Foto's!sirene schreef:Ja!LongFields schreef:
Owwwwwwwww, wat een beauty!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Maar even on-topic, vraagje van een ruwhaar-fan:
Heb je ook Podenco's Andaluz met ruw haar?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Podenco andaluz?
Moderator: moderatorteam
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat pupje herken ik Kiki wel weer heel erg in. Maar (ik durf het bijna niet te zeggen) ik vind het niet echt een rastypische. De kop is net iets te fors en te grof en de oren ook te rond.Hanneke2 schreef:Ja aan jou hebben we wat.sirene schreef:
Dit staat er trouwens in de standaard over de oren:
Orejas triangulares de punta roma, dirigidas hacia arriba.![]()
![]()
Eh, driehoekige oren met een ? punt, gericht naar ???
En nog een fotootje gevonden:
-
anubis
- Zeer actief
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik snap wat je bedoelt, maar ik heb de indruk dat de bouw ook binnen de standaard wat varieert.sirene schreef:Dat pupje herken ik Kiki wel weer heel erg in. Maar (ik durf het bijna niet te zeggen) ik vind het niet echt een rastypische. De kop is net iets te fors en te grof en de oren ook te rond.Hanneke2 schreef:Ja aan jou hebben we wat.sirene schreef:
Dit staat er trouwens in de standaard over de oren:
Orejas triangulares de punta roma, dirigidas hacia arriba.![]()
![]()
Eh, driehoekige oren met een ? punt, gericht naar ???
En nog een fotootje gevonden:
Dit is weer zo'n Pri-hondje:

Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Hanneke2
- Zeer actief
Ik ben blij dat Lilo geen konijntjes vangt...

Veel foto's hier trouwens:
http://www.donanimal.com/podenco.htm

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ga mijn bedje induiken maar ik wilde jullie deze standaard niet onthouden. Hij komt van een jagers site.
Kunnen jullie ook lekker ff kletsen over het karakter, want daar ben ik wel benieuwd naar.
PODENCO ANDALUZ
Carnet de identidad
Nombres: Podenco conejero, podenco de rehala, podenco ibérico, campanero, orito, maneto. Otras denominaciones más locales: malagueño, rondeño, paternero...
Grupo: quinto, correspondiente a los perros de tipo Spitz y Primitivo. Sección 6a de tipo antiguo.
Procedencia: España.
Variedades: 3 tamaños: grande, mediano y «chico». 3 tipos de pelo: duro (pelicerdeño), liso o corto, y largo (pelisedeño).
Altura a la cruz: Grande: 54-68 cm. Mediano: 43-53 cm. Chico: 40 cm (máximo).
Aspecto general: perro de aspecto muy rústico con lÃneas que no deben ser nunca curvilÃneas.
Capa: canela, tonalidades en rojo y blanco.
Cuerpo: subconvexo, medilÃneo y longilÃneo.
Cabeza: de tamaño mediano, bien proporcionada y de forma troncopiramidal en los de talla grande, y algo más puntiaguda en los de talla mediana y chica. Frente amplia y nuca poco pronunciada, con stop poco pronunciado. Orejas triangulares de punta roma, dirigidas hacia arriba.
Extremidades: bien aplomadas, musculosas y fuertes, que le imprimen un movimiento de trote en suspensión con galope muy veloz
CARÃ
Kunnen jullie ook lekker ff kletsen over het karakter, want daar ben ik wel benieuwd naar.
PODENCO ANDALUZ
Carnet de identidad
Nombres: Podenco conejero, podenco de rehala, podenco ibérico, campanero, orito, maneto. Otras denominaciones más locales: malagueño, rondeño, paternero...
Grupo: quinto, correspondiente a los perros de tipo Spitz y Primitivo. Sección 6a de tipo antiguo.
Procedencia: España.
Variedades: 3 tamaños: grande, mediano y «chico». 3 tipos de pelo: duro (pelicerdeño), liso o corto, y largo (pelisedeño).
Altura a la cruz: Grande: 54-68 cm. Mediano: 43-53 cm. Chico: 40 cm (máximo).
Aspecto general: perro de aspecto muy rústico con lÃneas que no deben ser nunca curvilÃneas.
Capa: canela, tonalidades en rojo y blanco.
Cuerpo: subconvexo, medilÃneo y longilÃneo.
Cabeza: de tamaño mediano, bien proporcionada y de forma troncopiramidal en los de talla grande, y algo más puntiaguda en los de talla mediana y chica. Frente amplia y nuca poco pronunciada, con stop poco pronunciado. Orejas triangulares de punta roma, dirigidas hacia arriba.
Extremidades: bien aplomadas, musculosas y fuertes, que le imprimen un movimiento de trote en suspensión con galope muy veloz
CARÃ
- Hanneke2
- Zeer actief
- Hanneke2
- Zeer actief
De Andaluz is er in drie maten, de meest voorkomende is de middelmaat, da's ook het formaatje van Kiki en Lilo. De ibicenco is er maar in 1 maat, en dus inderdaad een stuk groter.assiejaja schreef:Speedy Gonzales Spaans, maar betekent arriba niet gewoon 'naar voren'?
![]()
En over de andaluzjes, er zit toch best veel verschil in die koppies he, dat puntige van Pri wat weer veel op de ibicenco lijkt (zijn ze nou ook echt een stuk kleiner? ja he?!) maar ook die brede kaakjes.. da's toch wel anders.
Het verschil in hoofden zie je volgens mij toch ook wel bij de ibicenco. Een paar voorbeelden (Dit zijn allemaal stamboomhonden):

En nog een paar Spaanse:

Sommige hebben een lang smal hoofd, bijna zoals een galgo, en bij andere is het veel meer gedrongen.
-
Jay1978
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ohwwwwwwwwwww hebbuhhhhhhh!!Hanneke2 schreef:De Andaluz is er in drie maten, de meest voorkomende is de middelmaat, da's ook het formaatje van Kiki en Lilo. De ibicenco is er maar in 1 maat, en dus inderdaad een stuk groter.assiejaja schreef:Speedy Gonzales Spaans, maar betekent arriba niet gewoon 'naar voren'?
![]()
En over de andaluzjes, er zit toch best veel verschil in die koppies he, dat puntige van Pri wat weer veel op de ibicenco lijkt (zijn ze nou ook echt een stuk kleiner? ja he?!) maar ook die brede kaakjes.. da's toch wel anders.
Het verschil in hoofden zie je volgens mij toch ook wel bij de ibicenco. Een paar voorbeelden (Dit zijn allemaal stamboomhonden):
En nog een paar Spaanse:
Sommige hebben een lang smal hoofd, bijna zoals een galgo, en bij andere is het veel meer gedrongen.
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Pri komt met moeite aan de 10 kilootjes. Haar hoofd is een stuk korter als dat van de ibi, haar oren zijn korter, eigenlijk is ze gewoon helemaal wat gedrongener als de ibi, wat korter in alle opzichten. De ibi neigt veel meer naar een zuivere Galgo-bouw.dat puntige van Pri wat weer veel op de ibicenco lijkt (zijn ze nou ook echt een stuk kleiner? ja he?!)
- starfleet
- Erelid
- LongFields
- Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
- starfleet
- Erelid
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
De meest rechtse hond heeft de kleuren en tekening van KikiHanneke2 schreef:Ik ben blij dat Lilo geen konijntjes vangt...
-
laeken
- Zeer actief
-
laeken
- Zeer actief
Ik blijf me afvragen of er wel of geen podenco in Cleo zit. Ze is zo verschrikkelijk snel en jachtlustig dat je er makkelijk mee kan overleven als je ergens konijnen weet te zitten. Ze pakt ze gewoon waar je bij staat, net als hazen, eenden en meerkoeten. Jammie!

Ik lees trouwens net het stukje over Cleo op de pagina van Belinda meuldijk, toen heette Cleo nog Suzie.
Ze moest bij iemand die bij het water woonde omdat ze zo dol op water was. Nu gaat ze er net met moeite in het laatste jaar
Maar wel leuk om te lezen dat iemand ook toen ze nog in Spanje in het asiel zat op haar gevallen is. Als belinda haar toen wel meegenomen had hadden wij Cleo niet gehad 
Misschien dat ik haar eens een mailtje met foto's stuur van Cleo nu en hoe het gaat.
Ik lees trouwens net het stukje over Cleo op de pagina van Belinda meuldijk, toen heette Cleo nog Suzie.
Misschien dat ik haar eens een mailtje met foto's stuur van Cleo nu en hoe het gaat.
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Doe mij het linkje eens Marc, vind ik leuk!MARC_S schreef:Ik blijf me afvragen of er wel of geen podenco in Cleo zit. Ze is zo verschrikkelijk snel en jachtlustig dat je er makkelijk mee kan overleven als je ergens konijnen weet te zitten. Ze pakt ze gewoon waar je bij staat, net als hazen, eenden en meerkoeten. Jammie!![]()
Ik lees trouwens net het stukje over Cleo op de pagina van Belinda meuldijk, toen heette Cleo nog Suzie.Ze moest bij iemand die bij het water woonde omdat ze zo dol op water was. Nu gaat ze er net met moeite in het laatste jaar
Maar wel leuk om te lezen dat iemand ook toen ze nog in Spanje in het asiel zat op haar gevallen is. Als belinda haar toen wel meegenomen had hadden wij Cleo niet gehad
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Ik heb even zitten neuzen op de pag. waar de foto's vandaan komen! Staan mooie ibi's tussen!Podenji schreef:leuke foto's allemaalhier wat fotos van enkele Spaanse familieleden van Solar
![]()
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
laeken
- Zeer actief
Ik vind de honden uit de lijn van Solar heel mooi
Maar ik vind ze ook te wit. Waarom fokken ze ze zo wit? Juist in Spanje worden witte honden als ongewenst beschouwd en er zijn zelfs herplaatsingssites die aanraden juist de witjes te nemen omdat die echt een probleem hebben in de brandende zon daar.
Lijkt me sterk dat witte podenco's echt lekker de hele dag in de zon kunnen hollen zonder vreselijk te verbranden op hun neus, oogranden en oren?
Verder is deze vorm van wit dus de vorm die doofheid in de hand werkt. Ik ben nu wat aan het lezen over podenco's en lees her en der toch over de doofheid als probleem, vaak eenzijdig maar het blijft een groot probleem in dit ras.
Zie het niet direct als kritiek maar meer als een open vraag.
Maar ik vind ze ook te wit. Waarom fokken ze ze zo wit? Juist in Spanje worden witte honden als ongewenst beschouwd en er zijn zelfs herplaatsingssites die aanraden juist de witjes te nemen omdat die echt een probleem hebben in de brandende zon daar.
Lijkt me sterk dat witte podenco's echt lekker de hele dag in de zon kunnen hollen zonder vreselijk te verbranden op hun neus, oogranden en oren?
Verder is deze vorm van wit dus de vorm die doofheid in de hand werkt. Ik ben nu wat aan het lezen over podenco's en lees her en der toch over de doofheid als probleem, vaak eenzijdig maar het blijft een groot probleem in dit ras.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
thanksMARC_S schreef:Ik vind de honden uit de lijn van Solar heel mooi![]()
Maar ik vind ze ook te wit. Waarom fokken ze ze zo wit? Juist in Spanje worden witte honden als ongewenst beschouwd en er zijn zelfs herplaatsingssites die aanraden juist de witjes te nemen omdat die echt een probleem hebben in de brandende zon daar.![]()
de tweede foto is van solars vader overigens, solars moeder is bijna helemaal rood, solar was de enigste witte uit het nest haar 2 broertjes zijn bijna helemaal rood en haar 3 zusjes zijn bont . als ik solars lijn bekijk en van bijna alle honden heb ik foto's
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
laeken
- Zeer actief
Moet je gewoon Suzie en Belinda meuldijk invoeren in googleEline* schreef:Doe mij het linkje eens Marc, vind ik leuk!MARC_S schreef:Ik blijf me afvragen of er wel of geen podenco in Cleo zit. Ze is zo verschrikkelijk snel en jachtlustig dat je er makkelijk mee kan overleven als je ergens konijnen weet te zitten. Ze pakt ze gewoon waar je bij staat, net als hazen, eenden en meerkoeten. Jammie!![]()
Ik lees trouwens net het stukje over Cleo op de pagina van Belinda meuldijk, toen heette Cleo nog Suzie.Ze moest bij iemand die bij het water woonde omdat ze zo dol op water was. Nu gaat ze er net met moeite in het laatste jaar
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
ieder z'n eigenMartijn schreef:Niet iedereen zit op eenheid te wachten. Vooral als er een brede basis is die al voldoet.Podenji schreef:inderdaad, éénheidMartijn schreef:Moet je kijken wat de nodige inteelt voor een verandering teweeg kan brengen.
Ik vind een vlaamse koehond honderd keer heftiger dan een bouvier.
Ik vind de oorspronkelijke afghaan veel leuker dan een moderne showpruik en een "echte" podenco toffer dan de stamboomtak die daar uit is gefokt.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
laeken
- Zeer actief
Dat is zeker waar, maar waar ik wel bang voor ben is dat de podenco's in lijnen hun jachtinstinkt kwijtraken. Niemand zal zijn honden testen op werken en dus blijft uiterlijk de enige graadmeter. Dat is gevaarlijk omdat de podenco de podenco is door het jagen en niet doordat ze er zus en zo uitzien. Het karakter van de honden hangt zeer nauw en onlosmakelijk samen met dat jagen. Fok je het jagen per ongeluk weg dan kan je dus een ander aspect van het karakter wat misschien wel erg ongewenst is naar boven fokken.Podenji schreef:ieder z'n eigenMartijn schreef:Niet iedereen zit op eenheid te wachten. Vooral als er een brede basis is die al voldoet.Podenji schreef:inderdaad, éénheidMartijn schreef:Moet je kijken wat de nodige inteelt voor een verandering teweeg kan brengen.
Ik vind een vlaamse koehond honderd keer heftiger dan een bouvier.
Ik vind de oorspronkelijke afghaan veel leuker dan een moderne showpruik en een "echte" podenco toffer dan de stamboomtak die daar uit is gefokt.
Dat zie je een beetje bij afghanen die niet goed jagen maar wel enorm fel zijn op bewegingen en zelfs andere honden. Let je niet op de totale pakketten als je honden fokt dan kom je soms voor bizarre verassingen te staan in de karakters van de ultieme plaatjes op een show.
-
Addy
Hier mijn opvangzoon KlaasjeWil de hond schreef:Ja, het straalt er overduidelijk vanaf, de aanwezigheid van raszuiver andaluzebloed in haar aderen. Haar hele gezicht, blik en oren zijn onmiskenbaar van de Podenco A. afkomstig.Weer een net iets ander soort hondje, maar ook weer overduidelijk met die andaluzzensaus
Nog een fotootje van Pri, nu van voren.
Ik zal morgen eens proberen haar er goed staand op te krijgen, da´s niet makkelijk omdat ze of wegloopt of gaat liggen als ik in de buurt kom met een kamera. Maar afgezien van haar vrij typische podenco a. koppie heeft ze ook een lijfje wat verdacht veel weg heeft van de lijfjes van al die podenco a.-achtigen die ik hier in de omgeving zie en die allemaal tot eenzelfde ras lijken te behoren.
Ik vind haar een heerlijk hondje en het is zo zonde dat ze het niet fijn vindt om aangeraakt te worden.

RIP