Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grote vreemde reu grijpt je hondje

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

@idoo
Zeer actief

Grote vreemde reu grijpt je hondje

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Geen flauw idee wat ik dan doe. Het is met met Moos twee keer overkomen, waarvan 1 keer echt heel naar was (hij hing voor dood in de bek van een Bull terrier), maar alletwee de keren was de baas van de andere hond erbij die ingreep, of, in het geval van de Bull terrier, probeerde in te grijpen.

Toen met die Bull terrier heb ik minutenlang (want het duurde wel even helaas) aan de grond genageld gestaan, en toen het klaar was ben ik door iemand gedwongen te gaan zitten omdat ik eruit zag alsof ik elk moment van mijn stokje kon gaan. Ik stond ook voor het eerst in mijn leven letterlijk te trillen op mijn benen.
Dus tja, ik deed toen niks, ik was dus echt verstijfd van angst.
Ik weet niet of ik wel wat zou gaan doen als er geen baas bij is; ik gok dat ik dan uiteindelijk wel de andere hond een mep op de kop zou geven, maar zeker weten doe je dat nooit denk ik.

Maar er is ook een verschil tussen gegrepen worden en vechten vind ik. In je titel heb je het over 'gegrepen worden' en vervolgens zeg je 'uitvechten'.
Als mijn hondjes worden gegrepen vechten ze dus niet. Dan worden ze gepakt en gebeten zonder zelf iets terug te doen.
Echt vechten heb ik nog nooit meegemaakt.
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Als er een grote hond ineens serieus gevaarlijk op mijn kleine Juultje duikt, reken dan maar dat ik alles op alles zet om mijn kleine muis te redden! Als het echt gaat om een aanval moet je heel snel zijn ook, anders is het zo gebeurd :jank: Als het echter alleen maar om een correctie gaat, (die er ook heel naar uit kunnen zien) dan zoeken ze het zelf maar uit.
Laatst gewijzigd door *Linda* op 21 nov 2005 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Tja, ligt eraan wat er gebeurd. Ik zou er niet met mijn rug naar toe gaan staan terwijl die reu mijn hondje aan het doodbijten is. Dan schopte ik die reu wel met alle kracht die ik in mij had voor zijn kop. Maar ik denk dat je met veel kabaal maken en stampvoetend er op af brullend de meeste honden wel afschrikt. Ik heb het een keer met Malou mee gemaakt. Daar batste een mastief op van 80 kilo.

Zonder een snauw te geven gelijk die grote bek om de keel van Malou. Hij had eigenlijk haar hoofd helemaal in zijn bek. Er is niks gebeurd dus het was echt machtsvertoon. Als hij had gebeten dan was Malou maar 5 maanden geworden i.p.v. 5 jaar. Het ging ook zo ongelooflijk snel dat ik geen eens tijd had om iets te doen. Achteraf is dat maar goed geweest ook. Als ik die mastief een rotschop had gegeven dan waren er vast ergere dingen gebeurd.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Sassie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sassie »

Ik heb het een keer meegemaakt en raakte heel erg in paniek. Wolf is een grote jongen maar ook een macho-watje dus hij ging gillen als een gek. Baasje van de andere hond deed niets.
Uiteindelijk liet de andere hond los en liep weg mij en Wolf getraumatiseerd achterlatend. Ik had zo'n ballenstok in mijn hand op het moment dat die hond aanviel en achteraf denk ik: had ik em maar een dreun verkocht.
Later nog getracht om in contact te komen met de eigenaar van die hond want Wolf is nog een keer aangevallen maar er viel niet mee te praten.
Daarna gelukkig nooit meer gezien.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

meteen ertussen.

bij lola om haar te beschermen en bij sam om die andere reu te beschermen en sam tegen zichzelf...

sam heeft nooit gevochten, maar wel vaak bijna. het beste helpt hier sam over de schouder en die andere hond wegbrullen (WAT MAAK JIJ ME NOU! OPZOUTEN ROTZAK!!!)

sam gaat dan zolang hij over mijn schouder hangt door met schreeuwen en blaffen,.maar ik weet dat ie mij niet bijt dus dan zijn er geen gewonden gevallen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Schreeuwen doe ik wel trouwens, en dat heeft ook een paar keer heel goed geholpen. Alleen heel soms tref je toch een hond die zich daar echt geen ene moer van aantrekt....
En als ik er heel erg op tijd bij ben kan ik die dwergjes van mij aan hun halsband/tuigje onder de andere hond vandaan trekken. Heeft ook weleens goed gewerkt als een reu van 40 kilo op aangelijnde Moos dook in de bebouwde kom.
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ollie wordt steeds door vreemde reuen aangevallen, maar dan treedt mn JR op en grijpt in. Dus tot nu toe heb ik niet zelf hoeven inspringen. Ollie komt nu wel uit zichzelf naar mij toe, als er een vreemde reu aankomt, en dan laten ze hem met rust...
Moos
Zeer actief

@idoo schreef:
Moos schreef:Maar er is ook een verschil tussen gegrepen worden en vechten vind ik. In je titel heb je het over 'gegrepen worden' en vervolgens zeg je 'uitvechten'.
Als mijn hondjes worden gegrepen vechten ze dus niet. Dan worden ze gepakt en gebeten zonder zelf iets terug te doen.
Echt vechten heb ik nog nooit meegemaakt.
:ok: Daar heb je helemaal gelijk aan, maar het is soms zo moeilijk precies te formuleren wat je bedoeld :wink:
ik bedoelde dus: wacht je dan totdat die hond uitgegrepen is en uit zichzelf loslaat, of kun je dan beter die agressor zelf te lijf gaan :denken:
Met andere woorden geef je hem dan maar een mep op zijn kop ofzo :eek:
Het lastige is natuurlijk dat sommige agressors alleen maar nog meer opgehitst worden als je gaat staan schoppen en slaan en schreeuwen. Je moet dan wel in 1 keer een zodanige mep geven dat hij echt even de weg kwijt is en je in kan grijpen denk ik. :19:
Afbeelding
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

@idoo schreef:
Moos schreef:Het lastige is natuurlijk dat sommige agressors alleen maar nog meer opgehitst worden als je gaat staan schoppen en slaan en schreeuwen. Je moet dan wel in 1 keer een zodanige mep geven dat hij echt even de weg kwijt is en je in kan grijpen denk ik. :19:

Precies :ok:
En loop je bij ingrijpen dan niet het risico dat die agressor jou aanvalt, vraag ik me af :denken:
Ja vast, maar ik ga niet afwachten totdat m'n hond zwaargewond op de grond ligt. Maar gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Aan de achterpoten wegtrekken van de agressor heb ik gelezen dat het beste is met de minste kans van verwondingen aan jezelf, alleen als een hond jouw hond vastheeft is trek je zo misschien je eigen hond in tweeën, dus dan zou je moeten grijpen op het moment dat de hond even loslaat.

Dat is de theorie, nu nog de praktijk :roll: Ik denk toch wel heel hard gillen en slaan met een stok of papaplu of ballengooiding als ik dat zo een twee drie kan vinden. Ik zal om die reden ook niet alleen met mijn hond in het bos gaan wandelen, wel op wat overzichtelijker plaatsen. In bos of onbekend gebied loop ik liever met een "roedeltje" mee.

Anne
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Dat ligt er natuurlijk helemaal aan in welke mate het gevecht gaat :19:

Is het een gevechtje en heb je het niet kunnen voorkomen, dan laat ze maar even. Maar heb je het echt over een GEVECHT, tja dan zal je moeten ingrijpen.
Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt (1 keer een beetje en toen liet ik mijn andere hond, Kaya, erop los), maar ik denk dat ik eerst 1 keiharde brul zou geven en als dat niet helpt, tja.... dan de rotschop :19: Je hond echt verrot laten bijten is natuurlijk geen optie.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:Aan de achterpoten wegtrekken van de agressor heb ik gelezen dat het beste is met de minste kans van verwondingen aan jezelf, alleen als een hond jouw hond vastheeft is trek je zo misschien je eigen hond in tweeën, dus dan zou je moeten grijpen op het moment dat de hond even loslaat.

Dat is de theorie, nu nog de praktijk :roll: Ik denk toch wel heel hard gillen en slaan met een stok of papaplu of ballengooiding als ik dat zo een twee drie kan vinden. Ik zal om die reden ook niet alleen met mijn hond in het bos gaan wandelen, wel op wat overzichtelijker plaatsen. In bos of onbekend gebied loop ik liever met een "roedeltje" mee.

Anne
aan de achterpoten wegtrekken, heeft volgens mij alleen zin als je met meerdere personen bent zodat ieder 1 hond kan pakken.
En kijk hiermee ook uit voor scheurwonden.
Afbeelding
A good dog never dies...

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

zou ook niet zomaar aan een hond gaan trekken....

vaak helpt duwen beter! (allebei 1 hond vastpakken en de bijtende hond zijn kop tegen de gebeten hond aandrukken, dan nog wat kunstige ademnoodtechniekjes en de meeste bijters laten wel los. dan heb je namelijk alleen evt bijtgaatjes, maar als je gaat trekken kan dat ene gaat je een grote scheur worden..

denk aan een gaatje in je panty, trek daar maar eens aan :N:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:Aan de achterpoten wegtrekken van de agressor heb ik gelezen dat het beste is met de minste kans van verwondingen aan jezelf, alleen als een hond jouw hond vastheeft is trek je zo misschien je eigen hond in tweeën, dus dan zou je moeten grijpen op het moment dat de hond even loslaat.
Anne
En dat werkt dan ook weer niet als een grotere hond een van mijn hondjes in zijn bek heeft. Kan ik wel aan achterpoten gaan trekken, maar ik denk dat ie dan eerder van schrik van schrik mijn hondje in tweeen bijt, dan dat hij de bek opendoet en mijn hond op de grond laat vallen...
De twee keer dat Moos echt gegrepen is was Moos los van de grond, die zat/hing gewoon in de bek van de andere (veel grotere) hond. Dan helpt trekken aan de achterpoten niet echt meer denk ik.
De baas van de bull terrier trok aan zijn hond toen hij Moos vast had, met als gevolg dat Moos aan zijn kop in de bek van de andere hond hing te bungelen :19:

Even in het algemeen nog: ik heb ook altijd gedacht dat ik er tussen zou springen, of in ieder geval iets zou doen om mijn hond te 'redden'. En toen het echt gebeurde deed ik dat dus niet. Eerst niet omdat ik echt letterlijk aan de grond genageld stond, en daarna niet omdat ik gewoon echt niet wist hoe ik wat moest doen zonder zelf giga bijtwonden op te lopen.
Misschien toch maar vaker de ballenwerper meenemen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Moos schreef:
Even in het algemeen nog: ik heb ook altijd gedacht dat ik er tussen zou springen, of in ieder geval iets zou doen om mijn hond te 'redden'. En toen het echt gebeurde deed ik dat dus niet. Eerst niet omdat ik echt letterlijk aan de grond genageld stond, en daarna niet omdat ik gewoon echt niet wist hoe ik wat moest doen zonder zelf giga bijtwonden op te lopen.
Ik was de keer dat de boerenfox op Bram sprong (op Vlieland, weet je nog?) ook zo verbijsterd dat ik verstijfde. Ik denk dat je daarna wel wat meer voorbereid bent.

Jij hebt toch ook altijd de riem bij je? Ik denk dat een hond ook behoorlijk schrikt als je hem daarmee een knal geeft. En dan heel hard rennen :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Ik was de keer dat de boerenfox op Bram sprong (op Vlieland, weet je nog?) ook zo verbijsterd dat ik verstijfde. Ik denk dat je daarna wel wat meer voorbereid bent.

Jij hebt toch ook altijd de riem bij je? Ik denk dat een hond ook behoorlijk schrikt als je hem daarmee een knal geeft. En dan heel hard rennen :mrgreen:
Nou, de baas van de bull terrier heeft met volle kracht tegen zijn hond staan schoppen; vergeet het maar, hij liet mooi niet los. Uiteindelijk heeft hij de hond van de grond getrokken, waardoor Moos dus als een slappe pop aan zijn bek bungelde, en toen liet hij na een tijdje Moos vallen omdat het te zwaar werd (Moos hing nogal instabiel). Toen heb ik Moos kunnen vangen die in blinde paniek het bos uit wilde vluchten.

Een knal met de riem (alhoewel, mijn mini-nylon riempjes :denken: ) of schreeuwen of een keer schoppen werkt denk ik wel in de wat 'lichtere' gevallen. Zoals de grote kruizing hier die steeds op Moos klapt; een goede brul en het is klaar ook. Maar als een sterke grotere hond jouw hondje echt vast heeft dan is er heel veel voor nodig om dat op te lossen heb ik gemerkt....
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Schoppen of slaan worden ze alleen maar feller van. Wat hierboven al werd geschreven, je kunt beter duwen. Als het even kan ook de riem vastmaken of een losse riem van iemand anders er omheen hengelen, zodra ze maar even naar lucht happen, direct achterover rukken.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:

Dat rennen zou ik dus absoluut NIET doen :neenee:
Honden vinden het juist prachtig om achter rennende mensen (kinderen, denk maar aan de vreselijke verhalen) te rennen.

Gewoon blijven staan, je eigen hond in bescherming nemen en een zeer zelfverzekerde houding en grote zware bek doen veel meer.

Maar verder blijft het moeilijk hoe te handelen bij echt een grote, zware agressieve hond. Ik heb het wel meegemaakt dat een Rottweilerreu van 60 kg bovenop Kaya dook. Gelukkig was de eigenaar daarbij en was het niet heel hevig, maar hoe krijg je in godsnaam een kolos van 60 kg eraf? :19:
Met mazzel dus een enorme brul, maar dat lijkt me maar een kleine kans.
Een flinke, echt flinke, schop? pfff.... geen idee of dat enige indruk maakt.
Wat ik ook wel heb gehoord is je vinger in z'n anus duwen, maar geen idee of dat echt werkt :mrgreen:
Daarbij zijn vaak de honden enorm beweeglijk, tenminste bij wat ik gezien heb, en is er ontzettend moeilijk grip op te krijgen.
Afbeelding
A good dog never dies...

moeli
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door moeli »

WAt ik geleerd heb op cursus bij o&O is of een emmer water over de honden heen gooien of een jas of zo over de kop van beiden , dan gelijk meenemen , het probleem bij de achterpoten pakken is dat er flinke scheurwonden kunnen ontstaan en de hond bij zijn nekvel pakken leid er meestal toe dat de hond de hand pakt die hem in zijn nekvel pakt. Ook schreeuwen zorgt vaak voor nog meer agressie en ophitsing.groetjes annemieke
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Sunnybunny schreef:Schoppen of slaan worden ze alleen maar feller van. Wat hierboven al werd geschreven, je kunt beter duwen. Als het even kan ook de riem vastmaken of een losse riem van iemand anders er omheen hengelen, zodra ze maar even naar lucht happen, direct achterover rukken.
Dat lijkt me ook een goede tip :ok: desnoods de riem om de keel heen als het je lukt en bij even los laten direct een enorm ruk geven.
Afbeelding
A good dog never dies...

saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

:N: Dat is dus echt mijn angstscenario.

Saffie is één keer 'gepakt' door een andere hond. Achteraf stelde dat niet zoveel voor (was meer een correctie), maar Saffie was toen nog een hele kleine pup, ik een verse hondeneigenaar en Saffie gilde zo hard dat ik me echt het apelazerus schrok. Die hond heb ik in een reflex gewoon bij de halsband gepakt en toen liet ie toevallig direct los. Dat was overigens wel een hond die ik kende.

Bij een vreemde hond zou ik dat dus nooit meer doen. Helemaal omdat je de kans hebt op scheurwonden. Ik zou denk ik toch een harde brul geven (voor zover ik kan brullen) en als dat niet werkt :N: :N: :N: :N: tsja paniek denk ik.
Ik hoop maar dat het nooit gebeurd.

Een kennis van mij heeft een keer een hond die een klein hondje te pakken had (akita versus kooiker) keihard tussen zijn ogen geramd totdat hij los liet. Dat hielp, maar ik weet niet of dat wel een goede oplossing is (ivm ophitsen)
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik heb zoiets een 2 maanden geleden meegemaakt bij mij in het park.

Bowie en Timba ( Bordeaux dog reu uit m'n onderschrift ) Waren aan het spelen in het park (losloopgebied) en uit het niets kwam er een hond aangerend, een kruising Apenzeller reu en Timba ziet die reu en het eerste wat hij doet is de hond grijpen en wil nooit meer loslaten... Die hond schreeuwde het echt uit en Timba sleurde die hond aan z'n kop mee over het veld... Maar de baas van Timba was er niet bij, maar z'n vader... een man van dik in de zeventig en ik dan... Het eerste wat ik deed uit reflectie was naar die honden rennen en heb Timba gigantisch hard geslagen met m'n riem en bij z'n nekvel gepakt. Op het moment dat ik sloeg liet hij los en de andere hond rende al jankend weg. Van die andere hond was dus helemaal geen baasje bij helemaal niemand...

Later ben ik nog door de buurt gaan lopen om te kijken of ik die hond zou zien, maar heb de hond niet meer teruggezien.

Op dat moment heb ik gehandeld zonder na te denken, maar achteraf stond ik echt te beven als een rietje, ten eerste omdat ik ontzettend geschrokken was, me zorgen maakte om de andere hond, en me van alles door het hoofd ging wat er wel niet kon gebeuren...
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

pff heb er nog nooit zo overna gedacht omdat mijn honden de agressors zijn (al lopen ze uiteraard niet los) Ik denk dat het een groot probleem is als een andere hond ze aanvalt, want dan gaan ze er volop tegenin ben ik bang :N:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

De hond van mijn broer (Bullmastif) is niet vies van een potje vechten.
Gelukkig komt het bijna nooit voor want mijn broer vermijd druk bezochte hondenuitlaat-plaatsen. Toch is het weleens misgegaan. Ik stond er een keer bij dat Ceasar op een witte herder dook, mijn vriend en ik waren toen mee met Vegas die toen nog puppy was.
Op het moment dat Ceasar de herder greep heeft mijn broer hem een enorme knal op zijn hoofd gegeven waardoor hij gedesoriënteerd raakte en de herder los liet. Niet de meest hond-vriendelijke methode maar wel de enige methode voor een hond van ruim 50 kilo.

Ik heb werkelijk geen idee wat ik zelf zou doen als Vegas vanuit het niets zou worden aangevallen. Een hele tijd geleden dook een jack-russel-achtig hondje op hem en die heb ik aan zijn halsband gegrepen, dat was maar een klein hondje dus die kon ik makkelijk zelf grijpen.

Vegas is nu 8 maanden en heeft tijdens een onverwachte aanval van een andere hond nog nooit wat terug gedaan maar als hij straks volwassen is zal hij zichzelf ook gaan willen beschermen bij een onverwachte aanval. Dan zit ik dus niet alleen met de aanvallende hond maar ook met mijn eigen verdedigende hond. Ik hoop maar dat het nooit gebeurd en als het gebeurd dat de andere eigenaar dan helpt om de honden van elkaar af te halen.

Ik denk dat ik in blinde paniek met mijn riem zou gaan slaan op de aanvallende hond, of dat ik me erop zou werpen, maar ik denk niet dat dat de beste methode is, ik zou Vegas er teveel mee ophitsen denk ik.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Dan haal ik dus mooi die hond van mijn hond af en bang om gebeten te worden ben ik niet.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wat ik zou doen hangt heel erg af van de agressor. Is de hond waarmee ik loop groter en sterker dan zal ik minder doen dan wanneer dat niet zo is :mrgreen:
Als Wuilus een hond aanviel zei ik gewoon HEEE!!! KAPPEN! En dan stopte ze en rende de andere hond weg of ik joeg hem weg. Dapper is iets problematscher want die gaat wat heftiger door. Dat heb ik nog niet meegemaakt en dat vermijdt ik dus ook altijd. Als een grotere hond hem zou aanvallen zou ik denk ik een brul geven of anders een rustig moment afwachten om in te grijpen. Wat ik eerder zou doen is andere honden wegjagen voor ze hem grijpen. Patserige reuen laat ik niet aan hem ruiken en als er toch een komt zwaai ik met mijn been en brul hem weg. :mrgreen:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Stang schreef:[
Wat ik ook wel heb gehoord is je vinger in z'n anus duwen, maar geen idee of dat echt werkt :mrgreen:
.
De reu bij z'n ballen grijpen, helpt dat niet om het loslaat - moment te bewerkstelligen ?

Een hap zand in zijn ogen smijten, is dat ooit wel eens geprobeerd ?

pepperspray misschien ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”