Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat had jij gedaan ?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

wat had jij gedaan ?

Ongelezen bericht door Zoie »

gisteren was Spok met een SBT ( reu, gecastreerd ) aan het spelen. Eigenaar loopt er een stuk voor, heeft het misschien niet eens in de gaten, loopt iig gewoon door. Die SBT wordt steeds een beetje opgefokter, rijden, afklemmen en laat los laten. Dus tijd om de honden uit elkaar te houden. Maar er is geen eigenaar.

Spok ziet er ook de lol niet meer van in en begint tegen de SBT te grommen en later ook te snauwen. Ondertussen had de eigenaar zich omgedraaid, riep zijn hond, die natuurlijk niet kwam.

Enfin, hij loopt terug en tegen de tijd dat hij terug was, was er inmiddels een fikse wederzijdse snauwpartij ontstaan tussen Spok en die SBT, waarbij Spok natuurlijk geen schijn van kans had, maar goed, zo fel is hij dan nog wel dat hij gewoon terugvecht.

Gelukkig pakte de eigenaar nu zijn SBT en ik Spok, zodat het feestje afgelopen was.

De eigenaar vertelde me dat zijn hond niet zo'n bijter was, en ik vertelde hem dat ik dat niet kon weten, en dat ik niet zo blij ben met zulke incidenten met een Stafford.

Achteraf vraag ik me af of ik niet zelf eerder had moeten ingrijpen. De stafford van Spok aftrekken en hem wegsturen was mischien een mogelijkheid geweest, aan de andere kant was Spok ook behoorlijk opgefokt, en misschien was het dan juist wel geëscaleerd.

Ik vind het altijd ongelooflijk vervelend als mensen hun hond niet in de gaten houden. Als je nou samen erbij staat kan ieder zijn eigen hond onder controle houden als het mis drijgt te gaan.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Tja, vervelend is dat altijd he?

Ik had denk ik geprobeerd om Moos bij te lokken met een snoepje zodra ik zag dat het uit de hand begon te lopen. Dat doe ik meestal zo, en Moos komt dan eigenlijk altijd snel naar me toe (maar Moos is ook niet zo fel als Spok denk ik).
Als hij dan bij me is en die andere hond blijft hem lastigvallen ga ik wel aan halsbanden enzo sjorren en roep de eigenaar om NU zijn hond te komen halen.

Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dit soort dingen alleen maar heb meegemaakt met Spaniels en Labjes. En tja, die laten zich vrij makkelijk wegsjorren door mij, al kwispelend meestal :mrgreen: .
Een STB is misschien toch wat fanatieker en misschien ook sterker voor jou om hem aan de halsband makkelijk vast te kunnen houden. Maar ik ken het ras verder niet goed....
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik blijf zelf altijd in de buurt van Vegas tijdens onaangelijnde wandelingen.
Hij wil nog weleens voor uit rennen maar dan laat ik hem altijd stoppen en wachten tot ik weer bij hem ben.
Ik raak hem eigenlijk nooit, op een enkele keer na, uit het oog. Je weet maar nooit wie of wat hij tegenkomt en ik zou het vreselijk vinden als er iets gebeurd (en dat kan van alles zijn zoals b.v een klein kind die hij om ver loopt of een hond die hem niet leuk vind) terwijl ik er niet bij ben en ik vind het ook gevaarlijk :wink:

Je hond zal maar in een vechtpartij verwikkeld raken (een beetje het verhaal wat jij verteld) en je bent er als eigenaar niet eens bij, ik moet er niet aan denken.

Als Vegas ver achter blijft roep ik hem bij me als we mensen/honden naderen en als hij voorop loopt roep ik hem ook bij me.

Ik vind het onverantwoord zo achteloos met je hond om te gaan. Laatst hier op de hei liep ik op met een teef en Vegas en zij waren lekker aan het rennen. Toen we de hoek naderde riep ik Vegas bij me, de teef liep door (geheel uit het zicht) en bracht daardoor een andere eigenaar in het nauw die met zijn aangelijnde hond liep. Heel erg vervelend en ik zal altijd voorkomen dat dat mijn hond is :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Zolang het snauwen is dan probeer ik hem gewoon met iets weg te lokken, met Feniks lukte dat altijd, maar wegtrekken is meestal wel gelijk happen tussen 2 honden en aangezien jij alleen stond is het dan helemaal ellende, Spok kan die staff net zo goed ergens goed te grazen nemen en andersom, waarschijnlijk heb je dan het beste gedaan door niet zomaar gelijk weg te trekken tijdens een beetje snauwen, maar volgende keer gewoon zijn aandacht vragen en zo weglokken, dan gebeurt er meestal niks.
Zoie
Zeer actief

ja, het vervelende was dat Spok zelf ook opgefokt was geraakt, en twee opgefokte honden in je eentje onder controle houden, valt niet mee. Dus die SBT vasthouden was denk ik niet echt een optie geweest. Doe ik trouwens zowiezo niet graag bij een opgefokte hond die ik niet ken. Maar misschien had ik hem er wel af kunnen trekken en weg kunnen sturen.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Zoie schreef:ja, het vervelende was dat Spok zelf ook opgefokt was geraakt, en twee opgefokte honden in je eentje onder controle houden, valt niet mee. Dus die SBT vasthouden was denk ik niet echt een optie geweest. Doe ik trouwens zowiezo niet graag bij een opgefokte hond die ik niet ken. Maar misschien had ik hem er wel af kunnen trekken en weg kunnen sturen.

Maar waarschijnlijk had de boel juist ontploft door een andere hond weg te trekken, als je het doet dan moet je zeker weten dat je ze alle 2 in een beweging van elkaar kan houden.
Zoie
Zeer actief

Reini schreef:Ik raak hem eigenlijk nooit, op een enkele keer na, uit het oog.
Dit was geen kwestie van uit het oog verliezen, maar gewoon niet omkijken. Hij had ook nog een teef bij zich, en liep gewoon pakweg honderd meter verder zonder op of om te kijken, wat ik hem later ook verweet. Aardige man overigens, maar hij lette gewoon niet op, of wilde niet weten wat er gebeurde.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Angel-eyes schreef:
Zoie schreef:ja, het vervelende was dat Spok zelf ook opgefokt was geraakt, en twee opgefokte honden in je eentje onder controle houden, valt niet mee. Dus die SBT vasthouden was denk ik niet echt een optie geweest. Doe ik trouwens zowiezo niet graag bij een opgefokte hond die ik niet ken. Maar misschien had ik hem er wel af kunnen trekken en weg kunnen sturen.

Maar waarschijnlijk had de boel juist ontploft door een andere hond weg te trekken, als je het doet dan moet je zeker weten dat je ze alle 2 in een beweging van elkaar kan houden.
Ja, dat is het punt, daar was ik ook een beetje bang voor dat het dan escaleert.

Als Spok bij me komt staan omdat hij bang is al dan niet na roepen, dan kan ik die andere wel wegsturen, tenmiste zo doe ik dat dan, meestal tot groot onbegrip van die andere eigenaar ( hij wil alleen maar spelen. Ja, aan mijn toeter, inmiddels denk ik wel te kunnen zien of het alleen maar spelen is of niet. )
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik zou proberen ze met een brul uit elkaar te krijgen als de tijd er nog voor is. Zodra ze elkaar in de haren zitten blijf ik liever uit de buurt.
Zeker sinds kortgeleden een kennis 6 dagen in het ziekenhuis heeft gelegen omdat ze er tussenkwam.
Helaas loopt Tomas ook wel eens verder bij me vandaan dan me lief is, zeker tijdens forumwandelingen en daar heb ik een hekel aan juist omdat ik er niet bij ben als er iets gebeurt.
Maar we blijven trainen :wink:
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Zoie schreef:Dit was geen kwestie van uit het oog verliezen, maar gewoon niet omkijken. Hij had ook nog een teef bij zich, en liep gewoon pakweg honderd meter verder zonder op of om te kijken, wat ik hem later ook verweet. Aardige man overigens, maar hij lette gewoon niet op, of wilde niet weten wat er gebeurde.
Ik snapte wat jij bedoelde :wink:

Ook dat gebeurd me niet bij Vegas om alle eerder genoemde redenen. Je ziet wat er kan gebeuren, gelukkig liep dit met een sisser af, en ik snap dan gewoon niet dat iemand niet beter op zijn hond let.

Vegas is ook een keer belaagd door een jackrussel-achtig hondje waarvan de eigenaar zeker 50 meter verderop was (en tevergeefs aan het roepen). Vegas was zelf nog een echte pup en ik heb het hondje aan zijn halsband gegrepen maar als dat over pakweg een half jaar nog een keer gebeurd zou ik ook niet weten hoe ik dat in mijn eentje op zou moeten lossen.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Reini schreef:
Zoie schreef:Dit was geen kwestie van uit het oog verliezen, maar gewoon niet omkijken. Hij had ook nog een teef bij zich, en liep gewoon pakweg honderd meter verder zonder op of om te kijken, wat ik hem later ook verweet. Aardige man overigens, maar hij lette gewoon niet op, of wilde niet weten wat er gebeurde.
Ik snapte wat jij bedoelde :wink:

Ook dat gebeurd me niet bij Vegas om alle eerder genoemde redenen. Je ziet wat er kan gebeuren, gelukkig liep dit met een sisser af, en ik snap dan gewoon niet dat iemand niet beter op zijn hond let.
Snappen doe ik het ook niet. De man verklaarde dat zijn hond niet zo'n bijter was, maar ja, wat hij wel deed was echt onacceptabel, langdurig rijden en vast klemmen, Spok tegen de grond werken. En als een andere hond dat niet pikt kan het natuurlijk wel degelijk escaleren, en dan wil ik nog zien of zijn hond niet bijt.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Reini schreef:[Vegas is ook een keer belaagd door een jackrussel-achtig hondje waarvan de eigenaar zeker 50 meter verderop was (en tevergeefs aan het roepen). Vegas was zelf nog een echte pup en ik heb het hondje aan zijn halsband gegrepen maar als dat over pakweg een half jaar nog een keer gebeurd zou ik ook niet weten hoe ik dat in mijn eentje op zou moeten lossen.
Ja, soms sta je misschien betrekkelijk machteloos, en kan je zonder de medewerking van de andere eigenaar ook niet veel doen. Balen is dat dan.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Zoie schreef:
Reini schreef:[Vegas is ook een keer belaagd door een jackrussel-achtig hondje waarvan de eigenaar zeker 50 meter verderop was (en tevergeefs aan het roepen). Vegas was zelf nog een echte pup en ik heb het hondje aan zijn halsband gegrepen maar als dat over pakweg een half jaar nog een keer gebeurd zou ik ook niet weten hoe ik dat in mijn eentje op zou moeten lossen.
Ja, soms sta je misschien betrekkelijk machteloos, en kan je zonder de medewerking van de andere eigenaar ook niet veel doen. Balen is dat dan.

Ik heb het gehad dat een bull-mastiff de jongste teef wilde pakken, ja Feniks wachtte niet en had die bull gelijk in haar strot vast, eigenaar liep weg zelfs omdat haar dat was verteld :roll: ...en daar sta je dan met 3 boxertjes en een bull die half opgevreten werd....gelukkig kwam er een buurman aan die zijn hondje aan de boom effe had gebonden, anders had het een bleodbad geworden, daarom als je het kan voorkomen dan gelijk goed en niet wachten, want het is klote als je er alleen voor staat.
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Volgens mij heb je het erg goed gedaan joh. Hoe meer je je er mee bemoeit hoe meer de spanning oploopt.

Malou is momenteel erg fel op de hond van de buren die vrij op de weg bij ons voor het huis loopt. Gisteren ontglipte Malou me en liep ze daar het erf op om verhaal te halen. Staart omhoog en de hond van de buren zwaar onder de indruk. Voor ik het in de gaten had liep Malou de stal in en begon de hondenbrokken daar op te eten. Ik heb de emmer met brokken voorzichtig weggepakt en uit het zicht gezet. Ik wou Malou in haar nekvel grijpen en mee leiden naar ons huis. Dat ging dus mis. Malou reageerde alle spanning af op de buurhond. Dat ging even vel en ze botste nogal lomp tegen een ladder op die omviel. Dat gaf wel zo'n kabaal (gelukkig) dat Malou het voor gezien hield en weg ging naar ons huis.

Dus mijn ingrijpen door Malou vast te pakken was niet slim. Het verhoogde bij haar de spanning waarop ze de aanval inzette. Ik had gewoon weg moeten lopen en proberen haar mee te lokken. Nou ja weer wat geleerd. Daar niet meer op het erf komen.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Mark-fryslan schreef:Volgens mij heb je het erg goed gedaan joh. Hoe meer je je er mee bemoeit hoe meer de spanning oploopt.

Malou is momenteel erg fel op de hond van de buren die vrij op de weg bij ons voor het huis loopt. Gisteren ontglipte Malou me en liep ze daar het erf op om verhaal te halen. Staart omhoog en de hond van de buren zwaar onder de indruk. Voor ik het in de gaten had liep Malou de stal in en begon de hondenbrokken daar op te eten. Ik heb de emmer met brokken voorzichtig weggepakt en uit het zicht gezet. Ik wou Malou in haar nekvel grijpen en mee leiden naar ons huis. Dat ging dus mis. Malou reageerde alle spanning af op de buurhond. Dat ging even vel en ze botste nogal lomp tegen een ladder op die omviel. Dat gaf wel zo'n kabaal (gelukkig) dat Malou het voor gezien hield en weg ging naar ons huis.

Dus mijn ingrijpen door Malou vast te pakken was niet slim. Het verhoogde bij haar de spanning waarop ze de aanval inzette. Ik had gewoon weg moeten lopen en proberen haar mee te lokken. Nou ja weer wat geleerd. Daar niet meer op het erf komen.

Groetjes Mark
Wat me vaak opvalt; als er spanning is tussen twee honden en je lijnt er een aan dan vliegt de ander er vaak meteen op.Kennelijk zien ze een correctie van de baas als vrijgeleide om er zelf een schepje op te mogen doen en ik denk dat aanlijnen al opgevat wordt als een correctie.
Ik doe het iig niet meer, probeer ze liever uit elkaar te houden door er tussen te gaan staan en ze het zicht op elkaar te benemen.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Lastig, maar volgens mij is het goed wat je hebt gegaan. Wat bij mij heeft gewerkt, is heel hard al schreeuwend aan komen lopen. De honden schrikken dan of zijn in ieder geval verbaasd en vergeten elkaar heel even. Je hebt dan even de mogelijkheid je hond daar weg te krijgen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoie
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Lastig, maar volgens mij is het goed wat je hebt gegaan. Wat bij mij heeft gewerkt, is heel hard al schreeuwend aan komen lopen. De honden schrikken dan of zijn in ieder geval verbaasd en vergeten elkaar heel even. Je hebt dan even de mogelijkheid je hond daar weg te krijgen.
Ja, maar daar ben ik ook voorzichtig mee geworden. Ik denk dat het twee weken terug was dat Spok gewoon in de bosjes stond te snuffelen, een hollandse herder op Spok af liep, de eigenaar vergeefs probeerde zijn hond te roepen, Spok van die herder weg liep, de eigenaar weer achter zijn herder aan, die natuurlijk toch nog kans zag Spok even flink de stuipen op het lijf te jagen en Spok in zijn rug beet. Ik kon een vloek heleaas niet onderdrukken, en Spok is anderhalve dag min of meer van slag geweest, en bangig om naar mij te komen. Dacht waarschijnlijk dat die vloek voor hem bedoeld was.

Ook nu weer, toen ik hem vastpakte begon hij enorm te piepen en te beven, denkt dan w.s. dat ik boos op hem ben. Erg vervelende bijkomstigheid.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Zoie schreef:
Zoek stok! schreef:Lastig, maar volgens mij is het goed wat je hebt gegaan. Wat bij mij heeft gewerkt, is heel hard al schreeuwend aan komen lopen. De honden schrikken dan of zijn in ieder geval verbaasd en vergeten elkaar heel even. Je hebt dan even de mogelijkheid je hond daar weg te krijgen.
Ja, maar daar ben ik ook voorzichtig mee geworden. Ik denk dat het twee weken terug was dat Spok gewoon in de bosjes stond te snuffelen, een hollandse herder op Spok af liep, de eigenaar vergeefs probeerde zijn hond te roepen, Spok van die herder weg liep, de eigenaar weer achter zijn herder aan, die natuurlijk toch nog kans zag Spok even flink de stuipen op het lijf te jagen en Spok in zijn rug beet. Ik kon een vloek heleaas niet onderdrukken, en Spok is anderhalve dag min of meer van slag geweest, en bangig om naar mij te komen. Dacht waarschijnlijk dat die vloek voor hem bedoeld was.

Ook nu weer, toen ik hem vastpakte begon hij enorm te piepen en te beven, denkt dan w.s. dat ik boos op hem ben. Erg vervelende bijkomstigheid.

Okay, dan is het dus niet handig. Bram heeft wel door dat het is om hem te beschermen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Vind het ook goed klinken wat je had gedaan Ik denk dat de sbt vastpakken een foute zet was geweest.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik zou al doorlopen met Buffy als de baas door gaat lopen en de hond niet een goede bekende is.

Anne
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik denk dat je het prima hebt gedaan. Ik had ook niet ingegrepen, maar wel al snel de eigenaar geroepen. IK ontpop me als een viswijf als mensen gewoon doorlopen en mij opzadelen met hun onprettig in de omgangzijnde hond. Dan zit ik ineens met drie honden en dan kan ik ook niet mannen als het mis gaat.
Ik moet wel zeggen dat ik trots ben op hoe mijn honden het doen. Ik kan ze allebei in de regel toch gewoon naast me zetten waarbij ze een andere hond negeren. Maar goed, iemand anders moet dan wel zijn hond terughalen. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:. Maar goed, iemand anders moet dan wel zijn hond terughalen. :wink:
ja, ik kan Spok doorgaans wel met me mee krijgen, maar dan moet idd die andere baas hetzelfde doen. Naast me zetten en negeren kan ik niet.
Afbeelding
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

wat dat betreft is Baloe toch wel heel makkelijk. Die regelt het zelf wel. Zij vecht niet maar laat wel heel duidelijk merken wanneer haar iets niet aanstaat. Gaat de hond dan toch door, dan wordt ze even erg boos (een flinke snauw, niet vechten ofzo hoor) en dan druipt de hond altijd wel af.

Met Keizer gaat zoiets niet op, die speelt niet met andere honden en zou een hond zo opdringerig worden dan had ik hem allang weggejaagd of desnoods keizer opgetild :mrgreen:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Er boven gaan staan. Staff aan de riem recht omhoog trekken. Je eigen hond tot kalmte bedaren en de staff in de lucht laten afkoelen en naar zijn baas brengen. Ik heb zelf een staff en ik tolereer van haar geen gesnauw. Puur om het feit dat het binnen een honderste van een seconde kan omslaan.

Ik had het ook zeker een meningsberschil met het baasje gehad. In principe loop ik dus om als ik met een "pittig" hondje loop. kan de staff nog zo lief zijn. Het feit blijft dat het in eerste instantie geen honden-honden zijn.

Denk overigens dat je het goed gedaan hebt hoor! Het is niet geescaleert. Ikzelf ben in dit situaties niet zo van het afwachten
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”