Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Over stappen op Rodi ipv brok?
Moderator: moderatorteam
- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Over stappen op Rodi ipv brok?
Heb al op zoekfunctie gekeken en zit nu te twijfelen.
Mijn hondjes krijgen dus brok,2 x daags. 3 x per week een pensschijf van Rodi als tussendoortje.
Nu heb ik Dusty vanaf mei erbij ( DA heeft Dusty's leeftijd geschat,zou nu ong 2 jaar oud zijn ,kruising York)en die had giga veel tandsteen. DA heeft dat verwijderd ,maar ben goed een half jaar verder en meneertje ruikt alweer aardig uit zijn bekkie en heeft inderdaad al weer tandsteen achterop de kiezen!
Nu zit ik te denken om Dusty gewoon helemaal op Rodi compleet te zetten. Heb het idee dat ik anders 1 x per jaar minimaal bij DA zit om tandsteen te laten verwijderen. En elke keer zo'n narcose....zie ik niet zo zitten voor het beessie!
Zou het een goed idee zijn om hem over te zetten van brok naar bijv rodi-schijf??
Alvast dank je wel!
Mijn hondjes krijgen dus brok,2 x daags. 3 x per week een pensschijf van Rodi als tussendoortje.
Nu heb ik Dusty vanaf mei erbij ( DA heeft Dusty's leeftijd geschat,zou nu ong 2 jaar oud zijn ,kruising York)en die had giga veel tandsteen. DA heeft dat verwijderd ,maar ben goed een half jaar verder en meneertje ruikt alweer aardig uit zijn bekkie en heeft inderdaad al weer tandsteen achterop de kiezen!
Nu zit ik te denken om Dusty gewoon helemaal op Rodi compleet te zetten. Heb het idee dat ik anders 1 x per jaar minimaal bij DA zit om tandsteen te laten verwijderen. En elke keer zo'n narcose....zie ik niet zo zitten voor het beessie!
Zou het een goed idee zijn om hem over te zetten van brok naar bijv rodi-schijf??
Alvast dank je wel!
- Moos
- Zeer actief
Dat is een prima idee. En zeker met kleine hondjes maakt het financieel echt geen moer uit of je een kwalitatief goede brok voert of versvlees. Ik ben met die twee van mij als ik Rodi geef ongeveer even duur uit als wanneer ik ze Nutro Choice brokken zou geven (en dat zijn zeker niet de duurste brokken). Volgens mij was Rodi zelfs nog goedkoper heb ik ooit uitgerekend.
Voor het tandsteen is dat ook het beste inderdaad. Moos had op brokken snel last van tandsteen en de da is nu elke keer verbaasd als ze zijn gebit ziet.
Je andere honden zijn toch ook niet zo groot? Waarom zet je ze allemaal niet over op Rodi. Is sowieso veel beter dan brokken
Voor het tandsteen is dat ook het beste inderdaad. Moos had op brokken snel last van tandsteen en de da is nu elke keer verbaasd als ze zijn gebit ziet.

Je andere honden zijn toch ook niet zo groot? Waarom zet je ze allemaal niet over op Rodi. Is sowieso veel beter dan brokken

- MJ
- Zeer actief
Dat had ik ook begrepen uit verschillende topics die ik dmv de zoekfunctie gevonden had. Maarrrrr,ben een watje en geloof niet dat mijn maag daar tegen kan. Zie nog zo die foto van die schapenkop voor me! :N:
Ik las dus ook dat met Rodi of Smuldier het tandsteen minder was als met brok. Dat je met brok dat zgn Liga-effect hebt en met die schijven niet. Of zijn jouw ervaringen anders?
Die andere twee hondjes hebben niet zo'n last van tandsteen,behalve die kleine.

Ik las dus ook dat met Rodi of Smuldier het tandsteen minder was als met brok. Dat je met brok dat zgn Liga-effect hebt en met die schijven niet. Of zijn jouw ervaringen anders?
Die andere twee hondjes hebben niet zo'n last van tandsteen,behalve die kleine.
- Moos
- Zeer actief
Mijn ervaring is dus inderdaad dat ook met Rodi/Energique/Duck etc. de tandsteen een heel stuk minder is. Zoals ik al zei is de da elke keer verbaasd van Moos' gebit, omdat hij ook al jong tandsteen had. Als jeecht botten e.d voert houden ze vaak echt hagelwitte tanden, dat gebeurt met Rodi niet. Moos heeft ook nog wel een heeeel klein tikkeltje aanslag, maar dat stelt weinig voor, en heeft zeker geen tandsteenbehandeling nodig.

- MJ
- Zeer actief
Neu,groot zijn ze niet...Bassie...kruising teckel ,Maxi is wel groter,die zit rond de 20 kilo.Moos schreef:Dat is een prima idee. En zeker met kleine hondjes maakt het financieel echt geen moer uit of je een kwalitatief goede brok voert of versvlees. Ik ben met die twee van mij als ik Rodi geef ongeveer even duur uit als wanneer ik ze Nutro Choice brokken zou geven (en dat zijn zeker niet de duurste brokken). Volgens mij was Rodi zelfs nog goedkoper heb ik ooit uitgerekend.
Voor het tandsteen is dat ook het beste inderdaad. Moos had op brokken snel last van tandsteen en de da is nu elke keer verbaasd als ze zijn gebit ziet.![]()
Maar de brok is bij hun altijd goed bevallen en nooit problemen mee gehad.
Schrok vanochtend eigenlijk een beetje door de hoeveelheid tandsteen bij Dust ,is half jaartje geleden pas schoongemaakt!
Dus daar moet ik gewoon zeker wat mee doen wil hij niet elke keer op de operatie-tafel bij DA liggen.
Vandaar mijn vraagje!

- starfleet
- Erelid
- MJ
- Zeer actief
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
- starfleet
- Erelid
Omschakelen hoeft niet. Zelfs honden met gevoeliger darmen hebben meestal geen last van omschakeling van brok naar vers vlees compleet. Het is zelfs beter voor de spijsvertering om voldoende tijd tussen brok en vers vlees te laten zitten heb ik me altijd laten zeggen.Marie-José schreef:Oké![]()
Op naar de dierenwinkel om even wat in te slaan!
Zou ik Dust dat vanavond zó kunnen geven of zou ik dat toch eerst moeten mengen met de brok voor de omschakeling?
Erg darm/maaggevoelig is hij niet.
Anne
- MJ
- Zeer actief
Tjonge jonge jonge.... ik ben me goed voorstellen waarom mensen zo twijfelen over alles en nog wat.
Ik kom bij dierenwinkel....vraag naar kvv...en geef de reden waarom ik dat wil geven namelijk oa vermindering tandsteen en toen:
Maar mevrouw...dan moet u zeker geen vlees geven. Dat is erg slecht. Brokken is het beste tegen tandsteen. HELLUP!!!!!
Ik weer: ja maar,brok geeft toch een liga-effect??????
Zij:
hoe komt u daar bij...kijk,ik heb een geweldige brok van eukanuba(schrijf ik dat goed?)Met speciale enzymen!
Lang verhaal kort gemaakt....ik heb,lekker puh, tóch kvv. Te weten Energique en rodi.
Energique staat op verpakking voor 2,5 kilo 2 rondjes per dag te geven. Dust weegt ong 2,7 kilo. Hou het dus op 1 rondje per maaltijd. Wat lijkt dat weinig,zeg!
Ben benieuwd.
Ik kom bij dierenwinkel....vraag naar kvv...en geef de reden waarom ik dat wil geven namelijk oa vermindering tandsteen en toen:
Maar mevrouw...dan moet u zeker geen vlees geven. Dat is erg slecht. Brokken is het beste tegen tandsteen. HELLUP!!!!!
Ik weer: ja maar,brok geeft toch een liga-effect??????
Zij:

Lang verhaal kort gemaakt....ik heb,lekker puh, tóch kvv. Te weten Energique en rodi.
Energique staat op verpakking voor 2,5 kilo 2 rondjes per dag te geven. Dust weegt ong 2,7 kilo. Hou het dus op 1 rondje per maaltijd. Wat lijkt dat weinig,zeg!
Ben benieuwd.
- MJ
- Zeer actief
Ha! Ben net voor de grap een andere dierenwinkel in gesjouwd.
Was erg benieuwd naar hun reactie.....en ja hoor! Als ik bijv Energique zou gaan voeren was ik toch écht verkeerd bezig. Dat was hap-sloek-weg voor de hond en het tandsteen zou juist verergeren. En dat ik voldoende kauwbotjes geef,maakte niet echt verschil. Brok moeten ze kauwen en dus vermindert dat het tandsteen,aldus de dierenwinkel.
Nou ja...vind het helemaal jetje. Dust gaat aan de Rodi en Energique!
Was erg benieuwd naar hun reactie.....en ja hoor! Als ik bijv Energique zou gaan voeren was ik toch écht verkeerd bezig. Dat was hap-sloek-weg voor de hond en het tandsteen zou juist verergeren. En dat ik voldoende kauwbotjes geef,maakte niet echt verschil. Brok moeten ze kauwen en dus vermindert dat het tandsteen,aldus de dierenwinkel.
Nou ja...vind het helemaal jetje. Dust gaat aan de Rodi en Energique!
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Goed van jou
. Laat ze maar l*llen.
Ik heb ook de ervaring dat in de meeste dierenwinkels (en bij veel dierenartsen) het idee leeft dat brokken beter voor de tanden zijn.
Maar wat ik nou vreemd vind is dat een dierenwinkel hier in de buurt nauwelijks ruimte heeft voor diepvriesvoer, terwijl de eigenaar zelf vind dat het beter is dan brokken
. Het verkoopt hier niet, zegt hij.

Ik heb ook de ervaring dat in de meeste dierenwinkels (en bij veel dierenartsen) het idee leeft dat brokken beter voor de tanden zijn.
Maar wat ik nou vreemd vind is dat een dierenwinkel hier in de buurt nauwelijks ruimte heeft voor diepvriesvoer, terwijl de eigenaar zelf vind dat het beter is dan brokken

Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- MJ
- Zeer actief
Ik heb me vanmiddag wel één ding aan laten smeren
tegen tandsteen en ben benieuwd of jullie het kennen....Het is van Dog's Stuff ..Dental Enzy Spray.
Op de tandjes spuiten na elke maaltijd. Schijnt tandplak te moeten verminderen??????
En hier ook maar klein vriezertje kvv bij dierenwinkel. Ook hier zeggen ze dat het niet verkoopt. Maar ja...als zij tegen mij zeggen verkeerd bezig te zijn met KVV kan ik me ook wel voorstellen dat het niet verkoopt!

Op de tandjes spuiten na elke maaltijd. Schijnt tandplak te moeten verminderen??????
En hier ook maar klein vriezertje kvv bij dierenwinkel. Ook hier zeggen ze dat het niet verkoopt. Maar ja...als zij tegen mij zeggen verkeerd bezig te zijn met KVV kan ik me ook wel voorstellen dat het niet verkoopt!
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
- MJ
- Zeer actief
-
- Erelid
- Contacteer:
je kan het zo "eng" maken als jezelf wilt..er zijn er zat die geen herkenbare delen zoals koppen e.d gevenMarie-José schreef:Dat had ik ook begrepen uit verschillende topics die ik dmv de zoekfunctie gevonden had. Maarrrrr,ben een watje en geloof niet dat mijn maag daar tegen kan. Zie nog zo die foto van die schapenkop voor me! :N:![]()
.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Marie-Jose, botten zijn echt niet zo eng als het lijkt hoor. Ik ben bij Carnibest geweest en daar verkopen ze allerlei botten. Het is echt niet vies! Gewoon geen strotten geven enzo, maar gewoon botten van benen enzo (ik ben er ook niet zo in thuis, maar volgens mij waren het botten van benen).ien schreef:je kan het zo "eng" maken als jezelf wilt..er zijn er zat die geen herkenbare delen zoals koppen e.d gevenMarie-José schreef:Dat had ik ook begrepen uit verschillende topics die ik dmv de zoekfunctie gevonden had. Maarrrrr,ben een watje en geloof niet dat mijn maag daar tegen kan. Zie nog zo die foto van die schapenkop voor me! :N:![]()
.

Linda, Izzie en Bram
- MJ
- Zeer actief
Hmmmm, ik hou het maar op KVV. Gaat mijn voorkeur dan ook naar uit.
Weet ik ook zeker dat ik het goede geef. Hoef niet bang te zijn voor evt tekorten (mits ik de 'complete' geef dan,hè) en.....manlief ziet Barf sowieso niet zitten. Nou moet ik ook zeggen dat ik hem die schapenkop toen heb laten zien en hij dat ook nog steeds niet vergeten is!
Weet ik ook zeker dat ik het goede geef. Hoef niet bang te zijn voor evt tekorten (mits ik de 'complete' geef dan,hè) en.....manlief ziet Barf sowieso niet zitten. Nou moet ik ook zeggen dat ik hem die schapenkop toen heb laten zien en hij dat ook nog steeds niet vergeten is!