Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Leeftijd teefje?
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
Leeftijd teefje?
Hallo,
Ik heb thuis een golden retriever. Ze is ondertussen al 5 jaar oud. Is het nog verantwoord van haar te laten dekken? Zou ze nog goedgekeurd kunnen worden voor een stamboek? (Ze heeft zelf een stamboek, maar blijkbaar moet dat ook goedgekeurd worden hé!).
Groetjes!
Annelies
Ik heb thuis een golden retriever. Ze is ondertussen al 5 jaar oud. Is het nog verantwoord van haar te laten dekken? Zou ze nog goedgekeurd kunnen worden voor een stamboek? (Ze heeft zelf een stamboek, maar blijkbaar moet dat ook goedgekeurd worden hé!).
Groetjes!
Annelies
-
- Zeer actief
ik zou haar nu niet meer laten dekken denk ik
maar is ze ook getest op hd en andere erfelijke afwijkingen die in jou ras voorkomen?
heb je een goedgekeurde reu die je wil gebruiken of wil je zo maar een keer een nestje?
dan zou ik je dat toch afraden want er komt bij een nestje veel meer bij kijken als dat je denkt
een goede fokker zijn is vind ik een vak apart 

heb je een goedgekeurde reu die je wil gebruiken of wil je zo maar een keer een nestje?
dan zou ik je dat toch afraden want er komt bij een nestje veel meer bij kijken als dat je denkt

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
5 jaar vind ik te oud voor een eerste nestje. Hoe bedoel je stamboek? Als in geen stamboom hebben?
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
-
- geregistreerd lid
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
-
- geregistreerd lid
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
Ik vreesde het allemaal al, het straalt van je af. Als je er echter echt tijd in had willen steken dan zou je daar vijf jaar geleden mee begonnen zijn.analizeke schreef:Ja, zeker weten! En we willen er zeker ook de tijd en energie insteken! 't Is alleen de vraag of ze niet te oud is...bram en thijs schreef:Lijkt het je zo leuk, een nestje?

-
- geregistreerd lid
Nee, het zit zo: Die hond is eigenlijk van mijn 'schoonmoeder'. Zij wou geen pups hebben! Maar mijn vriend en ik gaan samenwonen dit jaar en we nemen de hond mee. Wij willen dus wel pups hebben! Nu ja, is het niet met deze hond, dan is het voor de volgende hond, het is tenslotte erg belangrijk dat het geen risico inhoud voor Flo!bram en thijs schreef:Ik vreesde het allemaal al, het straalt van je af. Als je er echter echt tijd in had willen steken dan zou je daar vijf jaar geleden mee begonnen zijn.analizeke schreef:Ja, zeker weten! En we willen er zeker ook de tijd en energie insteken! 't Is alleen de vraag of ze niet te oud is...bram en thijs schreef:Lijkt het je zo leuk, een nestje?
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
5 is idd wel wat "oud"om aan een eerste nest te beginnen, maar goed ..analizeke schreef:Nee, het zit zo: Die hond is eigenlijk van mijn 'schoonmoeder'. Zij wou geen pups hebben! Maar mijn vriend en ik gaan samenwonen dit jaar en we nemen de hond mee. Wij willen dus wel pups hebben! Nu ja, is het niet met deze hond, dan is het voor de volgende hond, het is tenslotte erg belangrijk dat het geen risico inhoud voor Flo!bram en thijs schreef:Ik vreesde het allemaal al, het straalt van je af. Als je er echter echt tijd in had willen steken dan zou je daar vijf jaar geleden mee begonnen zijn.analizeke schreef:Ja, zeker weten! En we willen er zeker ook de tijd en energie insteken! 't Is alleen de vraag of ze niet te oud is...bram en thijs schreef:Lijkt het je zo leuk, een nestje?
waarom willen jullie een nest? is de hond weleens geshowd? is ze onderzocht op erfelijke aandoeningen? dat zijn iig ook erg belangrijke dingen...
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
5 jaar is voor de meeste rassen voor een eerste nestje nog net acceptabel. Husky's krijgen juist vaak veel ouder hun eerste nestje, aangezien ze in de eerste jaren veel werken.
Voor te fokken met een stamboom, heb je voor zover ik weet alleen een reu met stamboom nodig. Maar, als je goed wilt fokken en een verantwoord nestje op de wereld wilt zetten, dan zul je je hond eerst moeten laten onderzoeken, laten keuren etcetera, dan kun je snel een half jaar verder zijn, wachten tot je hondje loops wordt en je bent snel een jaar verder... wat dat betreft is 5 dus erg oud om te besluiten om te gaan fokken.
Misschien is het een idee om eens contact met de fokker van jouw hond op te nemen? Ik weet natuurlijk niet of dat een goede en verantwoorde fokker is, maar ik denk dat deze ook goede adviezen kan geven (bijv. mbt welke afwijkingen en ziekten eventueel in de lijn voorkomen). Misschien heb jij wel zo'n tophond dat de fokker of andere kenners zeggen, niet wachten, maar laat dit hondje eens een nestje krijgen.
Voor te fokken met een stamboom, heb je voor zover ik weet alleen een reu met stamboom nodig. Maar, als je goed wilt fokken en een verantwoord nestje op de wereld wilt zetten, dan zul je je hond eerst moeten laten onderzoeken, laten keuren etcetera, dan kun je snel een half jaar verder zijn, wachten tot je hondje loops wordt en je bent snel een jaar verder... wat dat betreft is 5 dus erg oud om te besluiten om te gaan fokken.
Misschien is het een idee om eens contact met de fokker van jouw hond op te nemen? Ik weet natuurlijk niet of dat een goede en verantwoorde fokker is, maar ik denk dat deze ook goede adviezen kan geven (bijv. mbt welke afwijkingen en ziekten eventueel in de lijn voorkomen). Misschien heb jij wel zo'n tophond dat de fokker of andere kenners zeggen, niet wachten, maar laat dit hondje eens een nestje krijgen.
- Kika
- Zeer actief
- Contacteer:
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
5 jaar is volgens mij aan de oude kant. En als ik het goed heb begrepen van een bevriende Golden-fokster mag het van de rasvereniging niet als je volgens hun regels fokt.
Vraag mij overigens af waarom je persé een nestje wil fokken met jouw teef. Alleen omdat het je zo leuk lijkt? Of heeft ze bijzondere kwaliteiten die je graag bij een volgende generatie Goldens ziet?
Als het om het leuke van het hebben van een nestje is verdiep je dan alsjeblieft in wat het fokken van een nest inhoudt. Het is veel, heel veel werk en dat zullen alle goede fokkers bevestigen. Ook brengt het risico's met zich mee en je kan in het ergste geval jouw teef verliezen. Dan moet je dus elke paar uur de pups flesvoeding geven.
Verder zijn er helaas al zo ontzettend veel Goldens, dus is het nodig om er daar nog maar een paar aan toe te voegen zonder toegevoegde waarde voor het ras?
Vraag mij overigens af waarom je persé een nestje wil fokken met jouw teef. Alleen omdat het je zo leuk lijkt? Of heeft ze bijzondere kwaliteiten die je graag bij een volgende generatie Goldens ziet?
Als het om het leuke van het hebben van een nestje is verdiep je dan alsjeblieft in wat het fokken van een nest inhoudt. Het is veel, heel veel werk en dat zullen alle goede fokkers bevestigen. Ook brengt het risico's met zich mee en je kan in het ergste geval jouw teef verliezen. Dan moet je dus elke paar uur de pups flesvoeding geven.
Verder zijn er helaas al zo ontzettend veel Goldens, dus is het nodig om er daar nog maar een paar aan toe te voegen zonder toegevoegde waarde voor het ras?

Fokken is niet zo leuk hoor
Ikzelf heb tot nu toe7 nesten meegemaakt.
1 nest ervan ging vlekkenloos, de rest niet...
1 nest kwam mams te overleden
Kennis van mij heeft de pups overgenomen. Verder 2x meegemaakt dat er pups zijn overleden en dood zijn geboren. Verder dat mams het niet zo leuk vond dat er pups uit moesten komen en begon te bijten
(zat er 1 dwars)
Nee, ik zou niet fokken!! Vooral niet als je een hond OVERNEEMT, de hond heeft er niets aan

Ikzelf heb tot nu toe7 nesten meegemaakt.
1 nest ervan ging vlekkenloos, de rest niet...

1 nest kwam mams te overleden

Nee, ik zou niet fokken!! Vooral niet als je een hond OVERNEEMT, de hond heeft er niets aan

- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retrievers
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
5 jaar vind ik te oud om met een teef een eerste nest te fokken. Voordat je uberhaupt een nest zou willen fokken, verdiep je eens in het fokken op zich. Het lijkt zo makkelijk: je zoekt twee honden bij elkaar en laat het nest maar komen. Maar dat is het niet!
Waarom wil je een nest fokken?
Alleen voor de leuk? - Dan zou ik het niet doen Er gaat veel tijd, energie en geld in zitten. En er kunnen als je pech hebt vele dingen verkeerd gaan. Ik vind persoonlijk dat je moet fokken voor het verbeteren van je ras. Vermeerderen gebeurt helaas al te vaak.
Waarom wil je een nest fokken?
Alleen voor de leuk? - Dan zou ik het niet doen Er gaat veel tijd, energie en geld in zitten. En er kunnen als je pech hebt vele dingen verkeerd gaan. Ik vind persoonlijk dat je moet fokken voor het verbeteren van je ras. Vermeerderen gebeurt helaas al te vaak.
Flo gaat dood als je nu nog aan pups begint, dus dat laat je maar fijn uit je hoofd.analizeke schreef:Wij willen dus wel pups hebben! Nu ja, is het niet met deze hond, dan is het voor de volgende hond, het is tenslotte erg belangrijk dat het geen risico inhoud voor Flo!
En met de volgende hond willen jullie dus gewoon pups. Stelletje egoisten! Flo heeft jarenlang een fijn huis gehad bij je schoonouders, "maar jullie nemen de hond mee". Welja, het is net een meubelstuk. Neem maar gewoon mee die hap.
Dames en heren, ik vind wel dat er erg hard gereageerd wordt! Anelize heeft ons nauwelijks info gegeven over haar beweegredenen om te willen fokken of aangegeven in hoeverre ze daar bewust over na gedacht heeft.
Om haar dan maar gewoon "egoistisch" te noemen of zo vind ik toch wel een beetje ver gaan hoor.
Om haar dan maar gewoon "egoistisch" te noemen of zo vind ik toch wel een beetje ver gaan hoor.

- Calenzia
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Is dit niet een reactie die wel erg ver gaat? Ze denkt er toch eerst heel goed over na, anders was dit topic niet geplaatst. En waarom zou ze geen nestje met een hond kunnen hebben? Zolang er eerst heel goed over nagedacht is en voldoende informatie over opgezocht heeft, voldoende op de hoogte is van alle gevolgen.Marion. schreef:Flo gaat dood als je nu nog aan pups begint, dus dat laat je maar fijn uit je hoofd.analizeke schreef:Wij willen dus wel pups hebben! Nu ja, is het niet met deze hond, dan is het voor de volgende hond, het is tenslotte erg belangrijk dat het geen risico inhoud voor Flo!
En met de volgende hond willen jullie dus gewoon pups. Stelletje egoisten! Flo heeft jarenlang een fijn huis gehad bij je schoonouders, "maar jullie nemen de hond mee". Welja, het is net een meubelstuk. Neem maar gewoon mee die hap.
Er zijn al verschillende reacties gekomen dat mensen 5 jaar eigenlijk al te oud vinden. Had toch echt niet het idee dat analizeke het dan als nog doorzet als ik zo haar reacties daarop lees.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
De bevalling kan zwaarder zijn voor mams, waardoor er problemen kunnen ontstaan voor mams en pups.analizeke schreef:Ik bedoelde dat ze een stamboom heeft...Selena schreef:5 jaar vind ik te oud voor een eerste nestje. Hoe bedoel je stamboek? Als in geen stamboom hebben?
Wat zijn de risico's van een oudere hond te laten dekken?
Ideale leeftijd voor een eerste nest ligt voor mij tussen de 24-36 maanden.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ik denk dat je nu nogal uit 'rasliefde "reageert, en omdat je weet dat er genoeg aan gefokt word... maar dat weten we hier nog niet.. dus Marion... 1, 2, 3 haal adem en wacht kalm af... deze reactie is nu wat overtrokken...Marion. schreef:Flo gaat dood als je nu nog aan pups begint, dus dat laat je maar fijn uit je hoofd.analizeke schreef:Wij willen dus wel pups hebben! Nu ja, is het niet met deze hond, dan is het voor de volgende hond, het is tenslotte erg belangrijk dat het geen risico inhoud voor Flo!

- Abischa
- Zeer actief
- Contacteer:

De hond moet natuurlijk ook eerst wennen bij jullie thuis !!! Als je serieus daarna er nog over denkt ga je met haar naar shows niet een nee meerdere en vraag eens aan meerdere Golden fokkers wat ze weten van de bloedlijnen van jouw hond bv komen er veel erfelijke problemen in voor?!
Ook de Fokker van je Golden kan je veel informatie geven over de bloedlijnen en over je hond als het een goede eerlijke fokker is .
En dan het nakijken Goldens moeten als ik het me goed herriner maar dit kun je ook na vragen bij de vereniging nagekenen worden op Pra cataract , de heupen en ellebogen aangezien er erfelijke problemen kunnen zijn dat moet bij speciale dierenklinieken en gaat weer wat tijd over heen mischien wel te veel aangezien sommige Goldens maar een keer in het jaar of langer loops zijn.
-
- Zeer actief
-
- Actief
.
Ik werk ook zelf bij een fokker en die doet alleen met een teef het eerste nestje voor 4 jaar. Ik vind zelf ook 5 jaar erg oud voor het eerste nestje en heb je er genoeg over rond gevraagt. Ik wil zelf ook een keer een nestje met mijn hond en ben al een half jaar info aan het zoeken en heb nog een half jaar tegaan. Daar in tegen ik heb ook fokkers die mij willen helpen die ik s'nachts kan bellen als het misgaat voor info of om mij te helpen. Ik heb ook al afspraken met de dierenarts. En ik weet dat er van alles mis kan gaan en ze word van te voren door de dierenarts onderste boven gekeerd om zeker te zijn dat zij 100% gezond is en ik wil het volgens de regels van de rasvereniging doen.Denk er goed overna en zorg eerst voor veel informatie en mensen die jou willen helpen bij de bevalling en die er verstand van hebben. En laat haar zeker testen op erfelijke afwijkingen en op HD.
Groetjes Fenna
Groetjes Fenna
Groetjes Fenna en
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik ben het er ook mee eens hoor dat ik 5 jaar vrij oud vind, maar wat vinden jullie fokkers nu eigenlijk de maximale leeftijd voor het 1e nest? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk 

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
-
- Actief
-
- geregistreerd lid
Blijkbaar zijn er veel vragen rond de beweegredenen voor dat nestje. Wel, dat zal ik eens uit de doeken doen voor er nog meer misverstanden ontstaan! Ik begrijp ook niet waarom sommigen zo uitvallen naar mij hoor! Ik ben dol op honden! Ik heb ontzettend veel over voor mijn hond!
Wel, eerst en vooral heb ik dus een enorm grote liefde voor honden! Al van kindsaf aan! Vroeger heb ik nooit een hond mogen hebben van mijn moeder, wat te begrijpen was, want we hadden er wellicht de tijd en energie niet voor gehad.
Toen ik mijn vriend leerde kennen, had hij Flo (golden retriever). Ik was echt verkocht! Flo heeft een enorm goed karakter en ik zou alles doen omdat ze een goed leven zou leiden! Mijn schoonmoeder vind ik persoonlijk een minder dierenvriend (ze gaat er nooit mee wandelen, ze buitenlaten om te plassen is een te grote moeite enzovoort). Ze heeft ons dan ook gevraagd om Flo mee te nemen als we verhuizen in maart, wat we natuurlijk super vinden!
We hebben uitgekeken naar een huis met ruime tuin, zodat het houden van honden zeker geen probleem zou zijn. Het huis waar we op gevallen zijn is nog in opbouw en we gaan dan ook dikwijls gaan kijken met Flo. Zo is ze de omgeving ondertussen al gewoon!
De reden om te fokken dan uiteindelijk. Mijn vriend en ik zouden ontzettend graag kleine pups hebben, en we willen ook instaan voor de verzorging ervan! Ik sta in het onderwijs en heb dus alvast 2 maanden grote vakantie (dit is dikwijls periode voor pups). Bovendien heb ik voorlopig nog geen interim na de paasvakantie en wil ik eventueel thuisblijven voor een nest pups.
Dat ik mij eerst goed moet informeren, lijkt mij meer dan logisch! Flo is in perfecte conditie (heupen enz...) en heeft een goed karakter! Ik ga ook verder informeren bij onze dierenarts, maar ik dacht om dit eerst hier eens te doen omdat er hier veel mensen zitten met ervaring!
Zo, ik hoop dat ik alles goed geformuleerd heb, zodat er zeker geen misverstanden zijn!
Ik hoor ook mensen die het fokken enorm afraden, maar waarom gaan jullie er dan mee door???
Wel, eerst en vooral heb ik dus een enorm grote liefde voor honden! Al van kindsaf aan! Vroeger heb ik nooit een hond mogen hebben van mijn moeder, wat te begrijpen was, want we hadden er wellicht de tijd en energie niet voor gehad.
Toen ik mijn vriend leerde kennen, had hij Flo (golden retriever). Ik was echt verkocht! Flo heeft een enorm goed karakter en ik zou alles doen omdat ze een goed leven zou leiden! Mijn schoonmoeder vind ik persoonlijk een minder dierenvriend (ze gaat er nooit mee wandelen, ze buitenlaten om te plassen is een te grote moeite enzovoort). Ze heeft ons dan ook gevraagd om Flo mee te nemen als we verhuizen in maart, wat we natuurlijk super vinden!
We hebben uitgekeken naar een huis met ruime tuin, zodat het houden van honden zeker geen probleem zou zijn. Het huis waar we op gevallen zijn is nog in opbouw en we gaan dan ook dikwijls gaan kijken met Flo. Zo is ze de omgeving ondertussen al gewoon!
De reden om te fokken dan uiteindelijk. Mijn vriend en ik zouden ontzettend graag kleine pups hebben, en we willen ook instaan voor de verzorging ervan! Ik sta in het onderwijs en heb dus alvast 2 maanden grote vakantie (dit is dikwijls periode voor pups). Bovendien heb ik voorlopig nog geen interim na de paasvakantie en wil ik eventueel thuisblijven voor een nest pups.
Dat ik mij eerst goed moet informeren, lijkt mij meer dan logisch! Flo is in perfecte conditie (heupen enz...) en heeft een goed karakter! Ik ga ook verder informeren bij onze dierenarts, maar ik dacht om dit eerst hier eens te doen omdat er hier veel mensen zitten met ervaring!
Zo, ik hoop dat ik alles goed geformuleerd heb, zodat er zeker geen misverstanden zijn!
Ik hoor ook mensen die het fokken enorm afraden, maar waarom gaan jullie er dan mee door???
Ik raad het ook zeer ten strengste af
Zal ik vertellen wat ik allemaal gezien heb?
Mijn eerste bevalling... 10 pups geboren, 3 ervan dood. Longetjes waren niet ontwikkeld. 1 ervan lag zijn darmen eruit, die is ingeslapen. dus 6 pups over.
2e bevalling, ging vlekkenloos. Het hele nest groeide goed op, echt een bevalling uit een boekje
dan nog een paar nesten waar k voor de lol geweest ben.
1 ervan ging niet goed, pups kwamen met keizersnede en mams was gestereliseerd daarna. 6 pups kwamen eruit
Ook kregen ze 10 adoptiepups, omdat moeders overleden was tijdens bevalling.
Dan nog een nest van 9 pups. Waren erg klein, moesten bijgevoerd worden. De bevalling ging erg zwaar! Eentje moest eruit getrokken worden, dit tot woede van mams (terecht!)
Dan nog een keer een nest van 9 pups. Fokker dacht dat er 2-3 pups uit zouden komen, ze was zo slank en strak. Werden er ietsjes meer :N: Allemaal heeeel klein waren ze! 3 pups ervan waren met 8 weken nog niet verkocht, die heeft ze zelf moeten houden.
Nu heeft de fokker een nest waarvan de pups een week tevroeg geboren werden. 10 pups, 3 dood geboren. 1 pup ervan leeft nog, een reutje. Hij is alleen erg klein en zwak. Ze zijn nu 4 weken, de vraag is of hij het zal halen.
Nog een nestje van 10 pups. Alles ging goed, alleen werd mams ziek (diaree) en de pups ook. Ze waren allemaal erg klein. Afgelopen zondag zag ik er eentje, die is nu goed aangekomen (10 weken is hij)
en ik moet Nanni niet vergeten... Haar baarmoeder zat aan der darmen vast. Gevolg: keizersnede. Fokker besloot om meteen alles eruit te halen.
Ik heb dus 8 nesten van dichtbij meegemaakt (nest van Nanni niet meegerekend). 2 ervan gingen probleemloos... de overige 6 niet. (reken ik nog een nestje niet mee waar het zo slecht mee ging
)
Wat lijkt je zo leuk om te fokken?

Zal ik vertellen wat ik allemaal gezien heb?
Mijn eerste bevalling... 10 pups geboren, 3 ervan dood. Longetjes waren niet ontwikkeld. 1 ervan lag zijn darmen eruit, die is ingeslapen. dus 6 pups over.
2e bevalling, ging vlekkenloos. Het hele nest groeide goed op, echt een bevalling uit een boekje

dan nog een paar nesten waar k voor de lol geweest ben.
1 ervan ging niet goed, pups kwamen met keizersnede en mams was gestereliseerd daarna. 6 pups kwamen eruit
Ook kregen ze 10 adoptiepups, omdat moeders overleden was tijdens bevalling.
Dan nog een nest van 9 pups. Waren erg klein, moesten bijgevoerd worden. De bevalling ging erg zwaar! Eentje moest eruit getrokken worden, dit tot woede van mams (terecht!)
Dan nog een keer een nest van 9 pups. Fokker dacht dat er 2-3 pups uit zouden komen, ze was zo slank en strak. Werden er ietsjes meer :N: Allemaal heeeel klein waren ze! 3 pups ervan waren met 8 weken nog niet verkocht, die heeft ze zelf moeten houden.
Nu heeft de fokker een nest waarvan de pups een week tevroeg geboren werden. 10 pups, 3 dood geboren. 1 pup ervan leeft nog, een reutje. Hij is alleen erg klein en zwak. Ze zijn nu 4 weken, de vraag is of hij het zal halen.
Nog een nestje van 10 pups. Alles ging goed, alleen werd mams ziek (diaree) en de pups ook. Ze waren allemaal erg klein. Afgelopen zondag zag ik er eentje, die is nu goed aangekomen (10 weken is hij)
en ik moet Nanni niet vergeten... Haar baarmoeder zat aan der darmen vast. Gevolg: keizersnede. Fokker besloot om meteen alles eruit te halen.
Ik heb dus 8 nesten van dichtbij meegemaakt (nest van Nanni niet meegerekend). 2 ervan gingen probleemloos... de overige 6 niet. (reken ik nog een nestje niet mee waar het zo slecht mee ging

Wat lijkt je zo leuk om te fokken?
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
WAAROM zouden je vriend en jij graag kleine pups willen hebben, wat is in jullie ogen hier zo leuk aan? Dat je ze na een week of 8 allemaal weg moet doen? Of ben je van plan ze allemaal gewoon te houden?
En als je zegt dat je hond in perfecte conditie is (heupen), bedoel je dan dat er van jouw hond al officiële rontgenfoto's gemaakt zijn, of dat de heupen via de PennHip methode zijn beoordeeld?
Dat je hond niet mankt wil niet zeggen dat de heupen goed zijn hoor. Dat kan alleen beoordeeld worden door een erkende dierenarts, en daarna de Raad van Beheer die de officiële uitslag toekent.
Ik zou als ik jou was het boek "De geboorte bij de hond" van C. Naaktgeboren eens lenen of aanschaffen. Daarin staan heel veel van belang zijnde zaken met betrekking tot dracht, geboorte en daarna bij de hond. Ook de niet leuke dingen, afwijkingen tijdens de embryonale fase, zaken die allemaal mis kunnen gaan tijdens en na de bevalling met zowel moeder als pups, risico's bij dracht op latere leeftijd (is bij jullie zeker aan de orde omdat de teef nu al 5 jaar is), problemen met de melkgift, keizersnedes en noem het maar op.
Als alles goed gaat is het natuurlijk best leuk zo'n nest, maar het geeft je enorm veel verantwoordelijkheid en zorgen om moeder en pups.
Weet waar je aan begint voordat je eraan begint!
Ik fok (af en toe, maximaal 1x per jaar maar eerder slechts 1x per 2 jaar) met mijn zeldzame ras de Laekense Herder. Ik heb me voordat ik mijn eerste nest kreeg heel erg verdiept in het ras en het fokken op zich, en heb heel veel informatie gekregen van andere fokkers van mijn ras.
Mijn teefje heeft eerst op shows bewezen fokwaardig te zijn en aan de rasstandaard te voldoen. Ik heb haar laten rontgenen en de officiële uitslag afgewacht voordat ik verder ging met mijn plannen. Daarna ben ik gaan zoeken naar een geschikte reu, die ik na ongeveer een jaar had gevonden, helemaal in Denemarken.
Zoals je kunt lezen ben ik niet over 1 nacht ijs gegaan. Daarbij komt dat ik met mijn fokken hoop een bijdrage te kunnen leveren aan het voortbestaan van mijn ras.
Van jouw ras zijn al zoveel fokkers (goede en slechte) dat ik als ik zelf zo'n hond zou bezitten wel 100x zou moeten nadenken voordat ik zou besluiten te fokken. Je moet als fokker van een veelvoorkomend ras wel heel wat te bieden hebben, wil het zinvol zijn om nog meer van hetzelfde op de wereld te zetten.
Kortom: ik zou het met jouw hond zowiezo niet doen, gezien haar leeftijd en de risico's die aan de dracht en geboorte en zoogperiode verbonden zijn bij teven die al ouder zijn. Wil je wel fokken zal je je eerst veel meer in het ras moeten verdiepen door informatie te vergaren bij ervaren bezitters en fokkers van jouw ras, en een pup aan moeten schaffen die voor het ras iets te bieden kan hebben. En dan pas nadat alle vereiste gezondheidsonderzoeken zijn gedaan en je hond aan de geldende exterieureisen heeft voldaan, kun je erover denken om eens te gaan fokken.
Ik zeg altijd: ik doe het goed of ik doe het niet, en ik denk dat dit ook voor jou (en alle andere fokkers) zou moeten gelden.
En als je zegt dat je hond in perfecte conditie is (heupen), bedoel je dan dat er van jouw hond al officiële rontgenfoto's gemaakt zijn, of dat de heupen via de PennHip methode zijn beoordeeld?
Dat je hond niet mankt wil niet zeggen dat de heupen goed zijn hoor. Dat kan alleen beoordeeld worden door een erkende dierenarts, en daarna de Raad van Beheer die de officiële uitslag toekent.
Ik zou als ik jou was het boek "De geboorte bij de hond" van C. Naaktgeboren eens lenen of aanschaffen. Daarin staan heel veel van belang zijnde zaken met betrekking tot dracht, geboorte en daarna bij de hond. Ook de niet leuke dingen, afwijkingen tijdens de embryonale fase, zaken die allemaal mis kunnen gaan tijdens en na de bevalling met zowel moeder als pups, risico's bij dracht op latere leeftijd (is bij jullie zeker aan de orde omdat de teef nu al 5 jaar is), problemen met de melkgift, keizersnedes en noem het maar op.
Als alles goed gaat is het natuurlijk best leuk zo'n nest, maar het geeft je enorm veel verantwoordelijkheid en zorgen om moeder en pups.
Weet waar je aan begint voordat je eraan begint!
Ik fok (af en toe, maximaal 1x per jaar maar eerder slechts 1x per 2 jaar) met mijn zeldzame ras de Laekense Herder. Ik heb me voordat ik mijn eerste nest kreeg heel erg verdiept in het ras en het fokken op zich, en heb heel veel informatie gekregen van andere fokkers van mijn ras.
Mijn teefje heeft eerst op shows bewezen fokwaardig te zijn en aan de rasstandaard te voldoen. Ik heb haar laten rontgenen en de officiële uitslag afgewacht voordat ik verder ging met mijn plannen. Daarna ben ik gaan zoeken naar een geschikte reu, die ik na ongeveer een jaar had gevonden, helemaal in Denemarken.
Zoals je kunt lezen ben ik niet over 1 nacht ijs gegaan. Daarbij komt dat ik met mijn fokken hoop een bijdrage te kunnen leveren aan het voortbestaan van mijn ras.
Van jouw ras zijn al zoveel fokkers (goede en slechte) dat ik als ik zelf zo'n hond zou bezitten wel 100x zou moeten nadenken voordat ik zou besluiten te fokken. Je moet als fokker van een veelvoorkomend ras wel heel wat te bieden hebben, wil het zinvol zijn om nog meer van hetzelfde op de wereld te zetten.
Kortom: ik zou het met jouw hond zowiezo niet doen, gezien haar leeftijd en de risico's die aan de dracht en geboorte en zoogperiode verbonden zijn bij teven die al ouder zijn. Wil je wel fokken zal je je eerst veel meer in het ras moeten verdiepen door informatie te vergaren bij ervaren bezitters en fokkers van jouw ras, en een pup aan moeten schaffen die voor het ras iets te bieden kan hebben. En dan pas nadat alle vereiste gezondheidsonderzoeken zijn gedaan en je hond aan de geldende exterieureisen heeft voldaan, kun je erover denken om eens te gaan fokken.
Ik zeg altijd: ik doe het goed of ik doe het niet, en ik denk dat dit ook voor jou (en alle andere fokkers) zou moeten gelden.