Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

jaloers

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Mark-fryslan schreef:Ik heb hier toch wel wat moeite mee omdat je eigenlijk veel te laat ingrijpt. Voordat de aanval ingezet wordt gaat er eerst nog een fixeren aan vooraf en worden er stress signalen o.i.d. afgegeven. Ik vind dat je bij het eerste signaal gelijk al moet ingrijpen en dan is een forse correctie nog niet eerlijk.
Een forse correctie bestaat voor mij uit zijn kop vastpakken en vragen of ie belazerd is..dat even ter verduidelijking! :mrgreen:
En voor mij is fixeren reden genoeg hem dat te vertellen. Ik wil namelijk uberhaupt geen agressiemotivatie en hij stopt zijn kop maar onder het zand om provoceren te vermijden.
Overigens, dit geldt echt alleen als mijn hond aanstichter is bij een hond die geen enkele aanleiding geeft. Als er een reu gelijk kaliber Nelson op Nelson afloopt gelden er weer hele andere regels.
Ik reageer vrij primitief, maar wel met mijn hersens. Als er spanning voelbaar is tussen twee honden doe ik dus niets. Is mijn hond aan het donderen en ruziezoeken mag dat niet. Ik grijp dan inderdaad in op het eerste signaal van fixeren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Inge O schreef:
Baily schreef:Nou kan ik wel zeggen van "ja maar, ik wil iedere hond aan kunnen halen", maar dat is eht mij niet waard. Ik zeg wel tegen de baasjes van "ik negeer je hond, want anders doet Buck lelijk op een gegeven moment". En op die manier kan hij toch wel prima met andere honden omgaan.
dat zou, tov. vreemde honden, eigenlijk ook mijn houding zijn. je kan niet verwachten van een hond dat hij elke buitenstaander zomaar klakkeloos aanvaardt.
.
En toch is het niet eerlijk dat zij wel mogen spelen, en wij niet mogen aanhalen.
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Zoie schreef:
Inge O schreef:
Baily schreef:Nou kan ik wel zeggen van "ja maar, ik wil iedere hond aan kunnen halen", maar dat is eht mij niet waard. Ik zeg wel tegen de baasjes van "ik negeer je hond, want anders doet Buck lelijk op een gegeven moment". En op die manier kan hij toch wel prima met andere honden omgaan.
dat zou, tov. vreemde honden, eigenlijk ook mijn houding zijn. je kan niet verwachten van een hond dat hij elke buitenstaander zomaar klakkeloos aanvaardt.
.
En toch is het niet eerlijk dat zij wel mogen spelen, en wij niet mogen aanhalen.
Hier maak je van je hond een mens. Honden denken niet in die trant.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Zoie
Zeer actief

Mark-fryslan schreef:
Zoie schreef:
Inge O schreef:
.

Groetjes Mark
Nee, maar ik wel !

( wij zijn de roedelleider, wij bepalen altijd alles. Maar niet heus :wink: )
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Haha nou dan ga je af en toe maar alleen naar buiten om hondjes te aaien. Het leven is nu eenmaal niet altijd eerlijk. Ik denk trouwens dat dit verhaal van jou niks hoeft te zeggen als je er een tweede hond bij neemt. Voor hetzelfde gaat Spok dan jou en de tweede hond verdedigen.

Groetjes mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:
Inge O schreef:
.
mmmm, een doordenkertje, want hier heb je zeker een punt :mrgreen: . misschien vanuit die logica dat ik er ook nog nooit een probleem mee heb gehad :denken: ? ik bedoel, door het feit dat ik me in het algemeen wat kordater en 'baziger' opstel?
Ja, ik ben van het uitlaatveldje af gegaan ( niet helemaal, maar goed ). Straks ga ik misschien uit het uitlaatbos weg. Kan het niet anders, dan kan het niet anders ... maar soms denk ik gewoon dat het misschien niet nodig zou zijn als ... ik de goede aanpak zou vinden. Want jammer is het wel.
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Zoie schreef:
Inge O schreef:
.
Dat is een keuze die je maakt of niet............ :mrgreen:

Kijk, ik kan andere honden wel aanhalen, met als gevolg dat ik de volgende dag of alle volgende keren heel goed op Buck moet letten wat voor signalen hij af geeft om op tijd in te grijpen. Dus als ik dat kan voorkomen, dan doe ik mezelf ook een plezier. Zo graag wil ik trouwens ookniet andere mensen hun hond aaien eigenlijk. :mrgreen: :wink:

Dus bij mij is het niet zozeer of ik me niet baziger op wil stellen, ik ben bazig zat :pffff: :wink: ,maar meer of ik het er voor over heb dat ik dan een ander probleem creeer en dat heb ik dus niet. :19: :wink:
Mark-fryslan
Zeer actief

Inge O schreef:
Mark-fryslan schreef:
Zoie schreef:
Inge O schreef: dat zou, tov. vreemde honden, eigenlijk ook mijn houding zijn. je kan niet verwachten van een hond dat hij elke buitenstaander zomaar klakkeloos aanvaardt.
.

Groetjes Mark
nee, ze dénken niet als mensen, maar ze doén wel vaak als mensen, dus ik snap jan zijn punt wel. als ik stel dat je er niet mag van uit gaan dat een hond het met elke vreemde hond kan vinden, dan klopt dat op zich wel. maar áls die hond het met die vreemde kan vinden, dan vind ik het wel zeer bemoeiziek als híj dan verhindert dat zijn baas er contact mee opneemt. nu kan je 'bemoeiziek' ook als een menselijke eigenschap gaan catalogeren, maar dat is het zeer zeker niet.
Vind ik allemaal prima gedachten. Maar dat blijf ik erbij wat wil je eraan doen? Waar komt dit gedrag vandaan? En is corrigeren dan de goede oplossing? Dus zul je in je gehele communicatie naar je hond toe dingen moeten aanpassen. Alleen de uiteindelijke gevolgen (in dit geval het jaloers doen naar andere honden) proberen weg te straffen vind ik niet eerlijk.

Groetjes Mark

Baily

De oplossing is voor mij "andere honden negeren", al springen ze tegen je op. :mrgreen:

En niet omdat dat niet zou mogen van je hond, maar omdat je daar zelf voor kiest om dat als aanpak te gebruiken. Denk ik......... :19:

En waar het vandaan komt, dat zou meerdere oorzaken kunnen hebben.

Je kunt een rangorde probleem hebben met je hond, of je hond is toevallig een herderig type, die de zaakjes wel eens zal verdedigen voor zijn roedel, of alle koekjes die in jou zak zitten zijn voor hem, en alle andere honden moeten daar dus opzouten..... :pffff: :wink:

dat zijn de dingen die ik er bij kan bedenken.

Bij Buck gok ik op het regelige type, want ik kan hem er wel mee laten stoppen, maar krijg dan dus een ander probleem er voor terug.
Baily

Inge O schreef:
Mark-fryslan schreef:Dus zul je in je gehele communicatie naar je hond toe dingen moeten aanpassen. Alleen de uiteindelijke gevolgen (in dit geval het jaloers doen naar andere honden) proberen weg te straffen vind ik niet eerlijk.
helemaal waar.

en @baily : het is ook niet zo dat ik het door bazig te zijn probeer te voorkomen of af te straffen - ik probeer alleen een reden te vinden voor het feit dat ik dit 'probleem' nog nooit heb gehad met één van mijn honden. en als ik dan nadenk over hoeveel dat er toch al niet geweest zijn, dan zou het wel heel erg toevallig moeten zijn als daar niet één van de typjes die je aanhaalt zou bij gezeten hebben.

maar ik haal ook zeer zelden een compleet vreemde hond aan, bekende honden dan weer juist wel.
Ja daar heb je ook gelijk in dat jouw houding waarschijnlijk veel duidelijker is naar je honden toe. :wink:

Ik neem eigenlijk dus Buck als referentiekader voor mij, want met mijn andere honden heb ik dat soort dingen ook niet. :wink:

Maar ik heb wel het idee dat ik duidelijk ben naar hem toe als ik dat wil zijn. Alleen in dit geval dus niet misschien, maar ik kan het wel als ik wil. het is niet iets wat me overkomt zeg maar. Want als ik het anders aan wil pakken kan dat ook, want ik hoef alleen maar "eeeeh NEEE"" te zeggen en hij bind in.
Zoie
Zeer actief

Mark-fryslan schreef:Haha nou dan ga je af en toe maar alleen naar buiten om hondjes te aaien. Het leven is nu eenmaal niet altijd eerlijk. Ik denk trouwens dat dit verhaal van jou niks hoeft te zeggen als je er een tweede hond bij neemt. Voor hetzelfde gaat Spok dan jou en de tweede hond verdedigen.

Groetjes mark
Spok gaat op zeker "zijn " teef beschermen, afschermen, of hoe je het noemen wilt. Dit gedrag vertoont hij nu al bij vreemde teven. Tenminste, als ik het laat gaan. Hij is een regelneef. Ook mogelijk: de teef happen en aandacht opeisen als ze met een ander spelen wil.

Ik heb dit vaak afgeleid, ik heb hem een keer flink op z'n falie hiervoor gegeven ( verbaal ) , en sindsdien doet hij het minder, maar het zit wel in zijn karakter het te doen. Dus zoals ik hem inschat zal hij het zeker gaan proberen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”