Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Op de rug?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Op de rug?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Geen probleem maar een vraag. Waarom gaat Bram toch zo vaak, ook gedurende de dag, op z'n rug liggen als ik hem aandacht geef?

De aanleiding: Bram lag te slapen, wij zitten te lachen ergens om (achter de pc), hij komt kijken wat er is, ik aai hem even over z'n koppetje en hop....meneer gaat direct op z'n rug liggen. Heel rustig hoor, geen raar gedoe, maar is dat elke keer om aan te geven dat hij 'lager' is? Ik aai hem dan even over z'n buikje, negeer hem daarna en dan staat hij op en zoekt weer een plekje om verder te slapen.

Of vindt hij het gewoon prettig om over z'n buikje geaaid te worden? Het ziet er heel anders uit dan 's ochtends. Dan gaat hij liggen, eerst wat spartelend en dan rustig en kijkt weg.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moos doet dat ook. Als hij bijv. een beetje ligt te doezelen en ik kom aanlopen om hem even aan te halen draait hij zich meteen op zijn rug, oortjes plat. Ik denk dat het een combinatie is van onderdanigheid en op de buik geaaid willen worden. Maar dat het voornamelijk komt vanwege het buik aaien :mrgreen:
Tenminste, Moos is nou niet echt type super-onderdanig. Saar weer wel, maar die doet dat nooit. Maar Saar houdt er ook niet van om op haar buik geaaid te worden.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Mij lijkt dat hij dat gewoon lekker vindt, Tomas doet dat ook vaak en dan wodt hij helemaal slap en ontspannen, een heerlijk gezicht :I:
Als ik op hem mopper en me groot maak doet hij dat ook maar dan anders :mrgreen: dan gaat hij gek liggen doen.
Zoek stok!
Zeer actief

Marie-Josée schreef: Als ik op hem mopper en me groot maak doet hij dat ook maar dan anders :mrgreen: dan gaat hij gek liggen doen.
Ja precies, 's ochtends maakt hij er ook nog geluidjes bij en dit is heel ontspannen. Wel vol vertrouwen, maar dat mag ook natuurlijk.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Dazzle doet dat ook, altijd! Echt liefff vind ik het...
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Malou doet dat ook vaak. Het ziet er niet charmant uit. Maar ze voelt zich dan helemaal op haar gemak. Tong uit de bek. Ik aai haar dan over haar buik. Soms is het dan spelen geblazen. Dan gaat ze me in mijn arm bijten. en rollebolen we samen over de vloer.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: Tenminste, Moos is nou niet echt type super-onderdanig.
Nee, maar hij ziet jou wel als absolute baas, anders gaat een hond volgens mij helemaal niet op z'n rug liggen. Of wel? Bram doet dat gelukkig inmiddels niet meer bij Jan en alleman.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Zoek stok! schreef:
Nee, maar hij ziet jou wel als absolute baas, anders gaat een hond volgens mij helemaal niet op z'n rug liggen. Of wel? Bram doet dat gelukkig inmiddels niet meer bij Jan en alleman.
Dazzle doet het ook alleen bij mij en mensen die hij goed kent. Bij mijn zoontje (nog) niet, daar staat hij op zodra zoon eraan komt.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:
Ja, hij ziet mij wel echt als baas, gelukkig :mrgreen:
Ik zit even te denken, maar volgens mij doet hij het inderdaad alleen maar bij mij, zelfs niet bij mijn moeder. Net zoals hij alleen maar bij mij slap als een baby'tje op mijn arm kan hangen met de kop volkomen ontspannen tegen mijn schouder aan. Dat doet hij ook alleen maar bij mij (mijn moeder vindt dat altijd zo'n vertederend gezicht :wink: )
Ik denk dat het met een soort ontspannen vertrouwen te maken heeft.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Moos schreef: Ik zit even te denken, maar volgens mij doet hij het inderdaad alleen maar bij mij, zelfs niet bij mijn moeder. Net zoals hij alleen maar bij mij slap als een baby'tje op mijn arm kan hangen met de kop volkomen ontspannen tegen mijn schouder aan. Dat doet hij ook alleen maar bij mij (mijn moeder vindt dat altijd zo'n vertederend gezicht :wink: )
Ik denk dat het met een soort ontspannen vertrouwen te maken heeft.
Dat laatste denk ik ook, Tomas doet dat alleen bij mij en bij de jongste zoon, die heel veel gevoel voor honden heeft.
Marie-Josée
Erelid

Mark-fryslan schreef:Malou doet dat ook vaak. Het ziet er niet charmant uit.
Groetjes Mark
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Volgens mij heeft het gewoon meer met vertrouwen te maken, je buik is tenslotte een zeer kwetsbaar gedeelte en die laat je niet zomaar aan iedereen zien. :wink: Molli, Abel en Papu gaan ook op hun rug om lekker te kroelen, maar Molli doet het bij m'n moeder en zusje ook en die ziet ze echt niet als haar 'baas'. M'n moeder en zusje zijn altijd pissig dat Molli bij mij niet trekt in de stad, maar zodra zij de riem overnemen ze wel gaat trekken. :pffff:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Saar ligt nu op haar zij te slapen. Ik hoef er maar heen te lopen, één aaitje en ze legt zichzelf klaar op haar rug. Ik wil gekroeld! Zelfde verhaal bij Miep overigens.

En ook als Pieter en ik "iets" hebben (samen lachen, samen huilen, samen ruziën), dan komen de dames zich daarin mengen. Als samen aan het lachen waren, dan is de kans heel groot dat er binnen no time 2 rugrollende dames tussen ons in gewurmd hebben :wink:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoek stok! schreef:
jawel hoor! :wink: Je ziet volwassen honden zich ook vaak voor jonge honden op de rug draaien, gewoon om aan te geven dat ze vriendelijk gezind zijn en ze geen bedreiging zijn. Het is gewoon een teken van je veilig voelen. Kiki slaapt bij mij sinds kort ook op haar ruggetje, terwijl ze eerst altijd opgerold lag.
Als teken van deemoed gebruiken honden het echt in de interaktie.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoek stok!
Zeer actief

Eline* schreef:
Zoek stok! schreef:
jawel hoor! :wink: Je ziet volwassen honden zich ook vaak voor jonge honden op de rug draaien, gewoon om aan te geven dat ze vriendelijk gezind zijn en ze geen bedreiging zijn. Het is gewoon een teken van je veilig voelen. Kiki slaapt bij mij sinds kort ook op haar ruggetje, terwijl ze eerst altijd opgerold lag.
Aha, dat is dan ook weer duidelijk. Het was me wel duidelijk dat er twee verschillende 'op de rug draaien soorten' zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoek stok! schreef:
Eline* schreef:
Zoek stok! schreef:
Aha, dat is dan ook weer duidelijk. Het was me wel duidelijk dat er twee verschillende 'op de rug draaien soorten' zijn.
Ik heb het niet goed opgeschreven. Nachtdienstgaten in mijn hoofd. Ze gebruiken het om hun goede bedoelingen duidelijk te maken, omdat ze het lekker vinden gekroeld te worden of lekker vinden liggen en zich veilig voelen, of als deemoedsignaal. Nu ga ik maar slapen. :denken:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
linda
Zeer actief

Ongelezen bericht door linda »

Rocky doet dat ook. Die vind t heerlijk om over zijn buik geaaid te worden :wink:
Afbeelding

in loving memorie Djengis 15-04-04 tot 27-09-05
Zoek stok!
Zeer actief

Eline* schreef:
Zoek stok! schreef:
Eline* schreef:
Zoek stok! schreef: Nee, maar hij ziet jou wel als absolute baas, anders gaat een hond volgens mij helemaal niet op z'n rug liggen. Of wel? Bram doet dat gelukkig inmiddels niet meer bij Jan en alleman.
Ik heb het niet goed opgeschreven. Nachtdienstgaten in mijn hoofd. Ze gebruiken het om hun goede bedoelingen duidelijk te maken, omdat ze het lekker vinden gekroeld te worden of lekker vinden liggen en zich veilig voelen, of als deemoedsignaal. Nu ga ik maar slapen. :denken:
Man man da's weer lekker ingewikkeld, er zijn dus vier soorten. :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”