Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
dementerend oudje verstoten
Moderator: moderatorteam
-
@idoo
- Zeer actief
dementerend oudje verstoten
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
In principe hou ik er ook van als honden, die in het zelfde huis wonen, het samen uitzoeken.
Maar je beschrijft een extreme situatie: een teefje die al eerder een andere hond gedood heeft en nu 3 keer een hond verwond in een jaar tijd.
Die moet je gewoon apart zetten als je niet thuis bent. En misschien ook als je wel thuis bent.
Er vindt namelijk ook nog ganging up plaats als je schrijft dat een reutje mee doet met het teefje in het verwonden van de zwakkere hond.
Maar je beschrijft een extreme situatie: een teefje die al eerder een andere hond gedood heeft en nu 3 keer een hond verwond in een jaar tijd.
Die moet je gewoon apart zetten als je niet thuis bent. En misschien ook als je wel thuis bent.
Er vindt namelijk ook nog ganging up plaats als je schrijft dat een reutje mee doet met het teefje in het verwonden van de zwakkere hond.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
- Strandloper
- Vaste gebruiker
- Roelfien
- Zeer actief
Om nog even te reageren op die opmerking van de keurmeester: het is de natuur....
als het natuur is, wil je dan ook de voordeur open laten? Want in de natuur kan een hond vluchten. In een huis hebben de honden maar beperkte ruimte en kunnen ze dus niet weg.
Je hebt als baas de plicht je honden te beschermen, zeker als ze zwakker zijn en het gevaar lopen om vermoord te worden.
als het natuur is, wil je dan ook de voordeur open laten? Want in de natuur kan een hond vluchten. In een huis hebben de honden maar beperkte ruimte en kunnen ze dus niet weg.
Je hebt als baas de plicht je honden te beschermen, zeker als ze zwakker zijn en het gevaar lopen om vermoord te worden.
-
@idoo
- Zeer actief
-
@idoo
- Zeer actief
- Strandloper
- Vaste gebruiker
Aha, dat is een ander verhaal. Je deed voorkomen dat je de gedragskeurmeester hier over gesproken zou hebben...
Als je honden je lief zijn dan lijkt het me duidelijk, gezien de voorgeschiedenis van je teefje, dat je ze niet bij elkaar moet laten.
Verder vind ik het a-typisch doezengedrag en vraag me af hoe je teefje zo geworden is...
Als je honden je lief zijn dan lijkt het me duidelijk, gezien de voorgeschiedenis van je teefje, dat je ze niet bij elkaar moet laten.
Verder vind ik het a-typisch doezengedrag en vraag me af hoe je teefje zo geworden is...
Groeten Cees
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Aantal honden: 2
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Je schrijft dat de DA de oudere hond niet in wil laten slapen om hem dit lot te besparen? Zou je dit willen doen dan? Het is een gezonde oude hond die recht heeft om van zijn oude dag te genieten.
Het is aan jou als eigenaar de plicht hem die kans te geven. Ik vind het nogal lang om je honden iedere dag 10 uur alleen te laten en denk dat je iets moet gaan regelen om je honden te scheiden in die tijd.
Het is aan jou als eigenaar de plicht hem die kans te geven. Ik vind het nogal lang om je honden iedere dag 10 uur alleen te laten en denk dat je iets moet gaan regelen om je honden te scheiden in die tijd.
- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik zou toch écht niet rustig op mijn werk zitten als ik 2 honden thuis heb zitten die elkaar naar het leven staan!
Laat staan als het al zóver is dat één van de 2 zich voor dood moet houden als ie alleen met zijn 'vijand' in huis zit!!!
Beschermen die hap en splitsen lijkt mij zéér verstandig!
Laat staan als het al zóver is dat één van de 2 zich voor dood moet houden als ie alleen met zijn 'vijand' in huis zit!!!
Beschermen die hap en splitsen lijkt mij zéér verstandig!
- M@ri@nne
- Zeer actief
- beppie
- Zeer actief
- bernersennenfan
- Zeer actief
- Contacteer:
- Gonny
- Zeer actief
-
@idoo
- Zeer actief
-
@idoo
- Zeer actief
- Strandloper
- Vaste gebruiker
Dit herken ik ook bij mijn teef, maar dat is te sturen. Jouw teef grijpt de laagste in rang, maar dat hoef je niet te tollereren. Doe je dat wel dan wordt het van kwaad tot erger.@idoo schreef:Strandloper schreef:Verder vind ik het a-typisch doezengedrag en vraag me af hoe je teefje zo geworden is...
![]()
![]()
Lijkt mij wel, hoor
![]()
![]()
![]()
Zou toch raar zijn als onze voorouders dit gedrag zo op prijs gesteld hadden dat het nu wel typisch was geweest.
Het eerdere voorval met Tjalfi's moeder is niet zo a-typisch voor teven hoor. Had volgens mij ook niets met het dementeren te maken, alleen in die zin dat ze te ver heen bleek om terug te vechten. Dat was mijn inschattingsfout, een jaar eerder had Teun geen enkele kans gehad.
Het eerdere vechten met Tjalfi was aangeleerd gedrag.
Hoe ze zo geworden is weet ik niet, maar als ze zich pijn deed omdat ze bijvoorbeeld haar hoofd stootte, of omdat ik op haar staart trapte, sprong ze ogenblikkelijk in de vechtmodus en stortte zich brullend van woede op Tjalfi, zocht desnoods het hele huis en de tuin af om hem te vinden. Pas na vijf keer (binnen het eerste jaar) beheerste ze zich in zoverre dat ze naar hem toestormde maar op een meter afstand bleef staan grommen en tegenwoordig kan ik haar direct afstoppen, maar als ze een pijnkreet slaakt vluchten beide reutjes nog steeds direct de kamer uit.
Wat onze voorouders betreft. Hielbijten bij de schapen werd op prijs gesteld. Mijn teefje doet dat ook als ze bij schapen is. Maar een roedelgenoot afmaken vind ik wel iets heel anders en onacceptabel.
Laatst gewijzigd door Strandloper op 29 nov 2005 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Cees
- Roelfien
- Zeer actief
Met die voordeur open bedoel ik natuurlijk ook niet dat je dat letterlijk moet doen. Maar het is om aan te geven dat die ouwe man geen kant op kan als er een conflict is. En jij hebt er voor te zorgen dat er geen conflict plaats vindt. Lukt dat niet door de teef te veranderen, dan doe je dat door ze apart te houden. Naar beiden, zowel de oude man als naar de teef, heb je de verplichting om ze bescherming te bieden en te zorgen dat ze niet in een stressvolle situatie terecht kunnen komen. Als die stress komt doordat ze elkaar niet kunnen velen, moet je ze uit elkaar halen.
Een oude hond die "op zijn tenen"door het huis moet lopen om de teef niet tegen de haren te strijken, heeft stress. En dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.
Een oude hond die "op zijn tenen"door het huis moet lopen om de teef niet tegen de haren te strijken, heeft stress. En dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Ik zou hier niet eens over nadenken, apart als je geen toezicht kan houden, zeker met een teef die al ooit een andere hond heeft doodgebeten.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Re: dementerend oudje verstoten
Voor jou dus blijkbaar wel: je hebt het kennelijk met hem besproken@idoo schreef:De oude hond laten inslapen om hem dit lot te besparen is gezien zijn conditie voor de dierenarts geen optie
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Volgens de topicstarter is een hond een half solitair wezen dus die 10 uur per dag alleen moet een peuleschil zijn.bernersennenfan schreef:Zo'n oudje hoort rustig van zijn oude dag te kunnen genieten. En 10 uur per dag alleen?! Vind ik wel heel lang hoor! Laat staan in zo'n situatie!
Verder vind ik het naar te lezen dat een oud baasje zo op zijn tenen door het huis moet lopen om niet gepakt te worden en ik vind het jammerlijk dat er twijfel is of je daar als baas iets mee moet.
Mijn ervaring is dat oudere honden verward of onhandig kunnen reageren omdat een deel van de communicatie ze ontgaat door verminderd gehoor en verminderd zicht. Als ook het brein het wat laat afweten reageert een oudje dus soms raar. Als er een andere hond op de loer ligt om vervolgens zo'n oud besje een koppie kleiner te maken moet je de honden scheiden. Als je wegbent en misschien ook wel als je thuis bent als je oudje zich ook met jou in de buurt niet veilig voelt.
Ik vind het zielig voor je oude hondje.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
-
tineke
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Niets aan toe te voegen, scheiden die hap, ik snap niet dat je rustig 10 uur weggaat als er zoiets speelt in je huis.Eline* schreef:Volgens de topicstarter is een hond een half solitair wezen dus die 10 uur per dag alleen moet een peuleschil zijn.bernersennenfan schreef:Zo'n oudje hoort rustig van zijn oude dag te kunnen genieten. En 10 uur per dag alleen?! Vind ik wel heel lang hoor! Laat staan in zo'n situatie!![]()
Verder vind ik het naar te lezen dat een oud baasje zo op zijn tenen door het huis moet lopen om niet gepakt te worden en ik vind het jammerlijk dat er twijfel is of je daar als baas iets mee moet.
Mijn ervaring is dat oudere honden verward of onhandig kunnen reageren omdat een deel van de communicatie ze ontgaat door verminderd gehoor en verminderd zicht. Als ook het brein het wat laat afweten reageert een oudje dus soms raar. Als er een andere hond op de loer ligt om vervolgens zo'n oud besje een koppie kleiner te maken moet je de honden scheiden. Als je wegbent en misschien ook wel als je thuis bent als je oudje zich ook met jou in de buurt niet veilig voelt.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
-
estelle
- starfleet
- Erelid
-
chrico
- Zeer actief
- *Linda*
- Zeer actief
Helemaal mee eens. Ik snap ook werkelijk dat je je honden uberhaupt zo lang alleen laat, laat staan in deze situatie. Arme, arme oude hond, schandalig!!! dat jij het zo laat gebeuren. Je moet je schamen. En dat van iemand die hier regelmatig de alwetende hondenkenner uithangtRataplan schreef:Niets aan toe te voegen, scheiden die hap, ik snap niet dat je rustig 10 uur weggaat als er zoiets speelt in je huis.Eline* schreef:Volgens de topicstarter is een hond een half solitair wezen dus die 10 uur per dag alleen moet een peuleschil zijn.bernersennenfan schreef:Zo'n oudje hoort rustig van zijn oude dag te kunnen genieten. En 10 uur per dag alleen?! Vind ik wel heel lang hoor! Laat staan in zo'n situatie!![]()