisch gebeuren.

Ik analyseer teveel. Teveel voor wie? Voor jou? Waarom lees je het dan? Kijk je ook de hele avond TV en druk je hem dan uit en zegt: "Nou, dat was weer niks vanavond"? Nee, begrijpen zullen we elkaar niet nee.
Ik snap nooit zo goed waarom mensen geblokkeerd raken door kennis. Het geeft mij juist vrijheid, mogelijkheden, nieuwe kansen enz. enz. Ik weet heus wel dat jij denkt dat ik mijn hond op een klinische manier door het leven commandeer. Leef maar door met dat beeld. Het is jou waanidee. Moet ik dat dan gaan bijstellen?
Groetjes Mark
-
- Zeer actief
Mark-fryslan schreef:Dat zijn dus allemaal vooroordelen. Daar zit je nog al vol mee begrijp ik. Erg gevaarlijk vind ik dat altijd. Maar goed het bestaat en ik kan het niet uitbannen. (En je vind jezelf tochAngel-eyes schreef:
Nee ik dwing je nergens dat je leeg door het leven moet gaan, dan lees je niet goed, maar goed een Fries kan je ook niet gauw iets kwalijk nemen![]()
Je analyseerd gewoon teveel en ik snap jou ook totaal niet, maar dat kom omdat ik van me boxertje hou zoals hij is en jij alleen naar je hondje kijkt vanuit een theoretisch gebeuren.)
Ik analyseer teveel. Teveel voor wie? Voor jou? Waarom lees je het dan? Kijk je ook de hele avond TV en druk je hem dan uit en zegt: "Nou, dat was weer niks vanavond"? Nee, begrijpen zullen we elkaar niet nee.
Ik snap nooit zo goed waarom mensen geblokkeerd raken door kennis. Het geeft mij juist vrijheid, mogelijkheden, nieuwe kansen enz. enz. Ik weet heus wel dat jij denkt dat ik mijn hond op een klinische manier door het leven commandeer. Leef maar door met dat beeld. Het is jou waanidee. Moet ik dat dan gaan bijstellen?
Groetjes Mark
Ik zeg nergens dat je wat moet bijstellen, maar je lult alsof je de alwetende bent, iedereen doet het gewoon anders maar jij verteld het allemaal zo...ja boektechnisch....mij maakt het geen reet uit hoe iemand ze hondje opvoedt, al meppen ze hem verrot, moeten hun weten zolang ik het maar niet zie.
Als ik jou Blisje zou geven...even heel erg hypothetisch hoor...dan zou jij je doodschrikken hoe hij is en doet, maar ik heb er geen moeite mee(ja dus ook geen aandachtspunten), omdat ik hem allee als pup hem geobserveerd en dat heb gestuurd in hoe hij opgroeide, hij is opgegroeid zoals hij is in feite, al kan je dat helemaal zeker weten.
Enige is dat hij enorm trekt, iets wat een boxer al van nature doet en bij hem heb ik dat zelf aangeleerd dat ie het mocht omdat dat het beste voor hem was toen, nu krijg ik dat er niet uit, kan het wel doen, maar dan moet ik hem in iets veranderen tegen zijn wil.
En dat is wat ik bedoel, mensen kijken naar het gedrag van hun hond, pakken gelijk allerlei boekjes erbij wat geschreven is door een mens, en elk boekje heeft weer een andere benadering terwijl ze alle deskundig zijn, en dan wil een mens dat graag veranderen, dat vind ik vaak jammer....zelfde als mensen een jachthond willen, noem maar wat op voor ras en dan hun temperament willen dempen, omdat ie buiten niet normaal los kan, neem dan geen jachthond dus vaak maken mensen de verkeerde keuze, en willen dat er later weer uithalen.
Dus wat ik ermee bedoel, is als je voor een ras kiest en je weet zijn karakter en eigenschappen dan kies je daarvoor en daar ga je mee verder, met je eigen hond en dan ga ik ermee in als mensen dan wat willen leren over hun eigen hond, dat is veel belangrijker dan te weten hoe het met andere hondjes gaat en dus ook hun karakter, elke hond is anders en zo benader ik ook elke hond opnieuw.
Zet 50 hondeneigenaren allemaal naast elkaar die hun hondje perfect aanvoelen en begrijpen en vergelijk dan eens allemaal hun manier van opvoeden, er zit gewoon enorm verschil vaak in.
-
- Zeer actief
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Ik heb het eerste stukje maar weggehaald wat er zaten nog een paar vooroordelen in. Verder kan ik mij prima vinden in je rest van je verhaal. Ik leuter op mijn manier maar vecht voor hetzelfde als jij denk ik dan. Ik wil ook dat mensen zich meer bewust afvragen wat ze in huis hebben gehaald. Ik wil ook voorkomen dat mensen grijpen naar slibkettingen en wat al niet meer om de hond met geweld dingen aan of af te leren. Daarom geloof ik in het verspreiden van (Je hebt gelijk in mijn ogen) goede informatie. Ik ben zeker niet alwetend. Maar wat ik weet ventileer ik op die momenten als ik denk dat er misverstanden zijn waardoor er honden de dupe dreigen te worden.Angel-eyes schreef: Als ik jou Blisje zou geven...even heel erg hypothetisch hoor...dan zou jij je doodschrikken hoe hij is en doet, maar ik heb er geen moeite mee(ja dus ook geen aandachtspunten), omdat ik hem allee als pup hem geobserveerd en dat heb gestuurd in hoe hij opgroeide, hij is opgegroeid zoals hij is in feite, al kan je dat helemaal zeker weten.
Enige is dat hij enorm trekt, iets wat een boxer al van nature doet en bij hem heb ik dat zelf aangeleerd dat ie het mocht omdat dat het beste voor hem was toen, nu krijg ik dat er niet uit, kan het wel doen, maar dan moet ik hem in iets veranderen tegen zijn wil.
En dat is wat ik bedoel, mensen kijken naar het gedrag van hun hond, pakken gelijk allerlei boekjes erbij wat geschreven is door een mens, en elk boekje heeft weer een andere benadering terwijl ze alle deskundig zijn, en dan wil een mens dat graag veranderen, dat vind ik vaak jammer....zelfde als mensen een jachthond willen, noem maar wat op voor ras en dan hun temperament willen dempen, omdat ie buiten niet normaal los kan, neem dan geen jachthond dus vaak maken mensen de verkeerde keuze, en willen dat er later weer uithalen.
Dus wat ik ermee bedoel, is als je voor een ras kiest en je weet zijn karakter en eigenschappen dan kies je daarvoor en daar ga je mee verder, met je eigen hond en dan ga ik ermee in als mensen dan wat willen leren over hun eigen hond, dat is veel belangrijker dan te weten hoe het met andere hondjes gaat en dus ook hun karakter, elke hond is anders en zo benader ik ook elke hond opnieuw.
Zet 50 hondeneigenaren allemaal naast elkaar die hun hondje perfect aanvoelen en begrijpen en vergelijk dan eens allemaal hun manier van opvoeden, er zit gewoon enorm verschil vaak in.
Over jou en je hond kan ik nu weinig zeggen omdat ik je daar nog niet zoveel over heb horen vertellen. Je hebt iets tegen mensen die hun hond duidelijke leiding en structuur geven lijkt het wel. Dat is jammer want het is toch echt wat honden nodig hebben. Het feit dat ik mijn hond wel duidelijk leiding probeer te geven betekent niet dat ik niet speel, knuffel of stoei met mijn hond. Ik doe met haar behendigheid op een erg laag niveau. Puur voor de fun omdat ze het zelf zo leuk vind. Twee keer in de week gaat ze mee een eind hardlopen en ik ga veel naar een speelweide hier in de buurt waar ze lekker los met andere honden kan ravotten. Ik oefen met haar af en toe een paar minuutjes de dingen die ik die week heb geleerd op de les. Voor de rest wandelen we normaal zoals een ieder dat doet. Dus ik ben niet een gestoorde boekenworm die in een witte jas zijn hond uitlaat zoals jij mij een beetje probeert te doet voorkomen.
-
- Zeer actief
Mark-fryslan schreef: Je hebt iets tegen mensen die hun hond duidelijke leiding en structuur geven lijkt het wel..
Nee dan zie je dat verkeerd, ik heb meer moeie met mensen die tegen het karakter van hun hondje ze alles willen opleggen, als iemand een boxertje neemt(of ander spontaan en enthousiast ras) en die willen ze gaan controleren heb je het verkeerde ras, en tuurlijk kan het, maar je ontneemt de hond zoveel voor eigen ego(mensen kloppen graag op hun borst met dat soort dingen) als ik blisje iets wilde leren dan deed ik dat speels en zomaar tussen door en niet op tijden die geprogrameert zijn zoals op hondenscholen, het is net als met sport, je doet het als je jezelf goed en lekker voelt en goed bent uitgerust en zo ook met je hond, issie in voor een spelletje thuis, dan hoppa gelijk effe een leerspel maken, kijken oftie het oppikt, pikt ie het op?Dan is dat mooi, laat ie het afweten...jammer dan volgende keer beter.
Maar hoevaak zie je niet dat die mensen hun hond verplichten omdat het moet en niet omdat het leuk is?Veel mensen doen dingen om op hun borst te kunnen kloppen of omdat het noodzaak is omdat ze geen reet van hun eigen hond snappen, kopen en we zien wel-mentaliteit, terwijl als je je puppie een puppie laat zijn en je kijkt gewoon naar hem wat ie doet in bepaalde situaties, hoe snel reageerd hij op bepaalde dingen, dat soort situaties kun je gaan gebruiken om je hond te laten ontwikkelen wat ie is en niet een hond zoals de baas het wilt.
Iemand die met zijn hondje sport doet(en die zitten er hier ook zoals Malinois, Inge, Hoka of Qyan) daarvan weet ik dat ze het niet doen om op hun borst te kloppen, van Malinois weet ik dat als ze maar 1 seconde het idee heeft dat haar hondje geen plezier meer beleeft dat ze a la seconde stopt ermee dus nee ik heb geen oordeel over mensen die hun hond goed onder apel willen hebben, maar wel tegen mensen die hun hond dwingen koste wat het kost, dan hebben ze in 99% van de gevallen het verkeerde ras uitgekozen.
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
@idoo schreef:Bij mij is het in elk geval andersomAngel-eyes schreef:Je analyseerd gewoon teveel en ik snap jou ook totaal niet, maar dat kom omdat ik van me boxertje hou zoals hij is en jij alleen naar je hondje kijkt vanuit een theoretisch gebeuren.![]()
Ik kijk naar de gangbare theorie vanuit het gedrag van mijn hond en stel dan vast dat die theorie niet klopt met wat ik bij mijn honden waarneem.
Dan ga ik op zoek naar alternatieve theorieën en als die beter kloppen dan ga ik daar dieper op in. Natuurlijk niet terwijl ik met mijn honden bezig ben, maar in de momenten dat ik dat niet ben, zoals nu bijv.![]()
Oke ....dan mag je hierover gaan analyseren?
Mijn Blisje is nu bijna 6 jaar en trekt nog steeds enorm aan de riem, waarom doet ie dat?
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Ik ben het helemaal met je eens. Hoe kom jij dan toch aan dat beeld dat ik zo met mijn hond omga? Weten wat je hebt is punt een. Ik ga geen eisen aan mijn hond stellen waar ze niet aan kan voldoen. Dan kom je toch weer op het gebrek aan kennis bij mensen uit. Ik probeer veel de positieve traingsmethode aan te bevelen. Dit omdat ik het alternatief hondonvriendelijk vind. Misschien kun jij je dan inzetten om de onkunde over de verschillende rassen aan te pakken. Maar met alleen maar provocerende opmerkingen haken mensen af en verander je dus niks. Dat is sneu voor de honden. Dat is mijn boodschap.Angel-eyes schreef:Mark-fryslan schreef: Je hebt iets tegen mensen die hun hond duidelijke leiding en structuur geven lijkt het wel..
Nee dan zie je dat verkeerd, ik heb meer moeie met mensen die tegen het karakter van hun hondje ze alles willen opleggen, als iemand een boxertje neemt(of ander spontaan en enthousiast ras) en die willen ze gaan controleren heb je het verkeerde ras, en tuurlijk kan het, maar je ontneemt de hond zoveel voor eigen ego(mensen kloppen graag op hun borst met dat soort dingen) als ik blisje iets wilde leren dan deed ik dat speels en zomaar tussen door en niet op tijden die geprogrameert zijn zoals op hondenscholen, het is net als met sport, je doet het als je jezelf goed en lekker voelt en goed bent uitgerust en zo ook met je hond, issie in voor een spelletje thuis, dan hoppa gelijk effe een leerspel maken, kijken oftie het oppikt, pikt ie het op?Dan is dat mooi, laat ie het afweten...jammer dan volgende keer beter.
Maar hoevaak zie je niet dat die mensen hun hond verplichten omdat het moet en niet omdat het leuk is?Veel mensen doen dingen om op hun borst te kunnen kloppen of omdat het noodzaak is omdat ze geen reet van hun eigen hond snappen, kopen en we zien wel-mentaliteit, terwijl als je je puppie een puppie laat zijn en je kijkt gewoon naar hem wat ie doet in bepaalde situaties, hoe snel reageerd hij op bepaalde dingen, dat soort situaties kun je gaan gebruiken om je hond te laten ontwikkelen wat ie is en niet een hond zoals de baas het wilt.
Iemand die met zijn hondje sport doet(en die zitten er hier ook zoals Malinois, Inge, Hoka of Qyan) daarvan weet ik dat ze het niet doen om op hun borst te kloppen, van Malinois weet ik dat als ze maar 1 seconde het idee heeft dat haar hondje geen plezier meer beleeft dat ze a la seconde stopt ermee dus nee ik heb geen oordeel over mensen die hun hond goed onder apel willen hebben, maar wel tegen mensen die hun hond dwingen koste wat het kost, dan hebben ze in 99% van de gevallen het verkeerde ras uitgekozen.
Ik ga dus normaal en relaxt met mijn hond om. Daarbij geef ik wel duidelijk leiding. Dus dat betekend dat ze soms lekker haar gang mag gaan en op andere momenten eis ik de aandacht op ja. Ik doe dat op een positieve manier. Maar dat betekend dus niet dat als we samen aan het werk zijn dat ze dan aan elk grassprietje mag snuffen. Dan is het wel even bij de les blijven. Dus dat kan best betekenen dat ik een keer “He!â€