Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dringend hulp nodig ik weet het niet meer

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

jpschouten

Dringend hulp nodig ik weet het niet meer

Ongelezen bericht door jpschouten »

Hoi dit is mijn eerste post op dit forum, ik heb een hondje, dommel, een boomertje. Het is een schat van een beest nu ongeveer een 1/2 jaar oud hij is alleen zo ontdeugend. Ik zit met het volgende probleem.
Zolang de hond bij mij op 1 kamer is doet hij zijn behoefte niet. Als hij ertussen uit kan knijpen poept en plas hij in de gang of waar dan ook (stiekem). Dan de bench, de hond slaapt s'avonds in een bench. Voordat hij gaat slapen gaat hij eerst 5-15 min de boel bij elkaar janken en s'ochtends begint hij weer opnieuw. tot hij eruitmag. Verder kan hij ook moeilijk alleen zijn (janken). We gaan binnenkort verhuizen en wonen dan boven een winkel. Ik maak me erg zorgen hoe ik het aan moet pakken.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Hoi, dus je hebt een pupje. Kan heel leuk zijn maar ook heel druk he. :wink:

Over dat plassen en poepen buiten jouw zicht, kan het zijn dat je het hondje bestraft hebt toen hij binnen ergens plaste of poepte?

Dat hij nog niet helemaal zindelijk is, is niet zo heel vreemd want dat waren mijn honden ook pas met een maandje of 6.

En over de bench? Heb je daar wel bench training aan vooraf laten gaan? Dus proberen leuk te maken en opbouwen met minuten?

Kan de hond trouwens niet uit de bench blijven? Is het probleem ook opgelost. :wink:
jpschouten

het is de eerste keer dat ik een hond heb en ik doe mijn uiterste best. Ik heb hem idd wel eens bestraft als hij poept of plast en dan in zijn hok gezet. Ik sluit hem daar soms ook ffe op als hij echt vervelend is. Ik denk dat dit toch fout is omdat hij dan zijn bench niet ziet als plezierig. Hoe kan ik de hond het beste straffen als hij iets doet wat niet mag ?
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

jpschouten schreef:het is de eerste keer dat ik een hond heb en ik doe mijn uiterste best. Ik heb hem idd wel eens bestraft als hij poept of plast en dan in zijn hok gezet. Ik sluit hem daar soms ook ffe op als hij echt vervelend is. Ik denk dat dit toch fout is omdat hij dan zijn bench niet ziet als plezierig. Hoe kan ik de hond het beste straffen als hij iets doet wat niet mag ?
De bench moet leuk blijven dus in ieder geval niet meer voor straf opsluiten in de bench. Als hij poept of plast en je ziet het kan je hem gauw optillen en buiten neerzetten, belonen met wat lekkers als hij wat buiten doet. Als je pas achteraf ziet dat hij iets gedaan heeft snapt hij niet waar hij voor gestraft wordt.

Als een hond van een half jaar iets doet wat niet mag kun je straffen met "nee" of "foei", hij moet dan wel weten wat "nee" of "foei" betekent. Bij een jonge hond is het heel belangrijk dat je voorkomt dat hij de fout ingaat, dan hoef je ook niet te corrigeren. Dus afleiden als hij "kwaad" in de zin heeft en belonen als hij goed gedrag vertoont. En in ieder geval nooit meer de bench als straf gebruiken, dan krijgt hij er geheid een hekel aan. Je kan hem beter aanleren de bench weer leuk te vinden door zijn eten in de bench te geven en hem een lekkere Kong of pensstaaf te geven als hij moet gaan slapen voor de nacht.

Je zegt dat je hem er ook even indoet als hij echt vervelend is. Wat doet hij dan als hij echt vervelend is?

Anne
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Voor ongelukjes in huis mag je je pup nooit straffen. Hij denkt dan dat hij het niet bij jou in de buurt mag doen en gaat het dan op plekken doen waar jij het niet snel zal zien.

Voor de zindelijkheidstraining moet je je pup na het spelen, slapen, eten en drinken mee naar buiten nemen zodat hij zich kan ontlasten. Als hij dan wat doet prijs je hem de hemel in:
'Goed zo Dommel plasje/poepje gedaan' :cheer:

Dat hou je net zo lang vol totdat hij niks meer in huis doet. Als er toch eens iets in huis gebeurt ruim je het gewoon op. Dat zal heus nog weleens gebeuren, voordat onze pup zindelijk was waren we ook al drie maanden op weg.

Als je de bench gebruikt om je pup te straffen zal hij het nooit fijn vinden om erin te gaan. Als je de bench wilt gebruiken om hem in te laten slapen moet je het een veilige plaats voor hem maken waarin hij met rust wordt gelaten. Ik zou opnieuw beginnen met de benchtraining.

Pupjes moeten alles nog leren en doen vaak dingen die niet mogen omdat ze nog helemaal niet weten dat iets niet mag. Als je pup b.v. zijn tanden ergens in wil zetten waar jij ze niet wil hebben (meubels etc.) dan kan je op een lage toon: 'Nee' zeggen en hem meteen iets anders aanbieden zoals een flostouw of een speeltje. Als hij daar dan mee gaat spelen kan je hem met je stem belonen: 'Braaf Dommel, dat is jouw speeltje'

Vooral veel geduld hebben, dan komt het allemaal goed :ok:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
jpschouten

oke super tips, en hoe krijg ik het voor elkaar dat hij alleen is. Hij staat nu met zijn bench in de keuken, ik geef nu sinds een ruime week idd het eten in de bench en een kong ? weet niet wat het is. Met welk hondensnoepje kan je hem het beste belonen. En ik heb ook gehoord over een klikkertje ? hoe werkt dat dan. Je merkt het ik wil alles voor hem doen ben gek van hem maar als hij zo te keer gaat dalijk boven die winkel :eek:
hij gehoorzaamd al bij af, zit, naast, volg nog niet helemaal. blijf doetie ook al
wat een topforum dit :wink: thx
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

jpschouten schreef:oke super tips, en hoe krijg ik het voor elkaar dat hij alleen is. Hij staat nu met zijn bench in de keuken, ik geef nu sinds een ruime week idd het eten in de bench en een kong ? weet niet wat het is. Met welk hondensnoepje kan je hem het beste belonen.
Een Kong is een rubber holle "bal" waar je wat lekkers in doet (bijvoorbeeld wat brokjes gemengd met smeerkaas of Rodiworst of of of. De hond is een tijdje bezig het lekkers er met de tong uit te likken en vergeet zo dat hij alleen is. Je kan ze in allerlei maten kopen. Voor een kleine hond een kleintje en voor een grote een grote. Het voordeel is dat het veilig is, ze bijten het niet stuk en gaan er niet in stikken, dus kun je ook veilig geven als er geen toezicht is. Ik zou wel opnieuw het alleen zijn opbouwen als dat maar enigszins mogelijk is, dus met kleine stapjes weer. En misschien kan hij wel los in de keuken. Wij hadden hier de keuken pupproof en dat werkte beter dan een bench, want daar wilde ze persé niet in met het deurtje dicht voor langer dan een kwartiertje ofzo.

De beste beloning is iets waar je hond echt gek op is. Het liefste iets wat hapslikweg is. Dat kan van alles zijn: kleine stukjes Smakos, een kwart frolicje, een flinter kaas, kleine stukjes rodiworst. Het belangrijkste is dat je hond er gek op is en er iets voor wil doen.

Over clickertraining kun je heel veel vinden op internet. Het belangrijkste principe is dat je eerst leert dat de click beloning betekent en daarna klik je als hij iets goed doet en geeft de beloning. Het voordeel van de clicker is dat je heel erg goed kunt timen en niet zit te worstelen met lekkers dat er nét iets te laat ingaat. De click betekent "goedzo" voor de hond.

Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 08 nov 2005 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Bedoel je alleen blijven als jij de deur uit bent?

Ook dat moet je opbouwen met minuutjes tegelijk.

Je kunt dan beginnen met eventjes naar boven gaan zonder de pup of naar een andere ruimte in huis. En dan weer terug als pupje eventjes stil is, dus niet als hij gaat janken en piepen.

Als dat goed gaat dan ga je heel eventjes naar buiten, na een minuutje komt je weer binnen en ik negeerde dan eventjes mijn honden bij binnenkomst zodat ze niet het idee kregen dat ze vreselijk blij moesten zijn als ik weer thuis kwam.Daarna natuurlijk wel lekker knuffelen en aanhalen.

"nachts nam ik de pup mee naar mijn slaapkamer, en als je niet wilt dat de pup bij je op bed slaapt kun je hem in een doos of bench naast je bed zetten. Als hij dan wakker wordt en je mist kun je eventjes laten merken dat je er bent.

En dat kun je dan ook weer gaan afbouwen totdat de pup wel beneden kan slapen als je dat wilt.
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Over alleen zijn aanleren heb ik geen tips. Mijn hond kan een kwartier alleen zijn, verder dan dat ben ik nog niet gekomen. In principe bouw je het in eerste instantie op in minuten. Zorg ervoor dat je altijd terug bent voordat je hond gaat piepen anders geef je hem het idee dat hij je 'terug kan roepen' en zal hij altijd tekeer gaan als je weggaat/bent.

Anne heeft net het gebruik van een Kong al uitgelegd die kan je geven als je hem even alleen laat zodat hij wat te doen heeft.

Als je pup overenthousiast is en je krijgt hem niet tot bedaren, dan kan je ook een Kong geven. Ik heb een erg fanatieke pup en als hij soms een beetje te enthousiast (ondeugend) wordt dan geef ik hem ook weleens een Kong zodat hij lekker bezig is. Mijn hond wordt er ook rustig van.

Wat ook erg leuk is om te doen (en wat tegelijkertijd de geest stimuleerd) zijn zoekspelletjes.

Je neemt een lekker stukje worst/kaas of iets anders waar je pup gek op is en dat verstop je dan voor hem. Eerst leg je het b.v. voor een kussen op de grond. Dat snoepje vindt hij natuurlijk erg makkelijk! Dan maak je het iets moeilijker door het snoepje onder het kussen te leggen. Uiteindelijk kan je snoepjes verstoppen zonder dat je pup erbij is en dan neem je hem mee en kan hij ze gaan zoeken.
Als je merkt dat hij het moeilijk heeft kan je hem natuurlijk een beetje helpen :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Wat ik veel heb gedaan is kami in de bench gedaan met zo'n speelbal waar een gat in zit. Die bal vul je met kleine brokjes (kan ook gewoon zijn eten zijn) en die bal moet hij dan rollen om er koekjes uit te laten komen. Dit deed hij in de bench en zo maakte ik de bench ook leuk.

Wat ik nog even extra wil benadrukken is een stukje van Baily:

"Als dat goed gaat dan ga je heel eventjes naar buiten, na een minuutje komt je weer binnen en ik negeerde dan eventjes mijn honden bij binnenkomst zodat ze niet het idee kregen dat ze vreselijk blij moesten zijn als ik weer thuis kwam.Daarna natuurlijk wel lekker knuffelen en aanhalen. "

Het negeren is heel erg belangrijk want als je heel enthousiast gaat doen dat je weer terug bent. Wij deden dat ook bij chika en die zat dus echt de hele tijd voor het raam te wachten tot we terugkwamen, terwijl nu we de eerste minuten negeren ligt ze gewoon lekker te slapen.
Afbeelding
Jopensam
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jopensam »

Reini schreef:Voor ongelukjes in huis mag je je pup nooit straffen. Hij denkt dan dat hij het niet bij jou in de buurt mag doen en gaat het dan op plekken doen waar jij het niet snel zal zien.

Voor de zindelijkheidstraining moet je je pup na het spelen, slapen, eten en drinken mee naar buiten nemen zodat hij zich kan ontlasten. Als hij dan wat doet prijs je hem de hemel in:
'Goed zo Dommel plasje/poepje gedaan' :cheer:

Dat hou je net zo lang vol totdat hij niks meer in huis doet. Als er toch eens iets in huis gebeurt ruim je het gewoon op. Dat zal heus nog weleens gebeuren, voordat onze pup zindelijk was waren we ook al drie maanden op weg.

Als je de bench gebruikt om je pup te straffen zal hij het nooit fijn vinden om erin te gaan. Als je de bench wilt gebruiken om hem in te laten slapen moet je het een veilige plaats voor hem maken waarin hij met rust wordt gelaten. Ik zou opnieuw beginnen met de benchtraining.

Pupjes moeten alles nog leren en doen vaak dingen die niet mogen omdat ze nog helemaal niet weten dat iets niet mag. Als je pup b.v. zijn tanden ergens in wil zetten waar jij ze niet wil hebben (meubels etc.) dan kan je op een lage toon: 'Nee' zeggen en hem meteen iets anders aanbieden zoals een flostouw of een speeltje. Als hij daar dan mee gaat spelen kan je hem met je stem belonen: 'Braaf Dommel, dat is jouw speeltje'

Vooral veel geduld hebben, dan komt het allemaal goed :ok:
Helemaal mee eens, het is ook nog maar een pupje! En alles moet je gewoon met veel geduld aanleren.
Groetjes Melanie,Jessy, Nicci en Jordan
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”