Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kan spelen makkelijk omslaan?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Kan spelen makkelijk omslaan?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Vandaag hebben Bram en Vegas weer met elkaar gelopen. Ze zijn echte maatjes: hobbelen overal als Jut en Jul op af, echt saampjes de wereld ontdekken. Vandaag zag ik bijv. ook dat Bram even een waarschuwende blaf gaf toen een hond erg naar Vegas blafte.

Als we gaan zitten, gaan ze wat zitten klieren naar elkaar. Dan zijn het echt hormonenbalen die tegen elkaar opbieden. Vegas is natuurlijk veel sterker dan Bram, die gooit z'n gewicht er in, Bram geeft zich echter niet gewonnen en wordt steeds feller. Hij maakt geluid (geen blaffen, geen grommen, ik weet niet hoe ik het moet uitleggen) en daardoor klinkt het volgens mij erger dan het is.

We laten het altijd even begaan en leiden ze dan af. Dan is het weer afgelopen en hobbelen ze weer gewoon gezamenlijk naast elkaar om te snuffelen of om een andere hond te begroeten. Ze hebben tijdens het felle spelen alletwee hun staart omhoog.

Wat ik me nu afvraag, is of dat spelen makkelijk kan doorslaan in vechten. Zowel Reini als ik hebben natuurlijk niet zo'n zin in bloedende oren of neuzen, dus ik dacht, ik ga het hier eens voorleggen. Het is dus niet dat we ons er druk om maken, maar we zitten wel een beetje te zoeken naar de juiste aanpak: hoe lang laten we ze geworden.

Even wat achtergrondinfo: het zijn beide reuen, Vegas is 7 maanden en Bram is 8 maanden oud. Ze kennen elkaar al van jongs af aan en zien elkaar zo eens in de drie/vier weken. Dat felle spelen doen ze eigenlijk vanaf het begin af aan al.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik ben geen expert hoor, maar ik denk dat het bij twee stoere reutjes weleens een klein beetje oppassen geblazen kan zijn.

Moos en Saar spelen soms ook hard tegen hard, ook met godsgruwelijk veel herrie (zoals jij ook wel gehoord hebt :mrgreen: ), soms eindigt dat ook in echt even lichte mot dat ze beide laten weten "en nou ophoepelen etterbak", om vervolgens 10 min later weer net zo hard verder te spelen en te sjeezen.

Alleen als ik ze zo samen zie spelen vraag ik me ook weleens af hoe dat zou lopen als het twee reutjes (of twee teefjes) geweest waren...
Moos heeft heeeel soms in het bos ook dat hij eerst heel hard speelt met een andere reu, maar dat het op een gegeven moment echt omslaat. Dan halen we ze ook uit elkaar.
Maar dat moment merk je (tenminste ik wel, en ik ben ook een leek) wel meteen als het komt. Je hoort meteen of het echt nog spelen is of gewoon heibel.
Tenminste de paar keren dat ik het heb meegemaakt (ook met andere honden), was het moment van omslag vrij duidelijk. En was er nog tijd genoeg om in te grijpen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Ik ben geen expert hoor, maar ik denk dat het bij twee stoere reutjes weleens een klein beetje oppassen geblazen kan zijn.
Bij een vreemde hond zou ik anders reageren uiteraard. Maar juist omdat ze al van jongs af aan bij elkaar zijn, heb ik de illusie (?) dat het niet zal doorslaan. Niet juist volgens jou?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:Ik ben geen expert hoor, maar ik denk dat het bij twee stoere reutjes weleens een klein beetje oppassen geblazen kan zijn.
Bij een vreemde hond zou ik anders reageren uiteraard. Maar juist omdat ze al van jongs af aan bij elkaar zijn, heb ik de illusie (?) dat het niet zal doorslaan. Niet juist volgens jou?
Ik weet het niet :19:

Ik denk dat ze of ze elkaar nu langer kennen of niet toch wellicht eens willen gaan bepalen wie de baas is, of wie er stoerder is.
Bram is geen watje, Vegas ongetwijfeld ook niet, dus ik kan me zo voorstellen dat er een kans is dat ze eens mot krijgen.

Hoeft niet, kan ook niet, alleen ik denk niet dat de kans daarop helemaal uitgesloten is omdat ze elkaar al van pup af aan kennen. Twee reuen die in 1 huis wonen van dezelfde leeftijd en allebei stoer kunnen ook mot krijgen. En ze kunnen ook geen mot krijgen :mrgreen:

Maar zoals ik al zei, ik ben ook geen expert :wink:
Laatst gewijzigd door Moos op 13 nov 2005 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
linda
Zeer actief

Ongelezen bericht door linda »

Bij mij wel :wink: Als t hier te ruw word kap ik t af,omdat er tussen die 2 van mij al 2x een spel in een knokpartij is geeindigd,neem ik dat risico niet meer. Ze mogen spelen,hoor ik dat r te veel gegrauwd en gesnauwd word is t afgelopen en mogen ze ff afgaan koelen. Maar dat zal bij iedere hond wel verschillend zijn :wink:
Afbeelding

in loving memorie Djengis 15-04-04 tot 27-09-05
Zoek stok!
Zeer actief

linda schreef:Bij mij wel :wink: Als t hier te ruw word kap ik t af,omdat er tussen die 2 van mij al 2x een spel in een knokpartij is geeindigd,neem ik dat risico niet meer. Ze mogen spelen,hoor ik dat r te veel gegrauwd en gesnauwd word is t afgelopen en mogen ze ff afgaan koelen. Maar dat zal bij iedere hond wel verschillend zijn :wink:
Dus je gaat af op het geluid en dan grijp je in?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
linda
Zeer actief

Ongelezen bericht door linda »

Ja! Nou maken die van mij toch wel een hels kabaal met spelen,maar ik hoor precies wanneer t menens word. Dan kap ik t af :wink:
Afbeelding

in loving memorie Djengis 15-04-04 tot 27-09-05
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik denk dat het wel degelijk snel kan omslaan. Ze worden allebei volwassen en dan verandert er wel eea. Het hoeft niet maar ik zou er wel rekening mee houden.
Tomas speelde toen hij jonger was ook met reuen die hem later aanvlogen of omgekeerd. Als je goed oplet zie je het tijdens het spel gebeuren, de houding wordt dan gespannen.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik zie het aan Buffy wanneer het eens wat meer menens dreigt te worden van de ene of van de andere kant en dan grijpen we in. Bij een bekende hond veel minder snel dan bij een onbekende. Ik zie het bij Buffy aan het gedrag. Ze gaat dan niet meer tussendoor spelbuigingen maken en met het koppie scheef uitdagen om na te zitten.

Anne
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Spelen is eigenlijk op een "vriendelijke manier " kracht meten en grenzen bepalen. Aangezien ze allebei even oud zijn en twee reuen zijn is het idd kijken hoe ver je bij de ander kan gaan.......en ik denk dat er een dag komt dat één te ver gaat en er een "knokpartijtje komt. Maar omdat ze evenredig zijn zou ik het niet zo ver laten komen!

Gezien de leeftijd denk ik ook dat de puberteit een rol speelt.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Mijn ervaring is dat het met goed bevriende honden inderdaad uit de hand kan lopen omdat ze eigenlijk wat toleranter zijn dan met andere honden, en dan is opeens de werkelijke grens bereikt. Gewoon goed opletten en op tijd ingrijpen, denk ik.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Bij ons slaat het spel ook zo nu en dan om in een gevecht, vooral bij de reu van de buuf en mijn Woopy.
Maar dat zie je al wel aankomen en bij ons gaan ze hun gang maar, wij grijpen dus niet in maar dit is dan ook wel een roedel, ze zien elkaar elke dag meerdere keren.
estelle

Martijn schreef:Oeps! Ik ben Marc onder Martijns inlog. :wink:

Zolang Vegas zijn zin niet krijgt en dat is een kooiker die uiteindelijk zijn gezag zal accepteren zal het wel een keertje ploffen. Maar je mag dan omdat de honden elkaar heel goed en lang kennen er vanuit gaan dat er geen grote schade is.

Ik zou zelfs als het ploft ze heel even laten gaan. De kans dat ze vanzelf stoppen en dat het dan goed is is heel groot als ze echt maatjes zijn. Trek je ze uit mekaar dan hebben ze bij de volgende ontmoeting nog een appeltje te schillen van de vorige keer.

Je moet wel heel goed doorhebben wat ze aan het doen zijn en niet staan kijken als het helemaal uit de hand zou lopen natuurlijk :wink:
Daar zou ik denk ook voor kiezen. Anders kun je straks idd niet meer leuk wandelen omdat ze elkaar constant aan het aftasten zijn terwijl als ze even mogen bekvechten het in een paar seconde duidelijk kan zijn en ze op leuke voet verder gaan.
Maar goed dat moet je wel durven en ook niet panieken als er wel een oortje beschadigd....wat altijd veel bloed geeft maar ze niet dood aan gaan. :wink:
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas en Bram kunnen samen heerlijk rennen, snuffelen aan bomen en andere honden begroeten. Zodra we gaan zitten en er is geen afleiding in de vorm van andere honden dan gaan ze samen spelen. Dat spelen wordt al snel erg ruw. Op dat moment grijpen we in door ze af te leiden. We lopen dan weer verder of vestigen hun aandacht op iets anders.

Over het algemeen steekt hier het 'bord voor zijn kop metaliteit' van Vegas weer op. Bram wil Vegas wegsnauwen en dat lukt dus niet altijd waarop Linda en ik ze afleiden en weer verder lopen. Al lopende is er niks aan de hand, het begint echt als we stilzitten. Dit is de laatste paar keer met wandelen zo.

We grijpen niet in in de vorm van honden vastgrijpen of andere paniekerige toestanden. Gewoon de namen roepen en weer verder lopen.
Wel raar eigenlijk dat het tijdens de wandeling totaal niet gebeurd, alleen pas als we gaan zitten. Dat komt vast door alle afleiding (honden, geurtjes) die ze al wandeld hebben.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Dat ze het alleen doen als je stilstaat toont ook aan dat ze geen conflict hebben en totaal geen probleem met mekaar hebben. Als je stil staat kunnen ze zich eens goed met mekaar bemoeien en dan steekt een klein rangordeprobleempje de kop op. Daar hebben ze dan tijd voor en omdat ze zich dan zo op mekaar richten herinneren ze zich ook dat eigenlijk niet echt duidelijk is wie nu het laatste woord heeft.

Als ze samen rondlopen is het enige dat telt dat ze vrienden zijn, onderlinge rangorde doet er weinig toe in contact met andere honden en kijken naar de omgeving, dat zullen ze als de beste vrienden samen doen. Alleen het directe gedrag tussen de honden is nog niet helemaal uitgesproken en omdat Vegas een staff is en sterker is zal hij toch op een gegeven moment een onderdaniger gedrag van de kooiker eisen.

Dat zal hij ook wel krijgen maar daar moet hij zich wel even voor bewijzen tov. :wink: Ik hoop dat dat met een felle woordenwisseling uitgesproken wordt en dan klaar is. Meestal werkt dat wel zo en bij de meeste honden die ik ken blijft het dan ook wel goed. Het hangt wel helemaal af van het doorzettingsvermogen en karakter van de mindere van de twee. Hij moet zich dus wel laag op kunnen stellen en niet tot het gaatje gaan in zo'n conflict. :ok:
Afbeelding
estelle

Inge O schreef:het is overigens ook niet zo dat als honden, zelfs al hebben ze het onder elkaar netjes uitgemaakt, elkaar vanaf dat punt verder niet meer op de kop gaan zitten. zeker als ze elkaar maar af en toe eens zien, kan het juist zijn dat aan het begin van elke ontmoeting de zaken nog eens heel hevig :devil: moeten op een rijtje gezet worden.
Dat had ik er idd nog even bij moeten zetten dat ze uiteraard in de toekomst weer gaan 'meten' wie de sterkste is, dat zal altijd blijven maar voor een bepaalde tijd is de rust er gewoon weer.

Tenminste dat zien wij hier altijd. Het jack russeltje van de buuf denkt altijd heel wat te zijn. Zo nu en dan zijn de groters het zat en krijgt hij flink op zijn lazer...dan laat hij het weer maanden uit zijn hoofd en dan begint hij weer.

Over het algemeen is het hier verder zo dat als ze het gewoon even goed mogen uitvechten met elkaar er dan niet elke keer weer een confrontatie gezocht hoeft te worden.
Dat gebeurt hier juist als ze het niet mogen uitzoeken en wij ingrijpen....dan is het elke keer als ze elkaar zien heibel.
laeken
Zeer actief

Ik weet alles van uitvechten en moet bekennen dat ik dat reu-teef en reu-reu wel laat doen maar teef-teef niet meer :mrgreen: Ik heb dat met Wuilus altijd zo gedaan, met reuen lekker laten gaan en ook de reuen onderling die meestal maatjes zijn en soms mot hebben heb ik altijd laten gaan. Dat is altijd op langdurige normale vriendschapjes uitgelopen.
Toen wilde ik dus Wuilus met haar vriendin de rottweiler even laten bepalen wie de baas was :roll: Ze kende mekaar al 1 jaar en speelde elke dag. Na een minuut of drie liep het echter helemaal uit de hand en dus moesten we de honden toch echt zien los te krijgen :wink: Dat was een slecht idee. :neenee:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef:Dat ze het alleen doen als je stilstaat toont ook aan dat ze geen conflict hebben en totaal geen probleem met mekaar hebben. Als je stil staat kunnen ze zich eens goed met mekaar bemoeien en dan steekt een klein rangordeprobleempje de kop op. Daar hebben ze dan tijd voor en omdat ze zich dan zo op mekaar richten herinneren ze zich ook dat eigenlijk niet echt duidelijk is wie nu het laatste woord heeft.

Als ze samen rondlopen is het enige dat telt dat ze vrienden zijn, onderlinge rangorde doet er weinig toe in contact met andere honden en kijken naar de omgeving, dat zullen ze als de beste vrienden samen doen. Alleen het directe gedrag tussen de honden is nog niet helemaal uitgesproken en omdat Vegas een staff is en sterker is zal hij toch op een gegeven moment een onderdaniger gedrag van de kooiker eisen.

Dat zal hij ook wel krijgen maar daar moet hij zich wel even voor bewijzen tov. :wink: Ik hoop dat dat met een felle woordenwisseling uitgesproken wordt en dan klaar is. Meestal werkt dat wel zo en bij de meeste honden die ik ken blijft het dan ook wel goed. Het hangt wel helemaal af van het doorzettingsvermogen en karakter van de mindere van de twee. Hij moet zich dus wel laag op kunnen stellen en niet tot het gaatje gaan in zo'n conflict. :ok:
Duidelijk antwoord, ik heb alleen wat problemen met het laatste :wink: Bram ziet Vegas niet als meerdere en de vraag is hoe ver hij zal gaan in een vechtpartij. Vegas is natuurlijk tig keer sterker, maar die van mij kan behoorlijk fel zijn. De vraag is dan hoe ver het uit de hand moet lopen voordat hij zich overgeeft. Om nou verder te gaan met een Kooiker met 1 oor zie ik ook niet zo zitten. De vraag is ook hoe Bram daarna reageert. Hij is behoorlijk gevoelig, kan hij dan niet omslaan in een angstig hondje?

Het is niet zo dat Bram nooit z'n plek weet, maar dat heeft niet zo zeer te maken met de grootte of het sterk zijn van de andere hond. In het geval van Vegas vindt hij blijkbaar niet dat hij de mindere is.

Bevat onze aanpak niet minder risico's? Zolang we lopen zijn ze de beste maatjes en als we gaan zitten en ze gaan wat te fel te keer leiden we ze af. Dan is het direct gebeurd en gaan ze jut en jul de wereld weer in. Of denken jullie dat ze dan altijd wat uit te vechten houden?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Bevat onze aanpak niet minder risico's? Zolang we lopen zijn ze de beste maatjes en als we gaan zitten en ze gaan wat te fel te keer leiden we ze af. Dan is het direct gebeurd en gaan ze jut en jul de wereld weer in. Of denken jullie dat ze dan altijd wat uit te vechten houden?
Tuurlijk is deze aanpak perfect. Ik zou het nooit bewust op vechten aan laten komen en alles doen om dat gewoon te voorkomen. Veel leuker en veel makkelijker.
Ik denk echter dat je dat nooit helemaal kan voorkomen op deze manier en aangezien de mannetjes allebei net pup-af zijn zijn ze veel minder op status nog. Dat zal wel veranderen en de honden zullen meer duidelijkheid gaan eisen en meer met mekaar aan de gang gaan als die duidelijkheid er niet komt.

De hormonen en hun ervaringen zullen hun kinderlijke onschuld meer en meer afbrokkelen :wink:
Afbeelding
estelle

Zoek stok! schreef:
MARC_S schreef:Dat ze het alleen doen als je stilstaat toont ook aan dat ze geen conflict hebben en totaal geen probleem met mekaar hebben. Als je stil staat kunnen ze zich eens goed met mekaar bemoeien en dan steekt een klein rangordeprobleempje de kop op. Daar hebben ze dan tijd voor en omdat ze zich dan zo op mekaar richten herinneren ze zich ook dat eigenlijk niet echt duidelijk is wie nu het laatste woord heeft.

Duidelijk antwoord, ik heb alleen wat problemen met het laatste :wink: Bram ziet Vegas niet als meerdere en de vraag is hoe ver hij zal gaan in een vechtpartij. Vegas is natuurlijk tig keer sterker, maar die van mij kan behoorlijk fel zijn. De vraag is dan hoe ver het uit de hand moet lopen voordat hij zich overgeeft. Om nou verder te gaan met een Kooiker met 1 oor zie ik ook niet zo zitten. De vraag is ook hoe Bram daarna reageert. Hij is behoorlijk gevoelig, kan hij dan niet omslaan in een angstig hondje?

Het is niet zo dat Bram nooit z'n plek weet, maar dat heeft niet zo zeer te maken met de grootte of het sterk zijn van de andere hond. In het geval van Vegas vindt hij blijkbaar niet dat hij de mindere is.

Bevat onze aanpak niet minder risico's? Zolang we lopen zijn ze de beste maatjes en als we gaan zitten en ze gaan wat te fel te keer leiden we ze af. Dan is het direct gebeurd en gaan ze jut en jul de wereld weer in. Of denken jullie dat ze dan altijd wat uit te vechten houden?
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat Bram een angstig hondjes wordt na een keer wat bekvechten met Vegas. Mijn roemeens hondje is ook een erg gevoelige hond en die heeft best weleens mot met de xpodenco van de buuf, angstiger is hij er nooit van geworden. Het enige is dat hij zich steeds sneller maar gedeisd houdt omdat hij toch weet dat hij het niet winnen kan.

Natuurlijk kun je het voorlopig oplossen door te blijven lopen maar ik vrees dat ze op den duur ook tijdens het wandelen wat meer macho-doenerij gaan vertonen en dat het er echt wel een keer van zal gaan komen. :wink:

Ik zou me er niet zo druk om maken. Als het gebeurt dan gebeurt het en denk je echt dat het fout gaat dan haal je ze uit elkaar. :ok:
Zoek stok!
Zeer actief

estelle schreef:
Ik zou me er niet zo druk om maken. Als het gebeurt dan gebeurt het en denk je echt dat het fout gaat dan haal je ze uit elkaar. :ok:
Okay, we gaan gewoon zo door en we zien vanzelf of het heftiger wordt. Ik vrees dat ik dan vrij snel ingrijp :wink: Van bekvechten zoals nu word ik niet zenuwachtig, maar als de haren in het rond vliegen, denk ik dat ik wat minder rustig blijf. Maar ik zal m'n best doen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”