Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

1 keer per dag eten?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

1 keer per dag eten?

Ongelezen bericht door Moos »

Saar weegt dus 4 kilo en mag daardoor maar erg weinig Rodi. Zo'n 100 gram per dag mag ze hebben op dagen dat ze weinig tussendoortjes krijgt (dat is dus 1 plak), en op dagen dat ze veel koekjes en botjes krijgen mag ze nog minder, dan geef ik haar 75 gram.
Moos mag met zijn 6 kilo net iets meer: 150 gram (dat is 1.5 plak), en op dagen van veel tussendoortjes 125 gram, maar ook dat stelt natuurlijk bar weinig voor.

Ik verdeel dit nu over twee maaltijden per dag. Voor Moos is dat nog wel te doen, 's ochtends krijgt hij dan (op een normale dag) een halve plak, en 's avonds een hele.
Alleen Saar krijgt dus maar twee keer een halve plak (en dat is dus echt een muizenhapje, ze hapt ook 2 keer en het is op....), en op dagen van veel tussendoortjes stelt die 75 gram verdeelt over twee maaltijden al helemaal niks meer voor.

Nu zit ik me steeds meer af te vragen of het niet fijner voor ze (en met name Saar dan) zou zijn om gewoon 1 per dag lekker de buik vol te eten, en ook echt wat te eten te hebben waar ze eventjes over doet, dan om twee keer per dan echt een muizenbeetje te krijgen.
Wat denken jullie?

En dan vraag ik me ook af wanneer ik dan die 'grote' maaltijd zal geven. Doe ik het 's ochtends dan hebben ze overdag een volle buik en gaan met lege maag slapen. Doe ik het 's avonds, dan zitten ze overdag met een bijna lege maag (ze krijgen tijdens het wandelen wel af en toe een koekje). Ik neig meer naar 's avonds, of in de namiddag, zodat ze lekker kunnen slapen op een volle buik. Nogmaals, wat denken jullie? :wink:
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Sinds een maand of twee voeren wij onze honden een keer per dag voorheen twee keer en dat gaat prima.
Allen Micron krijgt nog iets 'savonds maar dat is over een tijdje ook afgelopen als hij wat ouder is en Lady de opvanger mag de hele dag door schransen.
Onze honden doen het er prima op en eten dan na de ochtendwandeling echt hun buik vol.
Aangezien ze grote hoeveelheden eten is dan ook echt het buikje vol Orson hapt zo'n twee kilo weg,Rio anderhalf en Beau ook zoiets en Micron natuurlijk een muizenhapje :wink:
Het ''zeuren ''wat ze eerst deden tegen avondsetenstijd is helemaal weg en wij laten het dan ook zo het bevalt ons prima.
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik ben geen voorstander van het eenmaal per dag voeren. Ik vind het een sneu om maar 1x per dag een bakje eten neer te zetten.
Er zijn trouwens ook honden die er niet tegen kunnen en dan gal gaan spugen.

Maar waarom zou het zielig zijn voor Saar om 2x per dag haar eten te krijgen? Ok, het zijn geen bergen voer, maar ze heeft wel de hele dag iets in haar maagje.
Moos
Zeer actief

pooh schreef:Ik ben geen voorstander van het eenmaal per dag voeren. Ik vind het een sneu om maar 1x per dag een bakje eten neer te zetten.

Maar waarom zou het zielig zijn voor Saar om 2x per dag haar eten te krijgen? Ok, het zijn geen bergen voer, maar ze heeft wel de hele dag iets in haar maagje.
Nou, ze krijgen wel redelijk wat beloningsdingetjes, dus dat gal spugen zal hier niet zo heel snel gebeuren denk ik.

Ik denk niet direct dat het zielig is voor Saar om twee keer eten te krijgen. Maar ik vraag me af of ze niet voldaner is na 1 keer tenminste nog iets i.p.v. twee keer een vreselijk muizenhapje. 50 gram Rodi is natuurlijk wel erg weinig, als ze nou in 1 keer 100 gram mag dan heeft ze tenminste nog iets om weg te happen.
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Moet je de hoeveelheid niet in de juiste verhouding met je hond zien. In onze ogen is dat een muizenhapje, voor een minihondje een hele maaltijd.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Martijn schreef:
M@ri@nne schreef:Moet je de hoeveelheid niet in de juiste verhouding met je hond zien. In onze ogen is dat een muizenhapje, voor een minihondje een hele maaltijd.
Honden kunnen veel grotere maaltijden hebben dan mensen. Ze zijn ervoor gemaakt om gigantisch te bunkeren en dan weer een tijdje te vasten. Dus dat compenseert jouw punt natuurlijk weer.
Ik bedoel ook dat zij vind dat één burger op een dag verdeeld in 2 porties zo weinig is. Terwijl als ik kijk hoe weinig die meiden van mij krijgen op 1 dag verdeeld in 2 porties ik denk dat wat zij geeft helemaal niet zo bizar weinig is.
Snappie? :denken:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
MastiffStorm
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door MastiffStorm »

Voor een klein hondje is een muize hap toch genoeg.
Ik vind het wel een prettig gevoel dat hij geen honger heeft.
Als ik hem s'morgens eten geef dan heeft hij s'avonds z"n lege maag denk ik.
Mischien wat minder tussendoortjes en wat meer gewoon voer.
Laatst gewijzigd door MastiffStorm op 29 okt 2005 18:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Zie het wel in verhouding hè? Als ik mijn honden kvv zou voeren, dan zouden ze een plak of 4 per dag krijgen. Ook wel erg sneu voor honden van 35+ kilo.

Ik zou niet voorspelbaar voeren. De ene keer 's ochtends hun hele dagrantsoen, de andere dag geef je 's middags en 's avonds de helft. Maar bij mij is wel regel dat als de ene hond iets krijgt, de ander dan ook iets krijgt. Hoeveelheden kunnen wisselen. Miep krijgt dan bv het dikke (taaiere) stuk van de kalkoennek, dan krijgt Saar het grotere dunne stuk. Zijn ze allebei even lang bezig, maar hebben ze wel hun eigen hoeveelheid binnen.
Moos
Zeer actief

M@ri@nne schreef:Moet je de hoeveelheid niet in de juiste verhouding met je hond zien. In onze ogen is dat een muizenhapje, voor een minihondje een hele maaltijd.
Ja, tuurlijk. Maar Moos bijvoorbeeld krijgt 1 keer per dag 1 plak (de andere keer een halve). Om die ene plak op te peuzelen heeft hij wel een paar flinke happen nodig, en is hij echt 'aan het eten'. Saar krijgt maar een halve plak, en dat is dus letterlijk 'haphap' en op. Ze staat daarna ook altijd een beetje om zich heen te staren terwijl Moos nog bezig is :mrgreen:
Het zal haar misschien wel net zo'n vol gevoel geven als die hele plak Mos geeft, daar heb je gelijk in :wink:
Alleen het idee dat ze ook echt 'aan het eten' is, is er niet echt. Haphap en het is op, binnen een halve seconde.
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Moos schreef:
Ja, tuurlijk. Maar Moos bijvoorbeeld krijgt 1 keer per dag 1 plak (de andere keer een halve). Om die ene plak op te peuzelen heeft hij wel een paar flinke happen nodig, en is hij echt 'aan het eten'. Saar krijgt maar een halve plak, en dat is dus letterlijk 'haphap' en op. Ze staat daarna ook altijd een beetje om zich heen te staren terwijl Moos nog bezig is :mrgreen:
Het zal haar misschien wel net zo'n vol gevoel geven als die hele plak Mos geeft, daar heb je gelijk in :wink:
Alleen het idee dat ze ook echt 'aan het eten' is, is er niet echt. Haphap en het is op, binnen een halve seconde.
Als ik pens van Smuldier geeft krijgen ze ieder 2 keer per dag een pakje.
Laika krijgt haar eten iets eerder want die kauwt. Tosca wat later want dat is hap slik weg.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef: Alleen het idee dat ze ook echt 'aan het eten' is, is er niet echt. Haphap en het is op, binnen een halve seconde.
Dat geeft volgens mij niet echt, haar maagje zit toch wel vol. Buffy krijgt 's morgens 100 gram en ' savonds 100 gram en dat is ook zo weg, die weegt 13 kilo.

Ik geef liever ook twee keer, maar ik denk dat honden zich wel prima aanpassen.

Anne
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

1 keer per dag voeren gaat prima
ik ben er voor happy ook weer mee bezich die is wat aan de zware kant gewoorden ruby mag nog 2 maal daags
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Moos schreef:Haphap en het is op, binnen een halve seconde.
Lijkt me meer haar eetgedrag, als je haar wel die hele plak zou geven dan heeft ze het even snel op. Bram is ook van grote stappen, snel thuis-manier en Thijs doet 't keurig en beschaafd.
AfbeeldingAfbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Marloes, waarom begin je niet eens langzaam met zelf wat in elkaar te flanzen??? Daar is ze EN langer mee bezig, en doorgaans kan je iets meer voeren merk ik hier EN ze zijn er voldaner van. Begin gewoon eens met een nekje, een vleugeltje, een lapje vlees, een stukje pens of een visje (je hebt nu een tuin! :wink: ). Eventueel zou je 's ochtends iets meer kunnen geven, en dan 's avonds wat groente, een eitje, wat yoghurt, huttekase of iets dergelijks. Ted mag ook maar 100 gram KVV op een dag, echt een muizebeetje. Vandaar dat ik haar liever regelmatig dingen geef waar ze wat langer mee bezig is, stuk staart, vleugeltjes, halve kwartel, ribje, lapje pens of vlees...hoewel ze daarvan vaak meer krijgt dan 100 gram, blijft ze er mooier van op gewicht...
amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door amelie »

Saar krijgt heel onregelmatig eten, op elk gebied. Qua tijdstip, qua hoeveelheid, zelfs qua soort eten.
De ene dag brokken, de andere dag KVV en weer een andere dag een dag iets "bottigs". Eigenlijk altijd maar een keer per dag en soms zelfs een dagje niet.
Ze heeft prachtige ontlasting, een mooie vacht, is slank en lekker actief. Ook actief als het gaat om eten. Ze valt niet als een hongerige wolf aan maar heeft er wel aandacht voor, inplaats van dat ze op de automatische piloot haar bakje leeg eet.
Hoewel die vergelijking wolf-hond lang niet altijd meer op gaat ken ik geen hondachtige die de hele dag door eet. Ze schranzen tot ze bijna ontploffen en liggen dan de hele dag uit te buiken.

Ik heb weinig medelijden met een hond die "honger" heeft, vraag me af of ze dat echt als vervelend ervaren.
Als ik merk dat Saar loopt te miepen ( :wink: ) dan bespeur ik eerder verveling dan honger. Maar goed, ieder doet wat bij zijn of haar hond het beste werkt. Bij Saar is dat onregelmatig eten en zeker niet twee keer per dag.
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Martijn schreef:
pooh schreef:Ik ben geen voorstander van het eenmaal per dag voeren. Ik vind het een sneu om maar 1x per dag een bakje eten neer te zetten.

En juist dat is dus niet zo heel goed. Ik ga het niet slecht noemen maar puur met het oog op gezondheid is het niet de bedoeling om altijd wat in de maag te hebben.
Niet bij mensen maar bij honden helemaal niet.

Daarnaast ervaren honden geen sneuheid als ze maar één keer per dag eten. Eten uit verveling of voor de gezelligheid is iets menselijks.

En als derde punt vind ik het onhandig om voor een hond die op bepaald momenten aangewezen is om zijn behoefte te doen de hele dag door te gaan zitten voeren.
Regelmatig er uit zou regelmatig er in moeten betekenen.

Mijn honden eten al jaren een keer per dag (niet eens alle dagen..zielig he?) en hoe ouder ze worden hoe duidelijker wordt dat ze veel langzamer verouderen dan "oververzorgde" honden die altijd met een volle buik rondlopen.
Ik zie trouwens gewoon aan mijn honden of ze honger hebben of niet en alleen dan krijgen ze eten.
Ok afgezien van het feit dat ik echt niet wist dat het niet goed is om de hele dag "iets" in de maag te hebben heb ik toch nog een vraag:
Als ik Ameno ipv 3x per dag maar 2x voer dan spuugt ze dus gal. Daarom voer ik dus nog steeds 3x per dag. Voor mij geen probleem, maar als het ongezond is wil ik er meer van weten.
Ondanks dat de voertijden niet op vaste tijdstippen zijn. Maar zit er langer dan pakweg 8 uur tussen 2 maaltijden dan spuugt ze.
Dat is toch ook niet gezond? Of is dat een kwestie van doorzetten?
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

pooh schreef:
Martijn schreef:

En juist dat is dus niet zo heel goed. Ik ga het niet slecht noemen maar puur met het oog op gezondheid is het niet de bedoeling om altijd wat in de maag te hebben.
Niet bij mensen maar bij honden helemaal niet.

Daarnaast ervaren honden geen sneuheid als ze maar één keer per dag eten. Eten uit verveling of voor de gezelligheid is iets menselijks.

En als derde punt vind ik het onhandig om voor een hond die op bepaald momenten aangewezen is om zijn behoefte te doen de hele dag door te gaan zitten voeren.
Regelmatig er uit zou regelmatig er in moeten betekenen.

Mijn honden eten al jaren een keer per dag (niet eens alle dagen..zielig he?) en hoe ouder ze worden hoe duidelijker wordt dat ze veel langzamer verouderen dan "oververzorgde" honden die altijd met een volle buik rondlopen.
Ik zie trouwens gewoon aan mijn honden of ze honger hebben of niet en alleen dan krijgen ze eten.
Ok afgezien van het feit dat ik echt niet wist dat het niet goed is om de hele dag "iets" in de maag te hebben heb ik toch nog een vraag:
Als ik Ameno ipv 3x per dag maar 2x voer dan spuugt ze dus gal. Daarom voer ik dus nog steeds 3x per dag. Voor mij geen probleem, maar als het ongezond is wil ik er meer van weten.
Ondanks dat de voertijden niet op vaste tijdstippen zijn. Maar zit er langer dan pakweg 8 uur tussen 2 maaltijden dan spuugt ze.
Ik vind een enkele keer wat gal 's morgens, terwijl ik in de regel 's avonds pas voer, 1x per dag. In het weekend is het vaak een ander tijdstip dan de doordeweek en soms slaan ze een zaterdag of zondag over, de zogenaamde vastendag. Een vastendag las ik in als ik zie dat ze nog "vol" zitten.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Terra

Ongelezen bericht door Terra »

Geer schreef:Marloes, waarom begin je niet eens langzaam met zelf wat in elkaar te flanzen??? Daar is ze EN langer mee bezig, en doorgaans kan je iets meer voeren merk ik hier EN ze zijn er voldaner van. Begin gewoon eens met een nekje, een vleugeltje, een lapje vlees, een stukje pens of een visje (je hebt nu een tuin! :wink: ). Eventueel zou je 's ochtends iets meer kunnen geven, en dan 's avonds wat groente, een eitje, wat yoghurt, huttekase of iets dergelijks. Ted mag ook maar 100 gram KVV op een dag, echt een muizebeetje. Vandaar dat ik haar liever regelmatig dingen geef waar ze wat langer mee bezig is, stuk staart, vleugeltjes, halve kwartel, ribje, lapje pens of vlees...hoewel ze daarvan vaak meer krijgt dan 100 gram, blijft ze er mooier van op gewicht...
Ik heb me wat ingelezen over deze manier van voeding en kan me er wel in vinden. Ik dus naar de poelier voor kippenekken. Hebben ze niet, gaan ze ook niet regelen. :boos: En nu? Waar halen jullie die hele stukken kip en vlees enzo?
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik voer zelfs 3 keer per dag!
Maar ik vind 2 keer echt het minimale en wat voor ons een muizehapje lijkt is voor de hond genoeg.
Is veel beter voor de spijsvertering en darmen om minimaal 2 keer per dag eten tegeven.

Jacqueline
Afbeelding
tineke

jacq1970 schreef:Ik voer zelfs 3 keer per dag!
Maar ik vind 2 keer echt het minimale en wat voor ons een muizehapje lijkt is voor de hond genoeg.
Is veel beter voor de spijsvertering en darmen om minimaal 2 keer per dag eten tegeven.

Jacqueline
Nee hoor een keer is beter en zelfs alf en toe een dag vasten.
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Terra schreef:
Geer schreef:Marloes, waarom begin je niet eens langzaam met zelf wat in elkaar te flanzen??? Daar is ze EN langer mee bezig, en doorgaans kan je iets meer voeren merk ik hier EN ze zijn er voldaner van. Begin gewoon eens met een nekje, een vleugeltje, een lapje vlees, een stukje pens of een visje (je hebt nu een tuin! :wink: ). Eventueel zou je 's ochtends iets meer kunnen geven, en dan 's avonds wat groente, een eitje, wat yoghurt, huttekase of iets dergelijks. Ted mag ook maar 100 gram KVV op een dag, echt een muizebeetje. Vandaar dat ik haar liever regelmatig dingen geef waar ze wat langer mee bezig is, stuk staart, vleugeltjes, halve kwartel, ribje, lapje pens of vlees...hoewel ze daarvan vaak meer krijgt dan 100 gram, blijft ze er mooier van op gewicht...
Ik heb me wat ingelezen over deze manier van voeding en kan me er wel in vinden. Ik dus naar de poelier voor kippenekken. Hebben ze niet, gaan ze ook niet regelen. :boos: En nu? Waar halen jullie die hele stukken kip en vlees enzo?
Runderonderdelen haal ik bij mijn recent herontdekte achterneef. :mrgreen:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Terra schreef:Ik heb me wat ingelezen over deze manier van voeding en kan me er wel in vinden. Ik dus naar de poelier voor kippenekken. Hebben ze niet, gaan ze ook niet regelen. :boos: En nu? Waar halen jullie die hele stukken kip en vlees enzo?
Ik haal het bij de slachthuizen en bij de poelier dat een goede vriend van ons is :wink:
Misschien kun je het eens bij de Albert Kuyp proberen? Weet niet of dat te doen is voor je maar dan moet het qua kip zeker lukken.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

tineke schreef:

Jacqueline
Ja dat zegt de 1 en een ander zegt weer meerdere malen voeren, ik doe gewoon wat bij mijn honden past en das 3x per dag eten geven.
Galgo heeft snel last van kantelingen na het eten en zijn gevoeliger op darmen etc dus voor ons is het het beste.

Jacqueline
Afbeelding
tineke

jacq1970 schreef:
tineke schreef:

Jacqueline
Ja dat zegt de 1 en een ander zegt weer meerdere malen voeren, ik doe gewoon wat bij mijn honden past en das 3x per dag eten geven.
Galgo heeft snel last van kantelingen na het eten en zijn gevoeliger op darmen etc dus voor ons is het het beste.

Jacqueline
Volgens mij neemt de kans op kantelingen sterk af met barfen maar je moet natuurlijk doen wat het beste bij je eigen doggies past :ok:
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ze krijgen hier ook 1 keer per dag eten, wel af en toe een tussendoortje of beloning. ( heel klein stukje kaas of klein stukje frolic).

Het eten krijgen ze een uurtje na een flinke losloopwandeling. Meestal is dat aan het begin van de middag. Ze spugen geen gal.

Ze geven 'savonds niet aan dat ze honger hebben ofzo.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

pooh schreef:Ok afgezien van het feit dat ik echt niet wist dat het niet goed is om de hele dag "iets" in de maag te hebben heb ik toch nog een vraag:
Het is voor jou hond niet ongezond om het op die manier te doen,je moet doen wat het beste bij jou hond past.
Hier krijgen ze 's morgens na de grootste wandeling een volle bak en 's avonds een heel klein beetje, ook om het spuwen van gal tegen te gaan, de oudere hond heeft daar anders wel eens last van.Dit bevalt ons prima.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”