Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraagje aan de Barfers-zelfsamenstellers of kvv voerders.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

jan
geregistreerd lid

vraagje aan de Barfers-zelfsamenstellers of kvv voerders.

Ongelezen bericht door jan »

Een wild prooidier heeft heel weinig vet.

Elke jager of wildpoelier kan je dit bevestigen.

Vet is volgens wolvenexperten zeldzaam in de natuur en zou bij prooidieren nooit meer dan 5 % bedragen, zelfs eerder minder.

Waar haalt de wolf dan, indien vet de zo geroemde en haast enige leverancier is van energie, de nodige energie vandaan in zijn "struggle for life" ?

Hoe zit het met het vertpercentage bij de gemiddelde barfer of zelf samensteller en wat is het gemiddelde vetpercentage in de kvv voeders ?

Of is dit niet belangrijk ?

jan.
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Goeie vraag! Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, dus ik hoop dat een ander wat nuttige info heeft. :wink:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

gemiddelde vetpercentage van KVV is 14% vet is niet de enige energiebron.
een wolf komt in de regel aan voldoende vetten, doordat de eiwitten en koolhydraten die hij eet ook worden omgezet in vetten. een prooi bestaat voor een groot deel ook uit eiwitten, (spieren zijn eiwitten) wat een lichaam niet allemaal in 1 keer gebruik, het teveel wordt opgeslagen voor slechtere tijden. waarin ze hun reserves aanspreken. als er niet voldoende voedsel is zie je dan ook sterk vermageren. en zullen ze best wel eens wat te kort komen.
honden die te dik zijn hebben veelal een voeder waar veel eiwitten in zit, waardoor een teveel snel wordt opgeslagen als vet. onze huishonden kennen geen slechte perioden dat ze op ratsoen zijn. die hoeven dus hun reserves niet aan te spreken.
KVV bevat minder eiwitten omdat dierlijke eiwitten hoogwaardiger zijn dan de plantaardige eiwitten die in droogvoeders zitten dus hoef je er niet zo veel in te stoppen bij KVV. Kvv bevat gemiddeld 15% en droogvoer gemiddeld 25%.

er zal vast nog wel iemand zijn die een aanvulling kan doen op bovenstaande :wink:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

amiwoods schreef:KVV bevat minder eiwitten omdat dierlijke eiwitten hoogwaardiger zijn dan de plantaardige eiwitten die in droogvoeders zitten dus hoef je er niet zo veel in te stoppen bij KVV. Kvv bevat gemiddeld 15% en droogvoer gemiddeld 25%.
Dat verschil heeft niet te maken met plantaardig of dierlijk eiwit, maar met de droge stofberekening. Zou je aan kvv het vocht ontrekken, net zoals dat bij brokken gedaan is dan zou je op dezelfde of gelijke percentages uitkomen. Voerfabrikanten werken allemaal met de eiwitfractieberekening in de hand en zowel bij brok als bij kvv komt men allemaal zo rond de 20/30% (bij normaal basisvoer) eiwitfractie uit.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: vraagje aan de Barfers-zelfsamenstellers of kvv voerders

Ongelezen bericht door Angelique25 »

jan schreef:Een wild prooidier heeft heel weinig vet.

Vet is volgens wolvenexperten zeldzaam in de natuur en zou bij prooidieren nooit meer dan 5 % bedragen, zelfs eerder minder.

Waar haalt de wolf dan, indien vet de zo geroemde en haast enige leverancier is van energie, de nodige energie vandaan in zijn "struggle for life" ?

Hoe zit het met het vertpercentage bij de gemiddelde barfer of zelf samensteller en wat is het gemiddelde vetpercentage in de kvv voeders ?

Of is dit niet belangrijk ?

jan.
Hoeveel % vet we hier precies voeren durf ik niet te zeggen, maar veel is het niet omdat ik het vet van pens en kopvlees grotendeels wegsnij en wegkieper. Als ik dat zou voeren dan groeien ze dicht. Ik denk dat we hier zo gemiddeld rond de 5 % zitten, kan dus afhankelijk van het aangeleverde wat meer of minder zijn en voorst selecteer ik nog de hele magere stukken voor de wat minder aktievelingen/oudjes en de wat vettere stukken voor de jonkies.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

jan schreef:Een wild prooidier heeft heel weinig vet.

Hoi Ja.
magere "prooidieren" zijn hier een zelfdzaamheid.
In mijn omgeving is er wel natuur maar daar dumpen "diereneigenaren" hun volgevreten konijnen/hanen die ze zat zijn en weer een prooi zijn voor de vossen en ja soms..ook voor mijn honden.
1 hond van mij regelt het vetpercentage wat zij wil eten/vaker dus niet wil eten/ zelf.
als materiaal te vet is vreet ze het gewoon niet.
snij ik het vet weg dan vreet ze het wel.

het hangt ook een beetje af van de situatie of mijn honden meer of vetter willen eten.
zo zijn wij pas een paar dagen in de bergen geweest waar het al kouder was en behoefte aan meer/vetter voer groter was..ze liggen/lopen de hele dag buiten.
Afbeelding
jan
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door jan »

Als mijn honden (40 en 45 kilo) een echte maaltijd gekregen hebben, en dan bedoel ik bijvoorbeeld een flink bevleesd bot, en vandaag is dat bijvoorbeeld een kompleet schouderblad + poot tot net onder de knie afgezaagd, ongeveer 1.8 kilo per stuk, dan eten ze gegarandeerd morgen niks, ook al zet ik hun wat dan ook voor, het blijft onaangeroerd .
Dus in die mate regelen ze hun eigen voeding zeker qua hoeveelheid.

De behoefte aan voer in de winter tegenover de zomer, tel daarbij dat elke hond qua metabolisme verschillend is en ik begrijp niet goed hoe die voerfabrikanten tot die cijfers komen.

Bovendien vraag ik me af of dat allemaal zo belangrijk is om dat in een cursus te verwerken, je merkt toch zelf of je hond goed in zijn vel zit of niet ?

Energiebehoefte, eiwitfractie persoonlijk vind ik het allemaal nogal een beetje een hocus pocus gedoe om een mythe in stand te houden dat je een soort van voedingsingenieur moet zijn om een hond te voeren, ik denk dat ik dat zelfs ooit eens ergens gelezen heb.

Ik let in ieder geval op met vet, persoonlijk vind ik 14 % in kvv veels te veel, en dit op basis van wat ik ervaar ivm. wild tov gekweekt, en dan baseer ik me op de kwantiteit van het vet, niet op de kwaliteit, dat is een kompleet ander verhaal.

Jan.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

jan schreef:De behoefte aan voer in de winter tegenover de zomer, tel daarbij dat elke hond qua metabolisme verschillend is en ik begrijp niet goed hoe die voerfabrikanten tot die cijfers komen.
door een gemiddelde hond te nemen en daar het voer voor te maken en dan aan te passen als het blijkt dat dat voer niet geschikt is voor een gemiddelde hond
:19:

Energiebehoefte, eiwitfractie persoonlijk vind ik het allemaal nogal een beetje een hocus pocus gedoe om een mythe in stand te houden dat je een soort van voedingsingenieur moet zijn om een hond te voeren, ik denk dat ik dat zelfs ooit eens ergens gelezen heb.
die waarschuwing staat in iedere hondenboek :mrgreen:
Ik let in ieder geval op met vet, persoonlijk vind ik 14 % in kvv veels te veel, en dit op basis van wat ik ervaar ivm. wild tov gekweekt, en dan baseer ik me op de kwantiteit van het vet, niet op de kwaliteit, dat is een kompleet ander verhaal.
wat en hoeveel vet in kvv zit weet ik niet, dat staat neem ik aan op de verpakking?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”