Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of niet corrigeren?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marja
Zeer actief

Wel of niet corrigeren?

Ongelezen bericht door Marja »

Op het veldje bij ons voor de deur.
Stapper, Zara en herderteefje van 6 mnd. Zara en teefje spelen reuzeleuk en Stapper gooit balletje met mijn man.
Op een gegeven moment is Stapper moe dus die gaat lekker liggen en op zijn bal kluiven.

Herderteefje begint een beetje uitdagend voor hem te klooien, gaat allemaal leuk.
Dan wil ze die bal wel pakken, Stapper gromt ter waarschuwing.
Gebeurt nog een paar keer, teefje weet van geen ophouden en vindt het een leuk spelletje.

tja en toen viel Stapper uit naar het teefje.
Niets aan de hand hoor, teefje schrok zich het apenzuur en piepte wel 5 min lang.
Stapper lag nog steeds, het was dus enkel en alleen een uitval.

Mag dit nou wel of niet? ik wil eigenlijk niet dat Stapper dit doet, maar aan de andere kant denk ik, tja teefje was toch een paar keer gewaarschuwd :denken:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Tja. Ik heb dat met Malou ook. Het gaat goed totdat er een stok in het spel komt. Ik vind het ook niet prettig dus ik haal de stok uit het spel. Ik heb liever dat ze even leuk spelen dan dat Malou in haar eentje op een stok ligt te kauwen. Opzich is het heel normaal hondengedrag dat verdedigen van het bezit. Ik vind een correctie dan ook niet op de plaats. Ik voorkom dus geouwehoer door de stok of bal op te bergen.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Marja
Zeer actief

Mark-fryslan schreef:Tja. Ik heb dat met Malou ook. Het gaat goed totdat er een stok in het spel komt. Ik vind het ook niet prettig dus ik haal de stok uit het spel. Ik heb liever dat ze even leuk spelen dan dat Malou in haar eentje op een stok ligt te kauwen. Opzich is het heel normaal hondengedrag dat verdedigen van het bezit. Ik vind een correctie dan ook niet op de plaats. Ik voorkom dus geouwehoer door de stok of bal op te bergen.

Groetjes Mark
Ja dat wou ik dus ook doen, die bal weghalen.
Maar eigenaar van het herdertje zei, laat maar gaan want ze moet dat gewoon leren, dat ze niet een bal van een andere hond mag afpakken.
Dus................
Maar prettig vind ik het niet.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik ben het met Mark eens. :eek: :wink: Ik haal altijd speelgoed weg als er meerdere honden zijn. Je weet dat er door een bal of stok kans bestaat op matten en dan moet je dus ook niet zeuren als er gecorrigeerd wordt. Ik zou dus niet mijn hond straffen, maar wel de bal voortaan voortijdig afpakken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Marja schreef:
Mark-fryslan schreef:Tja. Ik heb dat met Malou ook. Het gaat goed totdat er een stok in het spel komt. Ik vind het ook niet prettig dus ik haal de stok uit het spel. Ik heb liever dat ze even leuk spelen dan dat Malou in haar eentje op een stok ligt te kauwen. Opzich is het heel normaal hondengedrag dat verdedigen van het bezit. Ik vind een correctie dan ook niet op de plaats. Ik voorkom dus geouwehoer door de stok of bal op te bergen.

Groetjes Mark
Maar eigenaar van het herdertje zei, laat maar gaan want ze moet dat gewoon leren, dat ze niet een bal van een andere hond mag afpakken.
Dus................
Muts. Als die man had gezegt dat je op je kop moest gaan staan in de bagger, had je het dan ook gedaan? :mrgreen:
Jouw hond hoor! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Marja
Zeer actief

Eline* schreef:
Marja schreef:

Groetjes Mark
Dus................
Muts. Als die man had gezegt dat je op je kop moest gaan staan in de bagger, had je het dan ook gedaan? :mrgreen:
Jouw hond hoor! :wink:
Muts :eek: je lijkt mijn man wel zeg :mrgreen:
Ach ik wou die man gewoon even behulpzaam zijn met de opvoeding van zijn puppie :pffff:
Afbeelding
John
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door John »

De hond vind het niet leuk dat de andere hond aan zijn speeltje zit, het is zijn speeltje. Het gedrag is normaal dat hij vertoont. Ik zou het dus ook niet afstraffen. Zelf zou ik het speeltje gewoon uit de groep halen, kan me voorstellen dat je het gedrag niet leuk vind. Als het goed is moet hij er dan mee op houden.....
Marja
Zeer actief

Inge O schreef:ben het totaal met bovenstaande eens :wink: .
jouw redenering (of beter, die van die herder-man :mrgreen: ) klopt volledig als het over honden bínnen de roedel gaat. maar dan nog moet je als baas een beetje uitkijken of er niet meer spanning dan duidelijkheid door ontstaat tussen de honden. twee zeer sterk buitgerichte honden moet je daarin nooit door laten gaan, niet binnen, en al zeker niet buíten de roedel.
maar een hond corrigeren omdát hij honds reageert zou ik iig nooit doen. daardoor ga jij z'n gedachtengang niet veranderen, hooguit zijn gedrag, en dan misschien nog op een manier die jou helemaal niet uitkomt :wink: .
Da's het grappige, Zara kan werkelijk alles van Stapper afpakken. Hij doet haar geen vlieg kwaad.
Dus is dat dan omdat ze met zijn twee een roedel zijn??
Afbeelding
Marja
Zeer actief

John schreef:De hond vind het niet leuk dat de andere hond aan zijn speeltje zit, het is zijn speeltje. Het gedrag is normaal dat hij vertoont. Ik zou het dus ook niet afstraffen. Zelf zou ik het speeltje gewoon uit de groep halen, kan me voorstellen dat je het gedrag niet leuk vind. Als het goed is moet hij er dan mee op houden.....
Stapper is nogal snel als het om andere honden corrigeren gaat :mrgreen:
Vandaar mijn vraag dus.
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Inge O schreef:
Marja schreef:
Inge O schreef:ben het totaal met bovenstaande eens :wink: .
jouw redenering (of beter, die van die herder-man :mrgreen: ) klopt volledig als het over honden bínnen de roedel gaat. maar dan nog moet je als baas een beetje uitkijken of er niet meer spanning dan duidelijkheid door ontstaat tussen de honden. twee zeer sterk buitgerichte honden moet je daarin nooit door laten gaan, niet binnen, en al zeker niet buíten de roedel.
maar een hond corrigeren omdát hij honds reageert zou ik iig nooit doen. daardoor ga jij z'n gedachtengang niet veranderen, hooguit zijn gedrag, en dan misschien nog op een manier die jou helemaal niet uitkomt :wink: .
Da's het grappige, Zara kan werkelijk alles van Stapper afpakken. Hij doet haar geen vlieg kwaad.
tja, het is een reu-teef combinatie, en teefjes mogen nou eenmaal alles natuurlijk :engel: :hoi: :lekkerpuh: . eigen teefjes dan toch :wink: .
:neenee:
Het herdertje dat gecorrigeerd werd door Stapper was ook een teefje :wink:
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Inge O schreef:
Marja schreef:
Inge O schreef:
Marja schreef: Da's het grappige, Zara kan werkelijk alles van Stapper afpakken. Hij doet haar geen vlieg kwaad.
tja, het is een reu-teef combinatie, en teefjes mogen nou eenmaal alles natuurlijk :engel: :hoi: :lekkerpuh: . eigen teefjes dan toch :wink: .
:neenee:
Het herdertje dat gecorrigeerd werd door Stapper was ook een teefje :wink:
:mrgreen: :mrgreen:
:smile: oeps!
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Marja schreef:
John schreef:De hond vind het niet leuk dat de andere hond aan zijn speeltje zit, het is zijn speeltje. Het gedrag is normaal dat hij vertoont. Ik zou het dus ook niet afstraffen. Zelf zou ik het speeltje gewoon uit de groep halen, kan me voorstellen dat je het gedrag niet leuk vind. Als het goed is moet hij er dan mee op houden.....
Vandaar mijn vraag dus.
Ik vond het in deze situatie wel mee vallen hoor? Keurig eerst waarschuwen, daarna correctie. Volgens het boekje toch :wink: Ik vind dit een hele normale gang van zaken, waar ik me absoluut niet druk om zou maken. Wil je dit zelf niet hebben, kun je, zoals hierboven al is aangegeven, speelgoed preventief verwijderen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Marja
Zeer actief

Sunnybunny schreef:
Marja schreef:
Vandaar mijn vraag dus.
Ik vond het in deze situatie wel mee vallen hoor? Keurig eerst waarschuwen, daarna correctie. Volgens het boekje toch :wink: Ik vind dit een hele normale gang van zaken, waar ik me absoluut niet druk om zou maken. Wil je dit zelf niet hebben, kun je, zoals hierboven al is aangegeven, speelgoed preventief verwijderen.
Met je eens hoor, als het Zara was geweest dan zou ik er ook niet warm of koud van worden :wink:
Maar Stapper heeft in het verleden nogal gevochten en met veel moeite hebben we dat er zo goed als uit, dus als er dan iets gebeurt schrik ik me direkt een bult :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”