Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe oud voor behendigheid?

Moderator: moderatorteam

*Annieke*
Actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder & Mechelse Herder
Aantal honden: 2

Hoe oud voor behendigheid?

Ongelezen bericht door *Annieke* »

Het lijkt mij leuk om met Luna later behendigheid te doen, ik ben nu al bezig met haar te leren over vanalles heen te springen, erop, erdoorheen enzovoort. Vindt ze zelf ook helemaal geweldig. Nu is mijn vraag, op welke leeftijd is het verstandig om hiermee te beginnen? Zal ik wachten tot ze een jaar is of kan het nu met bijna zeven maanden al? :denken:
Zwitserse Witte Herder Luna, 8 jaar.
Mechelse Herder Fun, 6 maanden.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Hoe oud voor behendigheid?

Ongelezen bericht door crutz »

*Annieke* schreef:Het lijkt mij leuk om met Luna later behendigheid te doen, ik ben nu al bezig met haar te leren over vanalles heen te springen, erop, erdoorheen enzovoort. Vindt ze zelf ook helemaal geweldig. Nu is mijn vraag, op welke leeftijd is het verstandig om hiermee te beginnen? Zal ik wachten tot ze een jaar is of kan het nu met bijna zeven maanden al? :denken:
zou je op de club waar je gaat trainen na moeten vragen,
meestal willen ze eerst weten of de heupen goed zijn (dus foto's laten maken) dus dan zit je al gauw op een leeftijd van 12 a 18 mnd, wel zijn er volgens mij clubs die een soort van puppy/jonge honden behendigheid doen waar de belasting minimaal is, zou t gewoon in de buurt even na vragen bij verschillende clubs
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Het ligt er echt helemaal aan hoe de les gegeven wordt.
Ik ben een poosje terug op een agility-seminar geweest en daar kon je ook met je pup al kennismaken met agility. Natuurlijk werd er nog niet gesprongen, en lag de schutting zowat helemaal op de grond, maar het is op zich goed om je hond alvast te laten wennen aan de toestellen. Door een tunnel of een slurf heen is niet belastend, en vaak heel leuk voor de pup als afwisseling op de gewone gehoorzaamheidstraining.
De palen zijn erg belastend voor een jonge hond, op die seminar werd gezegd dat dit pas op volle snelheid getraind zou mogen worden als de hond 1,5 jaar oud is.

Ik ben met Nozem een maand of 2 geleden begonnen met de agility-training bij een KC, zij was toen 16 maanden oud. Nu ik weet dat haar heupen en ellebogen goed zijn (ze is daarop gisteren gefotografeerd) kan ik haar wat meer gaan belasten, hiervoor deed ik nog steeds uiterst voorzichtig (niet te hoog springen e.d.)

Ik zou gewoon eens bij verschillende clubs gaan kijken en je vragen daar stellen. Zelf zou ik met een hond van 7 maanden op de tunnel, slurf en de raakvlakken op lagere stand na nog niets aanleren. Je kunt beter voorzichtig zijn dan dat je door je enthousiasme (en dat van de hond) overbelasting gaat krijgen of gewrichten beschadigd die nog niet uitgegroeid zijn.
magda
Zeer actief

Ongelezen bericht door magda »

een paar gehoorzaamheidscursussen is ook wel handig :ok: je hond loopt veel los tijdens de lessen wel handig als ze dan goed luisteren :wink:
Afbeelding
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Wij doen ook een soort puppybehendigheid. Springen op de uiteindelijke wedstrijdhoogte pas met 15 of 18 maanden en slalom ook pas met 18 maanden.
hondeponnetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog

Ongelezen bericht door hondeponnetje »

crutz schreef: zou je op de club waar je gaat trainen na moeten vragen,
meestal willen ze eerst weten of de heupen goed zijn (dus foto's laten maken) dus dan zit je al gauw op een leeftijd van 12 a 18 mnd, wel zijn er volgens mij clubs die een soort van puppy/jonge honden behendigheid doen waar de belasting minimaal is, zou t gewoon in de buurt even na vragen bij verschillende clubs
Ik heb toch bij verschillende clubs gelopen maar nog nooit hebben ze gevraagd of er heupfoto's waren gemaakt. Ze hanteren meestal de leeftijd en dat is een jaar of ouder. De clubs die naast gehoorzaamheid ook behendigheid geven die laten de honden meestal alvast kennis maken met verschillende toestellen.
Afbeelding
met dank aan Twinkel
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

hondeponnetje schreef:
crutz schreef: zou je op de club waar je gaat trainen na moeten vragen,
Ik heb toch bij verschillende clubs gelopen maar nog nooit hebben ze gevraagd of er heupfoto's waren gemaakt. Ze hanteren meestal de leeftijd en dat is een jaar of ouder. De clubs die naast gehoorzaamheid ook behendigheid geven die laten de honden meestal alvast kennis maken met verschillende toestellen.
van de clubs die ik ken hier in de buurt hanteren ze dat er wel degelijk foto's gemaakt moeten worden, vind ik overigens een goede regeling, alleen zouden ze wat mij betreft iets meer per ras mogen kijken, en wat meer op rasspecifieke klachten een hond laten screenen voor je behendigheid mag/kan gaan doen ipv alleen maar roepen "de heupen"
*Annieke*
Actief

magda schreef:een paar gehoorzaamheidscursussen is ook wel handig :ok: je hond loopt veel los tijdens de lessen wel handig als ze dan goed luisteren :wink:
Ben ik ook al mee bezig. :wink: We hebben de puppycursus gehad en nu 8 lessen van de Jonge Hondengroep achter de rug. Ze doet het altijd heel goed, dus ik ben er niet echt bang voor dat ze lekker d'r eigen gang gaat ofzo. :wink:

Ik zal eens vragen op de club welke mogelijkheden er zijn om haar alvast een beetje kennis te laten maken met de niet-belastende toestellen. :ok:
Van de zomer was er een speldag, en toen waren er ook al wat parcoursjes uitgezet met behendigheidstoestellen. We hadden wat hele lage 'huppelsprongetjes', door de band, een slalommetje en de tunnel. Ging allemaal natuurlijk op een rustig tempo, en toen hadden we er allebei veel lol in! :mrgreen:
Boss of Ryu
Vaste gebruiker

Leeftijd is wisselend

Ongelezen bericht door Boss of Ryu »

Zelf was ik met Ryu al bezig toen die net een jaar was omdat hij die beweging gewoon nodig had. De leeftijd om deel te nemen aan behendigheid wordt meestal gehouden op minimaal 1 jaar. Bij sommige clubs worden ook gehoorzaamheidscursussen geëist voordat je mee kan doen met de beginners van behendigheid. En als je dan eenmaal daarmee klaar bent moet je bij heel veel clubs toch echt als een beginneling starten. Dan opklimmen door verschillende klassen naar de wedstrijdgroep. Wanneer je hond daar aangekomen is zal die waarschijnlijk toch al ouder zijn dan 1,5...en dan maakt die leeftijd ook al niet meer uit.

Maar het is inderdaad zo dat de hond ongeveer een jaar oud moet zijn vanwege de groei. En als je hond ondertussen een blessure krijgt mag je al niet meer meedoen aan trainingen en wedstrijden. Dat zou onverantwoordelijk zijn...

Als jouw hond zo'n spring in het veld is dan is behendigheid zeer geschikt mits hij (of zij) natuurlijk wel goed luistert en niet constant het veld over rent!
Grrrr(oeten) van Ryu
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

*Annieke* schreef:
magda schreef:een paar gehoorzaamheidscursussen is ook wel handig :ok: je hond loopt veel los tijdens de lessen wel handig als ze dan goed luisteren :wink:
Ben ik ook al mee bezig. :wink: We hebben de puppycursus gehad en nu 8 lessen van de Jonge Hondengroep achter de rug. Ze doet het altijd heel goed, dus ik ben er niet echt bang voor dat ze lekker d'r eigen gang gaat ofzo. :wink:
Haha, dat zie je pas als je hond behendigheid echt leuk gaat vinden. Zou ik Beau laten gaan, neemt ie alle hondernissen dubbel (vooral de kat vind ie heel leuk) en in een heel andere volgorde dan ik wil (daarom zakte ie voor het beginnersexamen: in zijn enthousiasme nam hij de kat op het moment dat dat nog niet mocht, ik kon het niet eens erg vinden; het was zo'n heerlijk gezicht om die hond zoveel lol te zien hebben).

Onze club hanteert 15 maanden en heupfoto's en dus een goedkeuring door de da. Bij voorkeur heeft de hond ook al gehoorzaamheidsexamen A gehad en is op B niveau.
Ik zou oppassen met wat je in je eerste bericht zegt met je hondje nu al laten springen en dergelijke. In je (en zijn) enthousiasme ga je misschien te ver. Maar over smalle bruggetjes laten lopen, of ergens onderdoor dat moet geen probleem zijn. Zo zag ik ook al heel vroeg dat Beau behendigheid leuk zou gaan vinden.[/list]
Afbeelding
*Annieke*
Actief

Ja, ik bedacht me dat op een gegeven moment ook. :hamer: 'Ga ik niet te hard nu?' :denken: Dus nu doen we het ong. 1 keer in 2 weken ofzo, dat gespring. En dan ook maar drie keer, op z'n meest. :wink:
@idoo
Zeer actief

Voor agility moet je hond volwassen zijn

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Jopensam
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jopensam »

Met de onze ben ik pas met anderhalf jaar begonnen met agility.
Vooral met grotere rassen zou ik toch wat langer wachten.
Groetjes Melanie,Jessy, Nicci en Jordan
kick4toi
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kick4toi »

Ik lees hier heel veel verschillende inzichten (wel of niet jong beginnen). Ik vind het er afhankelijk van het niveau waarop lessen worden gegeven. Ik train zelf bij een KC die een redelijk hoge toetredingsdrempel heeft. Min. 16 maanden, A-diploma èn trainen voor B, verklaring van de DA met heupfoto's. Ik kan me hierin goed vinden. Want, na zo'n 6 weken staan alle hindernissen op hoogte. Dus er is best wel een fysieke belasting voor de honden. Mentaal kunnen ze het wel allemaal aan, zo lang je er een feest van maak.
Met mijn Alaskan Malamutes ben ik begonnen doen de oudste reu Toi - nu 8,5 - 4 jaar was (ik dacht toen, kom laats 'ns wat geks doen met de hond). Dat beviel goed. Kick mijn teef - nu 4 - is gelijk na haar B-diploma begonnen. Ze was toen 17 of 18 maanden oud. Chess mijn herplaatser is met 4,5 begonnen. Ongeacht jong of oud ermee begonnen, ze viden het alledrie heel erg leuk. :cheer: :cheer:
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 30 mar 2006 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Tuana is 8 maanden en ik doe ook behendigheid met haar. De latten hangen op zijn laagst, dus het is even goed der benen optillen en ze is er overheen :smile:
Schutting en kattenloop is allemaal aangelijnd en aanleren.

ik ben nu 3x geweest en het is voornamelijk allemaal gedozeert alles aanleren
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Martijn schreef:BIj een herder zou ik alleen aan agility gaan doen als hij minimaal twee jaar is en een goede spieropbouw plus bewezen goede heupen en ellebogen heeft.
Klinkt erg overdreven maar agility is maar een lolletje. Ik ben niet bereid ook maar het kleinste risico te nemen dat je hond een paar jaar later totaal kapot is.

Hij is nu sowieso te jong trouwens.
helemaal mee eens. Ik heb met ameno een puppy behendigheidscursus gedaan, eigenlijk was het om te wennen aan de toestellen.
Volgend jaar gaan we pas echt beginnen en dan is Ameno ruim 2 jaar.
En dan inderdaad eerst nog wachten of de foto's goed zijn. Zo niet, dan gaat het feestje niet door.
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”