Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Asielhond herplaatsen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Asielhond herplaatsen?

Ongelezen bericht door amelie »

Naar aanleiding van wat gepeins tijdens het wandelen vandaag ben ik benieuwd naar de meningen over het volgende (en nee, ik ben niet van plan Saar te herplaatsen :wink: ):

We gaan er even van uit dat je om weldoordachte redenen je hond moet herplaatsen. Zou je dan de hond terugbrengen naar de fokker waar je misschien zelfs een contractje hebt getekend, ook als je zelf al een goede baas hebt gevonden?

En hetzelfde maar dan met het asiel, zou je je hond terugbrengen naar het asiel zoals in de getekende overeenkomst staat, ook als je zelf een goede baas hebt gevonden?

Wij hebben iets gelijkwaardigs meegemaakt een tijd terug, toen we onze hond herplaatsten omdat hij hier niet lekker op zijn plaats was en bij vrienden wel. De fokker was het er niet mee eens, die wilde zodra ze hoorde dat we speelde met de gedachte van herplaatsen de hond terug. Maar wij hebben mede voor herplaatsen gekozen omdat de hond zo op zijn plaats was bij die vrienden en zij hem graag wilde hebben. Het was "bij ons of bij hen en nergens anders". Al helemaal niet bij een fokker met een bestaande, grote roedel waarna er alsnog een andere eigenaar gezocht zou worden.
We hebben dus in feite gekozen om ons niet aan de afspraak en het getekende contract te houden maar te kiezen voor wat we het beste vonden voor de hond. Het contact met de fokker is inmiddels verbroken, maar ik heb nergens spijt van :wink:

In het geval van het asiel zou ik alweer proberen om te kijken of het in overleg kan, maar anders zou ik zeker kiezen voor het geluk van de hond. ik zou alleen herplaatsen als ik er 150% een goed gevoel bij had, en dat gezin of die eigenaar zou dan dus automatisch een beter huis zijn voor de hond dan een kennel in het asiel en een volgende herplaatsing.

ben benieuwd naar de reacties!
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Het belang van mijn hond zou in elk geval voor alles gaan dus als ik echt heel zeker zou weten dat hij ergens goed op zijn plek zou zijn, zou ik dat er ook op wagen.
Ik denk wel dat het een vorm van contractbreuk is maar ja...........
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ik ben bang dat de fokker van Diesel totaal geen interesse heeft in het herplaatsen van een ooit door hun gefokte hond.
Bij Puck en herplaatsen is het de bedoeling dat dit wel in overleg met de fokker gaat, in principe gaat de hond terug.
Ik denk wel dat de fokster genoeg vertrouwen in ons zou hebben wb herplaatsen, maar ze wil wel precies weten waar haar hond terechtkomt.
Een goed herplaatsadres is een goed herplaatsadres. :wink:
Broodje aap verhaal, want ik heb het 1 keer moeten doen en ik wil het echt nooit meer meemaken.
Laatst gewijzigd door Daan op 31 okt 2005 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Marie-Josée schreef:Het belang van mijn hond zou in elk geval voor alles gaan dus als ik echt heel zeker zou weten dat hij ergens goed op zijn plek zou zijn, zou ik dat er ook op wagen.
Ik denk wel dat het een vorm van contractbreuk is maar ja...........
Ik zou hetzelfde doen.
Je kent je hond toch zelf het beste, en kunt daarmee misschien wel een geschiktere plek vinden dan de fokker of asiel die de hond nog niet goed genoeg kennen.
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Zo'n ver van mijn bed show gelukkig. Ik heb de katten die hier geboren zijn ook niet via het asiel geplaatst maar ik heb al over de duizend katten herplaatst denk ik :denken: dus die paar meer maakten ook niet uit. Ik zou het asiel wel inlichten maar ik neem aan dat ze vertouwen op mijn herplaatsen dus alleen het adres doorgeven zodat ze weten waar ze blijven dat vind ik wel belangrijk :ok:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

in het geval van een bij een fokker gekochte hond zou het in overleg gaan, ik zou zelf ook graag willen weten wanneer men een door mij gefokt pupje wil herplaatsen, en ik zou hem/haar terug nemen, maar als er een goed adres is gevonden ( ik wil dan wel graag weten waar :wink: ) zou dat geen probleem zijn..

terug brengen naar een asiel? als je een goed huis hebt gevonden? dan kies ik voor dat goede huis... maar zou eventueel wel het asiel inlichten...
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Maar kan een fokker de hond terug eisen, of kan hij/zij ondanks een contract niet echt iets beginnen?

Ik zou mijn hond alleen zelf herplaatsen trouwens, nooit terug naar de fokker of asiel. Als ik vertrouwen heb in de fokker dan zou ik die op de hoogte brengen, asiel breng ik denk ik niet op de hoogte.
Marie-Josée
Erelid

Baily schreef:Maar kan een fokker de hond terug eisen, of kan hij/zij ondanks een contract niet echt iets beginnen?

Ik zou mijn hond alleen zelf herplaatsen trouwens, nooit terug naar de fokker of asiel. Als ik vertrouwen heb in de fokker dan zou ik die op de hoogte brengen, asiel breng ik denk ik niet op de hoogte.
Ja dat is een goeie vraag eigenlijk......geen idee.Als het goed is, is een getekend contract rechtsgeldig maar het zou me toch niets uitmaken, als ik een hondje heb grootgebracht en verzorgd is het toch een beetje mijn "kindje"geworden en daar laat ik dan niet zomaar iemand anders over beslissen.
Bij een asiel ligt dat een beetje anders omdat dat al herplaatsers zijn die niet zomaar van de een naar de ander doorgeschoven kunnen worden; die controle vind ik eigenlijk wel weer goed (mits die ook goed gebeurt, helaas ken ik een schrijnend voorbeeld van het tegendeel)
Diego
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Diego »

In mijn contract staat dat ze fokker voor herplaatsing zal zorgen, maar de baas kent de hond het beste dus kan in mijn ogen de hond het beste een nieuw huis geven.

Daarbij is mijn fokker :ok: die staat daar ook achter en helpt waar kan....niet dat het in mijn geval ooit nodig zal zijn :wink:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Baily schreef:Maar kan een fokker de hond terug eisen, of kan hij/zij ondanks een contract niet echt iets beginnen?

in 90 procent van de "gevallen"heeft een fokker geen poot om op te staan als de pupkopers gewoon doen wat ze willen, ondanks een contract, 9 van de 10 contracten zijn ook gewoon niet waterdicht...

waarom niet naar de fokker? tuurlijk is het "mooi"als jezelf een goede plek kan vinden, maar soms zijn er omstandigheden waardoor het juist fijn is als je op de fokker terug kunt vallen....
Marie-Josée
Erelid

yamie schreef:waarom niet naar de fokker? tuurlijk is het "mooi"als jezelf een goede plek kan vinden, maar soms zijn er omstandigheden waardoor het juist fijn is als je op de fokker terug kunt vallen....
Dat laatste is zeker waar en dat vind ik ook een pluspunt van zo'n afspraak die je toch met de fokker maakt maar stel dat je zo'n hond al jaren hebt, dan kent de fokker hem waarschijnlijk helemaal niet.
Ik zie die afspraak meer als een extra vangnet en ik denk eerlijk gezegd dat de meeste fokkers er dan ook geen bezwaar tegen hebben als je zelf een betere plek denkt te hebben gevonden.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Beide honden zouden als ik zelf een heel goed adres gevonden zou hebben, daarheen gaan.

Bij Kaya heb ik in principe een contract, maar ik denk dat in overleg met de fokker gewoon zelf herplaatsing goed mogelijk is. En zo niet, dan heeft de fokker pech. Mijn hond.

Bij Moritz heb ik ook een contract van de stichting, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dit contract na te leven. Hij gaat in principe nooit terug naar de stichting :neenee:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Beide honden zouden als ik zelf een heel goed adres gevonden zou hebben, daarheen gaan.

Bij Kaya heb ik in principe een contract, maar ik denk dat in overleg met de fokker gewoon zelf herplaatsing goed mogelijk is. En zo niet, dan heeft de fokker pech. Mijn hond.

bij een normale fokker is dat altijd mogelijk.. denk ook dat de meeste fokkers het erg fijn vinden als en indien mensen zelf een ander goed adres kunnen vinden.. :wink: maar ik vind het als fokker toch wel fijn om het iig te weten hoe en waar, ik zou het niet prettig vinden als ze bv de hond bij een andere fokker plaatsen of bij iemand die er gewoon mee wil fokken... dan wil ik daar wel graag van op de hoogte zijn..

Bij Moritz heb ik ook een contract van de stichting, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dit contract na te leven. Hij gaat in principe nooit terug naar de stichting :neenee:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Marie-Josée schreef:
yamie schreef:waarom niet naar de fokker? tuurlijk is het "mooi"als jezelf een goede plek kan vinden, maar soms zijn er omstandigheden waardoor het juist fijn is als je op de fokker terug kunt vallen....
Dat laatste is zeker waar en dat vind ik ook een pluspunt van zo'n afspraak die je toch met de fokker maakt maar stel dat je zo'n hond al jaren hebt, dan kent de fokker hem waarschijnlijk helemaal niet.
Ik zie die afspraak meer als een extra vangnet en ik denk eerlijk gezegd dat de meeste fokkers er dan ook geen bezwaar tegen hebben als je zelf een betere plek denkt te hebben gevonden.
nee echt kennen misschien niet, maar wie wel dan ? 9 van de 10 keer zijn de herplaats adressen niet van mensen die de hond door en door kennen... als jij een hond uit het asiel haalt, ken je die hond toch ook niet? moet je het toch ook van zeggen hebben?
Marie-Josée
Erelid

yamie schreef:
Marie-Josée schreef:
nee echt kennen misschien niet, maar wie wel dan ? 9 van de 10 keer zijn de herplaats adressen niet van mensen die de hond door en door kennen... als jij een hond uit het asiel haalt, ken je die hond toch ook niet? moet je het toch ook van zeggen hebben?
Een hond herplaatsen vanuit een asiel is ook beslist geen ideale situatie dus dat wil ik niet vergelijken :wink: en juist daarom vind ik dat je beter zelf voor een goed tehuis kunt zorgen.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Marie-Josée schreef:
yamie schreef:
Marie-Josée schreef:
Een hond herplaatsen vanuit een asiel is ook beslist geen ideale situatie dus dat wil ik niet vergelijken :wink: en juist daarom vind ik dat je beter zelf voor een goed tehuis kunt zorgen.
:denken: ik denk dat we elkaar niet helemaal begrijpen ... ik bedoel, de mensen die een herplaatser nemen, kennen 9 van de 10 keer de hond ook echt niet, alleen van wat ze te horen krijgen, dus als een hond terug gaat naar de fokker is dat hetzelfde :wink:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Bij Marouck staat in het contract dat ik eerst de fokker moet benaderen. Dit geldt echter volgens mij met name wanneer ik haar zou willen verkopen. :denken: :denken: Stel dat ik haar zou moeten herplaatsen door overmacht zou ik wel de fokker inlichten, maar zelf een goed adres willen zoeken. Liefst zou ik haar dan weggeven aan een goede bekende. :wink:
Nika zou ten alle tijde naar mijn ouders gaan, geen discussie over mogelijk wat mij betreft. :wink: Of als mijn ouders haar echt niet op zouden willen nemen zou ik haar ook weggeven aan een goede bekende, zij gaat niet naar een vreemde toe.
Biène zou teruggaan naar haar fokker (die tevens eigenaar is van haar) :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:Bij Marouck staat in het contract dat ik eerst de fokker moet benaderen. Dit geldt echter volgens mij met name wanneer ik haar zou willen verkopen. :denken: :denken: Stel dat ik haar zou moeten herplaatsen door overmacht zou ik wel de fokker inlichten, maar zelf een goed adres willen zoeken. Liefst zou ik haar dan weggeven aan een goede bekende. :wink:
Nika zou ten alle tijde naar mijn ouders gaan, geen discussie over mogelijk wat mij betreft. :wink: Of als mijn ouders haar echt niet op zouden willen nemen zou ik haar ook weggeven aan een goede bekende, zij gaat niet naar een vreemde toe.
Biène zou teruggaan naar haar fokker (die tevens eigenaar is van haar) :wink:
bij mij gaat het contract iig niet alleen over het verkopen, gewoon puur over als de hond er niet kan blijven :wink:
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

yamie schreef:

in 90 procent van de "gevallen"heeft een fokker geen poot om op te staan als de pupkopers gewoon doen wat ze willen, ondanks een contract, 9 van de 10 contracten zijn ook gewoon niet waterdicht...

waarom niet naar de fokker? tuurlijk is het "mooi"als jezelf een goede plek kan vinden, maar soms zijn er omstandigheden waardoor het juist fijn is als je op de fokker terug kunt vallen....
Ja dat is inderdaad wel zo. Ik zou ook als ik de fokker zou vertrouwen wel met de fokker overleggen, maar ik heb dus zelf mijn honden van een stichting vandaan en ook een contract getekend. Maar toch zou ik ze nooit terug brengen naar de stichting omdat nadat ik mijn honden heb geadopteerd, er dingen zijn gebeurt waardoor mijn vertrouwen in de stichting weg is. Dat zou natuurlijk ook kunnen gebeuren als je je hond bij een fokker vandaan hebt en in dat geval zou ik denk ik niet de fokker er in betrekken.
Laatst gewijzigd door Baily op 31 okt 2005 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Daan

Marie-Josée schreef:

Ja dat is een goeie vraag eigenlijk......geen idee.Als het goed is, is een getekend contract rechtsgeldig maar het zou me toch niets uitmaken, als ik een hondje heb grootgebracht en verzorgd is het toch een beetje mijn "kindje"geworden en daar laat ik dan niet zomaar iemand anders over beslissen.
Bij een asiel ligt dat een beetje anders omdat dat al herplaatsers zijn die niet zomaar van de een naar de ander doorgeschoven kunnen worden; die controle vind ik eigenlijk wel weer goed (mits die ook goed gebeurt, helaas ken ik een schrijnend voorbeeld van het tegendeel)
al die contracten... over wat je wel en niet mag met jouw hond, helaas, een wassen neus.
Die houden nergens stand, want die hond is jouw eigendom.
Die contracten zijn een vaak goede poging om afspraken te maken, naar alle redelijkheid en betamelijkheid.
Beter iets dan niets.
Maar juridisch nergens steekhoudend.
Je kunt doen wat je wil met je hond.
Maar wil je dat ook?
Mijn Pup is zorgvuldig gefokt, de fokker heeft echt heel erg haar best gedaan en is bereid om ook als het niet gaat hier in huis in die pup te investeren.
Dan ga ik daar voor een deel in mee.
Een goed tehuis vind ik nog altijd belangrijker.
Een fokker die haar 'kroost' wil volgen , en wil weten waar ze terecht komen vind ik niet verkeerd.
Laatst gewijzigd door Daan op 31 okt 2005 22:47, 2 keer totaal gewijzigd.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Samara heb ik via een stichting en zij blijft eigenlijk ook altijd van de stichting dus al zij weg zou moeten dan zou dat via hun zijn, maar als ikz elf een goed adres zou vinden dan gaan ze daar vast wel acoord mee want het welzijn van de hond staat voorop.
Tys gaat dus echt niet terug naar de fokker.

Gelukkig is dit heel ver van mijn bed show en als ze echt beide door welke omstandigheid dan ook weg zouden moeten gaan ze naar mijn pap en mam.

Jacqueline
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Baily schreef:
yamie schreef:

Ja dat is inderdaad wel zo. Ik zou ook als ik de fokker zou vertrouwen dat wel doen. maar ik heb dus zelf mijn honden van een stichting vandaan en ook een contract getekend. Maar toch zou ik ze nooit terug brengen naar de stichting omdat nadat ik mijn honden heb geadopteerd, er dingen zijn gebeurt waardoor mijn vertrouwen in de stichting weg is. Dat zou natuurlijk ook kunnen gebeuren als je je hond bij een fokker vandaan hebt en in dat geval zou ik denk ik niet de fokker er in betrekken.
uiteraard, het terug brengen naar een fokker, zal ook alleen maar gaan als er vertrouwen is ...of zo zou het iig moeten
amelie
Zeer actief

jacq1970 schreef:Samara heb ik via een stichting en zij blijft eigenlijk ook altijd van de stichting dus al zij weg zou moeten dan zou dat via hun zijn,
Daar zou ik dus echt moeite mee hebben. Hoe kan een hond van een stichting zijn als jij de kosten draagt. Financieel maar ook emotioneel...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

amelie schreef:
jacq1970 schreef:Samara heb ik via een stichting en zij blijft eigenlijk ook altijd van de stichting dus al zij weg zou moeten dan zou dat via hun zijn,
Daar zou ik dus echt moeite mee hebben. Hoe kan een hond van een stichting zijn als jij de kosten draagt. Financieel maar ook emotioneel...
waarom? het "van een stichting zijn"... is puur een hou vast voor een stichting om te weten waar honden blijven, hetzelfde als dat fokkers een contract hebben met pupkopers...
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Een asielhond blijft eigendom van het asiel je bent dus verplicht de hond daar terug te brengen.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Daan

Sjalot schreef:Een asielhond blijft eigendom van het asiel je bent dus verplicht de hond daar terug te brengen.
tsja, niet dus.
amelie
Zeer actief

yamie schreef:
amelie schreef:
waarom? het "van een stichting zijn"... is puur een hou vast voor een stichting om te weten waar honden blijven, hetzelfde als dat fokkers een contract hebben met pupkopers...
Omdat een hond die ik heb van mij is. Als we er van uit gaan dat een hond "van een stichting is" dan zou dat betekenen dat de betreffende stichting dus nog steeds beslissingsrecht heeft over de hond. Daar pas ik voor. Ik ben degene die de hond jaren lang verzorgt, hem door en door kent.
In mijn ogen is een afspraak tot het terugbrengen bij een fokker heel iets anders dan een hond die permanent in bezit is van een stichting.
Dat laatste is vast voor heel veel mensen geen probleem maar voor mij gevoelsmatig wel :wink:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Misschien voor sommigen een belachelijke vergelijking maar als rattenfokker (waar vaak zorgvuldiger gewerkt wordt dan bij honden, geloof het of niet) zou ik er op staan dat ik hierbij betrokken was.

Als je zelf al iemand hebt, heel graag maar dan wel onder mijn toezien.
De fokker zit echt niet te wacvhten op een terugkomer maar wat jij een goede baas vind vind ik misschien wel een ontzettend boterletter en had ik hem zelf nooit een pup gegeven. Dan klopt het niet dat daar uiteindelijk toch een hond van je zit.

Ik hou er niet van om bij de fokker mooie blauwe ogen op te zetten, mee te lullen en zelfs een contract te tekenen om vervolgens dikke schijt te hebben aan wat je afgesproken hebt. Dat hoort niet. Dat heet fraude.

Als die nieuwe eigenaar zo geweldig is dan is de fokker dat ongetwijfeld met je eens. Gewoon eerlijk zijn en doen wat je beloofd hebt.
amen :ok:
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Daan schreef:
Sjalot schreef:Een asielhond blijft eigendom van het asiel je bent dus verplicht de hond daar terug te brengen.
tsja, niet dus.
Wat niet? Dat het niet zo is of dat je niet van plan bent hem terug te brengen?
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Daan

Martijn schreef:Misschien voor sommigen een belachelijke vergelijking maar als rattenfokker (waar vaak zorgvuldiger gewerkt wordt dan bij honden, geloof het of niet) zou ik er op staan dat ik hierbij betrokken was.

Als je zelf al iemand hebt, heel graag maar dan wel onder mijn toezien.
De fokker zit echt niet te wacvhten op een terugkomer maar wat jij een goede baas vind vind ik misschien wel een ontzettend boterletter en had ik hem zelf nooit een pup gegeven. Dan klopt het niet dat daar uiteindelijk toch een hond van je zit.

Ik hou er niet van om bij de fokker mooie blauwe ogen op te zetten, mee te lullen en zelfs een contract te tekenen om vervolgens dikke schijt te hebben aan wat je afgesproken hebt. Dat hoort niet. Dat heet fraude.

Als die nieuwe eigenaar zo geweldig is dan is de fokker dat ongetwijfeld met je eens. Gewoon eerlijk zijn en doen wat je beloofd hebt.
Dat bedoel ik. Alleen een rechter zal dat geen fraude noemen.
Zo'n hond of een rat is jouw eigendom.

Die contracten zijn gewoon helemaal prima hoor.
Ik teken niets waar ik het niet mee eens ben.
De mastiff club hanteert best een streng contract, wat de fokster van Puck nog meende te moeten uitbreiden.
En terecht.
Maurits is jurist.
Die veegde dat contract zo van tafel, op juridische gronden dan.
Ik heb gewoon getekend en ben geenszins van plan om zo'n contract te gaan ondermijnen. (Maurits ook niet hoor)
Ik zie het gewoon als een afspraak , aangezien het welbevinden van de hond ook in dat contract voorop staat, en de fokker daar verantwoordelijk voor wil dragen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”