Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Werken en fokken???

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Ik wil er nog wel aan toevoegen dat de teef hier niet na 3 of 4 weken gescheiden wordt van haar pups. Ze kan zich alle 8 weken volledig bemoeien met de opvoeding. Ook dat vind ik altijd speciaal om te zien en zou ik niet willen missen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hutsje schreef:
Selena schreef:
Hutsje schreef:OK, een lompe teef of een teef die (nog) niet goed weet wat ze met haar pups moet is misschien niet geschikt voor de fok. Daar blijf jij niet voor thuis. Maar diezelfde teef zit wel met 10 pups, waar ze op gaat zitten, een paar dood ligt, etc. pups waar dus totaal niets mis mee is maar met de moeder wel. OK, je gebruikt haar niet (meer) voor de fok, maar laat je wel al die pups doodgaan omdat zij erg onhandig is?
nee tuurlijk niet...

Misschien zit het verschil wel dat crutz en ik idd nog zeer instinctieve honden/rassen hebben...want ik kan me goed in haar stuk verplaatsen (had hetzelf kunnen schrijven).

Bij een nest hier bemoei ik me er de eerste weken ook zo min mogelijk mee, tenzij het noodzakelijk is door te weinig melkgift, te groot nest waardoor ik moet bij voeden, een heel erg onhandige moeder etc. Ik kan mams voeding en opvoeding (vanuitgaande van een "normale" teef en nest) gewoon weg niet evenaren of daarbij maar dicht in de buurt komen :wink:
De eerste dagen wat onwennig gedrag van een teef hou ik goed in de gaten, mocht het verbeteren bemoei ik me er weer zo min mogelijk mee, verandert het gedrag niet dan wordt er niet opnieuw een nest meegefokt (en zit ik de hele tijd dicht op het nest).
Dat wordt hier dus wel geschreven:
sorry, maar dat vind ik dus gewoon echt geen reden om thuis te blijven,
een goede teef gaat niet op gezonde pups liggen een teef die dat wel doet is OF zelf niet geschikt voor de fok, OF er is iets met de pups aan de hand waardoor ze dat express doet
waarbij ik ook heb aangegeven dat als er echt iets fout gaat ik er wel bij kan blijven (of Marinus) maar vind t geen reden om er vantevoren van uit te gaan dat t kan gebeuren en om daarom bij voorbaat al thuis te blijven............

en idd zullen er (zoals Martijn aangeeft) rassen zijn waarbij je minder op deze manier kan selecteren omdat t ras dan uitsterft, gelukkig hebben de herders dit instinct nog wel.........

ben er dus WEL kort voor de geboorte, tijdens en een paar dagen na de geboorte, maar daarna gaat voor de eerste weken t gewone leven weer door

hier wordt ook niet met 3 of 4 weken de moeder gescheiden, die blijft er gewoon lekker bij, alleen met 5 wk gaan ze wel (zelfstandig) mee naar de club, dus zonder moeder, maar dat is 1 dag in de week.........

overigens kijk ik ook al voor ik met een teef ga fokken naar hoe zij is met pups (en dan bij voorkeur kleine pups van 7 a 8 wk en iets ouder) om zo haar in te kunnen schatten hoe ze zelf met de pups is,
met Umi is dat heel goed uitgepakt en hopelijk met Delwyn straks ook (ook die is heel voorzichtig en zorgzaam met (vreemde) pups) en heb dat ook terug gezien bij vrienden die fokken en daar ook op letten..........
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Hutsje schreef:
Selena schreef:
Hutsje schreef:OK, een lompe teef of een teef die (nog) niet goed weet wat ze met haar pups moet is misschien niet geschikt voor de fok. Daar blijf jij niet voor thuis. Maar diezelfde teef zit wel met 10 pups, waar ze op gaat zitten, een paar dood ligt, etc. pups waar dus totaal niets mis mee is maar met de moeder wel. OK, je gebruikt haar niet (meer) voor de fok, maar laat je wel al die pups doodgaan omdat zij erg onhandig is?
nee tuurlijk niet...

Misschien zit het verschil wel dat crutz en ik idd nog zeer instinctieve honden/rassen hebben...want ik kan me goed in haar stuk verplaatsen (had hetzelf kunnen schrijven).

Bij een nest hier bemoei ik me er de eerste weken ook zo min mogelijk mee, tenzij het noodzakelijk is door te weinig melkgift, te groot nest waardoor ik moet bij voeden, een heel erg onhandige moeder etc. Ik kan mams voeding en opvoeding (vanuitgaande van een "normale" teef en nest) gewoon weg niet evenaren of daarbij maar dicht in de buurt komen :wink:
De eerste dagen wat onwennig gedrag van een teef hou ik goed in de gaten, mocht het verbeteren bemoei ik me er weer zo min mogelijk mee, verandert het gedrag niet dan wordt er niet opnieuw een nest meegefokt (en zit ik de hele tijd dicht op het nest).
Dat wordt hier dus wel geschreven:
sorry, maar dat vind ik dus gewoon echt geen reden om thuis te blijven,
een goede teef gaat niet op gezonde pups liggen een teef die dat wel doet is OF zelf niet geschikt voor de fok, OF er is iets met de pups aan de hand waardoor ze dat express doet
Daar ben ik het ook mee eens, een goede teef doet dat ook niet als zij en/of de pups "normaal" zijn.

Thuis ben ik sowieso (plan mijn nesten in de grote vakantie) en zou indien het voorkwam heel erg bezig zijn met het nest.

Maar in ons geval is dat niet iets wat als normaal gebeurt en krijg een beetje het idee dat dat in het geval van andere rassen vaker voorkomt?

Zoals ik al aangaf, hebben crutz en ik rassen waarbij de teven nog heel instinctief reageren, DAAR zit misschien een verschil in opvatting.
En is idd het evt. uitsterven van een ras het geval als je zulke teven uit de fok haalt zoals Martijn aangeeft. Voor mij geldt iig dat zo´n teef uit het fokbestand wordt gehaald.

Het is voor mij ook heel moeilijk om zoveel mogelijk geen bemoeienis met het nest te hebben, maar ik wil ook niet dat mams met de pups gaat slepen als zij vindt dat ze te vaak gestoord worden.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Selena
Zeer actief

Martijn schreef:
Selena schreef:Zoals ik al aangaf, hebben crutz en ik rassen waarbij de teven nog heel instinctief reageren, DAAR zit misschien een verschil in opvatting.
Het is voor mij ook heel moeilijk om zoveel mogelijk geen bemoeienis met het nest te hebben, maar ik wil ook niet dat mams met de pups gaat slepen als zij vindt dat ze te vaak gestoord worden.
Dit valt me even op.
Dat zijn natuurlijk wel twee kanten van de medaille. Een teef die het allemaal heel goed zelf kan omdat ze hoog in haar instincten zit zal zich inderdaad sneller verstoord voelen. Ook niet bepaald zonder gevolgen.

Ik vraag me af wat ik liever heb. Het lijkt me vervelend om een teef te hebben die erg loomp met haar pups is maar een teef die haar pups onder het bed gaat leggen en die zenuwachtig wordt als je de pups inspecteert lijkt me ook heel irritant.
Ik bedoel te zeggen dat ik er (net als zoveel anderen in dit topic) het liefst 24 uur bij mams en de pups ben (want het is zo mooooiiiiiiiiii).

Heb het bij de bevalling gehad, ik kon wel om de zoveel tijd ff inspecteren, maar als ik er te lang bij stond ging ze haar pups verplaatsen. Dat is ook een reden waarom pups bij mij niet in huis geboren worden, te onrustig... Mams maakte ook duidelijk dat mijn bemoeienis (grommen, tanden laten zien etc.)niet gewenst werd, pas nadat zij zelf wat vaker de pups alleen liet(met een week of 2-3), mocht er meer. Ik trouwens meer dan mijn man. Tot die tijd moest je haar echt uit de werpkist halen, want op roepen om uitgelaten te worden reageerde ze nauwelijks.

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Martijn schreef:
Selena schreef:Zoals ik al aangaf, hebben crutz en ik rassen waarbij de teven nog heel instinctief reageren, DAAR zit misschien een verschil in opvatting.
Dit valt me even op.
Dat zijn natuurlijk wel twee kanten van de medaille. Een teef die het allemaal heel goed zelf kan omdat ze hoog in haar instincten zit zal zich inderdaad sneller verstoord voelen. Ook niet bepaald zonder gevolgen.

Ik vraag me af wat ik liever heb. Het lijkt me vervelend om een teef te hebben die erg loomp met haar pups is maar een teef die haar pups onder het bed gaat leggen en die zenuwachtig wordt als je de pups inspecteert lijkt me ook heel irritant.
ik heb ook teven die heel instinctief zijn... zeer goed voor een nest kunnen zorgen... maar dat houd niet in dat ze geen bemoeienis accepteren of er zenuwachtig van worden... ik moet alles kunnen doen met de pups... dat is voor mij een voorwaarde.... ik heb geen groot ras, dus het gevaar van erop gaan staan of liggen is een stuk minder, maar ik ben er de eerste dagen veel bij, gewoon om te kijken hoe de teef het doet, of alle puppen goed meekomen, zeker bij een eerste nest van een teef... gaat dit allemaal goed? ga ik er daarna met een gerust hart een aantal uren bij weg....

( ik heb het met Ierse wolfshonden van dichtbij meegmaakt, nou mijn hemel zeg... das echt niks voor mij dat fokken... de meerderheid van de Ieren fokkers liggen 8 tot 10 weken naast een nest en mams mag er alleen bij als er gedronken moet worden.. met een hoop gedoe word dan zo'n teef neer gelegd, mag niet bewegen, pupjes worden erbij gelegd, uit gedronken? pupjes weer in een doos, mams eruit en pups weer in de kist.. en dat de hele dag en nachten door.. blehh)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Selena schreef:
Martijn schreef:
Dit valt me even op.

Ik bedoel te zeggen dat ik er (net als zoveel anderen in dit topic) het liefst 24 uur bij mams en de pups ben (want het is zo mooooiiiiiiiiii).

Heb het bij de bevalling gehad, ik kon wel om de zoveel tijd ff inspecteren, maar als ik er te lang bij stond ging ze haar pups verplaatsen. Dat is ook een reden waarom pups bij mij niet in huis geboren worden, te onrustig... Mams maakte ook duidelijk dat mijn bemoeienis (grommen, tanden laten zien etc.)niet gewenst werd, pas nadat zij zelf wat vaker de pups alleen liet(met een week of 2-3), mocht er meer. Ik trouwens meer dan mijn man. Tot die tijd moest je haar echt uit de werpkist halen, want op roepen om uitgelaten te worden reageerde ze nauwelijks.

ik kan/mag hier ook meer dan Marinus,
idd te lang er bij, onrustig worden, grommen, tanden laten zien etc alhoewel ik wel gewoon de pups mocht bekijken en dergelijke, maar zeker de eerste dagen werd t niet gewenst dat ik te lang erg dichtbij was,
roepen om uit te laten reageerde ze gelukkig wel op (is wel zo makkelijk) sterker nog, heb de eerste dagen de puppyren en de slaapkamer deur open laten staan en dan kwam ze me snachts wakker maken als ze uit moest, wel zo makkelijk, pas toen ze me door liet slapen is de puppyren dicht gegaan........(na een dag of 4)
inmiddels mag ik alles met de pups, Marinus wil ze nog wel eens naar grommen en vreemden is ze niet zo van gecharmeerd (en dat vind ik haar goed recht), maar als ik er bij ben gaat ook dat goed

heb ze hier juist wel bewust in huis dat ze meer went aan onze aanwezigheid en dat sneller accepteerd/sneller weet dat we haar niet storen enzo, dat is straks ook makkelijker als de pupkopers komen kijken.........maar t zal wel schelen dat wij verder geen honden in huis hebben en jullie (Selena) geloof ik wel
Selena
Zeer actief

crutz schreef:maar t zal wel schelen dat wij verder geen honden in huis hebben en jullie (Selena) geloof ik wel
Ja sowieso is Mick altijd in huis, had ook graag mijn andere oudjes (Rocky en Nika) in huis gehad maar die wilde niet.. Nu is Bo (logee) in huis en als Bo straks weer weg is komt Benta in huis nu ze sporthond af is.

bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Inge O schreef:
bulletjebe schreef:Ik wil er nog wel aan toevoegen dat de teef hier niet na 3 of 4 weken gescheiden wordt van haar pups. Ze kan zich alle 8 weken volledig bemoeien met de opvoeding. Ook dat vind ik altijd speciaal om te zien en zou ik niet willen missen.
na 3 of 4 weken scheiden :80: :80: ? wordt er hier standaard van uit gegaan dat de meerderheid van de (goede) fokkers dat wel doet dan :19: ? jezus, dan begint het 'echte werk' nog maar?!
Nee, ik ga daar in elk geval niet van uit :wink: Maar ik heb het al wel vaker gehoord, vandaar dat ik het wel wilde melden.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik denk dat ik vrij zou vragen, ik wil er niets van missen :mrgreen:
de keren dat ik bij nestjes ben geweest, gingen sommige wel is weg (trainen). Nooit problemen eigenlijk gehad.
Bij het nestje waar ik weekend van 18 dec moet gaan oppassen, is er dus heel wat misgegaan. de pups werden een week te vroeg geboren :eek: 10 pups (5 om 5). 3 ervan waren niet volledig ontwikkeld, de rest kreeg sondevoeding omdat ze te zwak waren om het op eigen kracht te doen. De 7 pups (nu geloof ik 2-3 weken oud) doen het prima :ok:
De vorige nesten waar ik bij was, waren er ook geen problemen. Ik heb overbezorchte moeders gezien, "normale" moeders en moeders die niet super veel interesse hadden.
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door empyree »

Kijk nu komt dus mooi het verschil in rassen en eigenaren naar boven.

Een newfoundlander is juist een hond die heel graag zijn baas erbij heeft en die vanaf dag 1 alle belangstelling voor haar pups goedvindt !

Maar helaas kunnen sommige teven nu eenmaal wat lomp zijn en IK wil het risico dus niet lopen dat er daardoor wat mis gaat.
Ik weet dat er fokkers zijn die om die reden de moeder er alleen bijlaten als er gezoogd moet worden en dàt wil ik niet ! Ik vind dat een teef ook 'normaal' voor haar puppen moet kunnen zorgen.
En het is hier gelukkig nog NOOIT misgegaan bij de 15 nesten in de afgelopen jaren, dus misschien ben ik wel overbezordgd.

Maar ik weet/merk dat mijn teven ook mijn 'hulp' willen. Op dit moment hangt mijn teef zelfs op mijn schoot (type wat minder makkelijk) omdat ze daar wil hangen op haar weeën op te vangen !!!!!!!

En ook hier ruimt de moederhond de ontlasting van de pups op maar als ik een paar uur weg ben als de pups een week of 4 zijn dan laat ik de teef er niet bij dus heb ik toch echt wel een en ander op te ruimen zelfs al zijn ze redelijk krantzindelijk tegen die tijd. Want newfies zijn best viespeuken en lopen rustig door de poep van een nestgenoot ;-)
Daarbij denk ik oolk dat ge grootte van een nest een rol speelt. Ik heb diverse malen nesten gehad van 11 of meer pups en dan is het voor een teef veel lastiger om het overzicht te bewaren dan met 5 pupjes !!!

Ik ga in elk geval weer een paar weken genieten !!!

groetjes,
Sandra
Sandra
Afbeelding
Selena
Zeer actief

empyree schreef:Kijk nu komt dus mooi het verschil in rassen en eigenaren naar boven.

Een newfoundlander is juist een hond die heel graag zijn baas erbij heeft en die vanaf dag 1 alle belangstelling voor haar pups goedvindt !

Maar helaas kunnen sommige teven nu eenmaal wat lomp zijn en IK wil het risico dus niet lopen dat er daardoor wat mis gaat.
Ik weet dat er fokkers zijn die om die reden de moeder er alleen bijlaten als er gezoogd moet worden en dàt wil ik niet ! Ik vind dat een teef ook 'normaal' voor haar puppen moet kunnen zorgen.
En het is hier gelukkig nog NOOIT misgegaan bij de 15 nesten in de afgelopen jaren, dus misschien ben ik wel overbezordgd.

Maar ik weet/merk dat mijn teven ook mijn 'hulp' willen. Op dit moment hangt mijn teef zelfs op mijn schoot (type wat minder makkelijk) omdat ze daar wil hangen op haar weeën op te vangen !!!!!!!

En ook hier ruimt de moederhond de ontlasting van de pups op maar als ik een paar uur weg ben als de pups een week of 4 zijn dan laat ik de teef er niet bij dus heb ik toch echt wel een en ander op te ruimen zelfs al zijn ze redelijk krantzindelijk tegen die tijd. Want newfies zijn best viespeuken en lopen rustig door de poep van een nestgenoot ;-)
Daarbij denk ik oolk dat ge grootte van een nest een rol speelt. Ik heb diverse malen nesten gehad van 11 of meer pups en dan is het voor een teef veel lastiger om het overzicht te bewaren dan met 5 pupjes !!!

Ik ga in elk geval weer een paar weken genieten !!!

groetjes,
Sandra
Dank je Sandra, dan is het wat duidelijker :wink:

anubis
Zeer actief

Ongelezen bericht door anubis »

spaarverlof? :mrgreen:
Groetjes Birgit en een lebber van Ramses
AfbeeldingRIP
Afbeelding
http://www.zivotinjsko-carstvo.com/imag ... odenco.jpg
welatinès
nieuw lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door welatinès »

Hoi Sandra, wat doe jij hier op dit forum.

Tijdje nix meer gehoord, alles goed?

Afbeelding
Met vriendelijke groeten

Rita

van Welatinès Newfoundlanders
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Martijn schreef:
Denk dat ik toch maar voor de levensloopregeling ga..hahaha. Dan ken 't!
Marc pas op! De rem is er af!

Zal ik nog wat leuke foto's sturen van Lady nu de rem er toch af is :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Zelf ben ik geen fokster maar wij hebben nu een nestje hier liggen wat met tien dagen kwam en waarvan er nu dit weekend twee weggaan en later deze week nog een.
Wij zijn er om beurten wel heel veel bij geweest alhoewel moeder alles heel goed heeft gedaan en er ook geen angst was om er op te gaan liggen ,moeder woog 2200 gram toen ze binnenkwam :mrgreen:
Op een snelle boodschap na is er constant iemand bij geweest ook de nachten hebben we wisseldiensten gedraaid.
Nu zijn ze acht weken en is het voornamelijk heel veel genieten maar ik denk toch echt dat je er veel tijd aan moet besteden en full time werken en fokken lijkt mij een onmogelijke zaak al zal dat zeker van ras tot ras verschillen.
Willy
Actief

Ongelezen bericht door Willy »

Ik fok schapendoezen en verkeer in de gelukkige positie dat ik werk buiten de kantoor uren en mijn partner tijdens kantooruren. Wij regelen altijd dat er een van ons thuis is.
De eerste weken slaapt er ook een van ons naast de puppen. Dit ter ondersteuning van de moeder en ik ben bang dag zij er een dooddrukt door er op te gaan liggen en niet weet waar het gesmoorde gepiep vandaan komt. Dit gebeurt wel een aantal keer dat moeder op een pup ligt en niet in de gaten heeft waar het geluid vandaan komt. De moederhond is niet het type lompe hond maar overziet het geheel niet meer met een groot nest (1x 10 en 1x 9 puppen).
Mijn ervaring is dat vooral de laatste weken het drukste zijn m.b.t eten geven, socialiseren, bezoek van nieuwe eigenaren en ga zo maar door.
Ik vind niet dat je beiden overdag kan werken en dat de puppen en de moeder het maar moeten uitzoeken.
Willy en de meiden

Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Werken en fokken, valt dat niet onder 'ongewenste intimiteiten op het werk' ? :mrgreen:
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
moeli
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door moeli »

Bij Xandi (tervuerense herder) zij was ruim twee bij het eerste nest ,toch kwam het voor dat zij uit onervarenheid niet meer wist hoe ze ( 9 ) alle pups moest voeden zonder erop te gaan liggen, steeds als zij ging liggen krioelden ze door elkaar heen en gilden alles bij elkaar , even een handje helpen in het begin en alles ging daarna prima. Zij heeft daarna nog een nest van tien en van negen gehad en alles verliep prima , alleen werd zij steeds bezitteriger over de pups en werden vreemden minder op prijs gesteld . ondanks het feit dat ze alles de eerste drie a vier weken zelf deed, was ik toch blij dt ik redelijk veel thuis was, Pups wegen , laten wennen aan mensenl, aan een borstel enz ,kost toch heel veel tijd , niet te hebben over het bezoek van puppyeigenaren in spé . groetjes annemieke
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy
Actief

Ongelezen bericht door Willy »

Ik bedoelde ook niet dat je de hele dag tegen de moeder moet aan bemoeien maar dat je moet ingrijpen als de moeder een pup dreigt dood te liggen en dat kan de hele dag door gebeuren dus vind ik dat je in de buurt moet zijn om dit te voorkomen. Verder lag bij mij de moeder ook de eerste week de hele dag bij de puppen om ze te verzorgen en de puppen kruipen dan achter , over en onder haar door. Dus is het wel opletten geblazen. Vooral met een groot nest en zij het niet overziet. :wink: :wink: [/quote]
Willy en de meiden

Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Inge O schreef:
Willy schreef:Ik bedoelde ook niet dat je de hele dag tegen de moeder moet aan bemoeien maar dat je moet ingrijpen als de moeder een pup dreigt dood te liggen en dat kan de hele dag door gebeuren dus vind ik dat je in de buurt moet zijn om dit te voorkomen. Verder lag bij mij de moeder ook de eerste week de hele dag bij de puppen om ze te verzorgen en de puppen kruipen dan achter , over en onder haar door. Dus is het wel opletten geblazen. Vooral met een groot nest en zij het niet overziet. :wink: :wink:
was het maar zo simpel dat je dat op die manier in de gaten kon houden :19: . als een teef van een groot ras op een pupje gaat liggen, en ze gaat niet uit zichzelf rechtstaan als ze dat voelt, dan heeft die pup zelfs geen kans meer om te piepen of wat dan ook te doen. dat zou dus willen zeggen dat je letterlijk de hele dag boven de kist moet hangen om op te letten of er geen één onder komt. is ook niet te doen natuurlijk :19: .
Dat kost veel moeite en tijd, maar het is wel te doen :wink:
Afbeelding
empyree
Zeer actief
Contacteer:

.[/quote]

Is dat bij grote honden dan een reeel risico?
[/quote]

Ja, dat is zeker een reëel risico !

Of je nu met 30 kilo op een 'bolletje' van 4 ons gaat zitten of met 70 kilo op een bolletje van 5 ons. Ik denk toch dat die teef van 30 kilo eerder doorheeft dat ze op 'iets' is gaan liggen.
Daarbij denk ik ook dat de vacht van een hond enige invloed heeft, Ik denk dat een korthaar ook meer doorheeft als er iets onder haar ligt........

Maar voor mij blijft het gelijk, ik gok het er niet op om te gaan werken en moeder alleen te laten met de pups.

Ik heb nu mijn allerlaatste nestje newfoundlanders welke vrijdagnacht met de keizersnee ter werled zijn gekomen en heb me voorgenomen alleen maar te genieten !!!!!!!

Overigens was ze de dag erna wat koortsig en ging dus steeds in en uit de werpkist en was dus maar wat blij dat ik haar kon 'helpen' als ze er terug in ging liggen........

groetjes,
Sandra
Sandra
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
empyree
Zeer actief
Contacteer:

Die van mij gaan er ook niet bewust op liggen of zo ......

Maar vanmorgen nog ging ze tijdens het zogen een poosje zitten en werd na verloop van tijd kennelijk slaperig en ging toen weer liggen en , de troela, bedenkt dan niet dat die pupjes inmiddels van positie zijn veranderd en inmiddels onder haar liggen ;-(

Madam zakt dus naar beneden en één d pupjes begint te piepen/kreunen, maar dat is dus nauwelijks hoorbaar met dat dikke lijf er boven op.
Dus hup hand eronder en ik haal hem er onderuit.....

Misschien dat moeders heus wel reageert als hij aan blijft houden met roepen, maar daar wil ik niet eens op wachten ! Stel je voor.....

En dit heeft in mijn ogen dus NIETS te maken met een slechte moeder of iets dergelijks want ze is enorm zorgzaam en niet uit die werpkist weg te krijgen. Ze is gewoon 'een beetje dom' (zou Maxima zeggen ;-))

Hier zijn ze;
Afbeelding

groetjes,
Sandra
Sandra
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

mijn honden gaan mee naar kantoor, een paar dagen voor de bevalling kan ik aan de aanstaande moeder merken dat ze liever thuis is vanaf dan ben ik 2 a 3 weken volledig thuis, daarna ga ik halve dagen werken tot de pups naar hun nieuwe eigenaren gaan, en de tijd dat ik dan niet thuis ben is mijn moeder bij de pups :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Inge O schreef:
Hutsje schreef:
Inge O schreef:
Willy schreef:Ik bedoelde ook niet dat je de hele dag tegen de moeder moet aan bemoeien maar dat je moet ingrijpen als de moeder een pup dreigt dood te liggen en dat kan de hele dag door gebeuren dus vind ik dat je in de buurt moet zijn om dit te voorkomen. Verder lag bij mij de moeder ook de eerste week de hele dag bij de puppen om ze te verzorgen en de puppen kruipen dan achter , over en onder haar door. Dus is het wel opletten geblazen. Vooral met een groot nest en zij het niet overziet. :wink: :wink:
was het maar zo simpel dat je dat op die manier in de gaten kon houden :19: . als een teef van een groot ras op een pupje gaat liggen, en ze gaat niet uit zichzelf rechtstaan als ze dat voelt, dan heeft die pup zelfs geen kans meer om te piepen of wat dan ook te doen. dat zou dus willen zeggen dat je letterlijk de hele dag boven de kist moet hangen om op te letten of er geen één onder komt. is ook niet te doen natuurlijk :19: .
Dat kost veel moeite en tijd, maar het is wel te doen :wink:
daar ben ik het dus niet mee eens, en daarbij vind ik het ook niet normaal dát mensen het normaal vinden dat het zo hoort dat je elke seconde van het etmaal met je neus bovenop het nest zou moeten zitten.

dat ik het er niet mee eens ben ligt wel daaraan dat ik zelfs ongelukkig genoeg eens een pup ben kwijtgeraakt op die manier terwijl ik er letterlijk bovenop zat :19: . tijdens de geboorte, moeder gaat liggen en verliggen en weer verliggen, en gaat dekens bij elkaar krabben enz. enz.
tijdens dit gedoe is er dus, ondanks mijn aandacht, een pupje onder de moeder geraakt, waarschijnlijk omdat ze door de plooien in het deken niet eens merkte dat er iets onder haar lag :(: . natuurlijk heb ik me dat aangetrokken, heel erg zelfs. en ik heb er conclusies uit getrokken, en bij volgende nesten zaken anders aangepakt enz. enz.
maar het zal me nooit zover brengen dat ik het allemaal zelf voor de teef ga regelen en bepalen, en ook niet dat ik er 24/7 bovenop zit.
ben ik ongerust? jazeker, heel erg zelfs. maar om net door mijn onrust maar weer elke 5 minuten te gaan kijken en puppen te tellen en te checken krijg ik zeker geen relaxere teef - dus ja, ik ben wel permanent aanwezig, maar grotendeels op de achtergrond.
Weet je wat er veel gebeurt bij de BM om dit soort dingen te voorkomen? De pups in een bench of doos oid, en de moeder apart. No way dus. Ik blijf er fijn bij. Nooit gemerkt dat ik daar onrust mee veroorzaakte, wel dat ze het prettig vonden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”