Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Leeftijd teefje?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Dank je Suzanne, je bespaart mij een hoop typwerk want de punten die jij noemt wilde ik ook aanvoeren.
Daarbij nog een vraag: hoe weet je (topicstartster) dat Flo het juiste karakter heeft? Want een goed karakter, wat bedoel je daarmee? Dat ze zo lief is? Dat is het gros van de Goldens, maar dat maakt ze nog niet fokwaardig.
Verder vraag ik mij af hoe het met de rest van de gezondheid zit? Ogen? Ellebogen?
Ook vraag ik mij af: Welke reu wil je gebruiken? En waarom?

Helaas proef ik in dit topic dat Flo volgend jaar toch wel dat door jullie met alle geweld gewenste nestje krijgt. Ongeacht alle adviezen die hier worden gegeven dat niet te doen. En helaas zal je ook wel iemand vinden die zijn reu hiervoor laat gebruiken. Jammer, heel erg jammer bij een ras waar al zoveel exemplaren van zijn. Jammer dat jullie bij willen gaan dragen aan de overpopulatie van het ras.
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

ik vind het knap te weten dat je pups krijgt in de zomervakantie :roll:
dat is de tijd voor de pups??
mensen willen dan juist van hun huisdier af. rond die tijd zitten de asiels vol.

ga gewoon bij fokkers langs. verdiep je in t ras. ga naar shows, kijk welk type je het mooist vind van de bloedlijnen die er zijn.
schaf dan een pup aan waarvan de kans aanwezig is dat ze fokwaardig is.
Kika
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kika »

Heb je voor de eventuele pups ook al een baasje? Zo niet hoe wil je ze dan verkopen?
Buiten het feit dat je eerst heel veel moet uitzoeken en onderzoeken voordat ze maar gedekt wordt, lijkt het me verstandig om daar ook eens naar te kijken of kunnen jullie alle pups ook zelf houden?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

malinois schreef:ik ben het er ook mee eens hoor dat ik 5 jaar vrij oud vind, maar wat vinden jullie fokkers nu eigenlijk de maximale leeftijd voor het 1e nest? Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk :wink:
om nog even hier op te antwoorden...

het ligt natuurlijk ook wel wat aan het ras.. de ene hond is natuurlijk met bv 5 al wat "ouder"dan een ander ras.. persoonlijk vind ik voor mijn ras, 4 a 5 jaar de maximale leeftijd....
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

analizeke schreef:
De reden om te fokken dan uiteindelijk. Mijn vriend en ik zouden ontzettend graag kleine pups hebben, en we willen ook instaan voor de verzorging ervan! Ik sta in het onderwijs en heb dus alvast 2 maanden grote vakantie (dit is dikwijls periode voor pups). Bovendien heb ik voorlopig nog geen interim na de paasvakantie en wil ik eventueel thuisblijven voor een nest pups.
Dat ik mij eerst goed moet informeren, lijkt mij meer dan logisch! Flo is in perfecte conditie (heupen enz...) en heeft een goed karakter! Ik ga ook verder informeren bij onze dierenarts, maar ik dacht om dit eerst hier eens te doen omdat er hier veel mensen zitten met ervaring!
Zo, ik hoop dat ik alles goed geformuleerd heb, zodat er zeker geen misverstanden zijn!
Ik hoor ook mensen die het fokken enorm afraden, maar waarom gaan jullie er dan mee door???
ok, ook maar weer even een reactie dan.
Je zegt dat je het zo leuk vind om kleine puppy's te hebben. Dit vind ik persoonlijk al helemaal geen reden om te gaan fokken.

@Little-wolf haalde het al even aan, maar ik vind het ook knap dat je nu al weet dat de evt. pups in de zomervakantie kunnen gaan komen. Het is enorm moeilijk om in de zomervakantie van je pups af te komen. Mensen zitten dan niet te wachten op puppy's. Mensen willen op vakantie, genieten en geld uitgeven. Dus ook daarover zal ik maar eens nadenken.

Je zegt Flo is in goede conditie (heupen enz.) zijn deze dan officeel gerontgend en beoordeeld door de raad? En zijn de ogen gecontroleerd? Dit zijn verplichte onderzoeken die gelden voor het fokken binnen de rasvereniging.

Ik ben dus ook 1 van de mensen die het fokken afraden en om de volgende reden:
Ten eerste vind ik dat je teef te oud is voor haar eerste nest. (de mooiste leeftijd is zo rond de 2/3 jaar.
Ten tweede, vind ik de reden van het idee om een nest te fokken niet juist is. Je fokt niet alleen voor de leuk. Het is niet altijd leuk, soms gaan de dingen gruwelijk mis, zoals je hierboven al hebt kunnen lezen. En een goed karakter hebben de meeste goldens, maar ze zijn niet allemaal fokwaardig.
Ten derde vind ik dat voordat je eventueel zou gaan fokken, je je eerst beter zou moeten gaan verdiepen. Bezoek shows/fokkers, ga veel lezen, veel informatie vragen. En als je dan nog steeds met het plan loopt om te fokken, schaf dan een pup aan bij een goede fokker en geef daar aan dat je plannen hebt om te fokken. Bezoek met je nieuwe pup shows en laat haar de verplichte onderzoeken ondergaan en als zij daar allemaal aan voldoet, dan kun je je droom waarmaken.
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
analizeke
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door analizeke »

Branka schreef:Helaas proef ik in dit topic dat Flo volgend jaar toch wel dat door jullie met alle geweld gewenste nestje krijgt. Ongeacht alle adviezen die hier worden gegeven dat niet te doen. En helaas zal je ook wel iemand vinden die zijn reu hiervoor laat gebruiken. Jammer, heel erg jammer bij een ras waar al zoveel exemplaren van zijn. Jammer dat jullie bij willen gaan dragen aan de overpopulatie van het ras.
Van waar haal je dat? Ik heb toch niet gezegd dat wij zowieso dat nestje gaan krijgen? Het is een overweging dat we maken! Ik zeg niet dat ik zowieso ga fokken met onze hond! Ik wou gewoon wat advies krijgen hieromtrent! En we gaan met 1 nestje heus niet voor een overpopulatie zorgen hoor!
little-wolf
Zeer actief

analizeke schreef:
Branka schreef:Helaas proef ik in dit topic dat Flo volgend jaar toch wel dat door jullie met alle geweld gewenste nestje krijgt. Ongeacht alle adviezen die hier worden gegeven dat niet te doen. En helaas zal je ook wel iemand vinden die zijn reu hiervoor laat gebruiken. Jammer, heel erg jammer bij een ras waar al zoveel exemplaren van zijn. Jammer dat jullie bij willen gaan dragen aan de overpopulatie van het ras.
Van waar haal je dat? Ik heb toch niet gezegd dat wij zowieso dat nestje gaan krijgen? Het is een overweging dat we maken! Ik zeg niet dat ik zowieso ga fokken met onze hond! Ik wou gewoon wat advies krijgen hieromtrent! En we gaan met 1 nestje heus niet voor een overpopulatie zorgen hoor!

en wat vind je van de rest wat er gezegt is?
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

analizeke schreef:En we gaan met 1 nestje heus niet voor een overpopulatie zorgen hoor!
IJdelheid der ijdelheden, alles is ijdelheid.
AfbeeldingAfbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

analizeke schreef: En we gaan met 1 nestje heus niet voor een overpopulatie zorgen hoor!
Als iedereen nou zo denkt :eek: :mrgreen: Dan zouden er heel veel nestjes zijn :smile:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

little-wolf schreef:
analizeke schreef:

Daar ben ik ook nieuwsgierig naar, ik heb niet voor jan met de korte achternaam zo'n heel stuk zitten typen! :19:
little-wolf
Zeer actief

LongFields schreef:
little-wolf schreef:
analizeke schreef:

Daar ben ik ook nieuwsgierig naar, ik heb niet voor jan met de korte achternaam zo'n heel stuk zitten typen! :19:
ik ben bang van wel :roll:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

analizeke schreef:
Nee, je zorgt er met dat ene nest niet voor je draagt er aan bij.
En ik proef het uit jouw reacties omdat je totaal niet ingaat op de argumenten van mensen om het niet te doen en ook niet ingaat op de vragen die mensen stellen en die je jezelf moet stellen als je wilt gaan fokken.
Persoonlijk heb ik nog geen enkele reden gelezen waarom er persé met jullie Flo moet worden gefokt en al helemaal niet waarom er dus op deze relatief hoge leeftijd voor een eerste nest met haar gefokt moet worden.
En waar ik vandaan haal dat ik denk dat je toch wel een nestje met haar fokt? Je hebt al precies voor ogen wanneer je dat nest wil hebben (wat niet kan), je vindt puppies zoooooo schattig en wil die wel hebben en de ervaring heeft mij geleerd dat als mensen zo graag iets willen ze het toch wel doen.
Mocht je besluiten op basis van de aangevoerde argumenten om niet te gaan fokken met Flo: heel goed :ok: . En mocht je echt Goldens willen fokken, verdiep je dan verder in het ras, ga op zoek naar een geschikte fokteef en verdiep je in wat fokken inhoudt. Je bent dan een paar jaar verder, maar op die wijze draag je bij aan het ras i.p.v. aan de overpopulatie.
Afbeelding
Diesel73
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Diesel73 »

:N: Dit is een foutje.
Laatst gewijzigd door Diesel73 op 24 nov 2005 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Oh yeah, right.....'ram, would you mind please being sweet & diplomatic for a moment?'
Gimme a break!
Diesel73
Vaste gebruiker

Omaai, een mens zou al bang worden om gewoon een vraag te stellen. Je wordt ervoor afgemaakt man :eek: . Flo gaat dood...6 op de 8 nesten geeft problemen...
Ik hoor ook mensen die het fokken enorm afraden, maar waarom gaan jullie er dan mee door???
Ja, dat wil ik ook wel eens weten. :denken: Bij de èchte fokkers die ik ken kan er natuurlijk altijd wel iets verkeert gaan, maar dit........ :neenee: . Raad het af als je er niet mee eens bent. Hebben de fokkers hier dan al voor ALLE pups een koper nog voor ze tot de dekking overgaan? Knap hoor, je weet nog geen eens hoeveel pups het gaan zijn. En uh, als de bevalling toch zo ongelofelijk veel risico's meebrengt...Is het dan uit winstbejag? Ik riskeer namelijk NIET de gezondheid van mijn honden. Met de stelling van; 6 op de 8 nesten kan verkeert gaan maar ik fok toch want ik ben beroepsfokker dan doe je dat in mijn ogen hèèl zeker wel. Of er moet toch wel iets serieus mis zijn met dat ras, dat bijna alle bevallingen een dramascenario wordt. Er zijn veel te veel honden in het asiel, waarom stoppen de prof fokkers dan ook niet even? Als ALLE fokkerijen stil liggen mindert het overschot ook. Hobbyfokkers die het voor de liefde voor het ras doen; :ok: , die pups kunnen dikwijls geen betere verzorging wensen, groeien op in huis met hond, kind, kat etc. Niet iedereen wil een werkhond en neemt liever het genoegen met een fijne familiehond. Liever ècht fokken met liefde voor het ras dan kapot gefokte teven wat ook gebeurt. Zo'n reactie had analizeke niet verdient. Lijkt wel of er een paar bang zijn voor concurentie....

Diesel
Afbeelding
Oh yeah, right.....'ram, would you mind please being sweet & diplomatic for a moment?'
Gimme a break!
little-wolf
Zeer actief

Diesel73 schreef:Omaai, een mens zou al bang worden om gewoon een vraag te stellen. Je wordt ervoor afgemaakt man :eek: . Flo gaat dood...6 op de 8 nesten geeft problemen...
Ja, dat wil ik ook wel eens weten. :denken:

als ik jou was, zou ik alles es ff lezen voordat je gaat lopen blaten :19:

Bij de èchte fokkers die ik ken kan er natuurlijk altijd wel iets verkeert gaan, maar dit........ :neenee: . Raad het af als je er niet mee eens bent.

het wordt idd afgeraden. als je alles had gelezen, had je geweten waarom en hoef je niet zo dom te blaten. dan had je gelezen dat fokken niet altijd leuk is en er idd van alles fout ken gaan. maar helaas zien veel mensen dat niet in.

Hebben de fokkers hier dan al voor ALLE pups een koper nog voor ze tot de dekking overgaan?
Knap hoor, je weet nog geen eens hoeveel pups het gaan zijn.

:roll: ooit gehoord van een echo? daarop kun je ongeveer zien hoeveel pups erin zitten. en ja, de meeste fokkers hebben een wachtlijst. wie het eerst komt, het eerst maalt. en ja, soms moet je mensen teleur stellen.

En uh, als de bevalling toch zo ongelofelijk veel risico's meebrengt...Is het dan uit winstbejag?
Ik riskeer namelijk NIET de gezondheid van mijn honden. Met de stelling van; 6 op de 8 nesten kan verkeert gaan maar ik fok toch want ik ben beroepsfokker dan doe je dat in mijn ogen hèèl zeker wel.

je bent echt dom om niet te begrijpen waar het hier over gaat heh. :roll:

Of er moet toch wel iets serieus mis zijn met dat ras, dat bijna alle bevallingen een dramascenario wordt. Er zijn veel te veel honden in het asiel, waarom stoppen de prof fokkers dan ook niet even? Als ALLE fokkerijen stil liggen mindert het overschot ook. Hobbyfokkers die het voor de liefde voor het ras doen; :ok: , die pups kunnen dikwijls geen betere verzorging wensen, groeien op in huis met hond, kind, kat etc. Niet iedereen wil een werkhond en neemt liever het genoegen met een fijne familiehond. Liever ècht fokken met liefde voor het ras dan kapot gefokte teven wat ook gebeurt. Zo'n reactie had analizeke niet verdient. Lijkt wel of er een paar bang zijn voor concurentie....

Diesel

niks bang voor concurentie. bang voor iemand die maar wat aankloot.
en die kans zit er toch in zoals branka al aangaf, ze reageerd immers niet op de adviezen.
net als jij. :ok:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Diesel73 schreef:Omaai, een mens zou al bang worden om gewoon een vraag te stellen. Je wordt ervoor afgemaakt man :eek: . Flo gaat dood...6 op de 8 nesten geeft problemen...
Ja, dat wil ik ook wel eens weten. :denken: Bij de èchte fokkers die ik ken kan er natuurlijk altijd wel iets verkeert gaan, maar dit........ :neenee: . Raad het af als je er niet mee eens bent. Hebben de fokkers hier dan al voor ALLE pups een koper nog voor ze tot de dekking overgaan? Knap hoor, je weet nog geen eens hoeveel pups het gaan zijn. En uh, als de bevalling toch zo ongelofelijk veel risico's meebrengt...Is het dan uit winstbejag? Ik riskeer namelijk NIET de gezondheid van mijn honden. Met de stelling van; 6 op de 8 nesten kan verkeert gaan maar ik fok toch want ik ben beroepsfokker dan doe je dat in mijn ogen hèèl zeker wel. Of er moet toch wel iets serieus mis zijn met dat ras, dat bijna alle bevallingen een dramascenario wordt. Er zijn veel te veel honden in het asiel, waarom stoppen de prof fokkers dan ook niet even? Als ALLE fokkerijen stil liggen mindert het overschot ook. Hobbyfokkers die het voor de liefde voor het ras doen; :ok: , die pups kunnen dikwijls geen betere verzorging wensen, groeien op in huis met hond, kind, kat etc. Niet iedereen wil een werkhond en neemt liever het genoegen met een fijne familiehond. Liever ècht fokken met liefde voor het ras dan kapot gefokte teven wat ook gebeurt. Zo'n reactie had analizeke niet verdient. Lijkt wel of er een paar bang zijn voor concurentie....

Diesel
nou ik heb hier analizke niet "afgemaakt", ik heb haar een vraag gesteld... en op jou vragen te antwoorden, ik zeg altijd dat fokken een risico is, of je nu fokt volgens de regels of niet.. maar.... ik ben er wel van overtuigd dat mensen die zich eerst goed verdiept hebben, mensen die fokken met fokwaardige dieren ( dus qua gezondheid) een stuk minder risico lopen en beter weten wat ze moeten doen wanneer er iets mis dreigt te gaan... nu zeg IK dus ook niet dat analizke dat niet zou kunnen of doen.. maar de reden die ze op geeft voor een nest, de gedachte die ze erbij heeft ( we willen graag pups) is voor mij een foute reden... als je dan besluit om te gaan fokken, dan doe je het op de best mogelijke manier, om risico's zo klein mogelijk te houden, dus niet te oud voor een eerste nest, teef en reu gecheckt op erfelijke afwijkingen die voorkomen in een ras, goed weten en zien of de teef en reu wat kunnen bijdrage aan een ras... dwz het ras verbeteren zowel in stand houden...

over je "waarom stoppen fokkers dan niet met fokken als d asiels zo vol zitten?" nou idd... maar dan wel de fokkers die maar raak fokken, die bewust kruisingen fokken ... want daar zitten de asiels nl. "vol" mee... :wink:
jidde

Een ervaren fokker kan snel zien wanneer het mis gaat bij een bevalling... En mijn constatering was gewoon dat het bij de 8 nesten die ik gezien heb, er 2 vlekkenloos verliepen :19: Dat zijn gewoon harde feiten!!
ik wil later ook supergraag fokken! maar voorlopig laat ik dat nog aan andere over, die er WEL verstand van hebben
Diesel73
Vaste gebruiker

nou ik heb hier analizke niet "afgemaakt", ik heb haar een vraag gesteld... en op jou vragen te antwoorden, ik zeg altijd dat fokken een risico is, of je nu fokt volgens de regels of niet.. maar.... ik ben er wel van overtuigd dat mensen die zich eerst goed verdiept hebben, mensen die fokken met fokwaardige dieren ( dus qua gezondheid) een stuk minder risico lopen en beter weten wat ze moeten doen wanneer er iets mis dreigt te gaan... nu zeg IK dus ook niet dat analizke dat niet zou kunnen of doen.. maar de reden die ze op geeft voor een nest, de gedachte die ze erbij heeft ( we willen graag pups) is voor mij een foute reden... als je dan besluit om te gaan fokken, dan doe je het op de best mogelijke manier, om risico's zo klein mogelijk te houden, dus niet te oud voor een eerste nest, teef en reu gecheckt op erfelijke afwijkingen die voorkomen in een ras, goed weten en zien of de teef en reu wat kunnen bijdrage aan een ras... dwz het ras verbeteren zowel in stand houden...
Oh klopt Yamie, dat heb jij niet gedaan (haar afgemaakt), en inderdaad wat jij als advies geeft klopt ook allemaal. Alleen viel het mij op dat het precies een sneeuwbal was. Iemand reageert, een ander al wat cru-er, nog iemand gaat helemaal in de aanval en de volgende --> the kill. Maar mij kwam het zo over dat Analizeke een passie voor dat ras gaat krijgen en het daarom wil doen. Ze had/heeft nog niet beslist dàt ze het gaat/ging doen, ze wilde enkel info. Ze vroeg alle advies die hulpvol kon zijn en ik denk dat de nogal 'afmaak-reachties' die ertussen zitten alleen maar antipatie tegenover pro-fokkers oproept. Het komt zo over van; dit is ons clubje en daar kom jij als leek NIET tussen....Vind het jammer, want goede pro's weten toevallig wel meestal het meeste van 'hun' ras. +...we zijn allemaal ergens moeten beginnen :wink: . Op een goede verantwoorde manier ja, maar als je persoonlijk onderuit gehaald wordt, tja, dan hecht je ook niet meer zoveel waarde aan de advies die die persoon geeft. Ik vind het niet goed om een onwetend iemand die om raad vraagt bijna uit te lachen, en woorden in de mond te gaan leggen die nog helemaal niet gesproken zijn. Once more; ik zeg niet dat jij dat deed, maar sommigen wel...
over je "waarom stoppen fokkers dan niet met fokken als d asiels zo vol zitten?" nou idd... maar dan wel de fokkers die maar raak fokken, die bewust kruisingen fokken ... want daar zitten de asiels nl. "vol" mee...
Die mensen hun denkwijze zal ik dus NOOIT kunnen volgen :roll: ...

Diesel
Afbeelding
Gimme a break!
Diesel73
Vaste gebruiker

Een ervaren fokker kan snel zien wanneer het mis gaat bij een bevalling... En mijn constatering was gewoon dat het bij de 8 nesten die ik gezien heb, er 2 vlekkenloos verliepen Dat zijn gewoon harde feiten!!
ik wil later ook supergraag fokken! maar voorlopig laat ik dat nog aan andere over, die er WEL verstand van hebben
Zelfs bij de meest ervaren fokkers kan het grandioos fout gaan. Maar omdat een vet 1 dag 8 keizersnedes heeft wil niet zeggen dat de volgende 8 nesten dat ook gaan zijn. Als je keer op keer op keer vodden hebt mankeert volgens mij iets aan je honden. Dat het verkeert gaan moet een uitzondering zijn, niet dat een normale bevalling de uitzondering is....Das niet natuurlijk. Ik snap ook wel dat je het als voorbeeld gebruikte, maar laat het dan wel uitschijnen; 'als iets dat zo kan gaan', en niet als iets dat altijd zo is.
En uh...ik weet niet hoe oud je bent, maar je bent NOOIT te oud om te leren :wink: .

Diesel
Afbeelding
Gimme a break!
jidde

Er gaan vast ook veel nesten goed gaan! Maar dat betekent niet dat je je ogen dicht moet houden voor wat er mis kan gaan :19:
Bij mijn allereerste bevalling (die 10 uur duurde :eek: ) ging het al meteen mis. dat was de 3e dode pups en een dag later weer 1. Het 2e nestje ging vlekkenloos, binnen 3 uur lagen er 6 prachtige pups!

Ik vind het zeer belangrijk dat er ook moet worden gekeken naar de dingen die MIS gaan! Misschien heb ik teveel meegemaakt met dat het mis ging (ik spreek meerdere fokkers) en natuurlijk gaat het meestal goed, maar ik sluit niet de uitzonderingen uit :wink:
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Diesel73 schreef: Oh klopt Yamie, dat heb jij niet gedaan (haar afgemaakt), en inderdaad wat jij als advies geeft klopt ook allemaal. Alleen viel het mij op dat het precies een sneeuwbal was. Iemand reageert, een ander al wat cru-er, nog iemand gaat helemaal in de aanval en de volgende --> the kill. Maar mij kwam het zo over dat Analizeke een passie voor dat ras gaat krijgen en het daarom wil doen. Ze had/heeft nog niet beslist dàt ze het gaat/ging doen, ze wilde enkel info. Ze vroeg alle advies die hulpvol kon zijn en ik denk dat de nogal 'afmaak-reachties' die ertussen zitten alleen maar antipatie tegenover pro-fokkers oproept. Het komt zo over van; dit is ons clubje en daar kom jij als leek NIET tussen....Vind het jammer, want goede pro's weten toevallig wel meestal het meeste van 'hun' ras. +...we zijn allemaal ergens moeten beginnen :wink: . Op een goede verantwoorde manier ja, maar als je persoonlijk onderuit gehaald wordt, tja, dan hecht je ook niet meer zoveel waarde aan de advies die die persoon geeft. Ik vind het niet goed om een onwetend iemand die om raad vraagt bijna uit te lachen, en woorden in de mond te gaan leggen die nog helemaal niet gesproken zijn. Once more; ik zeg niet dat jij dat deed, maar sommigen wel...
Ik vind helemaal niet dat ze hier afgemaakt wordt! Ze stelt een serieuze vraag waar ze serieuze antwoorden op krijgt en ik denk ook uit een stuk bezorgdheid van 'zomaar-een-nestje-omdat-het-zo-leuk-is'?
Er zijn hier meerdere mensen geweest, die lappen tekst voor haar getikt hebben, o.a. Longfields (Suzanne als ik het goed heb).
Als ik serieus wilde fokken,( ook al was het éénmalig) dan zou ik die adviezen ter harte nemen!
little-wolf
Zeer actief

pepim schreef:
Diesel73 schreef: Oh klopt Yamie, dat heb jij niet gedaan (haar afgemaakt), en inderdaad wat jij als advies geeft klopt ook allemaal. Alleen viel het mij op dat het precies een sneeuwbal was. Iemand reageert, een ander al wat cru-er, nog iemand gaat helemaal in de aanval en de volgende --> the kill. Maar mij kwam het zo over dat Analizeke een passie voor dat ras gaat krijgen en het daarom wil doen. Ze had/heeft nog niet beslist dàt ze het gaat/ging doen, ze wilde enkel info. Ze vroeg alle advies die hulpvol kon zijn en ik denk dat de nogal 'afmaak-reachties' die ertussen zitten alleen maar antipatie tegenover pro-fokkers oproept. Het komt zo over van; dit is ons clubje en daar kom jij als leek NIET tussen....Vind het jammer, want goede pro's weten toevallig wel meestal het meeste van 'hun' ras. +...we zijn allemaal ergens moeten beginnen :wink: . Op een goede verantwoorde manier ja, maar als je persoonlijk onderuit gehaald wordt, tja, dan hecht je ook niet meer zoveel waarde aan de advies die die persoon geeft. Ik vind het niet goed om een onwetend iemand die om raad vraagt bijna uit te lachen, en woorden in de mond te gaan leggen die nog helemaal niet gesproken zijn. Once more; ik zeg niet dat jij dat deed, maar sommigen wel...
Ik vind helemaal niet dat ze hier afgemaakt wordt! Ze stelt een serieuze vraag waar ze serieuze antwoorden op krijgt en ik denk ook uit een stuk bezorgdheid van 'zomaar-een-nestje-omdat-het-zo-leuk-is'?
Er zijn hier meerdere mensen geweest, die lappen tekst voor haar getikt hebben, o.a. Longfields (Suzanne als ik het goed heb).
Als ik serieus wilde fokken, dan zou ik die adviezen ter harte nemen!
eens in de zoveel tijd komen zulke mensen hier op t forum en dit neerknallen.
steeds weer geven o.a yamie en longfields hun visie en adviezen.
mensen als de topicstarter reageren daar niet op en trekken toch hun plan. :19:
pepim
Zeer actief

little-wolf schreef:
mensen als de topicstarter reageren daar niet op en trekken toch hun plan. :19:
Jammer hoor als dat idd zo is ... maar dan heeft het eigenlijk ook niet zoveel zin om een topic te openen denk ik. :19:
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Wat een rel over één vraag, en iedereen zegt dat hij fokt om een steentje bij te dragen aan het ras ( en dat moet ook) maar het hebben van puppies is leuk!! En dat hoor ik van niemand!

En nu een advies voor Analizeke

Als je verantwoord wil fokken (want daar gaat het hier over) is het belangrijk dat je je eerst verdiept in het ras (bloedlijnen en welke ziektes daar evt in zitten). Dan de aanloop naar het fokken, je horizon verbreden (rasvereniging opzoeken en daar wat meer info opdoen).
Dit moet je op je gemak doen en veel vragen en leren. Ondertussen kijken neer een evt. geschikt teefje, dus welk type staat je aan.

Dan is het belangrijk dat je teefje geschikt is voor de fok. Onderzoeken naar erfelijke afwijkingen dan shows lopen om te kijken of ze aan de rasstandaard voldoet. Dan op zoek naar een geschikte reu voor je teefje.

Dan moet je nog veel leren over de dekking, dracht, geboorte en het socialiseren van de pups. Het zoeken naar geschikte eigenaars.

Fokken is veel meer dan alleen maar lieve pupjes in je werpkist hebben!!!

Hopelijk neem je me advies ter harte en neem je detijd. Want fokken is ook veel geduld hebben.

Vriendelijke groetjes Melanie
Diesel73
Vaste gebruiker

Ik vind het zeer belangrijk dat er ook moet worden gekeken naar de dingen die MIS gaan!
Maar natuurlijk, je moet alle mogelijke pro en contras opnoemen. Daar vroeg ze ook om.
Ze stelt een serieuze vraag waar ze serieuze antwoorden op krijgt
Serieuze antwoorden op een soms agressieve manier. Waarom een mens niet in zijn waarde laten?
mensen als de topicstarter reageren daar niet op en trekken toch hun plan.
Tja, eerlijk gezegd, snap ik in dit geval wel waarom...Ze werd persoonlijk aangevallen op een gegeven moment....
Wat een rel over één vraag, en iedereen zegt dat hij fokt om een steentje bij te dragen aan het ras ( en dat moet ook) maar het hebben van puppies is leuk!! En dat hoor ik van niemand!
Dat bedoelde ik dus ook. Je kunt al de negatieve dingen geven, die zijn er heeeeel veel, maar je kunt toch ook wel 1 positief ding opnoemen. Dat jullie zo begaan zijn met honden, volledig gelijk, anders was ik hier ook niet op dit forum, maar er is hier toch ook wel plaats voor positieve attitude, of niet?

Diesel
Afbeelding
Gimme a break!
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Diesel73 schreef:
Ik vind het zeer belangrijk dat er ook moet worden gekeken naar de dingen die MIS gaan!
Maar natuurlijk, je moet alle mogelijke pro en contras opnoemen. Daar vroeg ze ook om.
Ze stelt een serieuze vraag waar ze serieuze antwoorden op krijgt
Serieuze antwoorden op een soms agressieve manier. Waarom een mens niet in zijn waarde laten?
mensen als de topicstarter reageren daar niet op en trekken toch hun plan.
Tja, eerlijk gezegd, snap ik in dit geval wel waarom...Ze werd persoonlijk aangevallen op een gegeven moment....
Dat bedoelde ik dus ook. Je kunt al de negatieve dingen geven, die zijn er heeeeel veel, maar je kunt toch ook wel 1 positief ding opnoemen. Dat jullie zo begaan zijn met honden, volledig gelijk, anders was ik hier ook niet op dit forum, maar er is hier toch ook wel plaats voor positieve attitude, of niet?

Diesel
nogmaals ik stel gewoon een vraag, waar geen antwoord op is gekomen, daarbij, longfields heeft wel degelijk ook gezegd dat pups ook leuk zijn MAAR het is niet voldoende om dat als reden te hebben.. daar gaat het de mensen om die kritisch reageren... en als je oud en wijs genoeg bent om te willen fokken, moet je ook moet kritiek om kunnen gaan , en als ze dit allemaal onzin vind, moet ze ook zo'n grote meid zijn om te zeggen, tja wat je ook zegt wie zien het zo en zo... niet maar niet mee reageren omdat antwoorden haar niet aanstaan.. :wink:
pepim
Zeer actief

Ja ze stelt een serieuze vraag, maar gaat toch echt niet in op oa. een hele lap tekst van LongFields (Suzanne) die absoluut niet aanvallend is, tis ook maar net hoe je het leest denk ik!
Ik ga niets quoten nu, was me nl. even teveel van het goede!

Zou aardig zijn als ts nog even zou reageren op de serieuze reacties denk ik ...
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb zelf gewoon getypt wat ik dacht, heb niemand aangevallen, alleen harde feiten weergegeven. Als je die niet wil horen, kun je beter geen topic openen met de vraag om advies...
Ik vind het erg jammer dat nu een aantal mensen iedereen over 1 kam scheren en alleen dat uit de antwoorden halen wat opgevat zou kunnen worden als persoonlijke aanval, terwijl het merendeel gewoon goed bedoeld is en opbouwende kritiek is hoogstens.

Het is helemaal niet dat we hier als "doorgewinterde fokkers" een kliek vormen, alleen zit er hier op dit forum toevallig behoorlijk wat kennis met betrekking tot fokken bij elkaar.
Maar als ik mijzelf bijvoorbeeld neem, ik heb pas 1 nestje gefokt en ben pas aan het fokken sinds 2004. Toen ik hier nieuw was heb ik ook gewoon mijn vragen gesteld als ik de antwoorden wilde lezen, en de antwoorden in mij opgeslagen en er wat mee gedaan.

Ik vind het heel jammer (en dat heb ik hiervoor al meerdere malen gezegd) dat er gewoon niks met goede adviezen gedaan wordt. Die geven we echt niet voor niks (ik in ieder geval niet).
Het zou ook leuk zijn om reacties te krijgen van de topicstartster op dit advies... :19:
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Niet om iemand aan te vallen hoor, maar ik vind dat er nogal negatief gereageerd wordt als iemand een normale vraag stelt. Heeft dat met het ras en de overpopulatie te maken? Er is hier nog iemand op het forum die een vraag stelt over afbijten navelstrengen en die wordt helemaal niet gevraagd waarom zij zo nodig wil gaan fokken. Waarom bij deze topicstarter dan wel?

Gewoon een vraagje, verder geen bijbedoelingen ofzo.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”