yamie schreef:tineke schreef:yamie schreef:tja.. iedereen mag een andere mening hebben, ik denk alleen dat je dingen niet over 1 kam moet scheren, zo zijn er fokkers die systematisch de "oude"honden weg doen om plaats te maken voor de jonge garde... zo zijn er fokkers die dat nooit doen en alles mag bij hun oud worden, het 1 is niet per definitie slechter als het ander.. het ligt er maar net aan op wat voor een manier dat gebeurt.. als ik een keus maak om een oudere hond te herplaatsen, dan is dat mijn keus, maar dat wil niet zeggen dat ik niet om die hond geef oid... ff een voorbeeldje, ( en dat is dus een stel dat he

) ik heb een reutje in huis, die heb ik met een jaar gekocht met als doel om hem als dekreu te hebben... helaas pindakaas gaat dat dus (nog) niet.. en misschien of ws wel nooit niet... dan heb ik een keus, of ik hou hem omdat ik gek met hem ben en de keus heb gemaakt om hem hier te laten komen , wat dus in houd dat ik geen andere reu in huis kan hebben.. of ik maak de keus om er een ander huis voor te zoeken.. een plek waar hij net zo goed prima op zijn plek is... wat zou daar zo erg aan zijn?
Dat vind ik toch weer anders jou schaar ik zoziezo niet onder de ''slechte''fokkers

maar als dit continu gebeurd heb ik er wel meer moeite mee om ruimte te creeeren voor andere.
Vooral die verhaaltjes erbij zeg gewoon eerlijk dat je er teveel hebt maar maak er niet zo'n poppenkast van.
Herplaatsen is voor sommige hondne best traumatisch en daar moet je dus geen vaste gewoonte van maken
daar ben ik het helemaal mee eens...

ik vind het alleen wat lastig om te lezen dat wanneer je een oudere hond weg doet om vervolgens wel plek te hebben voor een jonger exemplaar, je dus niet of minder om die oudere hond geeft... maar goed helaas zal dat wel opgaan voor een boel mensen...
hier worden ze dus wel oud hier (de teven waar een nestje mee gefokt is) is er een jonge teef die niet geschikt blijkt zal ik wel een goed adresje voor haar zoeken, alleen zal dit al rond de 18 mnd (of misschien wel eerder) zijn en wordt er dan dus met haar niet gefokt (ook niet door diegene waar ze naartoe gaat, dus of een vertrouwd adres of gecastreerd, want niet geschikt voor de fok is niet geschikt voor de fok)
maar omdat ik ook niet oneindig alles kan houden zal t in de toekomst idd wel eens voorkomen dat een teefje uit een door ons gefokt nest op fokkersvoorwaarden (dus dan voor 1 of 2 nestjes) weggaat, alleen gaat ze dan als pup al naar de eigenaar en komt dus alleen voor die 1 of 2 nestjes terug,
bv is er een lijn waar ik graag in de toekomst 1 combinatie mee zou willen maken met mn eigen reu, die teef zal dus als ik haar koop op fokkersvoorwaarden uitgeplaatst worden bij iemand die met haar gaat trainen, deze combi wil ik nl graag maken (voor t bloed) om er in de toekomt weer een eigen sport reu uit te houden en verder niet, ook omdat t veel te dicht bij mn eigen lijnen komt om mee verder te gaan (eenmalig en dan weer wat uit de lijn zeg maar) zij mag dus lekker ergens anders trainen, wonen en oud worden (overigens heb ik nog 2 jaar om een geschikt huisje voor haar te vinden, dus dat komt wel goed.........

ze gaat nl wel alleen naar een vertrouwd adres, niet naar "zomaar" pupkopers (als ik die al heb, want ik vraag nogal veel, wat schijnbaar afschrikt heb ik inmiddels ervaren, maar dat geeft niet, naar mensen die daarvan schrikken mogen ze toch niet...........)