Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerste dekking teefje

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Jessica van Driel
nieuw lid
Contacteer:

Eerste dekking teefje

Ongelezen bericht door Jessica van Driel »

Ik ben nieuw op deze site en heb mij voorgesteld bij profiel forumleden. Nog even kort, ik ben een zeer beginnende fokker van het mooie ras: de bolognezer. Aangezien er in Nederland geen goede reu beschikbaar is, dus een die qua uiterlijk, karakter en gezondheid aan mijn eis voldoet ben ik genoodzaakt voor de dekking naar het buitenland af te reizen. In Duitsland zit een goede reu, voldoet aan alle eisen. Mijn vraag/probleem is dus dat dit de eerste dekking voor mijn teefje en ook voor mij zal zijn. Waar ik bang voor ben is dat het teefje zich niet zal willen laten dekken, ook al zit ze in de periode waar ze het op zich wel in zou willen. Wat ik bedoel is eigenlijk dat ze de vreemde omgeving van de reu beangstigend zal vinden. Dus een vreemd huis met een vreemde hond...Bolognezers zijn van nature echte kat uit de boom kijkers. Kan iemand misschien iets meer vertellen over de eerste dekkingen van teefjes, het liefst gecombineerd met reuen die niet bij hun in huis wonen? Is het echt zo dat de natuur het allemaal voor zich laat spreken?

Alvast erg bedankt voor de reacties,

Jessica
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

sommige teefjes zijn idd erg "timide" bij een eerste dekking ( soms ook nog wel bij een 2e en 3e enz :mrgreen: ) ik weet niet of je goed contact heb met de eigenaar van de reu? mischien dat je teefje daar al wat eerder heen kan, dat ze wat kan wennen...
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

tibetaanse spaniels zijn ook vreselijk kat uit de boom types maar we hebben hier nog nooit thuis een teef gehad voor een van onze reuen die zich echt niet wilde laten dekken. als het teefje op de juiste dag is en de reu wel ervaren is dan komt het vast wel goed.

misschien is het wel handig dat je iemand meeneemt die iets meer ervaring heeft in het fokken met honden.

Maria.
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Nanc »

Ik denk dat je je een beetje te zenuwachtig maakt en dat het heus wel mee zal vallen.
Je hoeft met je teefje daar niet bij die mensen naar binnen toch?
Ik ben enkele weken geleden met een van onze teven naar Frankrijk afgereisd voor een dekking. Die mensen hebben zelf 6 honden en ik had Chienna gewoon in de auto laten zitten toen we eerst binnen wat gingen drinken. Daarna heb ik Chienna uit de auto gehaald en heeft die mevrouw haar reu aan de riem meegenomen en zijn we 10 minuten gaan wandelen tot we bij een rustig stukje bos waren en daar zijn ze samen lekker gaan ravotten zeg maar. :mrgreen:
Ik denk dat dit voor jou hond ook goed is, want ik neem aan dat je hond vaak genoeg ergens in het bos komt en dan maakt het in feite niet uit of het een Duits of Ned. bos is he. Daar zal ze niet angstig worden.
Laat het maar gewoon gebeuren en maak je niet te druk, komt vast wel goed :ok:

gr Nancy
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Heeft de reu wel vaker gedekt?
Laatst gewijzigd door Renske op 19 jul 2014 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Jessica van Driel
nieuw lid
Contacteer:

Inge O schreef:lijkt me eigenlijk dat als de teef, na enkele uurtjes wennen én op het goede moment, nog zó timide zou zijn dat ze er zelfs een dekking voor weigert, je heel erg na zou moeten denken of ze wel het juiste karakter heeft om mee verder te gaan.

maar zover is het nog niet, natuurlijk :wink: . veel kans dat alles zijn natuurlijke gangetje gaat.

hoeveel dagen heb je eigenlijk uitgetrokken voor het dekkingsbezoek? of kan je haar vooraf even laten 'keuren' door een reu om te zien of ze wel al 'staat'?
Het is het karakter van het ras, niet van mijn hond persoonlijk. Ze zijn gewoon nogal kat uit de boom kijkerig. Ik heb zelf een gecastreerde reu thuis maar die is een prima graadmeter volgens mij :wink: , verder krijg ik binnenkort een reutje erbij, die zal op het moment van dekking ongeveer 6 maanden zijn, ik weet niet of daarbij het instinct al ontwikkeld zal zijn maar ik denk dat het allemaal wel duidelijk zal zijn.

Ik heb met deze reueigenaar afgesproken dat we twee dagen dekking doen met 1 dag rust ertussen. Ik kan daar in de buurt wel logeren, dus we kunnen desnoods afwachten tot ze er klaar voor is.

Bedankt voor je antwoord!
Jessica van Driel
nieuw lid
Contacteer:

Nanc schreef:Ik denk dat je je een beetje te zenuwachtig maakt en dat het heus wel mee zal vallen.
Je hoeft met je teefje daar niet bij die mensen naar binnen toch?
Ik ben enkele weken geleden met een van onze teven naar Frankrijk afgereisd voor een dekking. Die mensen hebben zelf 6 honden en ik had Chienna gewoon in de auto laten zitten toen we eerst binnen wat gingen drinken. Daarna heb ik Chienna uit de auto gehaald en heeft die mevrouw haar reu aan de riem meegenomen en zijn we 10 minuten gaan wandelen tot we bij een rustig stukje bos waren en daar zijn ze samen lekker gaan ravotten zeg maar. :mrgreen:
Ik denk dat dit voor jou hond ook goed is, want ik neem aan dat je hond vaak genoeg ergens in het bos komt en dan maakt het in feite niet uit of het een Duits of Ned. bos is he. Daar zal ze niet angstig worden.
Laat het maar gewoon gebeuren en maak je niet te druk, komt vast wel goed :ok:

Dank je! Ja omdat het de eerste keer is en ik me er zo lang al op verheug ben je heel erg bang dat het niet gaat lukken. Ik denk ook dat het misschien wel mee zal vallen.

gr Nancy
Jessica van Driel
nieuw lid
Contacteer:

Renske schreef:Heeft de reu wel vaker gedekt?

. En wil je je teefje meerdere dagen laten dekken?
Ja de reu is nog jong, nu 18 maanden en heeft zojuist voor het eerst gedekt. Eerdat Zoe (mijn hond) aan de beurt is heeft hij waarschijnlijk nog 1 x gedekt. Verder heeft zijn eigenaar wel veel ervaring.

Ja ik wil haar dus op 2 verschillende dagen laten dekken. Denk je dat de 2e dag makkelijker zal zijn?

Bedankt alweer,

Jessica
Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Nanc »

Jessica van Driel schreef:Ja ik wil haar dus op 2 verschillende dagen laten dekken. Denk je dat de 2e dag makkelijker zal zijn?

Jessica
Ga maar bij jezelf na, de 2e keer was vast fijner dan de 1e keer :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”