Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Muilkorf?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Muilkorf?

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Na aanleding van dit topic: http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=74535

Die mensen vroegen aan mij waarom ik chika geen muilkorf omdoe.
Ik heb daar nog nooit serieus overna gedacht, eigenlijk ook omdat ik dat helemaal niet wil, maar ben wel benieuwd hoe jullie erover denken.

Waarom ik denk dat het geen zin heeft is omdat ze de honden niet bijt als ze aanvalt. Ik denk dat een muilkorf haar er niet van zal weerhouden om een hond te grijpen als die plots voor haar staat.
Ik heb haar inmiddels redelijk onder controle bij het zien van een andere hond. Ze komt netjes bij me lopen of zitten en ik kan prima honden passeren. Honden die los zijn is iets moeilijker maar lukt ook. Het is alleen een probleem als een hond op haar afkomt dan kan ik nog steeds geen grip op haar krijgen, ze hangt dan in de lijn en probeert de hond dan te grijpen, wat uiteraart niet lukt als ze tegenover een slimme hond staat. Dit gebeurd gelukkig weinig, misschien 1x in de maand omdat ik eigenlijk los lopende honden ontwijk. Het geval zoals in het topic waar de link naar is, is nog nooit gebeurd omdat ik meestal dus goed oplet en haar niet aan de lange lijn laat op dat soort stukjes.

Nou zou ik met een muilkorf misschien weer naar het recreatiegebied kunnen, maar dat neemt denk ik de stress niet weg bij het zien van een andere hond, plus dat ze dan waarschijnlijk nog steeds zal proberen aan te vallen als een hond op haar afkomt.

Het enige voordeel wat ik zie van een muilkorf is dat ze de andere hond in een gevechtje niet kan verwonden, maar aangezien ze nog nooit echt gebeten heeft, gaat het haar niet om het doodmaken van de hond, maar dat ze wilt dat de hond zich onderwerpt.

Okee dit was het zo'n beetje waarom ik denk dat het geen zin heeft, heb ik gelijk?
Of hebben jullie een andere mening?
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: Muilkorf?

Ongelezen bericht door starfleet »

**Tamara** schreef: Okee dit was het zo'n beetje waarom ik denk dat het geen zin heeft, heb ik gelijk?
Of hebben jullie een andere mening?
Ik zou in jouw geval rustiger en ontspanner lopen als mijn hond een muilkorf droeg in gebieden waar het wat drukker is met honden en dat zou dan weer zijn weerslag hebben op mijn houding enz. Bovendien letten bazen beter op als ze een gemuilkorfde hond zien en zijn ze niet zo eigenwijs om te zeggen dat hun Flappie niets doet.

Zo zou het bij mij werken, maar dat is voor jou heel anders :wink:

Anne
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Orson draagt heel incidenteel een muilkorf zoals bijv. een tijdje geleden toen er een fotoreportage van onze honden werd gemaakt.
Voordat wij apart met de fotograaf gingen had hij zijn muilkorf om omdat het heel druk in de winkel was en wij er met vier honden waren en ik dan bang ben dat er in een keer iemand hem fijn komt knuffelen of zoiets.
Hij had in het verleden ook weleens als we op een drukke uitlaattijd gingen een korf om maar dat is nu eigenlijk niet echt meer nodig ik weet dat kan corrigeren als een hond opdringerig is maar nooit geen schade toe brengt dus dat doe ik nu eigenlijk niet meer.
Voor mijzelf vond ik het altijd een fijn idee als hij hem om had,just to be sure, en ik had niet het idee dat het hem hinderde.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Voordeeltje is dat mensen beter op hun eigen hond gaan letten als ze zien dat de jouwe een muilkorf heeft (sommige juist weer niet :denken: ) :19:
weg gehaald zit een virus in
tineke

Sjiel schreef:Voordeeltje is dat mensen beter op hun eigen hond gaan letten als ze zien dat de jouwe een muilkorf heeft (sommige juist weer niet :denken: ) :19:
Ben ik niet helemaal met je eens toen wij in de dierenwinkel stonden met Orson gemuilkorfd begon aan de ene kant een mevrouw te zeuren dat wij dierenbeulen waren,ze liep met drie kinderen die ongehinderd van haar op iedere hond mochten duiken die er maar stond :denken: ,en aan de andere kant stond een mevrouw ons te vertellen dat wij hier niets te zoken hadden met een valse hond.
Ook dan krijg je commentaar is het niet het ene dan wel het andere.
Niets van aantrekken en gewoon doen wat jij denkt dat het beste is.
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

tineke schreef:
Sjiel schreef:Voordeeltje is dat mensen beter op hun eigen hond gaan letten als ze zien dat de jouwe een muilkorf heeft (sommige juist weer niet :denken: ) :19:
Ben ik niet helemaal met je eens toen wij in de dierenwinkel stonden met Orson gemuilkorfd begon aan de ene kant een mevrouw te zeuren dat wij dierenbeulen waren,ze liep met drie kinderen die ongehinderd van haar op iedere hond mochten duiken die er maar stond :denken: ,en aan de andere kant stond een mevrouw ons te vertellen dat wij hier niets te zoken hadden met een valse hond.
Hoe heb je op de mensen gereageerd?

Ik heb onze Borg een paar keer gemuilkorfd meegenomen in de wachtkamer van de dierenarts. Hij is anders zo nerveus dat hij elke hond grijpt die in zijn buurt komt. De meeste mensen kijken dan alleen maar. Ik denk dat ik heel boos zal worden als mensen dan zulke idioten opmerkingen zouden maken.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Sjalot schreef:
tineke schreef:

Ik heb onze Borg een paar keer gemuilkorfd meegenomen in de wachtkamer van de dierenarts. Hij is anders zo nerveus dat hij elke hond grijpt die in zijn buurt komt. De meeste mensen kijken dan alleen maar. Ik denk dat ik heel boos zal worden als mensen dan zulke idioten opmerkingen zouden maken.
Was hij door de muilkorf minder nerveus, of was dat hetzelfde alleen kon hij niks?
Afbeelding
tineke

dubbel
Laatst gewijzigd door tineke op 29 okt 2005 05:45, 1 keer totaal gewijzigd.
tineke

Sjalot schreef:
tineke schreef:

Mevrouw met kids heb ik geadviseerd daarop te letten en de andere mevrouw heb ik verteld dat mijn hond niet vals is, omdat hij nooit ons zou bijten maar altijd een van hun, dus gewoon blijk geeft van goede smaak :pffff:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

tineke schreef: Mevrouw met kids heb ik geadviseerd daarop te letten en de andere mevrouw heb ik verteld dat mijn hond niet vals is, omdat hij nooit ons zou bijten maar altijd een van hun, dus gewoon blijk geeft van goede smaak :pffff:
:smile: :smile:

Die moet ik onthouden :ok:

Anne
tineke

starfleet schreef:
tineke schreef: Mevrouw met kids heb ik geadviseerd daarop te letten en de andere mevrouw heb ik verteld dat mijn hond niet vals is, omdat hij nooit ons zou bijten maar altijd een van hun, dus gewoon blijk geeft van goede smaak :pffff:
:smile: :smile:

Die moet ik onthouden :ok:

Anne
Hi hi ze zei niets meer direct maar het is dus wel echt waar Orson is super betrouwbaar in zijn eigen roedel en ook naar de opvangers hier maar hij moet niets van vreemde hebben.
Goede smaak dus zo hebben wij dat geinterpreteerd :pffff:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hoi Tamara,

Ik zie geen voordeel van een muilkorf als jouw hond niet verwondt.
Het gedrag verandert er niet mee en als de uitval alleen bestaat uit overheersen zonder echt bijten om te verwonden zou ik zelf geen muilkorf omdoen. Verder kan je een hond die andere honden wil "pakken" gewoon niet loslaten, klaar! Ook niet met muilkorf.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
_beertje_
Actief

Ongelezen bericht door _beertje_ »

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van een muilkorf. Want je hond kan dan ook zichzelf niet verdedigen als een andere hond hem aanvalt.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

_beertje_ schreef:Ik ben zelf niet zo'n voorstander van een muilkorf. Want je hond kan dan ook zichzelf niet verdedigen als een andere hond hem aanvalt.
Nou, dat is echt een goed argument als je eigen hond andere honden grijpt. :roll:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Gordonsetter23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gordonsetter
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gordonsetter23 »

_beertje_ schreef:Ik ben zelf niet zo'n voorstander van een muilkorf. Want je hond kan dan ook zichzelf niet verdedigen als een andere hond hem aanvalt.
het kan aan mij liggen maar dit heeft volgens mij helemaal niets te maken met waar de topicstartster het over heeft.
als je goed gelezen had had je geweten dat de topicstartster sowieso al erg haar best doet om confrontaties uit de weg te gaan omdat haar eigen hond niet altijd even vriendelijk met andere honden om gaat.

bovenstaande quote gaat op de stapel van tafelveeg argumenten :mrgreen:
Succes is niet hoever je gekomen bent, maar vanaf waar je begonnen bent
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Hoi Tamara,

Het gedrag verandert er niet mee en als de uitval alleen bestaat uit overheersen zonder echt bijten om te verwonden zou ik zelf geen muilkorf omdoen. Verder kan je een hond die andere honden wil "pakken" gewoon niet loslaten, klaar! Ook niet met muilkorf.
Dat is dus precies de punten waar ik mee zit. En waarom ik ook denk dat een muilkorf geen zin heeft. Ik ben door positieve training al een heeeeel eind bij haar gekomen, maar ik denk niet dat een muilkorf daar een bijdrage aan zal doen....
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

**Tamara** schreef:
Eline* schreef:Hoi Tamara,

Dat is dus precies de punten waar ik mee zit. En waarom ik ook denk dat een muilkorf geen zin heeft. Ik ben door positieve training al een heeeeel eind bij haar gekomen, maar ik denk niet dat een muilkorf daar een bijdrage aan zal doen....
Nou, dan doe je dat toch lekker niet? :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

**Tamara** schreef:
Sjalot schreef:
tineke schreef:

Was hij door de muilkorf minder nerveus, of was dat hetzelfde alleen kon hij niks?
Hij werd er alleen maar opgefokter van dus nou hebben we de afspraak met de dierenarts dat onze hond met 1 van ons buiten blijft en als hij aan de beurt is via de achterdeur de spreekamer ingaat.
Het enige voordeel van een muilkorf is dat mensen hun hond bij die van jou weghouden.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

ja en dat nog opgefokter zijn is iets wat dus niet de bedoeling is :(:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”