Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe selecteer je een teef

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

mister
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog, Amerikaanse stafford
Aantal honden: 2

Hoe selecteer je een teef

Ongelezen bericht door mister »

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van hoe zoek je een reu uit? en na mijn vorige topic "veranderd het gedrag van je reu na een dekking"

Mijn volgende vraag.

1. wat eisen jullie van een teef die je hond gaat dekken
2. welke vragen stellen jullie allemaal

Ik heb zelf wel al een lijstje, maar wil dit graag goed hebben en niet zoiets na de tijd van stik dat had ik nog moeten vragen.
"bezint eer gij begint"

Natuurlijk heb ik hulp van mijn fokker die mij hierbij helpt, maar ik hoor ook graag de mening van anderen hier over.

mister is nu 16 mnd dus heb nog wel even, als hij 18 mnd is zullen HD foto's gemaakt worden. En toevoegend hart echo en ECG en laat ik zijn ellebogen röntgenen op LPC en LPA.

Als iets niet goed is houd het gewoon op, maar wil straks geen onverwachte verassingen hebben.

Alvast bedankt :ok:
Laatst gewijzigd door mister op 01 nov 2005 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Chantal en een liefdevolle fliebber van Mister
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ten eerste... qua gezondheid moet het allemaal oke zijn, de teef moet uit een lijn komen die ik vertrouw, of iif niet uit een lijn waar ik sterke twijfels over heb... daarnaast moet ook de teef natuurlijk voldoende rastypisch zijn... en ja ook dat telt voor mij... waarom willen de eigenaren met de teef fokken en wie zijn de eigenaren... het is helaas zo in het fokkerswereldje dat men niet altijd lief voor elkaar is en als er shit is in een nest er met grote vingers naar de reu gewezen word ( op de een of andere manier vergeet men dan altijd dat de teef ook meespeelt in een nest :19: )

ik vind dat je als reu eigenaar ook "verantwoordelijk"bent voor een nest, dus dat het in principe een dekking moet zijn die jezelf ook zou willen en durfen...
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

oja, hoe zoek je een teef uit is vaak niet het juiste begrip, hoe selecteer je de teef.... :mrgreen:
@idoo
Zeer actief

Re: Hoe zoek je een teef uit

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

@idoo schreef:
mister schreef: 1. wat eisen jullie van een teef die je hond gaat dekken

Ze moet lichamelijk, geestelijk en genetisch gezond zijn, de juiste leeftijd hebben en maagd zijn.
Ze moet het karakter hebben dat past bij de reu.
Ze moet de reu accepteren, geen gedwongen dekking!
Mijn reuen dekken alleen eigen teven, dus ik heb geen vragen
Waarom nog maagd? :denken:

Ik heb zelf alleen maar teefjes, dus een antwoord op de topicstarter kan ik niet geven.
Laatst gewijzigd door LongFields op 01 nov 2005 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

@idoo schreef:
Ze moet lichamelijk, geestelijk en genetisch gezond zijn, de juiste leeftijd hebben en maagd zijn.
sorry, nog maagd zijn :roll: waarom zou je je reu niet een oudere ervaren teef laten dekken :denken:
1. eisen aan de teef
* gezond, dus rondom gerontgend (heupen ellebogen)
* goed gebouwd (hoeft in ons geval niet een showhond te zijn die een uitmuntend kan lopen, maar een hond die goed gebouwd is om t werk te doen waar wij ze voor fokken)
* een goed karakter, dus stabiel en moedig voor de africhting met voldoende driften, maar hier kan je invullen wat je zelf zoekt in een teef
* lijnen die mij aanstaan, hoeft niet zo zeer een combi te zijn die ik zelf direct zou maken (maar wel 1 die ik zou kunnen/willen maken), maar t moeten zeker geen lijnen zijn waar ik niet achter kan staan..........
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

crutz schreef:
@idoo schreef:
sorry, nog maagd zijn :roll: waarom zou je je reu niet een oudere ervaren teef laten dekken :denken:

Juist bij onervaren reu vind ik het prettig als zijn eerste dekking(en) bij een ervaren teef zijn. Een onervaren teef laat ik het liefst ook door een ervaren reu dekken.
1. eisen aan de teef
* gezond, dus rondom gerontgend (heupen ellebogen)
* goed gebouwd (hoeft in ons geval niet een showhond te zijn die een uitmuntend kan lopen, maar een hond die goed gebouwd is om t werk te doen waar wij ze voor fokken)
* een goed karakter, dus stabiel en moedig voor de africhting met voldoende driften, maar hier kan je invullen wat je zelf zoekt in een teef
* lijnen die mij aanstaan, hoeft niet zo zeer een combi te zijn die ik zelf direct zou maken (maar wel 1 die ik zou kunnen/willen maken), maar t moeten zeker geen lijnen zijn waar ik niet achter kan staan..........
mee eens!
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
@idoo
Zeer actief

mister
Actief

Alsvast bedankt voor de reacties

Naast het feit dat de honden gezond zijn goed karakter en de lijnen bij elkaar passen etc. vragen jullie ook wat er b.v. gebeurt als ze niet voor alle pups direct een leuke baas kunnen vinden???
Afbeelding
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

@idoo schreef:
Selena schreef:[
Juist bij onervaren reu vind ik het prettig als zijn eerste dekking(en) bij een ervaren teef zijn. Een onervaren teef laat ik het liefst ook door een ervaren reu dekken.

Klinkt goed doordacht maar het is bij honden niet zo dat oefening kunst baart :smile: Het paren gebeurt volkomen instinctief.
Mijn reu was elf toen ie het voor het eerst probeerde maar het was direct de eerste keer raak, net zoals mijn reu van 2, toen ie een loops teefje tegenkwam. Mijn eerste reu had al twee maal een perfecte dekking achter de rug toen ie mijn eigen teefje mocht dekken, maar toen lukte het pas na tien dagen proberen.
Dat hangt ook van het type hond af denk ik...

Als je zeer zelfverzekerde honden heb, die niets bovenop zich accepteren is het heel makkelijk als je een reu hebt die WEET wat de bedoeling is en gewoon doorzet :wink:
Bij jou ligt die verhouding tussen de honden anders omdat je alleen eigen reuen en teven gebruikt, denk ik, da´s bij mij dus niet het geval :wink:
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

@idoo schreef:
LongFields schreef:Waarom nog maagd? :denken:
Omdat ik vind dat meer dan één nest per teef niet in het belang van het ras is. Hoewel een teefje dat een nestje gehad heeft natuurlijk wel de rest van haar leven bljift verlangen naar het volgende :wink:
Wat een vreemde redenatie. Waarom zou het niet in het belang van het ras zijn als een teef meer dan 1 nest zou krijgen? :19:
Gebruik jij een reu ook maar 1 keer dan, dat zou dan ook niet in het belang van het ras zijn als je dat meer keren zou doen...

Als bij mijn ras iedere teef en iedere reu maar 1x voor nakomelingen zou mogen zorgen, was ons ras al enige tijd geleden uitgestorven vrees ik.
Dat je niet meer dan 3 nesten fokt bij 1 teefje gezien de zwaarte van bevalling en zogen van pups kan ik me goed voorstellen, en dat je geen herhalingscombinaties doet ook, maar iedere geschikte fokteef maar 1 nest te laten krijgen vind ik erg vreemd.
Ben dus ook erg benieuwd naar je motivatie.
@idoo
Zeer actief

mister
Actief

vraag van een beginner,

Alle teven zijn toch niet geschikt om welke reden dan ook dus waarom zou je een goede teef dan niet nog een keer laten dekken. is toch ook in het belang van het ras. en er zijn toch ook verschillende bloedlijnen???

Of zie ik dit helemaal verkeerd :19:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

@idoo schreef:
LongFields schreef:
@idoo schreef:
LongFields schreef:Waarom nog maagd? :denken:
Omdat ik vind dat meer dan één nest per teef niet in het belang van het ras is. Hoewel een teefje dat een nestje gehad heeft natuurlijk wel de rest van haar leven bljift verlangen naar het volgende :wink:
Wat een vreemde redenatie. Waarom zou het niet in het belang van het ras zijn als een teef meer dan 1 nest zou krijgen? :19:
Gebruik jij een reu ook maar 1 keer dan, dat zou dan ook niet in het belang van het ras zijn als je dat meer keren zou doen...

Als bij mijn ras iedere teef en iedere reu maar 1x voor nakomelingen zou mogen zorgen, was ons ras al enige tijd geleden uitgestorven vrees ik.
Dat je niet meer dan 3 nesten fokt bij 1 teefje gezien de zwaarte van bevalling en zogen van pups kan ik me goed voorstellen, en dat je geen herhalingscombinaties doet ook, maar iedere geschikte fokteef maar 1 nest te laten krijgen vind ik erg vreemd.
Ben dus ook erg benieuwd naar je motivatie.

Je vrees dat je ras dan uitsterft klopt alleen als het aantal honden dat gebruikt wordt hetzelfde zou blijven. De bedoeling is natuurlijk dat het aantal nesten hetzelfde bijlft, maar dat het aantal honden dat daar verantwoordelijk voor is groter wordt.

Hoe meer honden je bij de voortplanting betrekt hoe breder je de genenpool houdt, hoe vaker je honden hergebruikt, hoe groter de kans op een genetische bottleneck
Dus jij gaat er van uit dat iedere teef geschikt is om een nest te krijgen, ongeacht diens eigen fouten en mindere punten? :denken:
Daar kan ik me niet in vinden, hoe hard ik ook mijn best doe.
Als je toch 2x een reu gebruikt uit verschillende lijnen voor 1 teef die aan alle raskenmerken voldoet, heb je daar meer aan dan als je 2 verschillende teven gebruikt die nogal grove fouten hebben lijkt me.
En lijnteelt met gezonde dieren vind ik helemaal niet zo'n probleem als jij blijkbaar. Jij zou dan waarschijnlijk alleen maar outcross willen fokken.

Vreemde filosofie hou je er op na, ik heb mijn best gedaan om je te volgen maar helaas, ik haak af. :19:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

LongFields schreef:Gebruik jij een reu ook maar 1 keer dan, dat zou dan ook niet in het belang van het ras zijn als je dat meer keren zou doen...
Hier zou ik nog graag een reactie op krijgen als het kan. Ben je in je reply vergeten denk ik.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

@idoo
Zeer actief

LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

@idoo schreef:
LongFields schreef:
LongFields schreef:Gebruik jij een reu ook maar 1 keer dan, dat zou dan ook niet in het belang van het ras zijn als je dat meer keren zou doen...
Hier zou ik nog graag een reactie op krijgen als het kan. Ben je in je reply vergeten denk ik.

Sorry maar ik dacht dat ik dat wel al duidelijk gemaakt had. Ik begrijp best dat het voor een serieuze fokker problematisch zou zijn als ie zijn teven maar eenmaal kan inzettenvanwege de regels van de RvB.
Maar dat maakt het des te belangrijker dat je in elk geval het aantal reuen zo groot mogelijk houdt.

Dus het antwoord is: JA, natuurlijk. Elke reu die voor een tweede keer ingezet wordt schaadt het rasbelang. Nooit doen dus
:neenee:
Ik ben geloof ik erg blij dat jij geen fokker van mijn ras bent...

Een reu moet absoluut niet te vaak gebruikt worden, ik zoek zelf het liefst een reu uit die nog niet of pas sporadisch gebruikt is. Maar 5x moet best kunnen voor een reu, als die keren dan maar voor 5 verschillende teven gebruikt zijn, en bij voorkeur uit verschillende bloedlijnen.
mister
Actief

Ik zie het probleem, maar wat als erzoals bij de blauwe DD weinig dekreuen zijn ik wil mister aanmelden ook om dit uit te breiden, buitenland is natuurlijk ook optie maar als er weinig beschikbare reuen zijn hoe los je dit probleem dan op???

Mijn eerdere vraag in hoe verre vraag door bij de evt. teef die je hond gaat dekken. m.b.t. tot wat ze met pups gaan doen zou ik graag nog wel willen weten?
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

mister schreef:Mijn eerdere vraag in hoe verre vraag door bij de evt. teef die je hond gaat dekken. m.b.t. tot wat ze met pups gaan doen zou ik graag nog wel willen weten?
als de teef aan al onze eisen voldoet weet ik sowieso al dat de pups de sport in verdwijnen en dus in onze ogen goed terecht komen, over wat de fokker verder met de pups gaat doen hoef ik hem/haar dus niet verder te vragen....................
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

@idoo schreef:
LongFields schreef:Ik ben geloof ik erg blij dat jij geen fokker van mijn ras bent...

Een reu moet absoluut niet te vaak gebruikt worden, ik zoek zelf het liefst een reu uit die nog niet of pas sporadisch gebruikt is. Maar 5x moet best kunnen voor een reu, als die keren dan maar voor 5 verschillende teven gebruikt zijn, en bij voorkeur uit verschillende bloedlijnen.
Ha, dat is grappig. Eigenlijk had ik na mijn Groenendaeler het liefst een Laekense Herder willen hebben, ik heb zelfs een nest bekeken bij een kennel die geloof ik Van de Middachten of zoiets heette. Wat dat betreft heb je dus inderdaad geluk gehad :smile:
Suzanne, jouw geluk is dus mijn pech :wink: :mrgreen:
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

@idoo schreef:
kitty schreef: Suzanne, jouw geluk is dus mijn pech :wink: :mrgreen:
:ok:
En aangezien jij en je soortgenoten bezig zijn mijn ras naar de knoppen te helpen door ze van werkhonden te veranderen in lege hulzen, ben jij weer mijn geluk, want daardoor worden mijn fokproducten natuurlijk steeds exclusiever :smile:
Wat een fantasie :denken:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

@idoo schreef:
LongFields schreef:Ik ben geloof ik erg blij dat jij geen fokker van mijn ras bent...

Ha, dat is grappig. Eigenlijk had ik na mijn Groenendaeler het liefst een Laekense Herder willen hebben, ik heb zelfs een nest bekeken bij een kennel die geloof ik Van de Middachten of zoiets heette. Wat dat betreft heb je dus inderdaad geluk gehad :smile:
Nou, dat is dan al heel wat jaren geleden, Van de Middachten bestaat al heel lang niet meer...

Maar als jij er zo op tegen bent om een reu of teef meer dan 1x te gebruiken, dan vind ik dat je uit ieder nest ook maar 1 reu of teef mag gebruiken. Want een nestbroer of nestzus is toch ook geen uitbreiding van de genenpoel...
Dan moet je natuurlijk wel consequent zijn! :pffff:
Strandloper
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Strandloper »

@idoo schreef:
kitty schreef: Suzanne, jouw geluk is dus mijn pech :wink: :mrgreen:
:ok:
En aangezien jij en je soortgenoten bezig zijn mijn ras naar de knoppen te helpen door ze van werkhonden te veranderen in lege hulzen, ben jij weer mijn geluk, want daardoor worden mijn fokproducten natuurlijk steeds exclusiever :smile:
O jee, dan zit er in mijn 'lege huls' zeker dynamiet :smile:
Groeten Cees
Strandloper
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Strandloper »

@idoo schreef:
Selena schreef:[

Klinkt goed doordacht maar het is bij honden niet zo dat oefening kunst baart :smile: Het paren gebeurt volkomen instinctief.
Mijn reu was elf toen ie het voor het eerst probeerde maar het was direct de eerste keer raak, net zoals mijn reu van 2, toen ie een loops teefje tegenkwam. Mijn eerste reu had al twee maal een perfecte dekking achter de rug toen ie mijn eigen teefje mocht dekken, maar toen lukte het pas na tien dagen proberen.
Spreek je jezelf niet tegen?
Groeten Cees
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”