Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Herplaatshonden steriliseren/castreren?
Moderator: moderatorteam
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Herplaatshonden steriliseren/castreren?
Op marktplaats worden er zoals iedereen weet genoeg honden aangeboden, waaronder ook veel herplaatshonden die pup af zijn.
Dit dan tegen een geringe vergoeding of gratis.
Voor handelaren is dit een goedkope mogelijkheid om aan een hond te komen en daarmee nog meer hondjes te produceren.
Steeds vaker zie je in de advertentie staan dat de hond niet voor fokdoeleinden gebruikt mag worden. In mijn ogen is dat moeilijk te controleren.
Wat zou je doen in zo'n situatie, je hond misschien daarom voordat je deze wegdoet steriliseren of castreren? Of is dat een te drastische/dure maatregel?
Worden honden in het asiel standaard geholpen of is dat niet het geval?
Hoe denken jullie hierover?
Dit dan tegen een geringe vergoeding of gratis.
Voor handelaren is dit een goedkope mogelijkheid om aan een hond te komen en daarmee nog meer hondjes te produceren.
Steeds vaker zie je in de advertentie staan dat de hond niet voor fokdoeleinden gebruikt mag worden. In mijn ogen is dat moeilijk te controleren.
Wat zou je doen in zo'n situatie, je hond misschien daarom voordat je deze wegdoet steriliseren of castreren? Of is dat een te drastische/dure maatregel?
Worden honden in het asiel standaard geholpen of is dat niet het geval?
Hoe denken jullie hierover?
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Als je ieder risico wilt uitsluiten moet je castreren.
Hoe ik er persoonlijk over denk? Ik vind dat je je hond niet moet meegeven als je iemand niet in staat acht er goed voor te zorgen. Geen nest fokken hoort daarbij. Bij twijfel dus maar niet en dan zoek je dus verder naar een wel geschikte baas. Ongelukjes kunnen met ongecastreerde dieren echter altijd gebeuren en dan moet je er dus ook van opaan kunnen dat de eigenaar passend en verstandig reageert.
Een goede baas zoeken vind ik dus het voornaamste, dan beland je dier niet als fokzeug in een schuurtje.

Hoe ik er persoonlijk over denk? Ik vind dat je je hond niet moet meegeven als je iemand niet in staat acht er goed voor te zorgen. Geen nest fokken hoort daarbij. Bij twijfel dus maar niet en dan zoek je dus verder naar een wel geschikte baas. Ongelukjes kunnen met ongecastreerde dieren echter altijd gebeuren en dan moet je er dus ook van opaan kunnen dat de eigenaar passend en verstandig reageert.
Een goede baas zoeken vind ik dus het voornaamste, dan beland je dier niet als fokzeug in een schuurtje.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Tamara.
- Zeer actief
Ik ben het helemaal met je eens dat het voornaamste is is dat je een goede baas vindt. En menig eigenaar die om zijn dier geeft zal dit uiteraard ook doen.Eline* schreef:Als je ieder risico wilt uitsluiten moet je castreren.![]()
Maar de welbekende broodfokkers en dergelijke, zijn nou niet de meest betrouwbare personen en kunnen zich misschien wel heel anders voordoen dan dat ze zijn, daar zijn ze toe in staat, anders vermenigvuldig je geen ras op een dusdanige manier zoals dat nu is met de broodfokkers.
Ik denk namelijk dat mensen er vaker intrappen die hun hond herplaatsen dan je misschien wel zou verwachten.
Voor de vermeerderaars zijn dit soort honden ideale slachtoffers om hun praktijken mee voort te zetten.
Als je een kat uit het asiel haalt, is deze altijd geholpen, waarom dan niet bij een hond? Bij een hond zal het wel veel meer invloed hebben op het gedrag van de hond dan bij een kat, maar alle beetjes kunnen helpen om dit soort mensen niet aan een goedkoop fokteefje/reutje te helpen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
Uhm ja, ik kan eigelijk voor beide meningen wel begrip opbrengen, maar ik kies er nog altijd voor om een hond te herplaatsen zoals die is en niet op voorhand te castreren.
Maar ik kan voorbeelden noemen van fokkers of handelaren die wel op deze manier aan hun fokhonden komen en met dat in mijn achterhoofd, kan ik begrip opbrengen om te castreren.
Ikzelf doe het niet, ik hoop nog altijd dat ik een goede plek kan vinden voor een hond die via mij herplaatst moet worden.
Ik kan echter wel uit eigen ervaring spreken waarin ik liever een hond gecastreerd had herplaatst als ik alles van te voren had geweten.
Maar ik kan voorbeelden noemen van fokkers of handelaren die wel op deze manier aan hun fokhonden komen en met dat in mijn achterhoofd, kan ik begrip opbrengen om te castreren.
Ikzelf doe het niet, ik hoop nog altijd dat ik een goede plek kan vinden voor een hond die via mij herplaatst moet worden.
Ik kan echter wel uit eigen ervaring spreken waarin ik liever een hond gecastreerd had herplaatst als ik alles van te voren had geweten.
- Tamara.
- Zeer actief
Ik vind het geen waanzin om dat te denken, dat is ook overdreven.Martijn schreef:Mensen die willen fokken vinden daar altijd wel een hond voor. Het is waanzin om te denken dat je iemand met kwade wil de wind uit de zeilen neemt door preventief te castreren.
Ik geef geen hond mee aan mensen die ik wantrouw dus waarom moet dat dier verplicht gecastreerd worden? Onhebbelijke nonsens.
Je vertrouwt iemand met de zorg voor die hond of je doet het niet.
Het lost het probleem niet op, absoluut niet, maar het is wel iets wat je zou kunnen overwegen om te doen. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik een voorstander hiervoor ben of een tegenstander hoor.
En tuurlijk geef je geen hond mee aan iemand die je niet vertrouwd, dat is inderdaad belachelijk als je dat zou doen. Maar daarom zei ik ook daarbij dat het kan gebeuren dat er fokkers kunnen zijn die de meest fantastische verhalen kunnen ophangen en zich anders voor kunnen doen dan dat ze daadwerkelijk zijn. En nee, ik ben niet paranoïde, ik geef alleen aan dat dat kan gebeuren. En jij of ik en genoeg andere mensen zullen toch bepaalde voorwenselen door kunnen krijgen of hebben bepaalde personen eerder door of voelen dingen aan of iets goed zit ja of nee, maar is dat een gemiddelde van de mensen die hun hond op marktplaats zet? Ik weet het niet

Nou ben ik wel benieuwd of het vaak gebeurd dat broodfokkers op zo'n manier aan hun hond komen, via asiel of herplaatsing. Is daar iets over bekend?
Als dat minimaal en te verwaarlozen is dan kunnen we dit net zo goed meteen op slot gooien

(Mooie zin trouwens..Martijn schreef:Daarnaast vind ik dat soort castraties tegengesteld aan de instelling die gericht dient te zijn op het welzijn van de hond..

Daarom zou ik ook graag willen weten, of het veel voorkomt dat fokkers aan zo'n hond komen op de manieren zoals ik eerder had genoemd. Want als dat inderdaad veel voorkomt, dan is dat niet tegengesteld maar juist gericht op de welzijn van de hond.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Mensen die niet kijken naar waar de hond heengaat maakt het dus ook niet veel uit wat er mee gebeurd. Als het ze wel uitmaakt dan moeten ze beter opletten en als ze dat niet doen verwacht ik dus ook geen voorzorgsmaatregelen in de vorm van castratie.
Ikzelf zou dat nooit doen omdat veel mensen een reu zoeken en dan dus een niet gecastreerde hond willen. Dapper komt uit het asiel en is ongecastreerd en ook Cleo was ongecastreerd vanuit de herplaatsing gekomen uit Spanje
Cleo moest wel gecastreerd worden van het contract.
Ikzelf zou dat nooit doen omdat veel mensen een reu zoeken en dan dus een niet gecastreerde hond willen. Dapper komt uit het asiel en is ongecastreerd en ook Cleo was ongecastreerd vanuit de herplaatsing gekomen uit Spanje

- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
laten helpen , geen risico.
mensen zijn zo vals , je kan ze nooit vertrouwen , soms lijken ze zo lief
dus kies voor het zekere,want eens je hem weg gedaan hebt , heb je niks meer te zeggen.
je kan inderdaad niet voorzichtig genoeg zijn.
mensen zijn zo vals , je kan ze nooit vertrouwen , soms lijken ze zo lief
dus kies voor het zekere,want eens je hem weg gedaan hebt , heb je niks meer te zeggen.
je kan inderdaad niet voorzichtig genoeg zijn.
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
-
- Erelid
Ik zou dat zelf niet leuk vinden als alle honden die herplaatst moeten worden standaard geholpen zouden worden, ik zal in de toekomst namelijk altijd een of meerdere herplaatsers hebben en ik wil dan dus graag zelf bepalen of ik mn honden laten helpen of niet.
Wij hebben overigens Sam uit het asyl die ook niet geholpen was, gelukkig!!
Ik denk idd dat als ik een hond ooit zou herplaatsen ik mensen zo door en door screen dat ik er toch wel vrij zeker van mag zijn dat dit ook niet gebeurd.
Wij hebben overigens Sam uit het asyl die ook niet geholpen was, gelukkig!!
Ik denk idd dat als ik een hond ooit zou herplaatsen ik mensen zo door en door screen dat ik er toch wel vrij zeker van mag zijn dat dit ook niet gebeurd.
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Moeilijk hoor, vooral met in mijn achterhoofd wat ik geregeld hoor; dat mensen die voorheen stallen met vee hadden, nu marktplaats afstruinen om hondjes op te kopen en er dan in die stallen boomertjes mee te gaan fokken.Dat gebeurt meer dan je denkt en die mensen doen zich echt heel lief, aardig en zorgzaam voor om maar vooral aan die hondjes te komen. Als het op ieders gezicht te lezen stond hoe betrouwbaar ze waren was de wereld een stuk simpeler en mooier. Helaas zijn mensen onbetrouwbaarder dan honden; ze kunnen zich zooooo mooi voordoen.
Dus in zo'n geval kan castratie een hoop dierenleed voorkomen.
Dus in zo'n geval kan castratie een hoop dierenleed voorkomen.
Volle reuen en teven op Marktplaats aanbieden is vragen om ellende.
Wil je geen andere wegen bewandelen, dan ben je het bijna aan je hond 'verplicht' het te laten castreren/steriliseren. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben erachter te komen dat mijn hond ineens een nest blijkt te hebben wat dan ook weer op Martkplaats wordt aangeboden.
Je kan er niks tegen doen en het gebeurt gewoon.
Wil je geen andere wegen bewandelen, dan ben je het bijna aan je hond 'verplicht' het te laten castreren/steriliseren. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben erachter te komen dat mijn hond ineens een nest blijkt te hebben wat dan ook weer op Martkplaats wordt aangeboden.
Je kan er niks tegen doen en het gebeurt gewoon.
- amelie
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
- amelie
- Zeer actief
Jawel hoor, naar mijn weten hebben practisch alle rasverenigingen een herplaatsingsservice. Soms alleen bemiddeling, soms zelf met opvang er bij.
Alleen is natuurlijk de vraag of mensen daar gebruik van willen maken, of dat ze het liefst hun hond meteen kwijt zijn.
(óf dat ze niet achter de rasvereniging staan
)
Alleen is natuurlijk de vraag of mensen daar gebruik van willen maken, of dat ze het liefst hun hond meteen kwijt zijn.
(óf dat ze niet achter de rasvereniging staan