Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
"weet" een hond ook ?? (geheugen)
Moderator: moderatorteam
-
Ellen
- Vaste gebruiker
"weet" een hond ook ?? (geheugen)
Hoi,
Zouden honden weten/herinneren wat ze gisteren bv gedaan hebben ??
Bijvoorbeeld soms ga ik met Finn naar een bepaalde plaats om te spelen en los te laten. En dan heeft hij echt zoiets van: "he, hier ben ik nog nooit geweest". Terwijl hij daar weleens eerder is geweest.
Als we dan naar het bos gaan (bijna dagelijks) dan piept hij en heeft zoiets van:"leuk, weer naar het bos".
Snappen jullie het ?? Hebben ze een geheugen ??
groet
ellen
Zouden honden weten/herinneren wat ze gisteren bv gedaan hebben ??
Bijvoorbeeld soms ga ik met Finn naar een bepaalde plaats om te spelen en los te laten. En dan heeft hij echt zoiets van: "he, hier ben ik nog nooit geweest". Terwijl hij daar weleens eerder is geweest.
Als we dan naar het bos gaan (bijna dagelijks) dan piept hij en heeft zoiets van:"leuk, weer naar het bos".
Snappen jullie het ?? Hebben ze een geheugen ??
groet
ellen
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
volgens mij hebben ze zeker geheugen
maar of het gaat zo van gister nee dat denk ik niet
ik denk dat ze iets herkennen van he dit heb ik meer gedaan
zoal wij vroeger een herder hadden die zei je opa worstje
dan rende hij naar de voor deur om te wachten op mijn opa die eens in het jaar uit Groningen kwam bij ons logeren
maar of het gaat zo van gister nee dat denk ik niet
ik denk dat ze iets herkennen van he dit heb ik meer gedaan
zoal wij vroeger een herder hadden die zei je opa worstje
dan rende hij naar de voor deur om te wachten op mijn opa die eens in het jaar uit Groningen kwam bij ons logeren
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Ja nou en of er een hoop blijft hangen. Anders zou een hond totaal niets hebben aan zijn leerervaringen
Bruno weet na een week nog waar ergens een konijn ligt te rotten. Ik kon een hele week die route vermijden maar hij ging toch op zoek.
Een paadje waar ik hem als pup was kwijtgeraakt waardoor hij in net zo in paniek was als ik wilde hij later niet meer in.
Bruno weet na een week nog waar ergens een konijn ligt te rotten. Ik kon een hele week die route vermijden maar hij ging toch op zoek.
Een paadje waar ik hem als pup was kwijtgeraakt waardoor hij in net zo in paniek was als ik wilde hij later niet meer in.
- M@ri@nne
- Zeer actief
Tosca weet nog precies waar ze een kat heeft gezien, ze in het bos water tussen de wortels van de bomen kan drinken, etc.
Dus ja niks mis met dat geheugen.
We zijn trouwens een keer terug geweest naar het asiel waar Tosca en Laika vandaan kwamen. Dit was een jaar of 2 nadat wij ze hadden opgehaald. Tosca begon enorm te stressen toen we het terein opreden.
Dus ja niks mis met dat geheugen.
We zijn trouwens een keer terug geweest naar het asiel waar Tosca en Laika vandaan kwamen. Dit was een jaar of 2 nadat wij ze hadden opgehaald. Tosca begon enorm te stressen toen we het terein opreden.
Groetjes, Marianne.

-
Ellen
- Vaste gebruiker
Gek eigenlijk.........
Ik weet dat honden intelligent zijn dat blijkt uit een heleboel feiten.
maar ze weten volgens mij niet wat ze gisteren hebben gedaan.
En ik heb ook weleens gelezen dat ze geen besef van tijd hebben, dus weten ze volgens mij niet wat ze bv 2 uur geleden gedaan hebben.
snappie ............. hoe zien jullie dit ??
Ik weet dat honden intelligent zijn dat blijkt uit een heleboel feiten.
maar ze weten volgens mij niet wat ze gisteren hebben gedaan.
En ik heb ook weleens gelezen dat ze geen besef van tijd hebben, dus weten ze volgens mij niet wat ze bv 2 uur geleden gedaan hebben.
-
Marion.
Besef van tijd is toch iets heel anders dan geheugen?Ellen schreef:maar ze weten volgens mij niet wat ze gisteren hebben gedaan.
En ik heb ook weleens gelezen dat ze geen besef van tijd hebben, dus weten ze volgens mij niet wat ze bv 2 uur geleden gedaan hebben.![]()
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
-
Ellen
- Vaste gebruiker
- starfleet
- Erelid
- starfleet
- Erelid
Dat kunnen ze nooit weten. Ze kunnen alleen maar voelen dat ze zich lekker en voldaan en moe zijn. Of dat ze normaal altijd dan en dan uitgaan, dan willen ze het ook.Ellen schreef:hoi marion,
ja, het is wel zo dat tijd iets anders als geheugen maar ik bedoel ermee bv weten ze bv dat ze 1 uur gewandeld hebben of 2 uur ??
Of ze dit herinneren / weten.
snappie.......
groet
ellen
Om een voorbeeld te geven: Buffy gaat altijd uit als wij allemaal gegeten hebben 's avonds en de koffie op. Nou komt het wel eens voor dat ze laat in de middag nog heel lang gewandeld en gespeeld heeft en doodop is. Ze wil dan toch weg. Soms zijn we met vijf minuten dan weer terug omdat ze na vijf passen alweer terug naar huis wil en gaat sjokken. Maar ze moet even uit na het eten en de koffie, dat hoort zo, moe of niet, eerder heeft ze geen rust. De rest van de dag merk je zoiets niet omdat de tijden sterk varieren.
Anne
- Maxi
- geregistreerd lid
Een hond heeft geen geheugen. Een hond kan alleen maar associeren. Uit betekend naar buiten en behoefte doen, en behoefte doen is fijn. Bos betekend in feite hetzelfde. Het is zelfbelonend gedrag. Iemand zegt bos en doet blij. De hond word blij en mag naar buiten. Bos betekend dus buiten. En buiten is leuk voor elke hond. Tenzij je een hond hebt die bang is voor natte poten en het regend.
Net als met straffen. Een hond eet iets op, krijgt op zijn donder. De hond gaat het ding associeren met vervelende gevoelens. Zo krijg je conditionering van gedrag. Door steeds hetzelfde te herhalen krijg je het zogenaamd Pavlov effect, in alle soorten en maten. En vergeet niet dat honden lichaamstaal lezen, ook bij mensen. Ze zien heel goed wanneer jij iets leuk of goed vind en wanneer niet.
Net als met straffen. Een hond eet iets op, krijgt op zijn donder. De hond gaat het ding associeren met vervelende gevoelens. Zo krijg je conditionering van gedrag. Door steeds hetzelfde te herhalen krijg je het zogenaamd Pavlov effect, in alle soorten en maten. En vergeet niet dat honden lichaamstaal lezen, ook bij mensen. Ze zien heel goed wanneer jij iets leuk of goed vind en wanneer niet.
A running wolf in the wild should be a teacher to every child
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Honden hebben een heel goed geheugen hoor. Hele databanken met geuren liggen er in opgeslagen. Zoveel GB hebben wij niet in onze computer zitten.
Mijn hond heeft als pup een keer een flinke opdonder gekregen van een omheining met stroom erop. Dat was een harde les die ze haar heel leventje nooit meer is vergeten. Alleen het tikken van stroomdraad maakte haar al angstig.
Edit:
(Ik was even in de war met die andere topic. Geen idee waarom mijn antwoord hier opdook. Maar even wat aangepast aan het onderwerp van deze topic)
Groetjes Mark
Mijn hond heeft als pup een keer een flinke opdonder gekregen van een omheining met stroom erop. Dat was een harde les die ze haar heel leventje nooit meer is vergeten. Alleen het tikken van stroomdraad maakte haar al angstig.
Edit:
(Ik was even in de war met die andere topic. Geen idee waarom mijn antwoord hier opdook. Maar even wat aangepast aan het onderwerp van deze topic)
Groetjes Mark
Laatst gewijzigd door Mark-fryslan op 10 nov 2005 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
- jenny*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cockertje
- Contacteer:
Toen we utah na een tijdje naar het pension brachten )waar hij eerder als asielhond had gezeten'
Wist meneer nog precies hoe hij het schotje omhoog moest krijgen als ie eigenlijk dicht moest blijven
De verzorgers en de omgeving herkende hij direct.
denk niet dat hun geheugen net zo is als die van ons, maar zeker te weten hebben ze wel een geheugen.
Hoe en wat dat weet ik niet .
Ben het er wel mee eens dat ze niet een echt tijdbesef hebben.
ze leven meer naar wat hun innerlijke ikkie zegt denk ik. zo nvan.. na een wandeling voel ik mee heerlijk voldaan etc etc etc
Wist meneer nog precies hoe hij het schotje omhoog moest krijgen als ie eigenlijk dicht moest blijven
De verzorgers en de omgeving herkende hij direct.
denk niet dat hun geheugen net zo is als die van ons, maar zeker te weten hebben ze wel een geheugen.
Hoe en wat dat weet ik niet .
Ben het er wel mee eens dat ze niet een echt tijdbesef hebben.
ze leven meer naar wat hun innerlijke ikkie zegt denk ik. zo nvan.. na een wandeling voel ik mee heerlijk voldaan etc etc etc
-
jidde
Hier hetzelfde verhaal. Nanni weet ze altijd te vinden, de katten.M@ri@nne schreef:Tosca weet nog precies waar ze een kat heeft gezien, ze in het bos water tussen de wortels van de bomen kan drinken, etc.
Tuana was op de vakantie een meester in ontsnappen en wist ook precies waar ze er doorheen kon
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Nu lijkt het net of een hond een machine is, doe je iets zus dan krijg je die reactie, doe je iets zo dan krijg je die reactie. En zo werkt het toch echt niet hoor. Elke hond heeft zijn eigen persoonlijkheid, ervaringen en verleden die van invloed zijn op hoe reageert op bepaalde prikkels.Maxi schreef:Een hond heeft geen geheugen. Een hond kan alleen maar associeren. Uit betekend naar buiten en behoefte doen, en behoefte doen is fijn. Bos betekend in feite hetzelfde. Het is zelfbelonend gedrag. Iemand zegt bos en doet blij. De hond word blij en mag naar buiten. Bos betekend dus buiten. En buiten is leuk voor elke hond. Tenzij je een hond hebt die bang is voor natte poten en het regend.
Om iets te associeren heb je in de eerste plaats toch echt geheugen nodig om je te herinneren waar je iets mee associeert. Als een hond zich niet kan herinneren dat hij naar het bos is geweest, hoe kan hij dat dan associeren met iets leuks? Trouwens, ik herinner mij nog hoe leuk ik het had in Warner Bros Movie World, dus als iemand mij vraagt of ik daar weer mee naar toe ga, dan zeg ik ja, want ik associeer het met iets leuks...
-
richard29
- Actief
- Mijn ras(sen): mechelse herder
ik weet haast wel zeker dat een hond een geheugen heeft. mijn mechel utah weet bijvoorbeeld precies waar andere honden wonen ook al zijn ze op dat moment niet buiten hij hoeft ze maar 1 keer gezien te hebben en hij vergeet het niet weer. nog een voorbeeld is dat als utah terug ging naar het asiel voor pensionverblijf dat hij gelijk zelf het luik van het buitenverblijf opende iets wat hij eerder in dat asiel ook deed. ik heb hem laatst nog in een ander pension gehad en daar deed hij hetzelfde, dus een hond een geheugen ik zeg van wel

-
Ellen
- Vaste gebruiker
Hallo allemaal,
OK, een hond heeft een geheugen. Alleen het hoe of wat is volgens mij niet echt duidelijk.
Finn heeft nl. pas zijn moeder gezien en die herkent hij dus helemaal niet.
Dus hij weet niet dat dat zijn moeder is.
Ik denk dat een hond veel bij alles wat hij doet associeert met iets.
groetjes
ellen
OK, een hond heeft een geheugen. Alleen het hoe of wat is volgens mij niet echt duidelijk.
Finn heeft nl. pas zijn moeder gezien en die herkent hij dus helemaal niet.
Dus hij weet niet dat dat zijn moeder is.
Ik denk dat een hond veel bij alles wat hij doet associeert met iets.
groetjes
ellen
-
Ellen
- Vaste gebruiker
-
Ellen
- Vaste gebruiker
Hoi Inge,
Dit was idd de eerste keer dat hij zijn moeder weer zag.
En in jouw stelling zit heel wat in. Ik kan me bv van de kleuterschool ook nog maar weinig herinneren. Dus de tijd dat ik 4/5 jaar was.
Maar als ik bv foto's zie van die tijd komt er wel weer wat terug.
Ik vind het best een moeilijk onderwerp.
Denkt/weet een hond bv: "gisteren was ik lekker in het bos aan het ravotten".
Een mens weet bv nog precies wat hij/zij gisteren heeft gedaan. Maar een hond ????
groetjes
ellen
En in jouw stelling zit heel wat in. Ik kan me bv van de kleuterschool ook nog maar weinig herinneren. Dus de tijd dat ik 4/5 jaar was.
Een mens weet bv nog precies wat hij/zij gisteren heeft gedaan. Maar een hond ????
groetjes
ellen
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Ik denk dat het met het bos net zo gaat als met hoe jij foto's terug kijkt. Een hond ligt niet de hele dag te denken aan hoeveel plezier hij gisteren in het bos had, maar als je hem weer meeneemt naar het bos dan herinnert hij zich weer hoe leuk het daar was en dan wordt hij vrolijk.Ellen schreef:Hoi Inge,
En in jouw stelling zit heel wat in. Ik kan me bv van de kleuterschool ook nog maar weinig herinneren. Dus de tijd dat ik 4/5 jaar was.![]()
Een mens weet bv nog precies wat hij/zij gisteren heeft gedaan. Maar een hond ????![]()
groetjes
ellen
Mijn honden weten bijvoorbeeld ook heel goed de weg in de auto, ze weten precies als ik op de grote kruising rechtdoor ga dat we naar de waterplas gaan (dat is heel leuk) en dat als ik linksaf ga we naar het bos gaan (ook wel leuk, maar niet zo leuk als de plas). Ze zijn hier al een tijdje met de weg bezig, dus ik moet elke keer andere routes rijden en je ziet de honden dan echt denken, waar gaan we nu weer heen???