Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ervaring gevraagd: Twee teefjes!
Moderator: moderatorteam
-
@idoo
- Zeer actief
-
jidde
Dat is ook de grootste onzin! Alsof ze niet gaan vechten als je de baas niet over ze bent? Hoe vaak ik dat ook niet gehoord heb met uitvallende NanniHutsje schreef:Ik wordt ook altijd erg moe als er gezegd wordt dat als je maar goed baas bent over je honden en de rangorde maar duidelijk is het dan wel goed gaat............De rangorde hier hier heel erg duidelijk, ik ben de baas, en dan beide teven. Geen van beide wil het leiderschap opgeven. Heb ook teven gehad die het prima samen konden vinden, nooit een grauw of snauw. Toen een goede baas nu een mindere?M@ri@nne schreef:Neem van mij aan dat als ze het eenmaal op elkaar gemunt hebben dan kun je het bijna niet voorkomen. Niks geen duidelijke signalen vooraf, licht gegrom wat erger word ofzo. Dat is elkaar zien en klap er op.Dog-out schreef:Hier 2 doggenteven die nog geen jaar in leeftijd schelen. Zijn niet van begin af aan bij elkaar geweest maar gaat hartstikke goed tussen de twee dames. Zijn met 'vechten' nog nooit verder gegaan dan een grauw en een snauw. Echter ik, als alfateef, bepaal wanneer en waar er gestoeid wordt en wanneer het afgelopen is. Ik denk dat als die rangorde gewoon duidelijk is, er een heleboel combinaties mogelijk zijn.
En hier schelen ze ook 2 jaar en hebben 6 jaar in vrede met elkaar geleefd voor het misging. En gelukkig gaat het nu al weer een jaar of 6 goed.
Daarom word ik altijd een beetje moe van de verhalen van hier gaat het al jaren goed.
Ja soms gaat het ook goed.
Alleen ALS het mis gaat is het ook goed mis.
Zolang het goed gaat tussen die 2, geniet ik volop! Wel heb ik altijd in mijn achterhoofd dat het een keer fout kan gaan... Vooral nu Nanni ouder aan het worden is. Ze gedraagt zich eigenlijk wel steeds jonger en is stukken erop vooruit gegaan, maar geen enkel dier heeft het eeuwige leven helaas
-
jidde
heel bekend verhaalMARC_S schreef: Veel fokkers hebben kennels waar de honden om en om inzitten. Ik heb naast een Westie-fokker gewoont en die had gewoon kattenbenches waar de hondjes inzaten![]()
De honden waartussen het wel goed gaat kan je dus bij elkaar laten en als het mis gaat is het herplaatsen van de uitgefokte teven ook een optie die veel fokkers gebruiken. Er zijn best wel veel teven die na de fok geplaatst worden als huisdier elders.
Maargoed, het gaat lang niet altijd mis dus er zijn genoeg mensen die 2 of meer teven altijd samen hebben zitten. Niks mis mee alleen mag je er niet vanuit gaan dat dat altijd en eeuwig goed gaat
Als Tuana mee is, mag Tuana lekker met de meeste honden gallen. Met 1 teef moeten we oppassen, zij is ook maar 16 maanden en samen zijn het 2 etterbakken die alles slopen
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Je zal er zeker wel wat in kunnen sturen natuurlijk door een hond geen enkele aanleiding te geven een mond terug te geven aan de alfateef.
Wat ik overigens ook denk is dat in een huishouden zoals dat van jou Inge waarin er non-stop meer dan 2 teven leven de zaken wat veranderen. Elke nieuwe teef komt tussen meerdere teven en niet bij 1 teef. Ik denk dat 2 teven moeilijker is dan 3 of meer teven en dat als je zowiezo meer dan 3 honden in huis hebt de zaken makkelijker goed gaan.
Heb je 2 prinsessen dan willen ze echt allebei de koningin worden. Loopt er al een koningin rond met wat aanhang dan zal een later gekochte teef niet snel de gevestigde orde verstoren omdat dat tegen de regels van een heel roedel is.
Daarom zie je dat mensen met een grote roedel minder vaak problemen lijken te hebben. Inge, Tineke???? Zou het kunnen of lul ik dom?
Wat ik overigens ook denk is dat in een huishouden zoals dat van jou Inge waarin er non-stop meer dan 2 teven leven de zaken wat veranderen. Elke nieuwe teef komt tussen meerdere teven en niet bij 1 teef. Ik denk dat 2 teven moeilijker is dan 3 of meer teven en dat als je zowiezo meer dan 3 honden in huis hebt de zaken makkelijker goed gaan.
Heb je 2 prinsessen dan willen ze echt allebei de koningin worden. Loopt er al een koningin rond met wat aanhang dan zal een later gekochte teef niet snel de gevestigde orde verstoren omdat dat tegen de regels van een heel roedel is.
Daarom zie je dat mensen met een grote roedel minder vaak problemen lijken te hebben. Inge, Tineke???? Zou het kunnen of lul ik dom?
-
jidde
ik heb het voorbeeld in huis lopen! tuana is exact een kopie van der moeder! Echt in der hele doen en laten!! Enigste verschil is de leeftijd. Xilla (der mams) is rustiger dan Tuana. Verder is Tuana echt een kopie van der moeder!@idoo schreef:
Ik noem mezelf geen fokker hoor. Een fokker is volgens mij iemand die honden heeft omdat ie ermee wil fokken. Ik heb honden omdat ik een hond als metgezel verkies boven een mens.
Wat de erfelijkheid van het karakter betreft, de vraag is natuurlijk wat je dan precies met karakter bedoeld. Natuurlijk is het gedrag voor een deel erfelijk bepaald, vandaar de rasverschillen. Maar ik neem aan dat je met karakter niet doelt op het rastypische in bijvoorbeeld schapendoezen, maar op de aard van het beestje zelf. En dat is niet erfelijk, want waarom zou je anders uit twee dezelfde ouders jongen van verschillend karakter kunnen krijgen?
Ook als ik Nanni der kinderen en familie zie, zie ik Nanni. Qua karakter zjin ze ook identiek (helaas
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
nee je lult zeker niet dom, hoewel het hier ook niet altijd soepel gaat, tijdjes terug had ik hier ook oorlog... en tja dan heb je met twee terrier teven echt oorlog... dat ging om mijn oudste teef ( 6 jaar) en mijn teef van 3 jaar.... beide teven met karakter en in de bloei van hun leven... das geen pretje als dat mis gaat.. maar goed... ik heb ze nu echt nog wel bij elkaar.. uiteraard kijk ik erg goed uit, ik zie dingen al ver van te voren aan komen... heb ze gescheiden wanneer ik er niet ben ( heb ik altijd trouwensMARC_S schreef:Je zal er zeker wel wat in kunnen sturen natuurlijk door een hond geen enkele aanleiding te geven een mond terug te geven aan de alfateef.
maar op wat je zegt terug te komen, ja een grotere roedel kan juist een stuk evenwicht brengen...ze hebben meer dan alleen elkaar om te rotzooien of iets mee op te zoeken ( als je begrijpt wat ik bedoel)
-
nance
- Erelid
Ik vind jouw antwoord veel mooier IngeInge O schreef:ik kan dit véél simpeler samenvatten@idoo schreef:Martijn schreef:Dus als het niet in elke nakomeling exact hetzelfde is is het daarom ook meteen niet erfelijk.
Joh schei uit. Je weet duidelijk zo ontzettend niet waar je over praat.
Niet exact het zelfde is iets anders dan totaal verschillend![]()
Het is met de erfelijkheid van het karakter hetzelfde gesteld als met de erfelijkheid van het fenotype![]()
Als je hondje mooi dit en mooi dat is dan is dat aan de ene kant natuurlijk niet uit de lucht komen vallen, maar heeft hij dat van zijn ouders meegekregen, maar aan de andere kant is het niet erfelijk in de zin dat zijn ouders ook mooi dit en dat waren en dat zijn jongen ook mooi dit en dat zullen zijn. Het mooi dit en dat is de toevallige vertaling (het fenotype)van het erfelijk materiaal (het genotype).
Met karakters is het van hetzelfde laken een pak. Het karakter wordt niet bepaald door bijv. de stand van de sterren, maar door wat de ouders inbrengen, dus in die zin kun je stellen dat het erfelijk is. Maar het karakter van de individuele hond is net zoals het fenotype een toevalige keuze uit de (vererfde) mogelijkheden, en het is niet die toevallige keuze die vererft, maar de mogelijkheden waaruit gekozen kan worden, om het maar eens simpel zamen te vatten![]()
: karakter is gedeeltelijk erfelijk, en gedeeltelijk door de omstandigheden van opgroeien bepaald.
- M@ri@nne
- Zeer actief
Ik denk dat je gelijk hebt hoor.MARC_S schreef:Je zal er zeker wel wat in kunnen sturen natuurlijk door een hond geen enkele aanleiding te geven een mond terug te geven aan de alfateef.
Mijn schoonmoeder heeft altijd gemiddeld 5 teven gehad. En nog nooit een echte vechtpartij onderling.
En dat is zeker niet omdat zij ze zo onder controle heeft.
Hier leven de prinsesjes altijd zeer vredig naast elkaar. Tot het moment dat die ene prinses toen lichamelijk verzwakte.
Ik ben zeer blij dat nu die ene prinses ouder word en zwakker deze het blijkbaar wel best vind dat die andere prinses af en toe de kroon bestijgd.
Groetjes, Marianne.

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
maar dat ligt ook wel weer aan het ras....ik weet niet wat voor een ras jou schoonmoeder had?M@ri@nne schreef:Ik denk dat je gelijk hebt hoor.MARC_S schreef:Je zal er zeker wel wat in kunnen sturen natuurlijk door een hond geen enkele aanleiding te geven een mond terug te geven aan de alfateef.
Daarom zie je dat mensen met een grote roedel minder vaak problemen lijken te hebben. Inge, Tineke???? Zou het kunnen of lul ik dom?![]()
Mijn schoonmoeder heeft altijd gemiddeld 5 teven gehad. En nog nooit een echte vechtpartij onderling.
En dat is zeker niet omdat zij ze zo onder controle heeft.![]()
Hier leven de prinsesjes altijd zeer vredig naast elkaar. Tot het moment dat die ene prinses toen lichamelijk verzwakte.De andere prinses dacht dit is mijn kans om koningin te worden.
![]()
Ik ben zeer blij dat nu die ene prinses ouder word en zwakker deze het blijkbaar wel best vind dat die andere prinses af en toe de kroon bestijgd.
- M@ri@nne
- Zeer actief
5 bouviers.yamie schreef:maar dat ligt ook wel weer aan het ras....ik weet niet wat voor een ras jou schoonmoeder had?M@ri@nne schreef:Ik denk dat je gelijk hebt hoor.MARC_S schreef:Je zal er zeker wel wat in kunnen sturen natuurlijk door een hond geen enkele aanleiding te geven een mond terug te geven aan de alfateef.
Daarom zie je dat mensen met een grote roedel minder vaak problemen lijken te hebben. Inge, Tineke???? Zou het kunnen of lul ik dom?![]()
Hier leven de prinsesjes altijd zeer vredig naast elkaar. Tot het moment dat die ene prinses toen lichamelijk verzwakte.De andere prinses dacht dit is mijn kans om koningin te worden.
![]()
Groetjes, Marianne.

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
das toch ook weer anders als 5 terriersM@ri@nne schreef:5 bouviers.yamie schreef:maar dat ligt ook wel weer aan het ras....ik weet niet wat voor een ras jou schoonmoeder had?M@ri@nne schreef:Ik denk dat je gelijk hebt hoor.MARC_S schreef:Je zal er zeker wel wat in kunnen sturen natuurlijk door een hond geen enkele aanleiding te geven een mond terug te geven aan de alfateef.
![]()
-
bulletjebe
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
-
tineke
Ja daar zou je zeker wel eens gelijk in kunnen hebben,overigens is het ook niet zo dat we maar lukraak honden verzamelen in de hoop dat het goed gaatMARC_S schreef:Je zal er zeker wel wat in kunnen sturen natuurlijk door een hond geen enkele aanleiding te geven een mond terug te geven aan de alfateef.
Bij Tash zou ik nooit een teef hebben gezet die haar naar de kroon had willen steken wat dat zou ze niet gepikt hebben denk ik.
Ook is het zo dat zeker Orson buiten niet met elke hond goed overweg kan maar binnen gaat dat weer veel beter.
- Roelfien
- Zeer actief
Yentie ging bijvoorbeeld helemaal niet goed in een roedel met meerdere teefjes.yamie schreef:das toch ook weer anders als 5 terriersM@ri@nne schreef:5 bouviers.yamie schreef:maar dat ligt ook wel weer aan het ras....ik weet niet wat voor een ras jou schoonmoeder had?M@ri@nne schreef: Ik denk dat je gelijk hebt hoor.![]()
![]()
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
nee dat kan. ik heb jaren met foxjes geleefd, en die konden over het algemeen 2 aan twee gehouden worden, dus per stelletje....Roelfien schreef:Yentie ging bijvoorbeeld helemaal niet goed in een roedel met meerdere teefjes.yamie schreef:das toch ook weer anders als 5 terriersM@ri@nne schreef:5 bouviers.yamie schreef: maar dat ligt ook wel weer aan het ras....ik weet niet wat voor een ras jou schoonmoeder had?
-
@idoo
- Zeer actief
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
????? jij bent niet wijs zeg....@idoo schreef:MARC_S schreef:Heb je 2 prinsessen dan willen ze echt allebei de koningin worden. Loopt er al een koningin rond met wat aanhang dan zal een later gekochte teef niet snel de gevestigde orde verstoren omdat dat tegen de regels van een heel roedel is.
Zo werkt het niet bij honden![]()
Het zijn geen mensen![]()
Een hond wordt geboren als koningin of als prinses, om binnen je beeldspraak te blijven. Alleen menselijke prinsesjes dromen ervan koningin te worden. Honden zijn gewoon wat ze zijn en hebben geen ambities naar een hogere rang.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Mijn "underdog" Nika greep echt wel de kans "leider" te worden toen ze die kreeg hoor.@idoo schreef:
Een hond wordt geboren als koningin of als prinses, om binnen je beeldspraak te blijven. Alleen menselijke prinsesjes dromen ervan koningin te worden. Honden zijn gewoon wat ze zijn en hebben geen ambities naar een hogere rang.
Had er overigens ook geen moeite mee die rol weer af te staan toen Marouck kwam, maar ambities naar een hogere rang heeft ze dus wel degelijk gehad.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik weet niet of dat zo is hoor. Ik zie hier dat Chiva in de vorige roedel de laagste positie had, maar in de huidige roedel de hoogste (voor zolang dat nog duurt, want ik denk dat Catootje deze positie wel zal gaan overnemen). Chiva is dus wel van prinses koningin geworden, terwijl ze blijkbaar niet als koningin was geboren.@idoo schreef:MARC_S schreef:Heb je 2 prinsessen dan willen ze echt allebei de koningin worden. Loopt er al een koningin rond met wat aanhang dan zal een later gekochte teef niet snel de gevestigde orde verstoren omdat dat tegen de regels van een heel roedel is.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
@idoo schreef:MARC_S schreef:Heb je 2 prinsessen dan willen ze echt allebei de koningin worden. Loopt er al een koningin rond met wat aanhang dan zal een later gekochte teef niet snel de gevestigde orde verstoren omdat dat tegen de regels van een heel roedel is.
-
@idoo
- Zeer actief
-
@idoo
- Zeer actief
- Belle
- Zeer actief
Kun je dan uitleggen wat het verschil is tussen een roedel en een troep? Aangezien je in het onderste stuk wel schrijft in termen van rangorde, is er in troepen volgens jou dus blijkbaar wel sprake van een rangorde. Waarin zit het verschil dan?@idoo schreef:Tsja, dan zie je dus wat je wilt zien![]()
Het is allang wetenschappelijk onderzocht en bewezen dat dat zo is.
Honden zijn net als wolven ook helemaal geen roedeldieren, ze eten roedeldieren![]()
Lees maar eens iets in het engels over wolven, dan zul je zien dat ze niet het engelse woord voor roedel gebruiken als ze het over een groep wolven hebben, maar het engelse woord voor een groep wolven![]()
Dat is natuurlijk niet voor niets.
Honden leven niet in roedels maar vormen troepen.
En als ik mijn eigen troepje neem, dan was mijn nieuwe hondje direct de baas over zijn vader toen hij er voor het eerst mee geconfronteerd werd. Terwijl Tjalfi echt geen watje is en zijn zoon een paar maal fiks gebeten heeft toen ie te dichtbij kwam. Bij de eerste beet liep Baldr gillend weg zo ver als ie kon, draaide zich toen om en stormde weer even enthousiast op zijn vader af. Bij de tweede beet deinsde die alleen nog maar terug en bij de derde had ie zoiets van "ik hou wel van een ruig stoeipartijtje" en beet ie gewoon terug. Ook zijn moeder was ie meteen de baas, terwijl ik dus van te voren nog had zitten dubben of het wel veilig was om een pup aan te houden als je ene hond een notoire puppenbijter is en de andere een moordenaar![]()
En wat is er precies wetenschappelijk onderzocht en bewezen? Het is me niet helemaal duidelijk wat je hier bedoelt.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Ik heb het je al eens eerder gevraagd. Ik ben erg nieuwsgierig waar jij jou wijsheid vandaan haalt. Geloof best dat je ergens iets gelezen hebt maar twijfel eraan of je e.a. wel helemaal goed begrepen hebt.@idoo schreef:
Tsja, dan zie je dus wat je wilt zien![]()
Het is allang wetenschappelijk onderzocht en bewezen dat dat zo is.
Honden zijn net als wolven ook helemaal geen roedeldieren, ze eten roedeldieren![]()
Lees maar eens iets in het engels over wolven, dan zul je zien dat ze niet het engelse woord voor roedel gebruiken als ze het over een groep wolven hebben, maar het engelse woord voor een groep wolven![]()
Dat is natuurlijk niet voor niets.
Honden leven niet in roedels maar vormen troepen.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
-
@idoo
- Zeer actief
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
-
@idoo
- Zeer actief
-
laeken
- Zeer actief
Hoe kom je toch aan al deze "wijsheden"? Ik ben het helemaal niet met je eens omdat honden die niet met honden opgroeien wel degelijk doodsbang voor andere honden zijn. Groeit een huskie op zonder in zijn leven kleine hondjes te zien dan worden dat zelfs gewoon prooien. De socialisatie is niet een proces dat niet bestaat begrijp je?@idoo schreef:Daisy@ schreef:Vind het ook erg vreemd klinken allemaal.
Zie hier toch duidelijk dat Spike zo af en toe probeert om de 'kroon' over te nemen van Daisy. Om maar even in termen van het koningshuis te blijven.
Het lukt hem niet bij Daisy, maar Spike probeert haar wel de baas te worden af en toe.
Je schrijft je honden puur menselijke motieven toe.
Het kan wel zijn dat jij dat zo ziet, maar dan interpreteer je wat je ziet echt verkeerd. Net zoals het idee dat je hond jou als de ranghoogste ziet het toedichten van puur menselijke vermogens is. Een mens die tussen de wolven opgroeit kan zich gaan inbeelden dat ie een wolf is en proberen zich als een wolf te gedragen. Een hond die vanaf zijn geboorte uitsluitend mensen meemaakt gaat zich toch gewoon als hond gedragen en zal de eerste keer dat ie een andere hond ziet deze ook direct als soortgenoot herkennen. Ook onderzocht en vastgesteld hoor!
Als een hond lage houdingen aanneemt voor de baas is dat geen toneelspel hoor, dat geeft aan hoe zijn rang tov de baas is en dus is er een rangorde. Waarom zal de hond anders de taal der sociale interactie tonen? Een hond die op jou gaat overhangen en je duwt is gewoon bezig je te domineren. Domineren zou niet bestaan zonder rangorde.
-
@idoo
- Zeer actief
-
laeken
- Zeer actief
Dit is echt onzin. Een roedel herders is een totaal andere roedel dan een roedel poedels. Zet je de helft van de poedels tussen de herders en andersom dan zal je zien dat de honden echt niet vanzelf "hun" positie weer opzoeken hoor.@idoo schreef:Wat wetenschappelijk onderzocht en bewezen is, dat is het welbevinden van de individuen uit in sociaal verband levende groepen dieren. Blijkt dus dat de onderste zich het lekkerst in zijn vel voelt zitten op de onderste plek in de rangorde en doodongelukkig als ie gedwongen wordt een hogere positie in te nemen. En ook bewezen is dat de positie niet afhankelijk is van mogelijke vacatures in de rangorde maar aangeboren is. De lagere positie wordt niet ingenomen omdat de hogere al bezet zijn en als een hogere positie vrij komt dan schuiven de lagere ook niet omhoog. Daar is ook echt genoeg over gepubliceerd hoor.
Iedere groep honden heeft een rangorde afhankelijk van de samenstelling. Verander je de samenstelling dan verandert de rangorde direct mee. De opper-poedel wordt echt niet de alfa van de groep herders, al zit hem dat nog zo in zijn bloed.
Alleen logica leert je al dat als de hoogste positie wegvalt deze dus automatisch ingenomen wordt door de 1 na hoogste positie als de rangorde niet veranderd. Logica waar je geen klap voor hoeft te weten.