Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe selecteer je een teef
Moderator: moderatorteam
- Strandloper
- Vaste gebruiker
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Is er over dit onderwerp een ander topic? Ik heb hier nog nooit van gehoord en zou er wel meer over willen weten.....Mol schreef:ik gebruik geen vreemde reuen, alleen voor bloed verversing, en vreemde teven al helemaal niet.Selena schreef:Mol wat zijn jouw criteria bij een vreemde reu/teef?
mijn fok honden zijn dan ook echt niet altijd geschikt voor de show.
want show honden zijn geen fok honden en visa vursa.
mol
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Re: Hoe zoek je een teef uit
Hahahaha, volgens mij draai jij het een beetje om.@idoo schreef:Branka schreef:Volgens mij flikker jij het liefst die rasstandaard overboord. Rassen? Waarom zouden die nog moeten blijven bestaan?@idoo schreef:Hoe dichter een hond de rasstandaard benadert des te minder hij geschikt is voor de voortplanting, het zijn juist de afwijkingen die voor de zo broodnodige genetische heterogeniteit zorgen. Door alleen de mooiste honden te gebruiken veroorzaak je uniformiteit waar je juist pluriformiteit nodig hebtLongFields schreef:Dus jij gaat er van uit dat iedere teef geschikt is om een nest te krijgen, ongeacht diens eigen fouten en mindere punten?![]()
Daar kan ik me niet in vinden, hoe hard ik ook mijn best doe.
Als je toch 2x een reu gebruikt uit verschillende lijnen voor 1 teef die aan alle raskenmerken voldoet, heb je daar meer aan dan als je 2 verschillende teven gebruikt die nogal grove fouten hebben lijkt me.
En lijnteelt met gezonde dieren vind ik helemaal niet zo'n probleem als jij blijkbaar. Jij zou dan waarschijnlijk alleen maar outcross willen fokken.
Vreemde filosofie hou je er op na, ik heb mijn best gedaan om je te volgen maar helaas, ik haak af.
De rasstandaard is er voor de keurmeester, als handvat om te bepalen welke hond hij de mooiste moet vinden.
Een fokker heeft daar niets aan omdat de rasstandaard over het fenotype gaat, terwijl het bij de fok om het genotype gaat.
Zo simpel zit het, makkelijk zat, maar blijkbaar moeilijk te accepteren![]()
Een rashond behoort wat karakter, maar ook wat uiterlijk betreft aan die rasbeschrijving te voldoen. Het uiterlijk is over het algemeen zo gefokt zodat de hond een bepaalde functie kon vervullen. Dat er bij rassen met de jaren extremen wat uiterlijk betreft zijn ontstaan beaam ik direct.

-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Re: Hoe zoek je een teef uit

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
mee eens, maar als je moet voor de bloedverversing...wat zijn dan je criteria? (of is dat helemaal niet aan de orde op het moment bij jou?)Mol schreef:ik gebruik geen vreemde reuen, alleen voor bloed verversing, en vreemde teven al helemaal niet.Selena schreef:Mol wat zijn jouw criteria bij een vreemde reu/teef?
mol
Onze huidige fokteef is nl een dicht inteelt product, dus ik moet nu een outcross doen. Haar dochter die ik aanhoud, mits straks geschikt, wordt de volgende fokteef en dan kan ik weer terug naar lijnteelt. Op dit moment kan dat niet, want alles is nu nog te dicht bij.
Met vreemde teef bedoel ik als iemand bij jou komt om te dekken, heb je daar "eisen" aan?
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- Mol
- Zeer actief
als ik bloed verversing doet, kijk ik altijd wat er achter in de lijn zit bij de reu, dan kijk ik naar het totaal beeld van de reu en of dat hij de min punten van me teef kan compenseren, plus punten kijk ik niet naar, waarom niet omdat dit niet aan de oorde is.Selena schreef:mee eens, maar als je moet voor de bloedverversing...wat zijn dan je criteria? (of is dat helemaal niet aan de orde op het moment bij jou?)Mol schreef:ik gebruik geen vreemde reuen, alleen voor bloed verversing, en vreemde teven al helemaal niet.Selena schreef:Mol wat zijn jouw criteria bij een vreemde reu/teef?
mol
Onze huidige fokteef is nl een dicht inteelt product, dus ik moet nu een outcross doen. Haar dochter die ik aanhoud, mits straks geschikt, wordt de volgende fokteef en dan kan ik weer terug naar lijnteelt. Op dit moment kan dat niet, want alles is nu nog te dicht bij.
Met vreemde teef bedoel ik als iemand bij jou komt om te dekken, heb je daar "eisen" aan?
bloed verversing houd voor mij alleen maar in dat ik me gene pole even wat lucht geeft voor ik hem weer hermetish afsluit.
als ik me reu laat dekken ben ik net zo krietish als dat ik voor me eigen ben met bloed verversing, alleen komt daar ook nog de Plus punten bij kijken, en als de teef me niet aan staat gebeurt er niets.
is het bloed ook te vreemt voor mij gebeurt er ook niks.
mol

-
- Zeer actief
Dank je, dezelfde manier waar wij op kijken dus
Moet zeggen dat uiterlijk voor mij niet het eerste punt is (geen rasstandaard, kruisingen voor KNPV), bij mij staan de werkkwaliteiten voorop waarbij de reu geen afbreuk moet doen op de kwaliteiten van de teef. Ik kom dan vnl. uit op 1 bepaalde bloedlijn, met mijn huidige teef doe ik 2 of 3 verschillende combinaties. Met teven en/of reuen hieruit kan ik terug in de lijn, dan kan ik nl. met 3e en 4e generaties fokken.

Moet zeggen dat uiterlijk voor mij niet het eerste punt is (geen rasstandaard, kruisingen voor KNPV), bij mij staan de werkkwaliteiten voorop waarbij de reu geen afbreuk moet doen op de kwaliteiten van de teef. Ik kom dan vnl. uit op 1 bepaalde bloedlijn, met mijn huidige teef doe ik 2 of 3 verschillende combinaties. Met teven en/of reuen hieruit kan ik terug in de lijn, dan kan ik nl. met 3e en 4e generaties fokken.
-
- Zeer actief
- Strandloper
- Vaste gebruiker
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Jammer dat er op deze vraag niet geantwoord issirene schreef:Dit heb ik ook geleerd en ook al vaak gezien. Misschien een domme vraag maar hoe weet je nu dat je teef (die om één of andere reden niet geschikt is voor de show) geschikt is voor de fok ? Moet je dat uitproberen ? Je weet toch niet hoe een teef vererft als ze nog nooit een nest heeft gehad ?Mol schreef:ik gebruik geen vreemde reuen, alleen voor bloed verversing, en vreemde teven al helemaal niet.Selena schreef:Mol wat zijn jouw criteria bij een vreemde reu/teef?
mol

-
- Zeer actief
Ik weet niet hoe Mol dat doet (wij fokken nl. niet voor de show, maar kruisingen voor de KNPV en die mogen dus niet mee doen). Maar een teef is bij mij geschikt als ze lichamelijk gezond is (dus rondom gerontgend), haar karakter geschikt is (voldoende moed, het liefst zelf in de sport).
De teven die hier zijn zijn bijna allemaal hier geboren en volg ik vanaf die dag...weet niet hoe ik het duidelijker kan uitleggen, sorry
De teven die hier zijn zijn bijna allemaal hier geboren en volg ik vanaf die dag...weet niet hoe ik het duidelijker kan uitleggen, sorry

- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
**Tamara** schreef:Jammer dat er op deze vraag niet geantwoord issirene schreef:Dit heb ik ook geleerd en ook al vaak gezien. Misschien een domme vraag maar hoe weet je nu dat je teef (die om één of andere reden niet geschikt is voor de show) geschikt is voor de fok ? Moet je dat uitproberen ? Je weet toch niet hoe een teef vererft als ze nog nooit een nest heeft gehad ?Mol schreef:ik gebruik geen vreemde reuen, alleen voor bloed verversing, en vreemde teven al helemaal niet.Selena schreef:Mol wat zijn jouw criteria bij een vreemde reu/teef?
mol
een hond niet geschikt voor show maar wel voor de fok. is je vraag. en dan ook gelijk even terug komende op de 7 pagina's hiervoor.
als ik bij mijn eigen ras kijk, de amerikaanse cocker. dan worden er heel wat teven gebruikt die niet aan de show eisen voldoen maar wel aan de fokeisen. ik neem dan als voorbeeld : een teefje voldoet aan alle ras eisen zowel karakter , gezondheid, uiterlijk. maar krijgt niet een optimale vacht om uitgebracht te worden op een show. dan is ze vanwege de vacht niet geschikt maar alle andere punten die belangrijk zijn om voor goede nakomelingen te kunnen zorgen bezit ze wel. dus zo'n is teef wel heel belangrijk voor een ras, je fokt immers showhonden niet alleen op uiterlijk, teminste ik niet.
ook een amerikaan hoort een energieke werklustige hond te zijn, alleen een mooi jasje is voor mij zeker niet genoeg.
waar ik op let bij het uitzoeken van een geschikte combinatie is:
(er bij uitgaande dat je een eigen teefje gebruikt)
ik ben altijd op zoek naar geschikte reuen ookal fok ik even niet, dan houdt ik die in gedachte voor later, als ik de geschikte gevonden heb, dan ga ik eerst na hoe de afstamming in elkaar steekt, is alles bekend of moet ik nog wat resurce doen, hoeveel gezondheids uitslagen zijn er bekend, wat voor invloed hebben die op de genen van mijn teef.
ik ga voor de dekking kennis maken met de reu, bezit ie het karakter dat ik eis. of deze alleen showafstamming heeft of ook werkeigenschappen. zijn er jachtproeven gedaan.
de aanleg voor de jacht vindt ik belangrijk voor het juiste karakter.
het pittige ijverige karakter, onbreekt aan heel veel amerikanen.
omdat dit ras helaas voor de meesten alleen als show en gezelschapshond wordt gezien.
als alles op papier matched hoop je natuurlijk dat er in de praktijk ook dat gene uit komt waar je op hoopt.
worden de ouderdieren voor de eerste keer ingezet. is het altijd een gok.
eventuele verborgen gebreken heb je nog niet kunnen zien , want daar moet je immers nakomelingen voor hebben.
met een outcrose is de gok alleen nog maar groter, je weet immers nog niet welke genen de overmacht zullen gaan hebben. je hebt af entoe outcrose nodig om je genen breed te kunnen houden.
bij een lijnteelt, weet je al veel meer, de genen zijn al eens samengevoegd en met die informatie kan je verder bouwen naar voor jou de ideale combinatie.
ik ben absoluut tegen het maar 1 keer inzetten van fokdieren,
neem BV. na 1 keer weet je wat de ouders geven , als dat voor veel verbetering heeft gezorgt, is het in het belang van het ras, om juist al dat goede door te geven. teminste zeker 4á 5 keer.
stel je kan maar 1 keer een combinatie maken, en er komen nakomelingen die op alle punten hoog scoren. dan is het toch jammer als het niet meer doorgegeven kan worden.
een ander voorbeeld.
stel je moet nu dus nest broers en zussen gaan gebruiken die van mindere kwaliteit zijn, je doet een combinatie, de resultaten vallen tegen, die ene broer of zus geeft ineens die ene afwijking die het nest broer en zusje uit de eerder kombinatie niet gaven. die blijken dus drager te zijn van iets wat veel schade aan je ras kan berokkenen.
dan kan je een ras nog verder naar de afgrond helpen.
door lijnteelt en herhalingen krijg je ook een breeder beeld waar een afwijking nu precies vandaan komt, en welke genen je moet gaan uitsluiten om je foklijn optimaal te houden. dus het maar 1 keer inzetten wil niet altijd zeggen dat je voor verbetering en verbreeding zorg.
zeker niet als blijkt dat een lijn afwijkingen geeft. om die afwijking zo snel mogelijk te kunnen bestrijden moet je dus gaan uitsluiten en is het van belang dat je de honden met genen die geen afwijkingen gaven meedere keren kan inzetten. je moet immers alweer die stap terug doen omdat je dieren moet gaan uitsluiten.
vergeet niet dat ieder ras is ontstaan door inteelt en lijnteelt. en dat heel veel rassen waar er veel van zijn eigenlijk maar een kleine fokbasis hebben. zoals ook de amerikaan. de enige oplossing voor verbreding van genen zou dan nog zijn door er een ander ras bij te betrekken.
en dat gaat dan wel weer een ten koste van de rastypische eigenschappen.
-
- Zeer actief
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
- Mol
- Zeer actief
- Abischa
- Zeer actief
- Contacteer:
Mol hoe vaak kun je met je lijnen fokken voor dat een outcros echt verstandig is.Mol schreef:het beste wat er isMartijn schreef:Nee. Alsnog lijnteelt.Jacksel schreef:En hoe lang kan je doorgaan met outcrossen? Op een gegeven moment zijn alle lijnen gekruisd... en dan? Einde ras?
mol
Ik neem aan dat dat ook er aan ligt hoe dicht je lijn fokt?!
- Mol
- Zeer actief
je kan oneindig lang door gaan met lijnteelt, en dan is het inderdaad hoe ver of dichter je op de lijn gaat zitten.Abischa schreef:Mol hoe vaak kun je met je lijnen fokken voor dat een outcros echt verstandig is.Mol schreef:het beste wat er isMartijn schreef:Nee. Alsnog lijnteelt.Jacksel schreef:En hoe lang kan je doorgaan met outcrossen? Op een gegeven moment zijn alle lijnen gekruisd... en dan? Einde ras?
mol
Ik neem aan dat dat ook er aan ligt hoe dicht je lijn fokt?!
mol

-
- Zeer actief
- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
@idoo schreef:Jacksel schreef:En hoe lang kan je doorgaan met outcrossen? Op een gegeven moment zijn alle lijnen gekruisd... en dan? Einde ras?
Hoezo einde![]()
Bij mensen doe je toch ook al milennia lang uitsluitend outcros, mag ik hopen![]()
jaja bij de koningshuizen werd er juist veel gehuwd in de familie vooral geen vermenging van het blauwe bloed

nee geef mij maar lijnteelt , dat wint het uiteindelijk tocht, als je maar diep genoeg in je eigen lijnen spit dan doe jij ook aan lijnteelt

want zo breed is de basis niet bij schapendoezen

-
- Zeer actief
- mister
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog, Amerikaanse stafford
- Aantal honden: 2
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
* uit welke lijnen komt de teef? (en dan is t dus ook je eigen huiswerk als reu eigenaar om te kijken/weten of dit gezonde lijnen zijn en of t passend is, tenminste dat vind ik)mister schreef:interesante discusie maar mijn vraag blijft nog steeds.
Iemand belt je op en zegt dat ie in jouw dog is geïntereseerd welke vragen ga je vervolgens stellen???
* wat zijn de heup, elleboog etc (wat voor jouw ras verder nog van belang is) uitslagen van de teef?
* wat doen jullie met de teef? (in ons geval dus, dek nl niet zomaar een huis tuin en keuken teef die voor de kachel moet liggen)
* wat willen jullie bereiken met dit nest? (t zelfde verhaal als met wat ze met de teef doen, onze reuen zijn niet beschikbaar voor puur huishonden nestjes)
-
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
- mister
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog, Amerikaanse stafford
- Aantal honden: 2
Oké dit geeft bij elkaar al een duidelijker beeld stel de bloedlijnen kunnen gecombineerd worden en de rest is ook in orde.
En dan?
* ga je naar de teef toe om te kijken of haar karakter je bevalt.??
* bel je ook nog de fokker van de teef indien noodzakelijk wat zij van de combinatie vind??
* bel natuurlijk mijn eigen fokker om haar mening er over te horen en wat zij ervan vind.
En dan?
* bel je ook nog de fokker van de teef indien noodzakelijk wat zij van de combinatie vind??
* bel natuurlijk mijn eigen fokker om haar mening er over te horen en wat zij ervan vind.

Chantal en een liefdevolle fliebber van Mister
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
zou de teef graag zien werken, maar dat hoeft niet (als de lijnen me bevallen zal t wel een end in de goede richting zijn en vooralsnog maakt de geleider ook een heel stuk van de hond), maar ze zijn van harte welkom om eens te komen trainen bij ons op de club,mister schreef:Oké dit geeft bij elkaar al een duidelijker beeld stel de bloedlijnen kunnen gecombineerd worden en de rest is ook in orde.
En dan?
verder hoef ik niet zo nodig de fokker van de teef of de fokker van onze reu te bellen omdat ik zelf wel weet wat ik van bepaalde lijnen vind en hoe of wat en ook qua gezondheid zelf ook nog een dosis gezond verstand heb

-
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 3
Eerst kijken wat je zelf van het teefje vindt.
Je fokker vragen en zelf de lijnen zover mogelijk controleren.
Persoonlijk contact met het teefje en haar eigenaar.
Als dat allemaal goed zit en je hebt er een goed bij overall, dan vraag je beide aan bij de rasvereniging.
Die controleren de lijnen ook nog eens voor je, nu is daar de PRA marker bijgekomen en geven als het ok is toestemming.
Zo gaat het bij de schapendoezen.
En dan kan het feest beginnen
Je fokker vragen en zelf de lijnen zover mogelijk controleren.
Persoonlijk contact met het teefje en haar eigenaar.
Als dat allemaal goed zit en je hebt er een goed bij overall, dan vraag je beide aan bij de rasvereniging.
Die controleren de lijnen ook nog eens voor je, nu is daar de PRA marker bijgekomen en geven als het ok is toestemming.
Zo gaat het bij de schapendoezen.
En dan kan het feest beginnen

- amiwoods
- Zeer actief
- Contacteer:
of alle gezondheidsonderzoeken in orde zijn.
of de genen bij mijn reu passen
of het karakter bij mijn reu past
en of de reu en teef elkaar ook aardig vinden.
als ze niet willen gaat het over, ik ga zowel reu als teef niet dwingen tot een dekking omdat de baasjes het zo'n goede combinatie vinden.
dan is het jammer maar helaas
of de genen bij mijn reu passen
of het karakter bij mijn reu past
en of de reu en teef elkaar ook aardig vinden.
als ze niet willen gaat het over, ik ga zowel reu als teef niet dwingen tot een dekking omdat de baasjes het zo'n goede combinatie vinden.
dan is het jammer maar helaas