Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beginnen met opvoeding pup

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Julliette
Actief

Beginnen met opvoeding pup

Ongelezen bericht door Julliette »

Een aantal vragen omtrent de opvoeding van een pup, hopelijk kunnen jullie er antwoorden op geven!

Waar laat je je pup de eerste nachten slapen? We willen haar uiteindelijk laten wennen aan de bench en dat ook haar vaste slaapplaats laten worden.
Nu hebben we gehoord dat het proces van het wennen aan de bench wel wat tijd in beslag neemt en met kleine stappen gaat.

Wat is dan verstandig voor de eerste weken? Begin je meteen vanaf dag 1 met het trainen?

Hetzelfde met het alleen laten van de pup, ze zal uiteindelijk zo max. 4 uur alleen zijn dus zal hieraan moeten wennen. Kunnen we hierbij ook al direct beginnen met het alleen laten van de pup?

We horen graag adviezen en tips van anderen!

Groetjes Juul
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Het is een baby, dus behandel het als een baby. Lekker bij jullie op de slaapkamer, niks benchtraining of leren alleen te zijn, eerst effe wennen aan alles en vertrouwen krijgen. Een hondje dat zich veilig voelt kan je dingen leren, maar eerst een beetje groter groeien en met hele simpele dingen beginnen, zoals de hemel inprijzen als er buiten wordt geplast en gepoept.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik sluit me aan bij Hanneke. Eerst laat je de pup eens lekker wennen aan het huis en aan jullie en laat je haar niet alleen slapen de eesrte paar nachten. Wennen aan de (open) bench kan vanaf dag een door haar daar haar eten te geven en haar in de bench te leggen als ze slaapt. Als ze de bench heeft geaccepteerd als veilige plek, kan je langzaam met aanvankelijk maar minuutjes tegelijk het alleen zijn opbouwen en het deutje al eens sluiten als je haar een Kong geeft.

Als je snel weer aan het werk moet, zou ik zorgen voor opvang, de meeste pups trekken het niet om met een week of 11 al 4 uur alleen te zijn en dat kan voor flinke problemen gaan zorgen.

Anne
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik sluit me ook bij bovenstaande reacties aan. Een pupje van 8 weken is nog een heel klein baby-hondje. Dat moet vertrouwd worden met zijn nieuwe omgeving en met jullie.
De eerste tijd gewoon lekker op de slaapkamer laten slapen en 's nachts eruit als hij gaat piepen omdat hij moet plassen. Je zal de eerste tijd misschien ook wel al om 6 uur op moeten, want dan is het pupje wakker. En wakker is wakker :mrgreen: :wink:

Als je bij google even benchtraining intypt kan je heel veel informatie vinden over hoe je dat het beste aan kan leren. Ik zelf heb alleen ervaren dat het wennen aan de bench net zoveel tijd kost als de pup gewoon in een veilige ruimte (bijv. de (bij) keuken ) leren alleen te zijn.
Ik heb ze hier zelfs door het hele huis geleerd om alleen te blijven, door alles op te ruimen wat gesloopt kon worden, en stekkers uit het stopcontact te trekken. Alleen ik woon vrij klein, en bovendien alleen, en het maakte mij niet uit dat ik dan een maand of 2-3 in een kaal, puppy-proof huis leefde.
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo denkt, maar het wennen aan de bench kost gewoon best heel veel tijd. Tijd die je ook zou kunnen investeren in het leren alleen zijn in de keuken, waar de pup bovendien wat ruimte heeft om lekker te spelen en te rennen als je weg bent.

Alleen zijn aanleren begint door als de pup een tijdje in huis is eens de wc-deur dicht te doen als je gaat plassen, of even naar boven te lopen om wat te pakken terwijl de pup beneden blijft. Gaat dat goed dan kan je eens 30 sec achter de voordeur gaan staan. Als de pup stil is kom je na 30 sec weer naar binnen, zonder poespas te maken, want het alleen zijn moet iets gewoons worden voor de hond.
Dit bouw je dan met minuten uit. Als de pup gaat piepen ga je te snel en moet je weer een stapje terug doen.
Wat ook heel goed helpt om het alleen zijn aan te leren is het geven van een Kong als je weggaat. Dat is een rubberen speeltje waar je eten in kan doen. Als je dat geeft als je weggaat is de pup wel even bezig om het lekkers uit de kong te peuteren.

Maar realiseer je ook wel dat veel pupjes pas met een maand of 6-8 vier uur alleen kunnen zijn. Er zijn pupjes die dat veel eerder en sneller kunnen. Maar er zijn heel veel pupjes die dat niet kunnen, en je weet nooit vantevoren wat voor pupje je krijgt.

Ik zou dus ook een oppas achter de hand hebben voor als je weer gaat werken, tenzij je een half jaar vrij kan nemen.
Goed alleen kunnen zijn is eenvan de fijnste dingen die je een hond kan leren. Daar moet je dus ook in het begin flink wat tijd in investeren, en met het merendeel van de pupjes lukt dat niet in een maandje.
Afbeelding
bantu lohbo
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door bantu lohbo »

hoi, als je kijkt op mijn site, onder in zieje www, dan kan je lezen hoe ik het de eerste nachten heb gedaan. door goed overdag op je pup te letten, merk je hoe hij het doet in de bench. mijn pup is nu een week bij mij, en na 1 dag kroop hij zelf de bench (vrijwillig!) in. als ik hem nu in de bench 'stop' blijf ik er even bij zitten, tot hij rustig ligt, en dan ga ik weg. (ik bedoel met weg, weg bij de bench) het deurtje is dan al dicht. als hij zelf in de bench gaat liggen,kan ik het deurtje meteen zonder probleem dichtdoen. ik ben er wel voor direct beginnen, maar het kan ook op de aardige manier. eten enl ekkers in de bench geven, kroelen in de bench, etc etc. na 2 dagen is je pup een beetje gewend, en kan je best wel ff weg hoor! een pup kan echt geen klok kijken en denken, he ze is nu al een kwartier weg, das lang. ( bovendien slapen ze veel) ik ben ook direct begonnen met zit en hierkomen, maar nog steeds zonder dwang, maar d.m.v belonen! en hij kan nu zitten op commando. ik zorg wel dat ik het commando geef als hij geen afleiding heeft, want anders lukt het zeker weten niet. en je moet niet vergeten, de pup leert nu al, en jij bent de baas en jij besllist wat er gebeurt en wanneer(haha op het plassen en poepen na dan). ik vind niet dat je een pup kunt vergelijken met een baby, die is nl veel langer afhankelijk van je. maar natuurlijk kan je niet van een pup verwachten dat een pup direct alles snapt, dat is een leerproces.
gr annet
p.s succes met je pup en geniet ervan, want het zijn heerlijke knuffels.
Julliette
Actief

Hoii
Bedankt voor de reacties!
We zullen de bench voor de eerste dagen in onze slaapkamer zetten 'snachts, zodat ze wel vast aan het slapen in de bench kan wennen, maar toch dichtbij ons kan zijn.
En ach, misschien zal ze de eerste periode ook wel lekker bij ons in bed slapen, wie weet! Het is ook allemaal maar een afwachten hoe het loopt!
bantu lohbo
Vaste gebruiker
Contacteer:

gaat het om die mechelse herder pup, juliette?
Julliette
Actief

Ja dat klopt, tenminste, waarschijnlijk ..
bantu lohbo
Vaste gebruiker
Contacteer:

ok, nou ik heb niet veel verstand van melchels herders op zich, maar ik denk wel, dat je DIRECT met duidelijkheid moet beginnen met zo'n beest.
Persoonlijk ben ik er niet gek op, en denk ik dat je heel erg goed moet bezinnen, voordat je eraan gaat beginnen. Ik heb alles gelezen op je andere topic, en ik denk wel dat je er verstandig aan doet om hun adviezen mee te nemen in je beslissing. En ik moet je eerlijk bekennen, als je nu al niet weet hoe je met bench training moet beginnen, en of je wel met een bench moet werken , ik een beetje twijfel aan je capaciteiten voor zo'n soort hond. Wat zijn jouw ervaringen met honden? Mijn vorige hond was een lab, omdat dat mijn eerste hond was, ik niet wist of ik wel een hond zou kunnen opvoeden. Bovendien vind ik, en dat moet je je niet persoonlijk aanrekenen, maar dat ik zowiezo twijfels heb,als personen zo goedkoop mogelijk een hond willen, want het hele hondeleven kost een hoop geld, daar is de aanschaf maar een beetje van. ik wens je veel wijsheid in je beslissing.
gr annet
Julliette
Actief

bantu lohbo schreef:ok, nou ik heb niet veel verstand van melchels herders op zich, maar ik denk wel, dat je DIRECT met duidelijkheid moet beginnen met zo'n beest.
Persoonlijk ben ik er niet gek op, en denk ik dat je heel erg goed moet bezinnen, voordat je eraan gaat beginnen. Ik heb alles gelezen op je andere topic, en ik denk wel dat je er verstandig aan doet om hun adviezen mee te nemen in je beslissing. En ik moet je eerlijk bekennen, als je nu al niet weet hoe je met bench training moet beginnen, en of je wel met een bench moet werken , ik een beetje twijfel aan je capaciteiten voor zo'n soort hond. Wat zijn jouw ervaringen met honden? Mijn vorige hond was een lab, omdat dat mijn eerste hond was, ik niet wist of ik wel een hond zou kunnen opvoeden. Bovendien vind ik, en dat moet je je niet persoonlijk aanrekenen, maar dat ik zowiezo twijfels heb,als personen zo goedkoop mogelijk een hond willen, want het hele hondeleven kost een hoop geld, daar is de aanschaf maar een beetje van. ik wens je veel wijsheid in je beslissing.
gr annet
Hallo Annet,

Alle adviezen en tips nemen wij absoluut mee met onze keuze voor een hond. Daarvoor heb ik mij immers aangemeld op dit forum, niet waar?
Ik ben opgegroeid met honden, geen mechelaars, wel de kruising herders. Overigens wordt dit wel de eerste hond van mijn vriend en mij samen.
Ik twijfel er niet aan of wij wel of niet in staat zijn om een hond op te voeden. We kiezen heel bewust voor de Mechelaar en deze keuze komt niet voort vanuit een impuls of iets dergelijks.
Je zegt me dat het niet pesoonlijk bedoeld is, maar ik wil even voorop stellen dat wij niet op zoek zijn naar een 'zo goedkoop mogelijke hond'. Ik snap ook niet dat je dit lijkt te concluderen uit mijn teksten.
De vragen die ik stel omtrent de bench en de training hiervoor staan er, omdat we sterk twijfelen of wij onze hond definitief willen laten wennen aan de bench. Door de vragen hier te stellen proberen wij erachter te komen waar wij in onze situatie, met onze (aanstaande) hond het beste aan zullen doen.

Ik hoop dat het je nu wat duidelijker zal zijn.

Groeten Juul
bantu lohbo
Vaste gebruiker
Contacteer:

ik dacht dat de hond niet veel mocht kosten, omdat je eigenlijk een stafford wilden, maar de bijkomende bezwaren waren de kosten, (buiten dat je vriend de stafford ook niet zoleuk vond,) en dat je dan lang moet sparen voor de aanschaf van een pup.
vandaar dat ik dacht dat de pup niet veel mocht kosten.
verkeerd begrepen zeker.

gr annet.
Julliette
Actief

bantu lohbo schreef:ik dacht dat de hond niet veel mocht kosten, omdat je eigenlijk een stafford wilden, maar de bijkomende bezwaren waren de kosten, (buiten dat je vriend de stafford ook niet zoleuk vond,) en dat je dan lang moet sparen voor de aanschaf van een pup.
vandaar dat ik dacht dat de pup niet veel mocht kosten.
verkeerd begrepen zeker.

gr annet.
De kosten zijn inderdaad erg hoog voor een Stafford, dat is één, maar daar komt dus tevens bij dat mijn vriend het geen leuke honden vindt. Daarom zijn we samen op zoek gegaan naar een ander ras, die we beide super vinden en bij ons past.
Wij zijn afhankelijk van een bepaalde periode waarin we beide vakantie kunnen opnemen en dat is begin volgend jaar, vandaar dat wij nu al hard op zoek waren naar een pup.

Groeten Juul
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Beginnen met opvoeding pup

Ongelezen bericht door Inge »

Julliette schreef:Een aantal vragen omtrent de opvoeding van een pup, hopelijk kunnen jullie er antwoorden op geven!

Waar laat je je pup de eerste nachten slapen? We willen haar uiteindelijk laten wennen aan de bench en dat ook haar vaste slaapplaats laten worden.
Nu hebben we gehoord dat het proces van het wennen aan de bench wel wat tijd in beslag neemt en met kleine stappen gaat.

Wat is dan verstandig voor de eerste weken? Begin je meteen vanaf dag 1 met het trainen?

Hetzelfde met het alleen laten van de pup, ze zal uiteindelijk zo max. 4 uur alleen zijn dus zal hieraan moeten wennen. Kunnen we hierbij ook al direct beginnen met het alleen laten van de pup?

We horen graag adviezen en tips van anderen!

Groetjes Juul
Bij mij slapen de pups de eerste weken boven, naast mijn bed.
Ik heb voor alle 3 daarvoor een kleine bench gebruikt, beneden stond de grotere bench die de slaapplek werd zodra ze naar beneden verhuisden.
's Nachts heb ik ze alle 3 vanaf dag 1 wel met de deur dicht in de bench gehad. Met wat lekkers de bench in (bv. de KONG, zodat ze nog heel even bezig zijn), handdoek eroverheen maar wel zo dat ze mij konden zien. Bij Nika en Marouck heb ik de eerste nachten met mijn hand naast de bench hangend geslapen, bij Biène was dat niet nodig, die veel direct in slaap. Bij het eerste kikje stond ik 's nachts op en ging ik ermee naar buiten. Daarna weer met een brokje de bench in en verder slapen. :wink:
Overdag legde ik ze steeds in de grotere bench als ze in slaap vielen, wel met de deur nog open. Zodra ze uit zichzelf ook de bench als slaapplaats begonnen op te zoeken deed ik af en toe even de deur dicht.
Zowel Nika als Marouck zijn naar beneden verhuisd toen ze ongeveer 3 maanden oud waren, Biène al met 10 weken (ze begon toen al uit de kleine bench te groeien). Tegen die tijd was de grote bench beneden ook vertrouwd genoeg en kon de deur dicht, ook als ik niet in de directe buurt was. Wel slaap ik altijd met zowel de huiskamerdeur als mijn slaapkamerdeur boven open, zodat ik ze goed kan horen, ik blijf opstaan 's nachts zolang ze het aangeven.
Het alleen laten bouw ik rustig op, maar pas zodra ze vertrouwd zijn met de bench en het niet vervelend vinden als de deur dichtgaat. De bench is altijd de plek waar ze wat lekkers krijgen.
Nika is de eerste 2 jaar zelden tot nooit alleen geweest omdat ze bij mijn ouders was als ik moest werken. Ze heeft echter nooit problemen gehad met alleen blijven. Marouck was ook zelden alleen en dat ging niet goed, in die zin dat ze continu blafte als ik weg was.
Biène zit overdag buiten in de kennel en is nu wel zover dat ik af en toe een paar uurtjes weg kan, maar zij heeft ook meer ruimte.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”