Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe selecteer je een teef
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Re: Hoe zoek je een teef uit

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Klopt, maar IK ben hier ook niet degene die zegt dat iedere hond maar 1 keer een nest mag hebben of mag dekken.@idoo schreef:LongFields schreef:Nou, dat is dan al heel wat jaren geleden, Van de Middachten bestaat al heel lang niet meer...@idoo schreef:Ha, dat is grappig. Eigenlijk had ik na mijn Groenendaeler het liefst een Laekense Herder willen hebben, ik heb zelfs een nest bekeken bij een kennel die geloof ik Van de Middachten of zoiets heette. Wat dat betreft heb je dus inderdaad geluk gehadLongFields schreef:Ik ben geloof ik erg blij dat jij geen fokker van mijn ras bent...
Een reu moet absoluut niet te vaak gebruikt worden, ik zoek zelf het liefst een reu uit die nog niet of pas sporadisch gebruikt is. Maar 5x moet best kunnen voor een reu, als die keren dan maar voor 5 verschillende teven gebruikt zijn, en bij voorkeur uit verschillende bloedlijnen.![]()
Maar als jij er zo op tegen bent om een reu of teef meer dan 1x te gebruiken, dan vind ik dat je uit ieder nest ook maar 1 reu of teef mag gebruiken. Want een nestbroer of nestzus is toch ook geen uitbreiding van de genenpoel...
Dan moet je natuurlijk wel consequent zijn!
Inderdaad al weer een kwart eeuw geleden.
Volgens KITTY dus wel![]()
In een nest kun je dragers en vrije honden hebben, dus zijn honden uit hetzelfde nest niet geheel identiek![]()

-
- Zeer actief

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
En dat geldt ook voor mij, we moeten heel vaak nee verkopen bij aanvragen en wijzen ook veel door. Mijn afgelopen nest had ik 5 x kunnen verkopen...de enige eis die ik heb is dat de puppen niet als "alleen maar" (bedoel ik niet degenerend)huishond worden geplaatst, de kans dat het niet goed gaat is dan te groot.crutz schreef:als de teef aan al onze eisen voldoet weet ik sowieso al dat de pups de sport in verdwijnen en dus in onze ogen goed terecht komen, over wat de fokker verder met de pups gaat doen hoef ik hem/haar dus niet verder te vragen....................mister schreef:Mijn eerdere vraag in hoe verre vraag door bij de evt. teef die je hond gaat dekken. m.b.t. tot wat ze met pups gaan doen zou ik graag nog wel willen weten?
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou als dat bij mijn ras was gedaan, waren ze nooit gekomen waar ze nu zijn. en als ze dat nu zouden gaan instellen is het ras erg snel verdwenen ben ik bang....@idoo schreef:Omdat ik vind dat meer dan één nest per teef niet in het belang van het ras is. Hoewel een teefje dat een nestje gehad heeft natuurlijk wel de rest van haar leven bljift verlangen naar het volgendeLongFields schreef:Waarom nog maagd?![]()
![]()
- Kayode
- Vaste gebruiker
Dan had je toch gewoon een andere reu kunnen gebruiken voor je eigen teef. Je reu had immers al een keer gedekt.@idoo schreef:JAZEKERStrandloper schreef:Spreek je jezelf niet tegen?@idoo schreef:Selena schreef:[
Juist bij onervaren reu vind ik het prettig als zijn eerste dekking(en) bij een ervaren teef zijn. Een onervaren teef laat ik het liefst ook door een ervaren reu dekken.
Klinkt goed doordacht maar het is bij honden niet zo dat oefening kunst baartHet paren gebeurt volkomen instinctief.
Mijn reu was elf toen ie het voor het eerst probeerde maar het was direct de eerste keer raak, net zoals mijn reu van 2, toen ie een loops teefje tegenkwam. Mijn eerste reu had al twee maal een perfecte dekking achter de rug toen ie mijn eigen teefje mocht dekken, maar toen lukte het pas na tien dagen proberen.![]()
(Al ging het hier om 2 dekkingen van 1 teef, met 1 dag ertussen)
Toen ik hem de eerste keer liet dekken op verzoek van de fokker van mijn eigen hond en de rasvereniging had ik nog niet de kennis die ik nu bezit en was ik bovendien nog niet zeker dat ik een nestje van mijn teef wilde. Het leek me toen dat ervaring van pas kon komen, voor de reu en voor mezelf, want ik had nog nooit een echte dekking meebeleefd, al had ik er natuurlijk wel over gelezen![]()
-
- Zeer actief

-
- Zeer actief

- Strandloper
- Vaste gebruiker
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Wie zijn mijn soortgenoten in deze?@idoo schreef:kitty schreef: Suzanne, jouw geluk is dus mijn pech![]()
![]()
En aangezien jij en je soortgenoten bezig zijn mijn ras naar de knoppen te helpen door ze van werkhonden te veranderen in lege hulzen, ben jij weer mijn geluk, want daardoor worden mijn fokproducten natuurlijk steeds exclusiever
En wat geeft jou het idee dat mijn honden geen werkhonden meer zijn?
Als ik lees hoe jouw honden zijn in andere topics hier op het forum denk ik niet dat het zo'n ramp is voor het ras als ze flink exclusief blijven

-
- Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- Strandloper
- Vaste gebruiker
Ik heb nog nooit zoveel onzin in één bericht gelezen@idoo schreef:kitty schreef:Wie zijn mijn soortgenoten in deze?
Je soortgenoten zijn degenen die er hetzelfde soort ideeën op na houden![]()
Zeg ik dan dat jou honden iets wel of niet zijn![]()
Nee dus![]()
Want wat ik zeg slaat natuurlijk op de toekomstige honden.![]()
Je zegt op je eigen site zelf dat je je eerste Schapendoes in 2000 aanschafte en in 2003 met fokken begonnen bent, waarbij je je baseert op de ervaring van anderen om je een mening te vormen over hoe ze zouden moeten zijn. Als je daar dan nog aan toevoegt dat de perfecte Schapendoes nog niet gefokt is dan maak ik daaruit op dat je het exterieur bedoelt of niet weet waar je over praat, want de perfecte Schapendoes is eerder bijna uitgestorven dan dat ie nog gefokt zou moeten worden![]()
Bijna uitgestorven doordat de fokkers of alleen nog maar oog voor het exterieur hebben of nog te weinig ervaring met het ras opdeden om te kunnen weten wat het werkhondenkarakter in zou moeten houden. Die ervaring doe je alleen op in de praktijk en daar heb je echt meer dan drie jaar voor nodig en ook meerdere honden.
Wie honden op elkaar kwakt zonder inzicht in hoe de karakters zijn en hoe ze zouden moeten wezen helpt in mijn ogen mee de drift in het ras dusdanig te vergroten dat het werkkarakter eruit gespoeld dreigt te worden.![]()

Groeten Cees
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Je soortgenoten zijn degenen die er hetzelfde soort ideeën op na houden@idoo schreef:kitty schreef:Wie zijn mijn soortgenoten in deze?

Zeg ik dan dat jou honden iets wel of niet zijn

Nee dus

Want wat ik zeg slaat natuurlijk op de toekomstige honden.

Je zegt op je eigen site zelf dat je je eerste Schapendoes in 2000 aanschafte en in 2003 met fokken begonnen bent, waarbij je je baseert op de ervaring van anderen om je een mening te vormen over hoe ze zouden moeten zijn. Als je daar dan nog aan toevoegt dat de perfecte Schapendoes nog niet gefokt is dan maak ik daaruit op dat je het exterieur bedoelt of niet weet waar je over praat, want de perfecte Schapendoes is eerder bijna uitgestorven dan dat ie nog gefokt zou moeten worden

Bijna uitgestorven doordat de fokkers of alleen nog maar oog voor het exterieur hebben of nog te weinig ervaring met het ras opdeden om te kunnen weten wat het werkhondenkarakter in zou moeten houden.
Die ervaring doe je alleen op in de praktijk en daar heb je echt meer dan drie jaar voor nodig en ook meerdere honden.
Meerdere honden? Ik dacht dat je vond dat iedereen maar 1 hond moest hebben

Wie honden op elkaar kwakt zonder inzicht in hoe de karakters zijn en hoe ze zouden moeten wezen helpt in mijn ogen mee de drift in het ras dusdanig te vergroten dat het werkkarakter eruit gespoeld dreigt te worden.

Wat geeft jou het idee dat ik mijn honden op elkaar kwak zonder inzicht en karakterkennis? Ik heb andere ideeen dan jij in de fokkerij maar gezien sommige van jouw ideeen lijkt me dat niet zo verkeerd

-
- Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dus jij kent de honden waar wij mee fokken allemaal en ook hun voorouders en broers en zussen????@idoo schreef:Meerdere honden, ja, niet tegelijk natuurlijk maar na elkaarkitty schreef:
Meerdere honden? Ik dacht dat je vond dat iedereen maar 1 hond moest hebbenEr bestaan ook meer rassen dan een schapendoes. Dat ik pas 5 jaar terug mijn eerste schapendoes kreeg wil toch niet zeggen dat ik daarvoor volkomen blanco was op hondengebied.
Wat geeft jou het idee dat ik mijn honden op elkaar kwak zonder inzicht en karakterkennis? Ik heb andere ideeen dan jij in de fokkerij maar gezien sommige van jouw ideeen lijkt me dat niet zo verkeerd![]()
Juist wie al ervaring heeft met andere rassen heeft tijd nodig om inzicht in de Schapendoes te krijgen omdat ze zo anders zijn.![]()
Je eigen site :N: geeft me dat idee![]()
![]()
-
- Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- Strandloper
- Vaste gebruiker
Ben je nou echt zo dom? Of zeg je dit allemaal alleen maar om reacties uit te lokken? Je beweringen raken namelijk kant nog wal@idoo schreef:kitty schreef:Dus jij kent de honden waar wij mee fokken allemaal en ook hun voorouders en broers en zussen????
Niet persoonlijk in de zin dat ik ze allemaal in levende lijve ontmoet heb, maar wel de genealogische achtergrond van elke hond plus de waarde daarvan (zeldzaam of algemeen). En ik weet ook wie de mensen zijn die ze gefokt hebben en in welke relatie die met elkaar staan
Als ik dan zie dat bij een bepaalde combinatie de eigenaar van een reu tot dezelfde vriendengroep hoort als de eigenaar van een teef dan denk ik dat dat (on)bewust meespeelde in de keuze. Lijk me logisch want de honden van je vrienden leer je nu eenmaal beter kennen dan die van vreemden.
Gevolg is in elk geval wel dat steeds meer startende fokkers (dus zonder inzicht in de vereiste karaktereigenschappen) honden uit dezelfde familie gebruiken en de andere families steeds minder aan bod komen. Blijkt gewoon uit de nestenlijst. Bepaalde honden gaan daardoor een steeds groter stempel op het ras zetten, maar zijn daarvoor niet op grond van hun karakter verkozen. De rasspecifieke karaktereigenschappen dreigen zo vervangen te worden door de eigenschappen van die bepaalde honden. Dat heet drift.
En je kunt natuurlijk ook zonder dat te beseffen honden op elkaar kwakken die juist perfect matchen wat karakters betreft![]()
Ik bedoelde dan ook niet dat je honden (en de kinderen ervan) niet zouden deugen hoor![]()
Zo makkelijk verpest je een ras nu ook weer niet![]()

En hoe komt het toch dat ieder serieus topic over fokken uitdraait op een verhandeling van jouw visie op fokken van Schapendoezen. Dit is volgens mij een hondenforum en geen schapendoezenforum.
Groeten Cees
-
- Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:39, 2 keer totaal gewijzigd.
- Mol
- Zeer actief
heb het zo allemaal eens zitten lezen maar uhhmm teorieen die echt kan nog wal raken@idoo schreef:Strandloper schreef:En hoe komt het toch dat ieder serieus topic over fokken uitdraait op een verhandeling van jouw visie op fokken van Schapendoezen. Dit is volgens mij een hondenforum en geen schapendoezenforum.
Dat is wel een hele domme opmerking zeg![]()
Dat doen jullie zelf toch![]()
Ook in dit topic weer beginnen jij en die Kitty daarover via insinuerende opmerkingen een discussie met mij, terwijl ik gewoon op het topic reageerde.![]()
mol

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
Mol wat zijn jouw criteria bij een vreemde reu/teef?
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
- Mol
- Zeer actief
-
- Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Volgens mij flikker jij het liefst die rasstandaard overboord. Rassen? Waarom zouden die nog moeten blijven bestaan?@idoo schreef:Hoe dichter een hond de rasstandaard benadert des te minder hij geschikt is voor de voortplanting, het zijn juist de afwijkingen die voor de zo broodnodige genetische heterogeniteit zorgen. Door alleen de mooiste honden te gebruiken veroorzaak je uniformiteit waar je juist pluriformiteit nodig hebtLongFields schreef:Dus jij gaat er van uit dat iedere teef geschikt is om een nest te krijgen, ongeacht diens eigen fouten en mindere punten?![]()
Daar kan ik me niet in vinden, hoe hard ik ook mijn best doe.
Als je toch 2x een reu gebruikt uit verschillende lijnen voor 1 teef die aan alle raskenmerken voldoet, heb je daar meer aan dan als je 2 verschillende teven gebruikt die nogal grove fouten hebben lijkt me.
En lijnteelt met gezonde dieren vind ik helemaal niet zo'n probleem als jij blijkbaar. Jij zou dan waarschijnlijk alleen maar outcross willen fokken.
Vreemde filosofie hou je er op na, ik heb mijn best gedaan om je te volgen maar helaas, ik haak af.

-
- Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:41, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit heb ik ook geleerd en ook al vaak gezien. Misschien een domme vraag maar hoe weet je nu dat je teef (die om één of andere reden niet geschikt is voor de show) geschikt is voor de fok ? Moet je dat uitproberen ? Je weet toch niet hoe een teef vererft als ze nog nooit een nest heeft gehad ?Mol schreef:ik gebruik geen vreemde reuen, alleen voor bloed verversing, en vreemde teven al helemaal niet.Selena schreef:Mol wat zijn jouw criteria bij een vreemde reu/teef?
mijn fok honden zijn dan ook echt niet altijd geschikt voor de show.
want show honden zijn geen fok honden en visa vursa.
mol